Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4
zoeken in:
1
geplaatst: 30 juli 2023, 17:21 uur
En wederom een masterclass van Verstappen, 0.7 seconden per ronde sneller dan Perez en van 6 naar 1. 8 op een rij. Nog 1 te gaan voor het record.
1
geplaatst: 30 juli 2023, 17:45 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Behalve in sympathiek overkomen, daar bakt ze nog weinig van. Ik had het Van Vleuten nog wel een keertje gegund, al moet ik toegeven dat het hele vrouwen wielrennen me weinig boeit. Gelukkig dan maar dat we geen sympathiekiteitsklassement hebben. Die mooie bijpassende regenboogtrui is helaas al voor een ander doel vergeven.
4
geplaatst: 6 augustus 2023, 12:54 uur
Wegwedstrijd bij de mannen ligt momenteel plat wegens protesters, en wat zegt de NOS in het liveblog:
https://i.imgur.com/HgixCSa.jpg
Je vraagt je af wat ze gedaan zouden hebben als het katholieken waren geweest
https://i.imgur.com/HgixCSa.jpg
Je vraagt je af wat ze gedaan zouden hebben als het katholieken waren geweest

1
geplaatst: 6 augustus 2023, 18:14 uur
Zo, het understatement van het jaar is gemaakt door vigil. Echt historisch. Kippenvel toen hij over de finish reed. Wat een demarrage, wat een koers!
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 18:15 uur
Hennie Kuiper en Joop Zoetemelk tegelijk.
Sportman van het jaar is bekend!
Sportman van het jaar is bekend!
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 18:23 uur
Ongelofelijk mooie koers, die bovendien al op 150 km van de finish losbarstte. Zelden gezien.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 18:39 uur
Ja echt niet normaal wat we vandaag hebben mogen aanschouwen. Ik durf te wedden dat iedere wielerliefhebber deze koers met kippenvel heeft gevolgd. Overigens vond ik het ook prachtig om te zien hoe supporters van andere landen Mathieu aanmoedigden in de laatste kilometers. Kenmerkend voor de sport in mijn ogen. Wat een grandioze dag zeg.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 19:33 uur
Tenzij Verstappen de resterende 10 races ook nog wint natuurlijk.
Zolang het geen schaatser wordt vind ik alles best. Mag er graag naar kijken, maar het heeft natuurlijk niet de internationale allure van voetbal, formule 1, tennis of wielrennen.
Maar wat Mathieu gepresenteerd heeft is uniek natuurlijk, de eerste man die het WK op de weg en in het veld wint.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 19:36 uur
Mooiste WK dat ik heb gezien. Vanaf het opdraaien van het circuit actie, met de groten die overblijven. Mathieu natuurlijk buitencategorie.
Maar ook kudos voor Mads Pedersen, is niet bij de eerste vijf weggeweest. Niet het meest aanvallend vandaag, maar dat kan je hem niet kwalijk nemen. In de Tour heeft hij al zo’n beetje alle ontsnappingen geforceerd voor teamgenoten in de lastige etappes.
Maar ook kudos voor Mads Pedersen, is niet bij de eerste vijf weggeweest. Niet het meest aanvallend vandaag, maar dat kan je hem niet kwalijk nemen. In de Tour heeft hij al zo’n beetje alle ontsnappingen geforceerd voor teamgenoten in de lastige etappes.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 20:48 uur
Fantastisch inderdaad. Iedereen aan gort gereden, op minuten. Blijkbaar tijdens de protestneutralisatie ook nog even een naburig huis binnengelopen voor een grote boodschap...
Wat die man tijdens zijn nog niet eens zo heel lange carrière allemaal al heeft meegemaakt aan pieken en dalen, daar is intussen een stevige docu mee te vullen. Uit geslagen positie de Amstel gewonnen, de hongerklop van Harrogate, de hotelrel, plankjesgate, WK veld, een Touretappe plus gele trui, een gestaag groeiende rij monumenten en nu het WK op de weg, ongekend. En dat in een generatie met Pogacar, Van Aert en noem ze allemaal maar op.
Wat die man tijdens zijn nog niet eens zo heel lange carrière allemaal al heeft meegemaakt aan pieken en dalen, daar is intussen een stevige docu mee te vullen. Uit geslagen positie de Amstel gewonnen, de hongerklop van Harrogate, de hotelrel, plankjesgate, WK veld, een Touretappe plus gele trui, een gestaag groeiende rij monumenten en nu het WK op de weg, ongekend. En dat in een generatie met Pogacar, Van Aert en noem ze allemaal maar op.
0
geplaatst: 6 augustus 2023, 20:49 uur
Idd een heroïsche wielerdag. Dit weer, alle grote tenoren op de afspraak en dan Matje als allerbeste 
Ik heb de laatste 10 km gekeken terwijl ik mijn jongste zoon de fles aan het geven was. Bizar om te bedenken dat het voor ons allebei de eerste keer was dat we een Nederlander wereldkampioen op de weg zien worden

Ik heb de laatste 10 km gekeken terwijl ik mijn jongste zoon de fles aan het geven was. Bizar om te bedenken dat het voor ons allebei de eerste keer was dat we een Nederlander wereldkampioen op de weg zien worden

5
geplaatst: 6 augustus 2023, 22:23 uur
vigil schreef:
Aardig gedaan van Mathieu!
Aardig gedaan van Mathieu!
Bonk schreef:
Echt historisch.
Echt historisch.
johan de witt schreef:
Arno schreef:
Ongelofelijk mooie koers, zelden gezien.
Ongelofelijk mooie koers, zelden gezien.
ABDrums schreef:
Wat een grandioze dag zeg.
Wat een grandioze dag zeg.
Coma Cat schreef:
Mooiste WK dat ik heb gezien.
Mooiste WK dat ik heb gezien.
yeahyeahyeah schreef:
Iedereen aan gort gereden, op minuten.
Iedereen aan gort gereden, op minuten.
Titmeister schreef:
Een heroïsche wielerdag.
Dit allemaal en dan nog meer superlatieven. Wat een magische sportdag Een heroïsche wielerdag.

1
geplaatst: 6 augustus 2023, 22:32 uur
Deze betekent duidelijk en logisch veel voor 'm. Maar toch hoop ik dat we "mijn carrière is compleet" niet te letterlijk moeten nemen. Luik-Bastenaken-Luik, Lombardije (erg lastig voor hem wellicht) en de Olympische spelen zijn nog mooie doelen. Én hij is jong genoeg voor een herhaling. Zeg ik even liggend op de bank. 
Maar deze is binnen. Ik herinner me Zoetemelk's overwinning nog te hebben gezien op tv als klein jochie, dus dit telt wel.

Maar deze is binnen. Ik herinner me Zoetemelk's overwinning nog te hebben gezien op tv als klein jochie, dus dit telt wel.
2
geplaatst: 7 augustus 2023, 00:10 uur
Het was een fraaie overwinning. Echter, met alle superlatieven hier, heb ik toch 1 naam gemist - die van Gerrie Knetemann die op het WK van 1978, op de Nürburgring in een sprint a deux - tamelijk onverwacht - heersend wereldkampioen Francesco Moser versloeg, enorm spannend. De Kneet verdient het wel gememoreerd te worden.
1
geplaatst: 7 augustus 2023, 22:40 uur
Die "verschroeiende" demarrage van Joop staat me anders ook nog helder voor de geest, hoor. Dat was de meest sneaky ontsnapping ooit. Eigenlijk hield de rest de benen ff stil en Joop reed door.
Als Mattie goede benen heeft is hij door niemand te volgen, zijn wattage bij de overwinning in de Strade Bianchi vorig seizoen was off the charts, quote: De beslissende demarrage op Via Santa Caterina
Maar toen hij zijn duivels ontbond, trapte hij gedurende 20 seconden een onwaarschijnlijk vermogen van 1004 watt, met een piek van maar liefst 1362 watt! En dat alles na een slopende koers.
Als Mattie goede benen heeft is hij door niemand te volgen, zijn wattage bij de overwinning in de Strade Bianchi vorig seizoen was off the charts, quote: De beslissende demarrage op Via Santa Caterina
Maar toen hij zijn duivels ontbond, trapte hij gedurende 20 seconden een onwaarschijnlijk vermogen van 1004 watt, met een piek van maar liefst 1362 watt! En dat alles na een slopende koers.
0
geplaatst: 8 augustus 2023, 17:44 uur
Tijdens mijn tweejaarlijkse medische keuring moet ik 250 watt wegtrappen (opgebouwd in stappen van 10 watt per minuut), en dat is al best pittig. 1000 watt is krankzinnig.
0
geplaatst: 8 augustus 2023, 18:13 uur
Is wel maar een handvol seconden natuurlijk. Maar ook op het einde van een zware koers weliswaar. Sowieso zeggen wattages niets zonder het gewicht van de renner mee te rekenen.
Waar heb je die informatie trouwens vandaan Frenz? VdP zet al sinds januari geen ritten meer publiek op Strava
Waar heb je die informatie trouwens vandaan Frenz? VdP zet al sinds januari geen ritten meer publiek op Strava
0
geplaatst: 8 augustus 2023, 18:25 uur
Arno schreef:
Is wel maar een handvol seconden natuurlijk. Maar ook op het einde van een zware koers weliswaar. Sowieso zeggen wattages niets zonder het gewicht van de renner mee te rekenen.
Net zoals bij auto's is de ratio gewicht/vermogen (weergegeven in Pk dan wel Kw) bepalend, gevoegd bij de capaciteit om een piekbelasting (1300+ watt) iets langer vol te kunnen houden.
Grappig genoeg ligt daar een parallel met versterkers: sommige fabrikanten geven het vermogen van een versterker weer aan de hand de piek die een versterker kan leveren, anderen op basis van langduriger (continu) vermogen.
Voor een wielrenner - topamateur tot wereldtop - zal dat langduriger vermogen liggen tussen 340 - 450 Watt. Mathieu van der Poel is 75 kg, Jonas Vingegaard is 60 kg en Wout van Aert 78 kg.
0
geplaatst: 8 augustus 2023, 18:40 uur
Mjuman schreef:
Voor een wielrenner - topamateur tot wereldtop - zal dat langduriger vermogen liggen tussen 340 - 450 Watt. Mathieu van der Poel is 75 kg, Jonas Vingegaard is 60 kg en Wout van Aert 78 kg.
Wel ja, de FTP-waarde. Bij veel profs ligt die boven de 6 watt per kg. Maar het ging dus om die maximale waarde van Van der Poel, wat eigenlijk losstaat van de FTP. Van Ten Dam bijvoorbeeld is het bekend dat ie maximaal nauwelijks 900 watt trapte. Maar in zijn beste jaren behoorde hij wel tot de 10-20 beste klimmers ter wereld.Voor een wielrenner - topamateur tot wereldtop - zal dat langduriger vermogen liggen tussen 340 - 450 Watt. Mathieu van der Poel is 75 kg, Jonas Vingegaard is 60 kg en Wout van Aert 78 kg.
0
geplaatst: 8 augustus 2023, 18:53 uur
Arno schreef:
(quote)
Wel ja, de FTP-waarde. Bij veel profs ligt die boven de 6 watt per kg. Maar het ging dus om die maximale waarde van Van der Poel, wat eigenlijk losstaat van de FTP. Van Ten Dam bijvoorbeeld is het bekend dat ie maximaal nauwelijks 900 watt trapte. Maar in zijn beste jaren behoorde hij wel tot de 10-20 beste klimmers ter wereld. Die vermogens worden op Eurosport regelmatig weergegeven bij wedstrijden.
Verder zeg ik niets anders - het is ook het vermogen om je piek langer vast te kunnen houden. Als je traint in de sportschool, kun je door geleidelijk aan de belasting op te voeren ook zwaarder leren trappen en de piek steeds langer vast te houden - buiten is dat - mede door wisselende (weers)omstandigheden wat lastiger.
Daarnaast is er ook nog het vermogen om zuurstof op te nemen (VO2 max), dat weergegeven kan worden bij een sporttest. Ook Tom Dumoulin kon aardig trappen en dat lang volhouden; hij had alleen een hekel aan tempowisselingen bij beklimmingen.
0
geplaatst: 8 augustus 2023, 19:45 uur
Arno schreef:
Het is nog iets ingewikkelder.
Anaerobe metabolisme versus aërobe metabolisme - nl.julinse.com
Bergop en de hoogte in nog complexer.
0
geplaatst: 9 augustus 2023, 22:14 uur
Arno schreef:
Dit zijn de absurde cijfers van Mathieu van der Poel - Bicycling
Is uit 2021 idd, ik zie 'm nog gaan en heb toen ook die gegevens opgezocht. Het is echt zijn specifieke kwaliteit, laat in een zware wedstrijd nog heel heel erg diep kunnen gaan (hoewel hij in het begin ook wel eens idioot lange ontsnappingen aanging)
Btw, dat keirin is ook machtig mooi, wat een beesten zijn dat
0
geplaatst: 19 augustus 2023, 14:47 uur
Mooi! Een echt talent uit Nederland.
Collin Veijer verrast met historische polepositie in Oostenrijk - RTV Drenthe - rtvdrenthe.nl
Collin Veijer verrast met historische polepositie in Oostenrijk - RTV Drenthe - rtvdrenthe.nl
0
geplaatst: 19 augustus 2023, 22:13 uur
Waar heb ik net naar zitten te kijken?
Ongeloof, dat voel ik nu. Vreemde gewaarwordingen zo.
Eerst Sifan Hassan die op de 10km een tiental meter voor de eindstreep, in 1e/2e positie ten val komt. Om een kwartier later Femke Bol op de 4x400m relay hetzelfde te zien doen, in winnende positie.
Eerst Sifan Hassan die op de 10km een tiental meter voor de eindstreep, in 1e/2e positie ten val komt. Om een kwartier later Femke Bol op de 4x400m relay hetzelfde te zien doen, in winnende positie.
0
geplaatst: 19 augustus 2023, 22:19 uur
Poeha schreef:
Eerst Sifan Hassan die op de 10km een tiental meter voor de eindstreep, in 1e/2e positie ten val komt. Om een kwartier later Femke Bol op de 4x400 relay hetzelfde te zien doen, in winnende positie.
Eerst Sifan Hassan die op de 10km een tiental meter voor de eindstreep, in 1e/2e positie ten val komt. Om een kwartier later Femke Bol op de 4x400 relay hetzelfde te zien doen, in winnende positie.
Was uit eten geweest, en blij dat ik mooi op tijd thuis was voor beide finales, met wellicht 2x goud. Wat een deceptie

0
geplaatst: 20 augustus 2023, 10:39 uur
Merkwaardige atletiek avond. Maar volgens mij wel twee terechte winnaars die op het punt stonden langszij te komen. Ik moet vooral nog steeds wennen dat Nederlandse atleten competitief zijn met de Amerikanen (en overige wereldtop). Niet één uitschieter, maar gewoon een hele estafette ploeg. Dat had ik in de vorige eeuw nooit geloofd. Kortom best positief juist.
* denotes required fields.