MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
El Ninjo schreef:
...of vergis ik me daarin en staat er al goede jeugd te trappelen om het stokje over te nemen?

ISU Speed Skating Results - Live - live.isuresults.eu

Tweede plek op het wk junioren 5k voor Van den Bunt, wel op grote achterstand. De andere drie Nederlanders gaan zich vast niet op de lange afstanden richten. Joep Wennemars zou (zoals in de tv-uitzending al genoemd) wel iemand voor de ploegenachtervolging kunnen zijn.

Voor de 1500 meter zit het wel goed: ISU Speed Skating Results - Live - live.isuresults.eu

Het zegt natuurlijk niet alles. Irene Schouten is bijna 30 en pas sinds vorig jaar echt goed op de lange afstanden. Niet alles wat goed is komt snel.

Gaat Miho Takagi trouwens donderdag haar 4e zilveren plak halen of zou ze op de 1000m toch eindelijk goud gaan pakken...het lijkt vooraf met name een strijd te gaan worden tussen haar en Jutta Leerdam.

De loting zal cruciaal zijn.
Voor nu neig ik toch naar Jutta.

BrotherJohn
Eigenlijk voor het eerst genoten van de Ploegenachtervolging als los schaatsonderdeel. De wijze waarop de Amerikanen en Noren dit uitvoerden was een genot om naar te kijken. Het duwen, het centimeterwerk dat daar bij komt kijken, en het wel of niet wisselen geeft wel een nieuwe dimensie aan dit onderdeel.

Prachtig dat Pedersen weer goud wint en opnieuw uit de schaduw van Roest (en Kramer) treedt, kan me het WK Allround van 2018 in Amsterdam nog goed herinneren, waarin hij in opperste bloedvorm verkeerde en de beste van de wereld was, maar viel op de 10km.

johan de witt schreef:
De loting zal cruciaal zijn.

Ze houden toch een beetje de resultaten op de wereldbekerwedstrijden van dit seizoen aan voor de loting of niet? Ik weet niet of Takagi zich daar nu vaak heeft laten zien (idem voor Leerdam trouwens), op de 500m en 3000m startte ze voorin het veld, op de 1500m achterin.

Leerdam minder vaak dan Takagi dacht ik.
Als Takagi in de laatste rit zit is ze kansloos.
Wüst zal ook vroeg mogen starten, die kan dan ook nog wel eens verrassen.

BrotherJohn
Jammer dat het niet in de laatste rit hoeven starten steeds meer een ding wordt, tegenwoordig zelfs op de 500 meter. Zonde van Shinhama in die laatste rit op de 500m. Misslag, vervolgens opgeven (paar slagen beetje laten lopen) en dan toch 35,1 rijden. Daar had een hoge 33'er op laagland ingezeten, die man heeft zoveel potentie.

Ik snap de kritiek op de achtervolgingsploegen niet, beiden verloren in de halve finale van de kampioen.

En Nederland is als schaatsland zo breed vertegenwoordigd dat je niet, zoals bij de Noren, Japanners of Canadezen niet ruim van tevoren weet wie er afgevaardigd worden. Uiteindelijk moesten er ook nog aardig wat kunst grepen aan te pas komen om überhaupt een ploeg bij de mannen aan de start te krijgen. N'tab is daar het slachtoffer van geworden.

Aan het eind van de rit hebben we als land 4x goud bij het schaatsen, met kans op nóg 3. Dat is al meer dan welk land ook. En dan hebben er óók nog eens 3x zilver en 2x brons. Canada en Noorwegen hebben elk maar één gouden medaille.

We zijn dan ook het schaatsland bij uitstek.
Dat je dan in de landenwedstrijd zo op een hoop wordt gereden is dan natuurlijk een gigantische afgang. Is ook nog nooit gebeurd dat ze geen medaille pakten op dit onderdeel.

Neemt niet weg dat het verder wel goed gaat op de Spelen inderdaad. Maar dat is een andere discussie.

BrotherJohn schreef:
Jammer dat het niet in de laatste rit hoeven starten steeds meer een ding wordt, tegenwoordig zelfs op de 500 meter.

Valt ook wel mee, Van der Poel, Schouten en Jackson zouden dan ongunstig geloot hebben maar presteerden prima.

johan de witt schreef:
Als Takagi in de laatste rit zit is ze kansloos..

Dat durf ik zo nog niet te stellen hoor...dat ligt denk ik ook een beetje aan de gereden tijden voor haar.

Ik denk wel dat Takagi gevoeliger zal zijn voor een wereldtijd die in de ritten voor haar gereden is dan dat Leerdam dat zal zijn, dus in die zin kan ik je redenering wel volgen.

Poek schreef:
(quote)

Valt ook wel mee, Van der Poel, Schouten en Jackson zouden dan ongunstig geloot hebben maar presteerden prima.

Nou Van der Poel viel toch tegen in de laatste rit op de 5. Zo miniem was het verschil het hele seizoen niet geweest. Op de 10 reed hij niet in de laatste rit en Jackson ook niet.

Vooral op de 500 meter zal laatste of 1-na-laatste rit nauwelijks iets uitmaken.

Elke honderdste telt, zeker op die afstand.

Bowe zal weer in de laatste rit starten op de 1000 en 12e worden of zo

wavanbuuren
Poek schreef:
Vooral op de 500 meter zal laatste of 1-na-laatste rit nauwelijks iets uitmaken.

De stellling is dat op de laatste rit de luchtcirculatie wegvalt omdat er niemand meer op de inrijbaan rijdt. In die zin schijnt het wel degelijk een flink nadeel te zijn, ook op de 500 meter.

Onweerwolf
Ik voorspel inrijbaanhazen in de toekomst bij het langebaanschaatsen.

Oud nieuws, dat deed Jochem Uytdehaage al (in Calgary geloof ik), werd door alle anderen toen al toegejuicht

Rillend van de kou 5 plaatjes schieten. Dat gaat dus niet. Mooie beelden bij de biathlon.
Is wel iets voor bij een alternatieve elfstedentocht

Onweerwolf schreef:
Ik voorspel inrijbaanhazen in de toekomst bij het langebaanschaatsen.

En de schaatsers die er niet veel van kunnen maar wel betaald willen worden zijn dan de inrijbeunhazen zeker?

johan de witt schreef:
Leerdam minder vaak dan Takagi dacht ik.
Als Takagi in de laatste rit zit is ze kansloos.
Wüst zal ook vroeg mogen starten, die kan dan ook nog wel eens verrassen.

De laatste 5 ritten op de 1000m .... Leerdam en Wust voor Takagi, starten buiten, finishen buiten
Rit 11 Goetz - Leerdam
Rit 12 Wojcik - Wüst
Rit 13 Takagi - Golikova
Rit 14Li - Kodaira
Rit 15 Kachanova - Bowe

Jammer. Scheelt gemiddeld ongeveer 0,2 seconde, binnen of buiten eindigen (althans, toen ze dat in 2008 onderzochten).

Er was trouwens voor de ploegenachtervolging een helm beschikbaar die een seconde voordeel zou geven, maar om commerciële redenen niet werd gebruikt. Nou blijkt dat voordeel in de praktijk vaak minder, maar stel dat het klopt, dan heeft dat Nederland een finaleplaats gekost.

Denk ik niet. Zo'n voordeel heb je vooral als je als treintje schaatst. Als er teveel afstand tussen de schaatsters zit, krijg je teveel turbulentie. Team NL was simpelweg onvoldoende team en geen treintje. Kwestie van veel trainen.

Tja, brons is al niet meer genoeg voor een berichtje

El Ninjo schreef:
(quote)

De laatste 5 ritten op de 1000m .... Leerdam en Wust voor Takagi, starten buiten, finishen buiten
Rit 11 Goetz - Leerdam
Rit 12 Wojcik - Wüst
Rit 13 Takagi - Golikova
Rit 14Li - Kodaira
Rit 15 Kachanova - Bowe

Wüst acht ik dan kansloos.
Ik zeg toch Leerdam, al is deze loting niet ongunstig voor Takagi.
Ik heb wel weer te doen met Bowe, al roept ze het ook over zichzelf af inmiddels.

Het gaat denk ik, (als beide geen misslagen of zo maken) tussen Leerdam en Takagi....het is wel een voordeel voor Takagi dat ze binnen finished. Het zal er ook wat van afhangen wat voor tijd Leerdam neerzet, is die net sneller dan de rest of echt veel sneller en werkt dat dan verlammend voor Takagi.
En in hoeverre zit het in het hoofd van Takagi dat ze nu al 3x net naast het goud pakte (ook al was de 500m eigenlijk bonus zilver voor haar).
Ik kan me vergissen en wellicht dat Bowe nu na die 500m een boost heeft gekregen, maar ze lijkt me toch net niet genoeg in vorm om Leerdam en Takagi te bedreigen als die gewoon doen wat ze kunnen.

En mis ik nu nog een outsider?

Frenz schreef:
Tja, brons is al niet meer genoeg voor een berichtje

Knappe medaille van Schulting. De druk was hoog. Topatlete!

Het was wel één van de leukste races. Buiten dat bij de mannen relay er een chinees omviel ( hilarisch) wordt er weinig gebeukt en netjes geschaatst. Maar ik heb niet alles gezien dus ik kan het mis hebben.

Schitterende finale op de 1500M. Al vond ik de tranen na afloop misschien nog wel mooier. Zonder de blok Chinese was het een derde gouden plak geworden. Althans, dat zegt Suzanne. En ik geloof haar.

Ik ben deze spelen een beetje verliefd geworden op Schulting .

El Ninjo schreef:
En mis ik nu nog een outsider?
Ik ben niet zo thuis in het schaatsen, maar ik zou Wüst nooit afschrijven. Winnares van het goud op de 1500M, dan kan je het ook op de kilometer. Maar, normaal gesproken heb je met Leerdam en Takagi de topfavorieten wel te pakken.

Duimen voor Leerdam. Oogt in topvorm, is frisser dan Takagi en haar intrinsieke snelheid ligt hoger.

Bowe blijkt tot dusverre compleet uit vorm (ik hoop tegen beter weten in dat ze goud wint, maar dat gaat niet gebeuren) en Kodaira oogde niet al te scherp op de 500m. Gelet op het toch wat zwakke deelnemersveld is Wüst dan ook direct een medaillekandidaat, maar goud lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Die gaat op de opening en de eerste volle ronde normaliter al teveel verliezen op Takagi en Leerdam. Leerdam zal vooral op de 600m een flinke voorsprong op Takagi moeten nemen, want in de slotronde verliest ze dit seizoen flink wat tijd (bijvoorbeeld 0,6 sec verschil in Salt Lake dit jaar - in Polen zelfs meer dan een seconde). Op de 500m kwam Takagi echter met 0,2 sec voorsprong door t.o.v. Leerdam, dus dat wordt vrij pittig. Ligt er alleen wel aan hoe fris de benen van Takagi nog zijn na 2 loeizware Team Pursuits gisteren. Wordt alweer de 7e race van Takagi van deze Spelen(!).

Gast
geplaatst: vandaag om 23:32 uur

geplaatst: vandaag om 23:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.