MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Masterclass van Verstappen. Perez op 2 ronden. Nu de Indy 500, go Veekay!

Tidalwave
Trainingen van vandaag zeggen niet alles, maar wel een beetje.
VT1: Red Bull 'beetje' beter dan de rest.
VT2: Red Bull nog een keer voorin, dichter naderbij in ieder geval Ferrari - echter Mercedes loopt niet lekker; porpoising hier en daar plus weet ik veel wat nog meer excuses.

Pas bij de kwalificatie worden de krachtsverhoudingen wat meer duidelijk. Ik neem toch alweer een voorschotje op 1 en 2 aanstaande zondagmiddag - Red Bull.

Hoop wel op wat strijdt onderling hier en daar... zal wel het veld van plaatsen 3 tot en met 20 zijn ('daar' dus).
'Hier' is geen nieuws.

Tidalwave
Vermoedt, op basis van het aangepaste circuit in Barcelona oa, dat Verstappen de race van zondag gaat winnen met een nog niet eerder door hem gerealiseerd groot tijdsverschil op de nummer 2 en de rest... How come? Gut feeling...?

Alleen bij pech, panne en uitval zal het niet geschieden.

Denk ook dat dit jaar 2023 zijn dominanste F1 resultaat zal zijn; de kroon op zijn carrière.

Tidalwave
Formule 1 Barcelona.
Verstappen pole.
Met 0.50 secondevoorsprong op nr 2.
En het was alleen nog maar de kwalificatie.
Verstappens voorsprong morgen bij finish op de nummer 2 = aantal ronden x 0.5 seconden betekent 33, minimaal. Race pace RB meestal de beste, je kan verwachten dat het rekensommetje > dan 33 wordt.
Hoop ik niet aan één kant, want da's niet bevorderlijk voor de spanning van de wedstrijd.

To the Max with Max...

Tidalwave schreef:

Denk ook dat dit jaar 2023 zijn dominanste F1 resultaat zal zijn; de kroon op zijn carrière.

Ik hoop dat die nog lang duurt en dat hij niet zijn ambities vroeg verliest.

Tidalwave
Minneapolis schreef:
(quote)

Ik hoop dat die nog lang duurt en dat hij niet zijn ambities vroeg verliest.

Wie weet gaan ze minder vaak nieuwe richtlijnen per F1 seizoen instellen, waardoor, zoals Verstappen zelf suggereert, de onderlinge verschillen van de teams kleiner worden zodat het aankomt op meer wedstrijdconcurrentie...

Tidalwave
Zometeen Grand Prix van Spanje F1.
Wel zin in om naar te gaan kijken, vooral vanwege zijn eerste F1 overwinning 7 jaar geleden. Plus daarbij het aangepaste circuit.

Tidalwave
Was verwacht, Max Verstappen met ruim 33 seconden voorsprong, -niet op de nummer 2 (en 3) van de race, maar wel op Perez.

Mooie ontwikkeling dat Mercedes zich weer eens genesteld heeft bij de top 3 van een wedstrijd. Was lang geleden. Hopelijk blijft dit ook zo. Meer spanning hopelijk op de rest van de circuits dit jaar.
Ferrari wil maar niet lukken. Alonso en Stroll gaan het bij de overige races dit jaar uitvechten met Leclerc en Sainz om de raceplaatsen 5, 6, 7 en 8.

In dit tempo is Verstappen al vóór de GP van Mexico kampioen.

Over twee weken, in Canada, kan hij het aantal zeges van Senna (41) evenaren. Het aantal van Prost (51) is ook niet eens ondenkbaar.

Bizar, ik ben dankbaar dat ik hier getuige van mag zijn. Elke die hard formule 1 fan verdient het om zijn landgenoot kampioen te zien worden.

Het schijnt dat Aston Martin een set updates mee gaat nemen naar de grand prix van Canada, en vervolgens nog een aantal updates voor de grand prix van Groot-Brittannië. Ik ben benieuwd of ze daarmee naar Mercedes en misschien zelfs een beetje naar Red Bull toe weten te kruipen.

Tidalwave
Wordt dit jaar hopelijk geen saaie tour... Vingegaard en Pogacar zijn de twee die met kop en schouders boven het rennersveld uitsteken.
Wishfull thinking: kom op Evenepoel en Roglic, doe ook mee please, dan wordt het een meer competitive Tour.
Wat kunnen we verder nog voorin verwachten? Hindley, Carapaz, Yates of Bernal? Bernal niet schat ik in, wel Hindley. Yates maybe. Carapaz z'n vorm is nu niet opperbest tijdens de Dauphine Libéré; hopelijk voor hem over 3 wkn wel.
Bernal geloof ik niet zo meer in. Hij heeft last van het 'Laurent Fignon' effect - deze won in 1983 én 1984 de Tour, maar kreeg blessures op zijn dak (weliswaar in 1989 bijna voor de 3e maal de Tour gewonnen, maar verloor op de laatste dag nog van Greg Lemond met 8 seconden).

Nee, de rest doet alleen voor de 3e plek mee.
Tenzij een van de twee uitvalt natuurlijk.

Maar met een duel Vinge-Pogi kan het uiteraard nooit saai worden. Ik kijk er ontzettend naar uit in elk geval!

Tidalwave
Ronde van Zwitserland begint vandaag pas echt; etappe met 2 beklimmingen waarvan de laatste op de top finisht.
Ik zet in op Evenepoel voor de leiderstrui, maar of hij de etappe ook wint? Pidcock fietst gelukkig ook weer eens mee; ben benieuwd hoe het met zijn vorm is... WzWz...

Gino Mäder R.I.P.

Ik ben echt woest. Bij allerlei eerdere ongelukken zou er van alles veranderen. Steeds maar weer. En niks verandert er. Helemaal geen zak. Gisteren eindigde de rit in een afdaling die jaren terug al eerder voor een rij ongelukken had gezorgd, Dat gebeurde gisteren ook. Resultaat is dat de talentvolle Zwitserse renner Gino Mäder nu dood is. De parcoursbouwers van diverse koersen maken de sport kapot en dienen onmiddellijk ander werk te gaan zoeken. De renners blijven zich naar de slachtbank laten leiden.Het wordt tijd dat de renners gewoon in een geen enkele koers meer opstappen zonder dat er duidelijke veranderingen worden afgesproken. Dit kan niet langer.

Gino Mäder (26) overleden | WielerFlits

Jeetje, ik lees het nu pas...ik begon wel al te vrezen dat hij heel slecht lag omdat er vanochtend nog geen update vanuit de ploeg was gekomen, maar de ergste vrees is helaas werkelijkheid geworden.

Gino Mäder R.I.P.

Rust zacht Gino Mäder.

starbright boy schreef:
Ik ben echt woest. Bij allerlei eerdere ongelukken zou er van alles veranderen. Steeds maar weer. En niks verandert er. Helemaal geen zak. Gisteren eindigde de rit in een afdaling die jaren terug al eerder voor een rij ongelukken had gezorgd, Dat gebeurde gisteren ook. Resultaat is dat de talentvolle Zwitserse renner Gino Mäder nu dood is. De parcoursbouwers van diverse koersen maken de sport kapot en dienen onmiddellijk ander werk te gaan zoeken. De renners blijven zich naar de slachtbank laten leiden.Het wordt tijd dat de renners gewoon in een geen enkele koers meer opstappen zonder dat er duidelijke veranderingen worden afgesproken. Dit kan niet langer.

Ontzettend triest.

Maar (uit pure nieuwsgierigheid) hoe denken de renners over de parcours mogelijkheden dan? Afdalingen uitbannen zal niet kunnen. Geen slot afdalingen meer, of alleen een paar specifieke schrappen? Of zit het 'm in bocht beveiliging? Gaat ook niet overal toch?

Ontzettend triest nieuws, allerhande discussies zullen wel weer gevoerd worden, ik kan alleen maar hopen dat het tot maatregelen noopt. Want de renners zijn uiteindelijk degenen die hun leven in de waagschaal werpen..

De UCI moet hierover gewoon met hoogste prioriteit samenzitten met wedstrijdorganisaties, renners- en ploegbonden. Ik zag in het routeboek van de Tour bijvoorbeeld dat rit 14 eindigt na de afdaling van de Joux Plane..

Stage14

Toevallig deze week nog de Netflix-docu over de Tour gekeken, ik vind het nu nog bedenkelijker op welke wijze wielrennen daarin geportretteerd wordt (met name de focus op valpartijen en sensatie stoorde me).

In ieder geval moeten te steile slotafdalingen uitgebannen worden. En je zou ook niet meer moeten finishen pal na een afdaling. Op zijn minst nog een paar kilometer vlak erachter. Dat geldt ook voor te bochtige of te smalle sprintaankomsten. Slecht wegdek bij sprintaankomsten en of in afdalingen is ook nog een ding. De tour is zo belangrijk dat daarvoor desnoods de weg wordt opgeknapt. Maar dat geldt voor veel kleinere koersen niet.

Het ongeluk van gisteren was een idiote finish en had dat al bewezen in volgens mij 2013 en dan doen ze het gewoon weer. Ik weet dat je niet alles kunt vermijden maar dit is bijna om ongelukken vragen en dat is niet voor het eerst.

starbright boy schreef:

Ongelofelijk toch. Alsof het na Jakobsen niet duidelijk genoeg was dat afdalingen op het einde van een rit een zeer slecht idee zijn. Zoiets te allen tijde verbieden lijkt me stap 1. En hopelijk gaan ze nu eindelijk alles onder de loep nemen. Want wat is er de laatste 100 jaar überhaupt echt veranderd voor de veiligheid van de renners? Het is de mooiste sport ter wereld, maar jammer genoeg nog oerconservatief en levensgevaarlijk.

starbright boy schreef:

Het ongeluk van gisteren was een idiote finish en had dat al bewezen in volgens mij 2013 en dan doen ze het gewoon weer. Ik weet dat je niet alles kunt vermijden maar dit is bijna om ongelukken vragen en dat is niet voor het eerst.
Wat was er in 2013 gebeurd?

Toen waren ze met dezelfde afdaling gefiinishd en ook toen waren er een aantal valpartijen. Geen doden gelukkig. Maar genoeg om te bedenken dat je dat maar eens niet moet doen daar.

Fabio Casartelli, Andrei KIvilev, Wouter Weijland, Bjorg Lambrecht, Antoine Demotie, Gino Mader. Allemaal dood door ongelukken in koers. Allemaal in de laatste 30 jaar. Andere doodsoorzaken (bijvoorbeeld harten die het begaven) of ongelukken in training of heftige verwondingen of erg obscure renners of andere wielerdisciplines dan wegwielrennen heb ik dan nog niet eens genoemd.

De enige echt serieuze verandering die er kwam was dat na Kililev er een helmenplicht kwam. Dat vond niet iedereen leuk, maar je kunt je nu de sport bijna niet meer voorstellen zonder helmen. Toch "won" Lance Armstrong de meeste van zijn tours nog helmloos. Zo lang is dat dus nog niet.

Ja, de helmplicht was ik even vergeten. Vandaag zie je zelfs bij amateurs op training nagenoeg nooit meer iemand zonder helm. Dus veranderingen kunnen wel degelijk.

Professional of niet. Ik kan me er niks bij voorstellen dat je weer op de fiets stapt als je ploegmaat in diezelfde ronde net is omgekomen.

Om eerlijk te zijn: wielrenners stappen bijna altijd weer op als ze zelf nog kunnen. Een berucht voorbeeld is dat toen Tom Simpson in 1967 letterlijk stierf op zijn fiets hij nadat hij eerder al gevallen was en totaal niet meer kon toch op zijn fiets ging zitten om er vervolgens weer af te vallen en te overlijden. Het is iets dat wij al gewone stervelingen nooit helemaal kunnen volgen. Ik weet ook dat Bjarne Riis weleens verklaard heeft dat hij het destijds jammer vond dat de etappe na de dood van Fabio Casartelli geneutraliseerd werd ter nagedachtenis, want hij had juist op die dag Indurain willen aanvallen.

starbright boy schreef:

Nou nou… dit was alles behalve een gekke afdaling. De weg uitstekend, weinig scherpe bochten. Goed, daardoor kunnen de renners juist harder. Want ja, ontzettend hard ging het gisteren wel.

Ongelukken gebeuren nou eenmaal als je mensen een wedstrijdje laat doen wie er het hardst kan fietsen. Je zou er dan voor kunnen kiezen om niet meer bergaf te gaan, maar dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Je zou elke steen kunnen bedekken of elke bocht een signaalgever zetten, maar dat geld en die mankracht is er niet. Bovendien gebeuren volgens mij de meeste ongelukken in het profpeloton op kaarsrechte wegen.

Ik denk niet dat dit per se kwalijk te nemen is. Neemt niet weg dat het heel verdrietig nieuws is. Voor zover ik Mäder heb gekend, was het een sympathieke en verstandige jongen.

EDIT: Volgens mij kan de UCI meer bereiken op het gebied van veiligheid door parcoursen beter af te zetten (zie laatst bij de vrouwen, maar ook geregeld in Nederland bij kleine koersen), betere helmen, minder motoren, handhaving bestaande regels, etc.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:15 uur

geplaatst: vandaag om 11:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.