menu

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:


Jeve
Gretz schreef:
Prins Pils

(afbeelding)


Koning jonge Klare zul je bedoelen...

avatar van harm1985
Ik moest sterk de drang om bij het volkslied weg te zappen onderdrukken. Maar wat een geweldige emotionele dag. Wat een feest, wat een prestatie, wat mag Nederland hier trots op zijn. In alle aspecten. Ongekend.

Betere reclame voor Nederland kun je je haast niet voorstellen. Dat is wel wat anders dan hooligans die een fontein slopen.

avatar van luigifort
Mercedes niet echt slim geweest qua banden..

avatar van Poeha
Gretz schreef:
Bottas is toch wel de een-na-grootste held van de dag
Helaas was het dus allemaal vooropgesteld spel. Kon het me ook al niet voorstellen bij Bottas.
Maar super van Max. En hulde voor de organisatie van deze F1 aflevering.

avatar van johan de witt
Botic van de Zandschulp


avatar van Poek
Botic sportman van het jaar, kan niet missen!

avatar van Gretz
Poek schreef:
Botic sportman van het jaar, kan niet missen!

Jammer van die cynische reactie. Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het al heel bijzonder is dat een Nederlandse tennisser - die vooralsnog nooit hoger kwam dan de 117e plaats op de ATP-ranking - op een Grand Slam twee keer weet te stunten tegen véél sterker geachte tegenstander en daarom nu in de kwartfinale staat. Hebben we bijna twee decennia op moeten wachten, want tennis wordt in Nederland helaas vooral als breedtesport gezien.

Kwartfinale US Open voor Van de Zandschulp is tenminste even knap als een flink aantal olympische medailles voor Nederlandse mannen in sporten die slechts door een beperkt aantal landen serieus worden genomen.

Nederlandse tennisprestaties worden door het NOC*NSF helaas pas serieus genomen zodra iemand een Grand Slam-titel wint. Het is niet realistisch dat Van de Zandschulp van zowel Medvedev als Djokovic wint, dus de fans van Lavreysen hoeven niet bang te zijn dat de Sportman van het Jaar-titel (over 2020 én 2021) aan zijn neus voorbij gaat.

In 2003 haalde Martin Verkerk uit het niets de finale van Roland Garros (objectief gezien duidelijk de knapste sportprestatie van een Nederlandse man in dat jaar), maar kreeg schaatser Erben Wennemars de eer omdat ie bij de WK Afstanden 2x goud pakte.

Een ding is zeker, over 30 jaar zullen prestaties in het langebaanschaatsen op het Sportgala nog steeds overgewaardeerd worden t.o.v. andere sporten.

avatar van Gretz
Prestatie van Fabio Jakobsen mag niet onderbelicht blijven vandaag. Pas de vijfde Nederlander die het puntenklassement in de Vuelta wint, en hoe
(afbeelding)

avatar van harm1985
Wordt nog een lastige keuze dit jaar als Verstappen het WK wint. Voor mij toch wel iets bijzonderder dan de zoveelste gouden medaille.

avatar van Leptop
Gretz schreef:
(quote)

Jammer van die cynische reactie. Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het al heel bijzonder is dat een Nederlandse tennisser - die vooralsnog nooit hoger kwam dan de 117e plaats op de ATP-ranking - op een Grand Slam twee keer weet te stunten tegen véél sterker geachte tegenstander en daarom nu in de kwartfinale staat. Hebben we bijna twee decennia op moeten wachten, want tennis wordt in Nederland helaas vooral als breedtesport gezien.

Kwartfinale US Open voor Van de Zandschulp is tenminste even knap als een flink aantal olympische medailles voor Nederlandse mannen in sporten die slechts door een beperkt aantal landen serieus worden genomen.

Nederlandse tennisprestaties worden door het NOC*NSF helaas pas serieus genomen zodra iemand een Grand Slam-titel wint. Het is niet realistisch dat Van de Zandschulp van zowel Medvedev als Djokovic wint, dus de fans van Lavreysen hoeven niet bang te zijn dat de Sportman van het Jaar-titel (over 2020 én 2021) aan zijn neus voorbij gaat.

In 2003 haalde Martin Verkerk uit het niets de finale van Roland Garros (objectief gezien duidelijk de knapste sportprestatie van een Nederlandse man in dat jaar), maar kreeg schaatser Erben Wennemars de eer omdat ie bij de WK Afstanden 2x goud pakte.

Een ding is zeker, over 30 jaar zullen prestaties in het langebaanschaatsen op het Sportgala nog steeds overgewaardeerd worden t.o.v. andere sporten.


Ik vond het wel een grappige opmerking, niet zozeer cynisch. Eerder hyperbolisch. En een razend knappe prestatie, dat ook.

De sportman/vrouw wordt overigens niet door de koepel bepaald, wel door de collega sporters. En die waarderen OS sporten inderdaad gemiddeld hoger. Dat is nu eenmaal hoe het is geregeld. Dat is niet objectief, maar hoe zou je dat objectief dan wel moeten beoordelen?

avatar van harm1985
Ik snap dat niet, olympische spelen zijn in principe niets anders dan een WK, behalve dan dat het eens in de vier jaar is én dat het voor een hoop sporten gelijktijdig plaats vindt. Alleen commercieel interessant, want sportief gezien niets bijzonders. Sterker nog, omdat meedoen belangrijker is dan winnen, is de top bij bepaalde sporten veel smaller, omdat er minder toppers mee mogen doen om mindere goden ook een kans te geven. Dus was de nummer 2 van het WK surfen (Dorian van Rijselberghe) niet op de OS. En zo zijn er tal van voorbeelden.

Hoe knap de prestatie ook is van Van de Zandschulp, écht knap is het pas als je een heel jaar, wedstrijd na wedstrijd presteert. En dus niet éénmalig pieken op een groot toernooi.

Want is Ritsma nou echt een minder grote schaatser dan Veldkamp omdat de laatste wél een gouden medaille heeft gehaald op de OS?

avatar van chevy93
harm1985 schreef:
Ik snap dat niet, olympische spelen zijn in principe niets anders dan een WK, behalve dan dat het eens in de vier jaar is én dat het voor een hoop sporten gelijktijdig plaats vindt. Alleen commercieel interessant, want sportief gezien niets bijzonders.
Een gouden medaille op de OS afdoen als "sportief gezien niets bijzonders". Oké.

Je lijkt haast te impliceren dat gouden medaillewinnaars geluk hebben gehad en toevallig op de juiste plek op het juiste moment waren.

avatar van Leptop
Pieken is ook een kunst! En maakt het psychisch nog veel zwaarder. Daar zit ook een verschil.

avatar van harm1985
chevy93 schreef:
(quote)
Een gouden medaille op de OS afdoen als "sportief gezien niets bijzonders". Oké.

Je lijkt haast te impliceren dat gouden medaillewinnaars geluk hebben gehad en toevallig op de juiste plek op het juiste moment waren.

Leg mij eens uit hoe dit bijzonderder is dan het winnen van een WK of wereldbeker, waar dezelfde deelnemers aanwezig zijn als op een OS. Of beter gezegd, meer toppers zijn, omdat daar 'mindere landen' niet mogen deelnemen.

Behalve dan de commerciële waarde die eraan gehangen is. En ja, sommige medailles zijn zelfs een 'fluke', wegwedstrijd bij de dames bijvoorbeeld.

Voor voetbal, tennis, golf, honkbal en basketbal is het sowieso niet het hoogst haalbare.

avatar van chevy93
harm1985 schreef:
(quote)

Leg mij eens uit hoe dit bijzonderder is dan het winnen van een WK of wereldbeker, waar dezelfde deelnemers aanwezig zijn als op een OS. Of beter gezegd, meer toppers zijn, omdat daar 'mindere landen' niet mogen deelnemen.
Sowieso zijn er minder kansen om een gouden medaille te halen dan een WK te winnen. En aangezien de OS in veel sporten gezien wordt als het hoogst haalbare zullen de meeste atleten nog net even extra goed voorbereid zijn, waardoor het per saldo juist moeilijker is te winnen.

Het aantal sporten waarbij een WK beter bezet is dan tijdens de OS is echt in de minderheid.

avatar van Poles Apart
Emma Raducanu

avatar van johan de witt
Fenomeen! Hopelijk houdt ze het vol en komt er weer eens een échte topper in het vrouwentennis.

avatar van Leptop
Twee tieners, hun eerste grand slam finale en dan zo spelen in deze kolkende ambiance. Schitterend gewoon.

avatar van trebremmit
Wat een spannend gevecht tussen Marquez en Bagnaia was dat! Prachtige overwinning voor die laatste.

avatar van luigifort
Dit was wat mij betreft gewoon een dikke fout van Max. Er was geen ruimte om er langs te gaan, wacht gewoon ff man.

avatar van Leptop
luigifort schreef:
Dit was wat mij betreft gewoon een dikke fout van Max. Er was geen ruimte om er langs te gaan, wacht gewoon ff man.


Dat was ook mijn eerste reactie.
Ben wel benieuwd wat de leiding beslist. Eerder dit jaar tikte Hamilton Verstappen van de baan en die kreeg vervolgens 5 strafseconden.

avatar van luigifort
Hamilton reed gewoon zijn lijn, er was geen enkele ruimte naast. Sowieso was het daar heel smal. Ws krijgt Max dan dezelfde straf...

avatar van Poeha
Er was zeker ruimte voor Hamilton. Als je de race had gekeken dan had je geweten dat Lewis in het begin Norris de ruimte namelijk wel bood in dezelfde bocht.

Maar mijn eerste gedachte was ook dat dit niet zo'n verstandige zet van Max was. Alhoewel Lewis bij het aanremmen ook wel wat van zijn lijn afweek, waardoor Max al moest uitwijken. Hamilton wist dat er bolides op snelheid aankwamen, door de blauwe vlag.

avatar van luigifort
Stewards geven Max terecht de schuld...

avatar van El Ninjo
Lijkt mij ook terecht dat Max de schuld krijgt hier....alleen waar Hamilton eerder dit jaar dan 5 seconden tijdstraf krijgt (wat ik nauwelijks een straf kon noemen) is het nu weer 3 grid plaatsen...maar goed, ik ken te weinig van de F1 regels/sport om dit goed te kunnen beoordelen.


Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.