MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

zoeken in:

philtuper schreef:
(quote)

Grapje, toch?

Zie de 'spoilertekst' eronder

niels94 Oooooooohhhh....

Tippers:
- W5/6: Titmeister
- W7/8: trebremmit
- W9/10: Herman
- W11/12: itchy
- W13/14: Bardt1980
- W15/16: Ataloona
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
- W21/22: niels94
- W23/24: -SprayIt-

Tippers:
- W5/6: Titmeister
- W7/8: trebremmit
- W9/10: Herman
- W11/12: itchy
- W13/14: Bardt1980
- W15/16: Ataloona
- W17/18 ohmusica
-W19/20 buizen
- W21/22: niels94
- W23/24: -SprayIt-
- W25/26: philtuper

ohmusica

ohmusica
inspiratie nodig?

Dit online magazine bevat o.a. podcasts, reviews over Afrikaanse muziek zowel van het continent als daarbuiten:

http://www.afropop.org

Ik kende de muziek van Tshetsha al, alleen nog nooit de band of clip van gezien. Wel vermakelijk moet ik zeggen. Wanneer je de hoes ziet en niet beter zou weten dan zou je bijna een Afrikaanse variant op Slipknot verwachten

buizen
ohmusica schreef:
inspiratie nodig?

Dit online magazine bevat ..

Nee, dat niet. Maar we zijn nog bij het album van New Wave Dance Music from South Africa van (door) Panjoe en heb m'n zegje en luisterervaring reeds gedaan. Heb gewoon niet zoveel met die muziek om te luisteren. Maar zoals gezegd: live (een optreden) is een ander verhaal, om eens mee te maken.
Dit blijft een interessant topic om te volgen/deel te nemen, alleen ik wacht even op de volgende bijdrage.

ohmusica
buizen Als ik mij even een beetje in de Afrikaanse muziek begeef, merk ik juist als het er op aankomt er de ballen verstand van heb, ik mis de achtergronden, de roots die er aan ten grondslag liggen. Dat maakt het ook wel weer fascinerend.
Bardt1980 Zo'n clip roept ook allerlei vragen op. De dansjes lijken traditioneel en modern, door de grappige uitdossing wordt het spektakel en een prima clip.

buizen
ohmusica schreef:
buizen Als ik mij even een beetje in de Afrikaanse muziek begeef, merk ik juist als het er op aankomt er de ballen verstand van heb, ik mis de achtergronden, de roots die er aan ten grondslag liggen. Dat maakt het ook wel weer fascinerend.

Herkenbaar, ik ben ook wel hongerig naar meer achtergrondinfo. Maar het komt me voor dat dit topic daar ook aandacht aan zou besteden, per genomineerd album. Dat is nog niet zo van de grond gekomen (zie bijv. de eerste nominatie).
Dank voor je link. Niet NWDMfSA gerelateerd (vandaar m'n reactie), maar idd misschien handig voor a.s. nominaties.
Hopelijk groeit het topic uit tot een fijn en informatie African Music Topic.
Hey ho, let's go.

ohmusica
buizen Op internet is natuurlijk een hoop informatie te vinden, maar we (ik) mis vaak de context. Ik stel voor een musicmeter reis naar het grote zwarte continent. (smiley)
Mijn beste ervaringen (beleving) met de muziek zijn tot nu toe de live optredens geweest.

buizen
Zo'n reis ben ik helemaal voor in, ohmusica.

Ik ook wel. Ik heb toevallig vanaf augustus t/m ?? niks in mijn agenda staan. Wie gaat er nog meer mee?

Kan ik de reiskosten gewoon declareren bij Jordy?

Ik denk dat er met een extra reclamebannertje hier en daar wel een potje geld vrijkomt voor dit soort zaken.

Ik wil die bannertjes wel gratis ontwerpen in ruil voor een ticket.

ohmusica
Nog even dromen.....
11 must do African music festivals 2016
Best Music Festivals in Africa - africanbudgetsafaris.com

Sauti Busara ben ik in 2012 geweest, was heel vet

ohmusica
Een beetje informatie delen kan geen kwaad. Titmeister

Natuurlijk. Begin 2012 heb ik na mijn afstuderen 2 maanden in mijn eentje in Oost-Afrika gereisd. Mijn reis begon op Zanzibar, waar destijds net Sauti Busara bezig. Als fervent festivalliefhebber natuurlijk een goed begin van mijn reis. Het festival vindt plaats in een oud fort, dat vroeger werd gebruikt voor de slavenveilingen die op Zanzibar plaatsvonden. Het is een van de grootste festivals van Afrika en het trekt dan ook mensen vanuit heel Oost-Afrika, Zuid-Afrika en natuurlijk westerse toeristen en expats.

Grappig genoeg is het qua opzet niet eens zo heel verschillend van Europese festivals; de professionaliteit van de organisatie ligt wel wat lager en mentaliteit is iets meer laissez-faire, maar het centrum van het festival zijn de 2 podia (waar het geluid overigens bijzonder goed geregeld was), daaromheen allerlei barretjes, etenstands met Afrikaans eten en kraampjes met spiegeltjes en kraaltjes.

Qua muziek variëreert het van traditionele, locale bands tot internationaal bekende artiesten als Nneka. Ik heb nog een heel mooi filmpje gemaakt van een van die traditionele Zanzibari bands, helaas is mijn harde schijf laatst gecrasht, mocht ik het ooit nog kunnen herstellen, zal ik het hier wel posten. Wat verder erg prettig is op het festival is dat het zo'n beetje de enige plek in de regio was waar blanke toeristen en locals prima mixten, terwijl elders op het continent toch vaak de verhouding tussen locals en de rijke blanke toerist wat anders ligt. Zelf heb ik de hele dag opgeschoten met een groep vrienden uit Bagamoyo, van wie ik er bij eentje nog een paar dagen thuis heb gelogeerd toen ik daar was. Al met al vond ik het erg geslaagde ervaring, mocht je het zo kunnen plannen dat je in februari naar Oost-Afrika gaat, zou ik absoluut Sauti Busara meepakken.

Goed en dan mijn tip voor het Afrikaanse album van de week. Na Oost-Afrikaanse Ethio-jazz en Zuid-Afrikaanse Shangaan vond ik het tijd voor iets uit West-Afrika. Ik heb expres gekozen voor een vrij toegankelijk album, dat een mooie introductie is tot vele, verscheidene pareltjes uit de regio:

T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club

Het verhaal van Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou (en de vele variaties op deze bandnaam, waaronder de band heeft geopereerd) is in veel opzichten een typisch verhaal voor Afrikaanse bands. Begonnen in de jaren '60, vlak na de onafhankelijkheid van Benin, in Cotonou, dat toen langzaam uit begon te groeien tot het huidige economische en culturele epicentrum van Benin. Met hun mengelmoes van Afrobeat en westerse stijlen als jazz en funk groeiden ze al vrij snel uit tot één van de populairste bands van West-Afrika. Helaas werd, zoals in wel meer Afrikaanse landen, het uitvoeren van muziek steeds meer onderdrukt door het militaire regime, dat vanaf medio jaren '70 regeerde in Benin. Begin jaren '80 stopte de band dan ook compleet.

De komst van het digitale tijdperk was een zegen voor de omvangrijke back catalogue van de band, allereerst op cd gebracht door het Popular African Music label in 2003 en daarna door verscheidene andere labels, besloot de band in 2009 weer bij elkaar te komen om te gaan touren. In 2011 verscheen het eerste album met compleet nieuw werk, Cotonou Club dus.

Waarom ik voor dit album heb gekozen is omdat het precies de vibe heeft die veel Afrikaanse muziek voor mij zo goed maakt: vrolijk, ondanks dat de teksten (voor zover ik er iets van begrijp) dat niet altijd zijn, dansbaar, laidback met lekker lang uitgesponnen instrumentele stukken. Dit album, met hulp van andere West-Afrikaanse sterren als Fatoumata Diawara en Angelique Kidjo, alsmede drummer Paul Thomson en gitarist Nick McCarthy van Franz Ferdinand, heeft de band geheel terecht aan het front van de African Music revival gebracht. Afgelopen november heb ik de band nog live gezien op Le Guess Who, en ondanks dat de voorgangers van de band inmiddels aardig op leeftijd zijn, werd het spetterende show, waar de voetjes flink van de vloer gingen. Luister en geniet, dansen mag!

Mooie keuze!

Op de verzameler Psychedelic Africa staat een heerlijk nummer van Orchestre Poly-Rythmo. Met dit album vd week (of twee weken) ben ik dus wel blij

Ik heb de kans om ze op Le Guess Who? te zien laten schieten omdat ik een andere artiest wilde zien (weet zo gauw niet meer welke, misschien Shabazz Palaces, ik had in elk geval geen spijt). In zoverre jammer, want ik had er veel goeds over gehoord, maar dat gebeurt nou eenmaal op festivals. Wel ben ik benieuwd naar de muziek, dus leuk dat dit hier langskomt!

Tot nu toe bevalt dit topic me uitermate goed, vermoedelijk nu al een van de boeiendere die ik volg

ohmusica
Dank Titmeister Ik ga hier eens goed naar luisteren, hoewel ik deze muziek wel ken, maar verder nog niet van de band heb gehoord. W.b. het festival Sauti Busara heb ik ergens gelezen dat het dit jaar niet is doorgegaan vanwege het gebrek aan financiële middelen.

Dat laatste zou me niet verbazen, zou wel erg jammer zijn...

4 petites etoiles kan ik zeker kwijt aan T.P. Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou: wát een heerlijke plaat! Bijna had ik het een zomerplaat genoemd, maar dat klinkt zo cliché in combinatie met wereldmuziek; bovendien lijkt dit me de ultieme muziek om winterdips mee te lijf te gaan: heerlijk! Deze gaat veel geluisterd worden komende weken.

Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds panjoe's post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen.

Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, Titmeister, inquestos, Toon1, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, Djordison, buizen, Manfield, bart1989, Ataloona, Mjuman,

---

Overzicht:
1. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975) [Masimo]
2. Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010) [panjoe]
3. T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club (2011) [Titmeister]

herman: het lukt me op de een of andere manier niet om de playlist in het zoekvenster in Spotify te vinden (of bij te werken via de vorige geplaatste), staat hij onder jouw account?

Leuke nominatie, Titmeister, vooral omdat we vooralsnog volkomen verschillende gebieden in Afrika behandelen. Het verschil in genre is groot!

Deze plaat ken ik niet (wel andere), maar heb de band gezien op Le Guess Who? (stond toen inderdaad tegelijkertijd geprogrammeerd met Keiji Haino en Shabazz), en daar geen spijt van gehad.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:06 uur

geplaatst: vandaag om 01:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.