MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Voetbaltopic

zoeken in:
Ik heb niet echt een uitgesproken favoriet, maar Ajax doet me toch het meest. Ik was vroeger eigenlijk vooral fan van Van Basten, kwam er later pas achter dat ie voor Ajax speelde.

Verder heb ik sympathie voor:

Hertha BSC
Manchester City
Liverpool
Saint Etienne
Barcelona
Deportiva La Coruna
Dinamo Kiev
CSKA Leiderdorp

(en nog een hoop anderen)

Maar eigenlijk ben ik meer fan van het gedoe er omheen en en bepaalde figuren (danwel coaches danwel spelers) in het bijzonder.

herman schreef:

Saint Etienne

Da's ook mijn favoriete Franse club! Geen idee waarom eigenlijk. Verder hebben mijn sympathie: Aston Villa, AS Roma, Tottenham Hotspur, Valencia, Benfica en Napoli. In Nederland heb ik van de traditionele top-3 een lichte voorkeur voor Ajax....maar AZ blijft nr.1.

Uitgesproken hekel heb ik aan de o.a. de volgende clubs: Feyenoord, Liverpool, Inter Milan en FC Utrecht. Maar da's een gevoelskwestie...

Een hekel heb ik aan geen enkele club, maar ik heb geen goed gevoel bij Ferençvaros en Lazio Roma. Dat heeft ook een geschiedkundige achtergrond.

En wat betreft Saint Etienne, misschien zijn het de shirts? Of het feit dat ze zo ongeveer een topploeg waren op het moment dat Frankrijk ook een erg sterk nationaal elftal had.

dutch2
Als ik de naam Saint Etienne lees moet ik altijd denken aan de clashes met PSV. Wereldwedstrijden waren dat. Jammer dat PSV ze altijd verloor, maar Saint Etienne had toen (medio jaren 70) ook echt een wereldteam!

DutchViking
Ik heb ook eigenlijk aan geen enkele club een hekel, hoewel Ferencvaros en Lazio mij ook niet echt liggen, vanwege extreem-rechtse sympathiën onder een bepaald deel van de supportersschare. Daarnaast blijf ik Glasgow Rangers een toch wel enigszins vreemde club vinden.

Lange tijd (tot eind jaren '80) werden alleen protestante spelers toegelaten en de haat naar stadsgenoot Celtic is altijd enorm groot geweest. Andersom was dat eigenlijk veel minder het geval. Celtic heeft ook het oudste clublied ter wereld, The Fields of Athenry. De wedstrijd tussen Rangers (van oudsher de club van welgestelde Britten) tegen Celtic (vroeger de club van arme Ierse immigranten) is in ieder geval een van de oudste stadsderby's ter wereld en pas één keer waagde een speler het om van de ene club (Celtic) naar de andere club (Rangers) over te stappen, wat overigens niet erg werd gewaardeerd.

Andere buitenlandse clubs (naast Celtic) die ik een warm hart toedraag zijn Schalke 04 (bezoek regelmatig wedstrijden) en Lillestrøm SK (Noorse club, waarom ik ze support leg ik nog wel uit voor degene die het wil weten )

dutch2
Mijn clubs zijn, afgezien van Ajax: Barcelona, Arsenal, AC Milan, Bayern Munchen (hiermee riskeer ik een levenslange ban) en Dynamo Kiev.

Er zijn niet echt clubs waar ik een bloedhekel aan heb. Ik kwam vroeger regelmatig in de Kuip om een leuk wedstrijdje van Feyenoord mee te pakken, maar toen was de animositeit tussen de verenigingen nog niet zo groot.

DutchViking schreef:
vanwege extreem-rechtse sympathiën onder een bepaald deel van de supportersschare.

En spelers.

DutchViking
BoordAppel schreef:
(quote)

En spelers.

Klopt ja, ik herinner me Paolo Di Canio die zich daar meerdere malen aan schuldig heeft gemaakt.

Nee hè, voetbal....

Waarom kan ik daar nooit aan ontkomen? Ik hou helemaal niet van voetbal. En ik begrijp niet dat in elk gesprek het altijd wel even over voetbal gaat. Ik hoopte op deze site van deze discussies verstoken te blijven. Maar ja, gewoon dit topic niet meer bekijken dan maar. (Toch blijf ik het zonde van jullie tijd vinden.)

Yak
Eindhoven is mijn geboorteklei, dus PSV is mijn club. Maar puur op inlevingsvermogen ben ik ook wel van ADO gaan houden.

PSV natuurlijk. Eindhoven, wa zijn wij?! Kam-pi-oe-ne, kam-pi, kam-pi-oene! (Voor wie het liedje kent )

Ik ben trouwens (dankzij m'n ouweheer) zonder te betalen bezoeker van vrijwel alle thuiswedstrijden. En bij de CL ben ik er ook best vaak bij. Man, wat een geweldige wedstrijden heb ik de afgelopen tijd gezien. Jaja, het zijn mooie tijden voor de trouwe PSV'er.

WVF Mijn lokale clubje uit Zwolle, verder doet ook de FC Twente het goed

DutchViking schreef:
(quote)

Klopt ja, ik herinner me Paolo Di Canio die zich daar meerdere malen aan schuldig heeft gemaakt.

Dat was vandaag weer in het nieuws. Daarbij was Lazio de favoriete club van Benito Mussolini, die een 'seizoenskaart' voor het leven had.

En vertel op over Lilleström SK.

DutchViking
Oké, dan nu een kort verhaaltje Vijf jaar geleden ben ik door Noorwegen gaan reizen en heb ik diverse plaatsen aangedaan, waaronder Oslo, Bergen, de prachtige uitgestrekte vlakten van het nationaal park Jotunheim, de fjorden, het Galdhoppigen-gebergte etc. (ik hou van reizen, vooral kampeer/backpack/rondtrekvakanties, maar dat even terzijde) Een kleine 20 kilometer ten oosten van Oslo ligt het stadje Lillestrøm. Bij toeval reden we er met het busje door, toen we op een gegeven moment het idyllisch gelegen Åråsen stadion zagen liggen. Als voetballiefhebber wilden we er het fijne van weten en zijn we naar binnen gegaan, alwaar we een gratis rondleiding kregen. We werden erg hartelijk ontvangen en hebben nog een praatje gemaakt met enkele mensen binnen de club. Leuk stadion ook trouwens.

Lillestrøm SK is eigenlijk na Rosenborg BK de grootste club van het land. Voordat de suprematie van Rosenborg begon (de club werd tussen 1992 en 2004 ieder jaar landskampioen), was Lillestrøm SK de beste club van het land. Dat is voor mij overigens nog niet direct een reden om er fan van te worden. Het is eigenlijk een optelsom. Allereerst de donkergele shirts, ik heb nog nooit een andere club gezien met zulke prachtige shirts. Daarnaast is Lillestrøm een broedvijver voor talent. Zo begonnen befaamde Noorse spelers als Frode Grodås (Schalke 04, Chelsea, Tottenham), Jan Åge Fjørtoft (Middlesbrough), Gunnar Halle (Leeds United), Henning Berg (Manchester United), Ronny Johnsen (Manchester United, Aston Villa) en Frode Kippe (Liverpool) bij Lillestrøm. Ook waren spelers als Clayton Zane (Anderlecht) en Johan Mjällby (Celtic) bij Lillestrøm actief.

Het is misschien leuk om te vermelden dat er in Noorwegen ook een profclub is die luistert naar de naam Viking (uit Stavanger). Hoe de club aan die naam komt, is mij niet geheel duidelijk. Opvallend is verder dat Rosenborg BK nauwelijks talent opleidt (een beetje de PSV van Noorwegen dus ) en vooral veel winsten maakt op het verkopen van spelers, die het haalt van clubs uit de eigen competitie, naar het buitenland. De kleinere clubs moeten hun beste spelers vaak verkopen om het hoofd boven water te houden. Desondanks weet Lillestrøm altijd weer veel talent op te leiden. Tot internationale successen heeft dat vooralsnog niet geleid, dat zal er denk ik ook niet zo snel van komen. Overigens spelen er vooral in de Engelse Premier League veel Noorse spelers.

Diverse topclubs hebben in Europees verband al in het Åråsen stadion gespeeld, waaronder Ajax (dat met 2-0 verloor), Glasgow Rangers, Werder Bremen, Benfica, Manchester United, Real Madrid en Club Brugge. Op dit moment is Hallvar Thoresen, die in het verleden voor onder meer PSV actief was, de trainer. Ik hoop dat je na dit betoog mijn passie voor deze club een beetje beter begrijpt

Mooi verhaal over Lilleström en leuk om eens iets over het Noors voetbal te lezen. Weet daar heel weinig van, maar vind het ergens wel extra interessant, omdat ik ook wle 's door dat prachtige land gereist heb.

Klinkt als een goede vakantie!

Feyenoord...
da's logisch

BoordAppel schreef:
Och, de fans van PSV slaan tenminste niet heel de binnenstad kort en klein als er eens gewonnen is .

Degene die aan het rellen waren tijdens het kampioensfeest van Feyenoord waren ook geen fans. (Bovendien kwamen er "fans" van Utrecht en andere clubs op af om te rellen, maar dat terzijde).

VanDeGriend schreef:
Nicolage...het is duidelijk. We staan alleen. Ik zal Yak vragen dit vreselijke topic te sluiten

Hahaha, dat kan gewoon niet. Ik denk dat Feyenoord verreweg de meeste supporters heeft door heel het land. Er komen er al een paar bij, vanDeGriend.. Komt goed....

DutchViking schreef:

Ik wil trouwens binnen afzienbare termijn nog eens een Old Firm meemaken, dus de wedstrijd tussen Rangers en Celtic. De intense beleving, de sfeer... ongeëvenaard. Die vind je nergens en al helemaal niet in Nederland.

De club die er het dichts bij komt is toch Feyenoord.

Ik heb ook niet gekozen voor de prijzen, maar voor de passie. Daarom was Feyenoord een makkelijke keuze.

Degene die aan het rellen waren tijdens het kampioensfeest van Feyenoord waren ook geen fans.

Zo is natuurlijk alles wel goed te praten.

Overigens denk ik dat Ajax de meeste supporters door het hele land heeft. Bovendien is dat Neerlands bekendste club in het buitenland (al zal PSV flink in de buurt komen).

titan (crew)
Ik ben al jaren supporter van Sparta Rotterdam, de oudste club uit de Eredivisie.

Maar het mooiste stadion van Nederland staat inmiddels in Groningen!

DutchViking
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Ik heb ook niet gekozen voor de prijzen, maar voor de passie. Daarom was Feyenoord een makkelijke keuze.

Daar heb je helemaal gelijk in

Ben niet zo'n voetbal fan, volg ook niet echt het voetbal. Ik heb natuurlijk wel een favoriete club, dat is AGOVV uit apeldoorn.

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Ik ook. Maar daarnaast kunnen we toch niet om de volgende feiten heen:

Allereerste NL club met Europacup: Feyenoord
Allerlaatste NL club met Europacup:Feyenoord
Enige NL club die dit millenium een Europacup wint : Feyenoord

VanDeGriend schreef:
(quote)

Ik ook. Maar daarnaast kunnen we toch niet om de volgende feiten heen:

Allereerste NL club met Europacup: Feyenoord
Allerlaatste NL club met Europacup:Feyenoord
Enige NL club die dit millenium een Europacup wint : Feyenoord

Hahahahah

BoordAppel schreef:
(quote)

Zo is natuurlijk alles wel goed te praten.

Overigens denk ik dat Ajax de meeste supporters door het hele land heeft. Bovendien is dat Neerlands bekendste club in het buitenland (al zal PSV flink in de buurt komen).

Ja, maar dat zijn de gasten die komen voor het rellen. Dat zijn geen supporters. De meesten zien niet 1 wedstrijd van Feyenoord. En ik geloof niet dat Feyenoord de enige club is met rellen......

Ik denk dat het zo zit:

ajax heeft de meeste supporters.
Feyenoord heeft de meeste fanatieke supporters. Feyenoord zit in je. ajax niet. Blader dit forum eens door. Ze waren allemaal voor ajax of hadden een voorkeur voor ajax. Dat noem ik geen supporters. Maar als je een enquete laat invullen door alle inwoners van Nederland, dan zal ajax bovenaan eindigen.

Zonder het aantal namaaksupporters meegerekend, heeft Feyenoord verreweg de meeste supporters.

Amen.

Al sinds ik me kan herinneren: PSV Eindhoven!

Zozo. Zit je op je werk, ga je effe iets voor jezelf doen, blijkt er al een enorm topic te lopen over mijn favoriete gespreksonderwerp; voetbal.
Zoals eerder gemeld heb ik in nederland geen echt favoriete club. Ik ben amsterdammer, werk bij de hoofdsponsor, dus de link met Ajax is snel gelegd. Maar ik lees wat irritaties over speelstijlen en spelers, waarin ik me helemaal kan vinden. Er is dus wat mij betreft geen sprake van clubliefde. Ik ben een voetballiefhebber in de breedste zin des woords. Ik kijk alles, lees alles, volg vrijwel alles, en speel zelf ook nog. En ik ga binnenkort de trainerscursussen oppakken.
Ik kijk niet zozeer naar clubs, maar naar spelers. En momenteel is het natuurlijk volop genieten van Ronaldinho, Messi en Henry. Maar mijn all time favoriete speler (niet mens, speler) is Diego Maradona. Op afstand gevolgd door Redondo. En ik hou nauwlettend de manier van spelen in de gaten van spelers als Xavi, Lampard en Scholes.

DutchViking schreef:
En bovendien is You'll Never Walk Alone m.i. het ultieme voetballied.

En dan mag je raden welke supporters van welke club daarmee begonnen.

Ik zeg vast: De mooiste club van de wereld. En niet een Nederlandse.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.