Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4
zoeken in:
0
geplaatst: 12 december 2021, 16:05 uur
cosmic kid schreef:
Nu focust het natuurlijk allemaal op de laatste race. Logisch maar niet terecht. Zo gaat het een heel seizoen net zoals een bal op de paal, onterechte rode kaarten en penalty's. Niet dat ik deze uitkomst voorspeld had. Dit is ongelooflijk, kan het nog niet vatten.
Klopt, vind het ook niet leuk als bij balsporten een ploeg onterecht wint. Had toen ook een gemengd gevoel toen Nederland Brazilië uitschakelde in 2010. Maar goed, ik ben geen kenner: kunnen liefhebbers van de sport die alles bijhouden objectief beoordelen of Max terecht heeft gewonnen?(quote)
Nu focust het natuurlijk allemaal op de laatste race. Logisch maar niet terecht. Zo gaat het een heel seizoen net zoals een bal op de paal, onterechte rode kaarten en penalty's. Niet dat ik deze uitkomst voorspeld had. Dit is ongelooflijk, kan het nog niet vatten.
1
geplaatst: 12 december 2021, 16:07 uur
luigifort schreef:
Is het niet een idee om in het geval van een safety car de safety car rondes erbij extra te laten rijden of bij een safety car de voorsprong hetzelfde te laten blijven? Dat is bij een virtual safety car toch ook zo?
Niet mogelijk i.v.m. benzine, die vrij specifiek voor de lengte van een race (300 km behalve Monaco) is berekend. Is het niet een idee om in het geval van een safety car de safety car rondes erbij extra te laten rijden of bij een safety car de voorsprong hetzelfde te laten blijven? Dat is bij een virtual safety car toch ook zo?
Het idee van een safety car is dat het veld bij elkaar zit, zodat de tijd dat de baan vrij is zo lang mogelijk is. Anders is er geen verschil meer tussen een safety car en een VSC.
0
geplaatst: 12 december 2021, 16:08 uur
Joren999 schreef:
Het is normaal dat een race beïnvloedt kan worden door dit soort situaties, daar is inherent niets aan te doen.
Dat dat nu in de laatste race tijdens de laatste rondes gebeurt, is bijzonder, maar dat is het geluk en pech dat bij de sport hoort.
Het is normaal dat een race beïnvloedt kan worden door dit soort situaties, daar is inherent niets aan te doen.
Dat dat nu in de laatste race tijdens de laatste rondes gebeurt, is bijzonder, maar dat is het geluk en pech dat bij de sport hoort.
Dit.
De safety car situatie was redelijk normaal, al zouden ze normaal nog wel een rondje extra doen achter de safety car nadat de lapped cars mogen unlappen. Dat zal nu wel anders besloten zijn omdat ze niet achter de safety car wilden finishen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 16:08 uur
Beetje zuur hier, dit was toch een zinderend einde! Geweldig dat Verstappen wereldkampioen is. Mooi ook om hem eens een keer echt geemotioneerd te zien.
1
geplaatst: 12 december 2021, 16:10 uur
En pa Jos met z'n waterige oogjes en trillende onderlip tijdens het volkslied... Sterk spul dat Red Bull
.
.
2
geplaatst: 12 december 2021, 16:11 uur
Voor het eerst in grofweg 25 jaar weer 'ns Formule 1 gekeken. En precies toen ze weer mochten racen in het laatste rondje werd er aangebeld en heb ik de cliMAX gemist.
Later nog even teruggekeken, prachtig einde hoor. Maar ook wel zuur voor Hamilton, als die man in het achterveld niet was gecrasht dan was hij gewoon wereldkampioen geworden.
Later nog even teruggekeken, prachtig einde hoor. Maar ook wel zuur voor Hamilton, als die man in het achterveld niet was gecrasht dan was hij gewoon wereldkampioen geworden.
0
geplaatst: 12 december 2021, 16:12 uur
Teunnis schreef:
De safety car situatie was redelijk normaal, al zouden ze normaal nog wel een rondje extra doen achter de safety car nadat de lapped cars mogen unlappen. Dat zal nu wel anders besloten zijn omdat ze niet achter de safety car wilden finishen.
Dit was inderdaad het enige wat vreemd is, maar vooral omdat dat in eerste instantie NIET besloten werd. Als er gewoon direct besloten was om de achterliggers te laten inhalen, was er geen probleem geweest (denk ik).(quote)
0
geplaatst: 12 december 2021, 16:13 uur
Joren999 schreef:
Het idee van een safety car is dat het veld bij elkaar zit, zodat de tijd dat de baan vrij is zo lang mogelijk is. Anders is er geen verschil meer tussen een safety car en een VSC.
(quote)
Niet mogelijk i.v.m. benzine, die vrij specifiek voor de lengte van een race (300 km behalve Monaco) is berekend. Het idee van een safety car is dat het veld bij elkaar zit, zodat de tijd dat de baan vrij is zo lang mogelijk is. Anders is er geen verschil meer tussen een safety car en een VSC.
Sowieso vind ik het jammer dat er niet meer bijgetanked wordt, dat vond ik echt altijd bij F1 horen. Die pitstops van 2 secs tegenwoordig zijn geen hol aan...
3
geplaatst: 12 december 2021, 16:15 uur
Ja, die korte pitstops verbaasde ik me ook over. Gaat zo snel dat je niet eens ziet wat er gebeurt.
Verder wel leuk voor Max, maar toch raar dat hij het nu zo in zijn schoot geworpen heeft gekregen.
Verder wel leuk voor Max, maar toch raar dat hij het nu zo in zijn schoot geworpen heeft gekregen.
2
geplaatst: 12 december 2021, 16:18 uur
Ja dat laatste vooral.
Ben erg blij voor Max, had een superseizoen.
Maar dit cadeautje geeft deze wereldtitel voor mij toch een rare bijsmaak.
1
geplaatst: 12 december 2021, 16:20 uur
Joren999 schreef:
Het is normaal dat een race beïnvloed kan worden door dit soort situaties, daar is inherent niets aan te doen.
Het is normaal dat een race beïnvloed kan worden door dit soort situaties, daar is inherent niets aan te doen.
Maar dit gaat maar om een paar puntjes verschil, terwijl Silverstone de volle mep was door on-proportioneel laag straffen. En ook zo'n Brazilië waarbij een nieuwe motor loont ipv netto bestraft wordt.
2
geplaatst: 12 december 2021, 16:27 uur
luigifort schreef:
Daarom is het een vrij willekeurige sport, motor kapot, banden die klappen etc...safety cars...
Daarom is het een vrij willekeurige sport, motor kapot, banden die klappen etc...safety cars...
Die ene sport waar niet over gepraat mag worden wordt vaak ook beslist in details. Een centimeter buitenspel, binnenkant paal maar niet over de lijn, een schwalbe die wordt beloond met een elfmeter. Maar over een geheel seizoen kun je pech en geluk dan vaak tegen elkaar wegstrepen.
5
geplaatst: 12 december 2021, 16:32 uur
Dit voelt als een WK-finale waarbij het ene team 2-0 voor staat en er dan in de slotfase, na 10 minuten oponthoud, wordt besloten dat we met 0-0 verder gaan én dat de partij die achter stond ook nog een strafschop krijgt 

0
geplaatst: 12 december 2021, 16:42 uur
Minneapolis schreef:
Maar dit gaat maar om een paar puntjes verschil, terwijl Silverstone de volle mep was door on-proportioneel laag straffen. En ook zo'n Brazilië waarbij een nieuwe motor loont ipv netto bestraft wordt.
(quote)
De gratis punten van Spa achter de safety car door de pits ( 5 meer dan LH) vielen dan weer zijn kant op.
Maar dit einde past wel bij dit seizoen. Prachtige prestatie. Max gefeliciteerd!
1
geplaatst: 12 december 2021, 16:43 uur
johan de witt schreef:
Dit voelt als een WK-finale waarbij het ene team 2-0 voor staat en er dan in de slotfase, na 10 minuten oponthoud, wordt besloten dat we met 0-0 verder gaan én dat de partij die achter stond ook nog een strafschop krijgt
En waarbij je uiteindelijk juicht voor Spanje

1
geplaatst: 12 december 2021, 16:43 uur
gigage schreef:
De gratis punten van Spa achter de safety car door de pits ( 5 meer dan LH) vielen dan weer zijn kant op.
Maar dit einde past wel bij dit seizoen. Prachtige prestatie. Max gefeliciteerd!
(quote)
Ik bedoel te zeggen; het is geen losstaande wedstrijd (als genoemde WK finale), maar een uiterst maffe competitie met tal van gekke momenten.
2
geplaatst: 12 december 2021, 16:46 uur
johan de witt schreef:
Ja dat laatste vooral.
Ja dat laatste vooral.
Niet mee eens. Het team bepaalt de strategie. Lewis / Mercedes had ook nieuwe banden kunnen halen maar durfden niet. Eigen beslissing. Safety cars horen bij de wedstrijd en het is op de baan beslist en niet in de muur.
2
geplaatst: 12 december 2021, 16:49 uur
Ik heb nog even teruggekeken, Mercedes koos er inderdaad voor om track position te behouden (en dus niet te pitten) t.o.v. Verstappen. Gegokt en verloren dus voor hen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 16:54 uur
Laatste nieuws bij de NOS:
Max Verstappen moet zich melden bij de stewards na protesten van Mercedes. De renstal van Lewis Hamilton beweert dat Verstappen artikel 48.8 van het reglement heeft gebroken.
In de ogen van Mercedes heeft Verstappen Hamilton ingehaald, terwijl de safety car op de baan was. Dat is verboden. Wordt vervolgd.
In de ogen van Mercedes heeft Verstappen Hamilton ingehaald, terwijl de safety car op de baan was. Dat is verboden. Wordt vervolgd.
4
geplaatst: 12 december 2021, 16:57 uur
Ik heb vanmiddag voor het eerst in mijn leven F1 zitten kijken. Na driekwart van de race vond ik het zo saai dat ik hem heb uitgezet. Ik snap ook niet zo goed wat er allemaal gebeurt. Volgens mij heb ik wat gemist. 

0
geplaatst: 12 december 2021, 17:07 uur
harm1985 schreef:
Als je zó de titel wilt winnen...
Als je zó de titel wilt winnen...
Alsof redbull niet exact hetzelfde had gedaan als het andersom was geweest.
Even vingers gekruist nog, want ik begrijp van screenshots van de F1 regels dat die safety car onregelementair ten einde is gekomen. De wedstrijdleiding heeft er echt wel potje van gemaakt.
Ik kan het me haast niet voorstellen dat ze max de titel gaan afpakken, maar Mercedes heeft zeker wel een zaak
1
geplaatst: 12 december 2021, 17:51 uur
Toch nog een leken vraag.. Zit de rechtvaardiging van vandaag (het er tussen uit halen van de achter liggende kneusjes) niet in het feit dat alle resterende rondjes waarin een nummer 2 nog iets goed kon maken verbruikt worden door die safety car situatie (op de laatst overgebleven ronde na dus)?
Het lijkt mij logischer als de teller van "laps to go" niet door zou lopen. Vorige week vond ik het ook al zo vreemd dat, na ellenlange discussie, het moment van teruggeven koppositie niet uit maakte, terwijl dat toch bepalend is voor de resterende kansen?
Goed.. ik blijf het een heel rare sport vinden, maar sensationeel vandaag! Ik heb genoten.
Het lijkt mij logischer als de teller van "laps to go" niet door zou lopen. Vorige week vond ik het ook al zo vreemd dat, na ellenlange discussie, het moment van teruggeven koppositie niet uit maakte, terwijl dat toch bepalend is voor de resterende kansen?
Goed.. ik blijf het een heel rare sport vinden, maar sensationeel vandaag! Ik heb genoten.
0
geplaatst: 12 december 2021, 18:01 uur
Ik snapte het ook niet echt, maar ik volg het ook niet. Wel mooi voor hem op zn 24ste al is het waarschijnlijk niet de manier om zo te winnen 

0
geplaatst: 12 december 2021, 18:25 uur
Onzin, die regel is al jaren zo en dat weet iedere coureur, ieder team, elke steward en elke toiletjuffrouw die deze sport volgt. Volkomen legitiem, hoe frustrerend ook. Zelf vind ik het ook een vreemde regel, daar niet van, maar men week er in dit geval gelukkig niet ineens van af.
Max had al genoeg pech (o a. geen constante toepassing van de regels) gehad dit seizoen. Nu zat het dan eindelijk eens mee.
Terechte winnaar, want meest overwinningen, verreweg de meeste rondes aan de leiding gereden, om maar eens wat te noemen.
Max had al genoeg pech (o a. geen constante toepassing van de regels) gehad dit seizoen. Nu zat het dan eindelijk eens mee.
Terechte winnaar, want meest overwinningen, verreweg de meeste rondes aan de leiding gereden, om maar eens wat te noemen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 18:38 uur
jasper1991 schreef:
Ook Verstappen heeft dit al meegemaakt. Was toen dan ook niet fair. Maar het zijn nu eenmaal de regels, dus wel weer fair. Jammer dat je je mening stoelt op basis van deze wedstrijd. Schijnbaar kijk jij deze sport verder nooit, anders had je die opmerking vast niet gemaakt.(quote)
Jep. Blijkbaar wordt een voorsprong van 11 seconden zomaar geneutraliseerd met zo'n safety car. Hamilton was beter.
0
geplaatst: 12 december 2021, 18:45 uur
luigifort schreef:
Ja weet ik, maar dan is zo'n hele race dus eigenlijk voor niks als dat vlak voor het einde gebeurt...
Klopt, ook weer die regels, he. Maar tactisch ook zwak van Mercedes, alhoewel je natuurlijk nooit weet wat er in de komende rondes kan gaan gebeuren. Mercedes vroeg tijdens de race wel aan Hamilton, wat voor banden (soft, medium, hard) hij zou willen bij een eventuele safety car situatie. Dat maakte Lewis dus niet uit. En uiteindelijk deed Mercedes dus helemaal niets met die vraagstelling tijdens de safety car en hielden ze liever hun positie vast. Ja weet ik, maar dan is zo'n hele race dus eigenlijk voor niks als dat vlak voor het einde gebeurt...

0
geplaatst: 12 december 2021, 18:46 uur
Poeha schreef:
(quote)
Ook Verstappen heeft dit al meegemaakt. Was toen dan ook niet fair. Maar het zijn nu eenmaal de regels, dus wel weer fair. Jammer dat je je mening stoelt op basis van deze wedstrijd. Schijnbaar kijk jij deze sport verder nooit, anders had je die opmerking vast niet gemaakt. Dit zijn nu eenmaal situaties waarbij de teams rekening moeten houden, net zoals de risico's die ze nemen met het al dan niet wisselen van banden. Alles heeft te maken met de anticipatie van de teams bij zulke gebeurtenissen.
In dit geval heeft Redbull het uitstekend gedaan. Hoewel Mercedes weinig opties had. Als tweede kan je altijd kijken wat degene voor je doet.
Daarnaast is je opmerking op Jasper niet geheel correct. Max is mogelijk op moment de beste driver, maar er zijn er nog een paar die heel dicht tegen hem aanzitten. Sainz, Hamilton, Norris, Russel. Sommige hebben gewoon geen concurrerende wagen.
0
geplaatst: 12 december 2021, 18:49 uur
Als Hamilton binnen was gekomen voor banden, was Max waarschijnlijk op de baan gebleven en eerste geworden. Als Latifi's wagen niet op tijd opgeruimd was zou max gewonnen hebben zonder iets te moeten doen en zou Mercedes voor schut gestaan hebben.
0
geplaatst: 12 december 2021, 18:51 uur
johan de witt schreef:
Hamilton was sowieso superieur, maar verliest het vanwege Latifi…
En Latifi rijdt met een ? Juist ja, Mercedes motor Hamilton was sowieso superieur, maar verliest het vanwege Latifi…
Maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ook Perez is voor een kort, specifiek moment debet aan de mindere achterstand van Max op Lewis. Geweldige acties. En superieur was Hamilton niet, zijn auto was wel beter, sneller.
* denotes required fields.