Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
2
geplaatst: 23 december 2020, 23:24 uur
Hamburgertje, sperziebonen en gekookte aardappels. Toetje: druiven
1
Jan uit Berlijn
geplaatst: 23 december 2020, 23:37 uur
Ponty Mython schreef:
Thais gegeten, gai pad prik gaeng en kiew krob. Lekker spicy.
Thais gegeten, gai pad prik gaeng en kiew krob. Lekker spicy.
Zalig!
Mag ik daar een sausje van vorige eeuwse electronica met Marvin Gaye over gooien?
Massive Attack - Be Thankful For What You've Got - YouTube
4
geplaatst: 24 december 2020, 11:39 uur
Hier begint Kerst vanavond in petit comite met mijn schoonouders. We eten: runderstoofpot met bier, peperkoek, wortel, bleekselderij, etc. Aardappel en knolselderij gegratineerd met gruyere. Als toetje zoete aardappelpotje met verse kardemom, gember en creme fraiche met sinaasappelaroma.
0
geplaatst: 24 december 2020, 12:43 uur
Leptop schreef:
Hier begint Kerst vanavond in petit comite met mijn schoonouders. We eten: runderstoofpot met bier, peperkoek, wortel, bleekselderij, etc. Aardappel en knolselderij gegratineerd met gruyere. Als toetje zoete aardappelpotje met verse kardemom, gember en creme fraiche met sinaasappelaroma.
Dat toetje klinkt spannend - warm of koud, bewezen recept of experiment/try-out?
0
geplaatst: 24 december 2020, 12:44 uur
Ho ho ho - we zitten nog maar in de voorbereidingsfase - logistiek (aanvoer) en planning.
4
geplaatst: 24 december 2020, 12:50 uur
Zoonlief heeft in Artusi's kookboek het hoofdstuk orgaanvlees opengeslagen. Er ligt nu een flinke lever in de koelkast. Ik hoop niet dat die van mij dat formaat ooit gaat bereiken.
1
geplaatst: 24 december 2020, 14:10 uur
Mjuman schreef:
Dat toetje klinkt spannend - warm of koud, bewezen recept of experiment/try-out?
(quote)
Koud, first try, wel obv recept.
4
geplaatst: 24 december 2020, 17:42 uur
Er staat hier al een paar uur stoofvlees te pruttelen met archiefbier. Het ruikt heerlijk. Nog even wachten...
1
geplaatst: 25 december 2020, 01:35 uur
5
geplaatst: 25 december 2020, 08:37 uur
Gisteren de hele middag in de keuken gestaan. Knoflooksoep + Champignons met kaas/knoflook/ui uit de oven vooraf, Beef Wellington als hoofdgerecht en stoofpeertjes toe.
Vanavond kookt mijn tante.
Vanavond kookt mijn tante.

3
geplaatst: 25 december 2020, 08:45 uur
Ontbijt: krentenbol met roomboter en belegen kaas + een kopje dure (lees: met melk en suiker) oploskoffie.
3
geplaatst: 25 december 2020, 10:05 uur
Vanavond beginnen we met paddestoelensoep, ook hier de beef Wellington en als nagerecht meringues met spirulina, mascarpone, sinaasappel en passievruchtcurd.
4
geplaatst: 25 december 2020, 13:07 uur
Zus en zwager komen eten. Dit gaan we eten:
1. Amuse: blini met gravad lax
2. Gang van zwager, koud
3. Twee bitterballen, één met groene aspergemousse en ham, ander met Hollandse garnalen en cocktailsaus. Daarbij salade van babyspinazie, kiemgroente en ingelegde komkommer.
4. Spoom: bubbels en citroensorbet.
5. Kabeljauw met saffraansaus en in sinaasappel gebakken witlof.
6. Rosbief met cacao en koffie. Portsaus, haricots verts, aardappeltjes, stoofpeertjes
7. Gang van zus. Toetje, iets met sinaasappel en chocolade
8. Zwager: kaasplankje
1. Amuse: blini met gravad lax
2. Gang van zwager, koud
3. Twee bitterballen, één met groene aspergemousse en ham, ander met Hollandse garnalen en cocktailsaus. Daarbij salade van babyspinazie, kiemgroente en ingelegde komkommer.
4. Spoom: bubbels en citroensorbet.
5. Kabeljauw met saffraansaus en in sinaasappel gebakken witlof.
6. Rosbief met cacao en koffie. Portsaus, haricots verts, aardappeltjes, stoofpeertjes
7. Gang van zus. Toetje, iets met sinaasappel en chocolade
8. Zwager: kaasplankje
4
geplaatst: 25 december 2020, 13:26 uur
1. Gerookte Sint Jacobsschelpen met citroen zeezout en hangop van Chinese krab
2. Zacht gestoomde tongrolletjes met spinazie, geglaceerde groene asperges, tomate concasse, Hollandse garnalen en een Hollandaise met citroen en bieslook
3. 200 dagen gerijpte Angus ribeye met rode wijnsaus, gratin van aardappel en (zelf ingemaakte) rode kool/appel/kruiden
4. Kazen van Kef
5. Appel-tartare met kaneelroomijs en meringues
2. Zacht gestoomde tongrolletjes met spinazie, geglaceerde groene asperges, tomate concasse, Hollandse garnalen en een Hollandaise met citroen en bieslook
3. 200 dagen gerijpte Angus ribeye met rode wijnsaus, gratin van aardappel en (zelf ingemaakte) rode kool/appel/kruiden
4. Kazen van Kef
5. Appel-tartare met kaneelroomijs en meringues
3
geplaatst: 25 december 2020, 13:33 uur
Soepje
Filetrolade, varkenshaas, rozemarijnaardappeltjes
alle kleuren worteltjes en een zuurkoolstoof.
Kaasplankjes.
Filetrolade, varkenshaas, rozemarijnaardappeltjes
alle kleuren worteltjes en een zuurkoolstoof.
Kaasplankjes.
4
geplaatst: 25 december 2020, 15:15 uur
Ja, je zwager eerst koud maken lijkt me wel handig vooraleer je hem opeet.
3
Thudd
geplaatst: 25 december 2020, 15:44 uur
Kerstdiner vandaag:
Mini pizza's zelf bekokstoven op tafel in mini-pizza oven.
Ijs met slagroom na. Foto volgt vanav.
Mini pizza's zelf bekokstoven op tafel in mini-pizza oven.
Ijs met slagroom na. Foto volgt vanav.
3
Soledad
geplaatst: 25 december 2020, 16:36 uur
Wij gaan traditiegetrouw gourmetten. En ik heb nog oprispingen van het gevuld stokbrood van gisteren...
3
geplaatst: 25 december 2020, 17:58 uur
Vanmiddag beetje voorbereidingen voor morgen getroffen (terrine gemaakt; aardappeltaartjes; bouillon) - vanavond rustig aan:
mixed grill (lamscarbo, burger, spies) gewokte spinazie, stokbrood met div smeersels (houmous, kruidenboter). Ervoor: schotel met div worsten, kaasjes en olijven. Wijn: tbd.
mixed grill (lamscarbo, burger, spies) gewokte spinazie, stokbrood met div smeersels (houmous, kruidenboter). Ervoor: schotel met div worsten, kaasjes en olijven. Wijn: tbd.
3
geplaatst: 25 december 2020, 21:55 uur
Vandaag gegeten bij grote broerlief en aanhang:
Vooraf: papadums en naanbrood met komkommmer/komijndip en mango/gember chutney, gegrilde kipdijfiletspiesjes in iets gemarineerd, snoepkomkommertjes en -tomaatjes.
Hoofd: lamb biryani met basmati rijst en haricots verts.
Toetje: stukje drielaagse ijstaart van in elk geval frambozen- en vanille-ijs, vervaardigd door een neefje.
Alles even smakelijk / uitstekend gelukt, maar het is bij mijn weten de eerste keer dat ik lamsvlees heb gegeten (behalve die ene keer dat ik een aantal lamskoteletten stevig verpest had - niet te eten gewoon) en dat is dus goed bevallen.
Vooraf: papadums en naanbrood met komkommmer/komijndip en mango/gember chutney, gegrilde kipdijfiletspiesjes in iets gemarineerd, snoepkomkommertjes en -tomaatjes.
Hoofd: lamb biryani met basmati rijst en haricots verts.
Toetje: stukje drielaagse ijstaart van in elk geval frambozen- en vanille-ijs, vervaardigd door een neefje.
Alles even smakelijk / uitstekend gelukt, maar het is bij mijn weten de eerste keer dat ik lamsvlees heb gegeten (behalve die ene keer dat ik een aantal lamskoteletten stevig verpest had - niet te eten gewoon) en dat is dus goed bevallen.
3
Jan uit Berlijn
geplaatst: 25 december 2020, 23:15 uur
Hoe verheugd ben ik, dat er hier geen voedselextremisten bij zitten. Veganisten.
Daarom mijn menu voor morgen:
1. Kreeft uit Canada.
2. Een wild zwijnbereiding.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.
Als begeleiding dienen mams en de al eerder gememoreerde Visintini Pinot Grigio bij gang 1, 2 en 3. En de Lafage Narassa bij gang 4. Bij gang 5, en als ik nog een beetje trek heb, bij gang 6 (6 Franse kazen) misschien nog een stokoude Port.
Ik vind, dat wij dat wel na zo'n k*tjaar wel verdiend hebben.
Heeft iemand nog muzikale tips voor zo'n genereus diner?
Daarom mijn menu voor morgen:
1. Kreeft uit Canada.
2. Een wild zwijnbereiding.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.
Als begeleiding dienen mams en de al eerder gememoreerde Visintini Pinot Grigio bij gang 1, 2 en 3. En de Lafage Narassa bij gang 4. Bij gang 5, en als ik nog een beetje trek heb, bij gang 6 (6 Franse kazen) misschien nog een stokoude Port.
Ik vind, dat wij dat wel na zo'n k*tjaar wel verdiend hebben.
Heeft iemand nog muzikale tips voor zo'n genereus diner?
* denotes required fields.