MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Ach, een discussie over de prestaties van een coureur heeft toch weinig zin, helemaal als je het gaat vergelijken met oudere coureurs. Zet een Verstappen/Hamilton/Alonso maar eens in de auto's van Senna/Prost. Kijken of ze dan nog zo sterk uit de hoek kunnen komen. En het ligt er tegenwoordig toch ook wel aan aan wie je het vraagt. Veel Britse media/publiek hebben toch vooral een voorkeur voor Hamilton/Mercedes en een afkeer van Verstappen/RedBull. In Nederland precies andersom trouwens.

Historisch moment voor Verstappen wel, maar verder weinig bijzonders eigenlijk (nou zal Monza nooit echt een favoriete baan worden voor mij, of ze moeten de oude banking weer gaan gebruiken). Hoewel Ferrari nog wel een beetje spektakel verzorgde aan het einde. Mooi om Albon zo in de punten te zien, die maakt volgens mij wel optimaal gebruik van die Williams. Lawson deed het ook niet echt slecht. Helaas dat Yuki een DNS heeft dus vergelijken is lastig. Hopelijk mag Lawson in Singapore ook nog een poging wagen. McLaren viel toch wel een beetje tegen, evenals Aston Martin. Waarbij ik me er elke keer over blijf verbazen dat Stroll daar toch nog gewoon blijft rondrijde. Jaja ik weet het, zoontje van maar toch, als je resultaten wilt hebben moeten ze met twee auto's de punten in rijden en niet alles laten afhangen van het oude rot.

* Als het mee/tegenzit voor Lawson/Ricciardo duurt het nog tot Qatar voor die weer in kan stappen.
Ricciardo likely to be out until F1 Qatar GP after hand injury - motorsport.com

Nou, ook van oud coureurs als Damon Hill en in de commentaarsectie van de Engelse variant van motorsport.com krijgt Toto er van langs om deze uitspraak. Noemen hem kleinzerig en jaloers. En een slechte verliezer.

Roglic won de Giro, Vingegaard de Tour en Kuss is op weg om voor Jumbo-Visma de Vuelta te winnen, met ook nog eens een mogelijke 1-2-3 op het eindpodium. Ongehoord die dominantie.

Dit was wel een rit waar de verschillen groot gingen uitvallen natuurlijk. De schade is dan ook aanzienlijk, met Evenepoel als grootste slachtoffer. Volgens Philippe Gilbert, die voor Eurosport op de motor de Vuelta volgt, zei Evenepoel dat ie leeg was. Als er geen ziekte mee gepaard gaat, mag ik hopen dat zijn vader-manager toch wat minder praatjes gaat hebben in de toekomst. Ben erg benieuwd naar de Tour volgend jaar, als het ook daar niet lukt, zal Lefevere ook wel zijn conclusies trekken en weer meer richting het klassieke werk willen gaan, toch? Ik denk dat daar ook, samen met het tijdrijden, de grote kracht van Evenepoel ligt trouwens.

Verder lijkt het ook wel allemaal goed te vallen voor Jumbo-Visma. Ook Almeida had een offday (al beperkt die de schade nog enigszins, op zijn Almeida's), INEOS verloor met Arensman een potentiële uitdager terwijl Thomas niet goed genoeg blijkt en Ayuso viel twee dagen geleden naar verluidt nogal hard tijdens de neutralisatie en zou last hebben van rugklachten. Dan moet het al van Mas komen, en hoewel ik die in de derde week nog wel sterker zie worden moet er toch al een heel mirakel gebeuren om ervoor te zorgen dat er geen Jumbo-Visman gaat winnen.

Meevaller deze rit: Cian Uijtdebroeks! Sowieso doen de twintigers het goed (Ayuso natuurlijk, en ook Lenny Martinez en Romain Grégoire hebben zich al getoond) en hoewel zijn tijdrit tegenviel is dit toch hoopgevend richting de toekomst. Vind het erg fraai van BORA dat hij, ondanks de aanwezigheid van kopman Vlasov, toch geheel zijn eigen ding mag doen.

De kans is groot dat we vanaf nu naar de grote Jumbo-Vismashow gaan zitten kijken (ook Gesink en Kelderman waren erg sterk), maar ik hoop dat Mas en met name Ayuso tegenstand kunnen blijven bieden.

En: als Kuss deze Vuelta wint na ook al de Giro en Tour niet bepaald als passant te hebben uitgereden, verdient dat de opperste bewondering!

Poles Apart schreef:
Roglic won de Giro, Vingegaard de Tour en Kuss is op weg om voor Jumbo-Visma de Vuelta te winnen, met ook nog eens een mogelijke 1-2-3 op het eindpodium. Ongehoord die dominantie.

Zeg dat wel; ik kijk al een kleine 3 decennia wielrennen, maar zo'n ongekende dominantie van 1 ploeg heb ik nog niet eerder gezien.

Overigens vermoed ik dat de inzinking van Evenepoel mede komt door de vermoeienissen van het in zijn eentje de koers dragen vs minstens 3 man van Jumbo.

AOVV schreef:
Dit was wel een rit waar de verschillen groot gingen uitvallen natuurlijk. De schade is dan ook aanzienlijk, met Evenepoel als grootste slachtoffer. Volgens Philippe Gilbert, die voor Eurosport op de motor de Vuelta volgt, zei Evenepoel dat ie leeg was. Als er geen ziekte mee gepaard gaat, mag ik hopen dat zijn vader-manager toch wat minder praatjes gaat hebben in de toekomst. Ben erg benieuwd naar de Tour volgend jaar, als het ook daar niet lukt, zal Lefevere ook wel zijn conclusies trekken en weer meer richting het klassieke werk willen gaan, toch? Ik denk dat daar ook, samen met het tijdrijden, de grote kracht van Evenepoel ligt trouwens.

Verder lijkt het ook wel allemaal goed te vallen voor Jumbo-Visma. Ook Almeida had een offday (al beperkt die de schade nog enigszins, op zijn Almeida's), INEOS verloor met Arensman een potentiële uitdager terwijl Thomas niet goed genoeg blijkt en Ayuso viel twee dagen geleden naar verluidt nogal hard tijdens de neutralisatie en zou last hebben van rugklachten. Dan moet het al van Mas komen, en hoewel ik die in de derde week nog wel sterker zie worden moet er toch al een heel mirakel gebeuren om ervoor te zorgen dat er geen Jumbo-Visman gaat winnen.

Meevaller deze rit: Cian Uijtdebroeks! Sowieso doen de twintigers het goed (Ayuso natuurlijk, en ook Lenny Martinez en Romain Grégoire hebben zich al getoond) en hoewel zijn tijdrit tegenviel is dit toch hoopgevend richting de toekomst. Vind het erg fraai van BORA dat hij, ondanks de aanwezigheid van kopman Vlasov, toch geheel zijn eigen ding mag doen.

De kans is groot dat we vanaf nu naar de grote Jumbo-Vismashow gaan zitten kijken (ook Gesink en Kelderman waren erg sterk), maar ik hoop dat Mas en met name Ayuso tegenstand kunnen blijven bieden.

En: als Kuss deze Vuelta wint na ook al de Giro en Tour niet bepaald als passant te hebben uitgereden, verdient dat de opperste bewondering!

De dominantie is volgens mij grotendeels het gevolg van een gebrek aan sterke concurrenten. Ik vond Jumbo vorig jaar sterker.

- Vuelta: Mas presteert niet op het niveau van vorig jaar. Evenepoel kent een complete off-day en was oorspronkelijk ook niet voorzien voor deze ronde.
- Tour: Vingegaard was in 3 etappes beter dan Pogacar. Vooral omdat Pogacar gewoon beneden z'n niveau was. Alle andere etappes vond ik Pogi iets beter dan Vingegaard. Als Pogi op het niveau van vorig jaar reed, dan won hij de tour.
- Giro: Behalve in de slottijdrit vond ik Roglic nogal onder z'n niveau presteren. Mag van geluk spreken dat Kuss hem in een andere bergrit redde van een groot tijdverlies + mag van geluk spreken dat Remco er uit moest met een covidbesmetting.

Verder verwacht ik nog fors tijdsverlies van Uijtebroeks op de Angliru. Dat is echt geen klim voor die jongen.
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-vue-png/e17-ve23-l-angliru/16772/0:0,1100:1797-500-0-70/d84fb

Ik geniet al een paar jaar enorm van Jumbo-Visma. Ze rijden dominant, kleuren de koers en pakken ook nog eens veel overwinningen. Toch had ik vandaag voor het eerst een ietwat wrang gevoel. De dominantie was wel heel extreem.

Of Mas minder is dan vorig jaar, zoals AGE-411 stelt, betwijfel ik eigenlijk. Ik denk dat hij en ook Ayuso gewoon goed zijn, maar dat de Jumbo-Visma mannen nog een stukje beter zijn. En ook beter dan de uitdager van vorig jaar, Evenepoel. Dat die er vandaag doorheen zakt verbaast me niet. Die is de afgelopen weken net iets te vaak over zijn theewater gegaan in zijn pogingen Kuss en Roglic te volgen. Bovendien heb ik in hem nooit een potentiële grote ronde winnaar gezien. De Vuelta zege vorig jaar was meer geluk dan wijsheid en in de Tour zal hij nooit potten gaan breken. Daarvoor zijn Vingegaard en Pogacar simpelweg te goed.

Wat betreft de Tour en Giro deel ik je mening trouwens ook niet AGE-411 . Vingegaard heeft de Tour anders gereden dan Pogacar door zijn momenten vakkundig uit te kiezen. En die momenten reed hij Pogacar redelijk de vernieling in. In mijn optiek was hij in de Tour echt de betere van Pogacar. In de Giro denk ik dat Roglic wel degelijk de beste was, maar dat zijn val er flink in heeft gehakt. Vanaf dat moment was hij duidelijk minder en was het een aantal dagen aanklampen en volhouden (o.a. de dag dat hij door Kuss gered werd). Richting het einde begon hij te herstellen en in de tijdrit wist ie uiteindelijk toch zijn slag te slaan. Eigenlijk een klein wondertje dat hij die ronde nog heeft kunnen winnen.

Nog rugbyliefhebbers hier?

Het eerste weekend van het WK eindigde met een heuse nagelbijter, Wales tegen Fiji. Sowieso de mooiste wedstrijd wat betreft het getoonde spel, en met een mega spannend einde. Laatste aanval van Fiji eindigde met een knock on op een paar meter van de Welsh try line, zo zuur.

Zin in het vervolg!

Ja hoor. Ook hier wordt met veel plezier gekeken. Inderdaad een dramatische ontknoping. Al meer interessante wedstrijden gezien (Zuid-Afrika - Schotland, Frankrijk - Nieuw-Zeeland). Wales - Fiji was het hoogtepunt, maar die helaas niet in zijn geheel kunnen zien. Heb ergens nog de neiging om een wedstrijd in Rijssel mee te pakken, maar dat is toch wel een hele trip. Toch lijkt het me gaaf om eens een wk-wedstrijd live te kunnen zien.

Gretz schreef:
JV

(embed)
Blij voor jullie supermarktketen!

Arno schreef:
(quote)
Blij voor jullie supermarktketen!

Ken je feiten: ook Jumbo is in België actief, net als trouwens het (van oorsprong) Noorse Visma (software)

Mjuman schreef:
(quote)

Ken je feiten: ook Jumbo is in België actief, net als trouwens het (van oorsprong) Noorse Visma (software)
Weet ik wel. Maar Jumbo is van oorsprong Nederlands.

Arno schreef:
(quote)
Weet ik wel. Maar Jumbo is van oorsprong Nederlands.

De fiets is van oorsprong Duits. Maar feit is evenzeer dat Jumbo na dit jaar zal stoppen met sportsponsoring, de - inmiddels afgetreden - topman, Frits van Eerd, ligt onder zwaar vuur van o.m. FIOD, mede door wat opmerkelijke deals bij motorcrossen. Het was zijn 'hobby' wordt wel gesuggereerd. Het genoegen is dus echt tijdelijk.

Mjuman schreef:
(quote)

De fiets is van oorsprong Duits.

Jammer ik geen foute grappen meer durf te maken...

Onweerwolf
Ik vind het gaaf dat Kuss hier gaat winnen. Ontzettend sympathieke gast en eindelijk weer eens een Amerikaan die de vieze smaak van Armstrong en consorten weg poetst.

Onweerwolf schreef:
Ik vind het gaaf dat Kuss hier gaat winnen. Ontzettend sympathieke gast en eindelijk weer eens een Amerikaan die de vieze smaak van Armstrong en consorten weg poetst.
Ik ga akkoord, plus het feit dat hij op zo'n manier - tactisch, ploegenspel, gunfactor - überhaupt kan winnen, demonstreert weer een van de vele fascinerende facetten van de wielersport.

Onweerwolf
Hij heeft het ook zeker niet gestolen of gekregen. Integendeel. De man is een baas.

De reeks van Verstappen (en Red Bull) is ten einde. Frappante is dat, als de SC en VSC iets gunstiger waren gevallen, Verstappen aan het eind van de race alsnog vooraan had kunnen meedoen...

Maar zo is het niet gegaan. Ik verwacht dat in Japan alles weer bij het oude is.

Lawson ondertussen 9e geworden. Als die volgend jaar niet in de auto zit, dan is dat een mooie reden om Marko te ontslaan. Dat hij op 80 jarige leeftijd niet meer weet waar Mexico ligt is nog tot daar aan toe, maar als hij nu nog niet ziet dat Lawson een zitje verdient, dan is hij gewoon niet meer capabel genoeg.

Vraag is, wie komt er naast Lawson in de AT te zitten?

dix
AT? Is dat All Terrain Formule 1 ?

harm1985 schreef:
Ik verwacht dat in Japan alles weer bij het oude is.

Las dat ze in de simulatie bij Singapore de problemen ook al hadden en toen ze de setup op Suzuka probeerde het daar heerlijk liep. Lijkt dus echt baan specifiek te zijn.
Het leverde wel een erg leuke en spannende race op, waarbij Russel weer eens bewijst net te wanhopig te zijn en het dus niet waar te kunnen maken. Net zo'n domme fout als die van Stroll in de quali.

Blij voor Sainz, verdiend gewonnen en sterk gespeeld met Norris in de DRS. Ook Ferrari die nu eens Leclerc gebruikt hebben voor tactiek, ook al had het weinig echt effect. Meestal naaien ze Sainz zoiets aan. Red Bull had inderdaad wat pech met de SC en VSC, maar Verstappen heeft zich nog mooi teruggevochten.
En Lawson in de punten, heerlijk. Die jongen doet het best netjes. Zet hem komend jaar maar lekker samen met Ricciardo in die AlphaTauri (AT dix).

Het zijn dus toch Tsunoda en Ricciardo die komend jaar in de AT rijden. Maar zou het geen mogelijkheid zijn om Lawson een jaar in de Williams te zetten? Sargeant gaat met het weekend minder rijden. Verder is de Williams helemaal zo slecht niet meer dus hoeft Lawson ook niet troosteloos achteraan te rijden.

Het is nu wel duidelijk dat Ricciardo en contract heeft gekregen voor 23 en 24 toen hij De Vries verving met het ultieme doel dat hij of Yuki Pérez vervangen in 25. Ze hadden alleen even niet gerekend op deze invalbeurt van Lawson. We gaan zien hoe goed Ricciardo het volgend jaar doet en de rest van dit jaar. Yuki ziet er erg sterk uit.

Ondertussen maakt Verstappen gehakt van de competitie en zet hij zijn eigen teamgenoot voor schut. Die technische richtlijn heeft ze dus niks gekost. Op naar 11 op rij vanaf deze race!

Fantastische wedstrijd op het wk rugby vanavond, tussen Ierland en Zuid Afrika. Mokerharde tackles, snelheid van beide kanten en eigenlijk de volle tachtig minuten spannend. Zuid Afrika had op veel momenten de overhand, maar wist niet te scoren (incl gemiste penalty's en andere foutjes). Ierland maakte het klinisch af en wist goed stand te houden tegen de bulldozers van het Zuid Afrikaanse team. Het zegt natuurlijk nog niets, we zitten nog steeds in de groepsfase, maar het belooft veel goeds voor het toernooi.

Het glaasje whiskey na afloop was nodig, mijn hart kon het haast niet aan.

Ik volg het rugby normaal nooit, maar het WK rugby is en blijft een fantastisch toernooi om te volgen. Zuid-Afrika tegen Ierland was qua niveau de beste wedstrijd tot nu toe die ik heb gezien. Op bepaalde aspecten is rugby echt een verademing ten opzichte van voetbal en de sfeer in de stadions is echt top. Je zou hopen dat de sport in de toekomst wat makkelijker te volgen, want buiten het WK om wordt het vrijwel nergens uitgezonden zover ik weet.

VladTheImpaler schreef:
Ik volg het rugby normaal nooit, maar het WK rugby is en blijft een fantastisch toernooi om te volgen. Zuid-Afrika tegen Ierland was qua niveau de beste wedstrijd tot nu toe die ik heb gezien. Op bepaalde aspecten is rugby echt een verademing ten opzichte van voetbal en de sfeer in de stadions is echt top. Je zou hopen dat de sport in de toekomst wat makkelijker te volgen, want buiten het WK om wordt het vrijwel nergens uitgezonden zover ik weet.

In het verleden kon je de Six Nations nog wel eens kijken bij de BBC, of zond de NOS het een en ander uit. Jammer inderdaad, rugby is aan het groeien in Nederland de afgelopen jaren. Ik heb het zelf een aantal jaar gespeeld en toen moesten we echt het hele land door (oa Groningen en Maastricht) om wedstrijden te spelen, lang niet altijd 15 tegen 15. Is nu wel anders gelukkig.

Het zal iets van de lange adem zijn, hoop ik. Het is een prachtige sport met inderdaad geweldige supporters en een goede mentaliteit.

Vanavond weer een potentiële kraker trouwens, Australië vs Wales. De Ozzies moeten aan de bak na hun verlies tegen Fiji...

Wederom uiterst dominante race van Verstappen. Pérez heeft nog even zijn best gedaan om de beslissing van het WK constructeurs uit te stellen tot Qatar, maar Red Bull is alsnog kampioen geworden.

Waarom Piastri, die op ruime afstand is gezet door Norris Driver of the Day is, is me een raadsel. Sympathy Vote.

Sir Spamalot (crew)
staralfur & VladTheImpaler, als gewone abonnee van Telenet zonder extra sportkanalen behelp ik me momenteel met de Franse zenders TF1, France 2 en France 3. BBC heeft de rechten niet voor het Verenigd Koninkrijk, die zitten bij de commerciële zender ITV. BBC heb ik in mijn abonnement, ITV niet.

Ik volg al jaren intensief de Six Nations waar ik maar kan: BBC en de Franse zenders. De tijden veranderen, het verdwijnt stilletjes aan achter betaalmuren. In België is het bedroevend hoe er werkelijk niets over dit groots kampioenschap wordt gemeld, misschien wanneer de finale gespeeld is en de wereldkampioen bekend. Ik gok op Ierland.

Sinds 1995 volg ik Rugby Union, toen mocht het post-Apartheid Zuid-Afrika het toernooi organiseren, met wijlen Jonah Lomu, wat was me dat zeg: een vleugelspeler uit Nieuw Zeeland van 1,96 meter en 120 kilo die ooit de 100 meter in 10,8 seconden liep. Legendarisch is zijn try tegen Engeland: tackle 1 en 2 ontwijken, bij tackle 3 gewoon over de speler Mike Catt lopen om één van zijn vier tries te scoren. Niet vergeten: 1995! President Nelson Mandela die de Webb Ellis Cup overhandigt aan François Pienaar, de kapitein van Zuid-Afrika. Terloops vermeld ik de mooie film Invictus: Invictus (Film, 2009) .

Ook viel me toen het respect op: tussen de spelers onderling (hoewel die soms een robbertje duwen en trekken niet schuwen), tussen de supporters onderling (geen rellen, of je nu wint of verliest) en tegenover de scheidsrechter die een absoluut gezag uitstraalt, enkel de kapitein mag iets zeggen of vragen. Als je dat vergelijkt met dat ander balspelletje-dat-niet-genoemd-moet-worden.

Halve finales had ik ook verwacht met de vier toppers: Ierland, Frankrijk, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika maar... tijdens de wedstrijd Frankrijk - Namibië kwam sterpeler en aanvoerder Antoine Dupon in botsing met het hoofd van Johan Deysel, het gevolg is ondertussen bekend: een gebroken jukbeen. Het WK duurt nog een vijftal weken maar dit is toch slecht nieuws voor Les Bleus.

Sir Spamalot schreef:
[user=11912]Halve finales had ik ook verwacht met de vier toppers: Ierland, Frankrijk, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika maar... tijdens de wedstrijd Frankrijk - Namibië kwam sterpeler en aanvoerder Antoine Dupon in botsing met het hoofd van Johan Deysel, het gevolg is ondertussen bekend: een gebroken jukbeen. Het WK duurt nog een vijftal weken maar dit is toch slecht nieuws voor Les Bleus.

Ik begreep dat die vier landen sowieso niet allemaal in de halve finale komen, omdat ze alle vier aan dezelfde kant van het speelschema zitten. Volgens mij moeten die vier landen al tegen elkaar in de kwartfinales.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:04 uur

geplaatst: vandaag om 01:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.