MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Hamburgertje, sperziebonen en gekookte aardappels. Toetje: druiven

Jan uit Berlijn
Ponty Mython schreef:
Thais gegeten, gai pad prik gaeng en kiew krob. Lekker spicy.

Zalig!

Mag ik daar een sausje van vorige eeuwse electronica met Marvin Gaye over gooien?
Massive Attack - Be Thankful For What You've Got - YouTube

Thudd
Diner vanavond wordt spaghetti.

Ben nu al benieuwd naar de maaltijden met Kerst

Hier begint Kerst vanavond in petit comite met mijn schoonouders. We eten: runderstoofpot met bier, peperkoek, wortel, bleekselderij, etc. Aardappel en knolselderij gegratineerd met gruyere. Als toetje zoete aardappelpotje met verse kardemom, gember en creme fraiche met sinaasappelaroma.

Leptop schreef:
Hier begint Kerst vanavond in petit comite met mijn schoonouders. We eten: runderstoofpot met bier, peperkoek, wortel, bleekselderij, etc. Aardappel en knolselderij gegratineerd met gruyere. Als toetje zoete aardappelpotje met verse kardemom, gember en creme fraiche met sinaasappelaroma.

Dat toetje klinkt spannend - warm of koud, bewezen recept of experiment/try-out?

luigifort schreef:
Ben nu al benieuwd naar de maaltijden met Kerst

Ho ho ho - we zitten nog maar in de voorbereidingsfase - logistiek (aanvoer) en planning.

dix
Zoonlief heeft in Artusi's kookboek het hoofdstuk orgaanvlees opengeslagen. Er ligt nu een flinke lever in de koelkast. Ik hoop niet dat die van mij dat formaat ooit gaat bereiken.

Mjuman schreef:
(quote)

Dat toetje klinkt spannend - warm of koud, bewezen recept of experiment/try-out?

Koud, first try, wel obv recept.

Kliekjesdag.

Soepje met spekbroodjes, kerstavond.

Stampot Andijvie (met zoete aardappel )

Er staat hier al een paar uur stoofvlees te pruttelen met archiefbier. Het ruikt heerlijk. Nog even wachten...

Gelderse schotel.

Vandaag pizza. Morgen kerstdiner.

Tony schreef:
Gelderse schotel.

En had je startproblemen ... of wilde ie vliegen?

Gisteren de hele middag in de keuken gestaan. Knoflooksoep + Champignons met kaas/knoflook/ui uit de oven vooraf, Beef Wellington als hoofdgerecht en stoofpeertjes toe.

Vanavond kookt mijn tante.

Ontbijt: krentenbol met roomboter en belegen kaas + een kopje dure (lees: met melk en suiker) oploskoffie.

Vanavond beginnen we met paddestoelensoep, ook hier de beef Wellington en als nagerecht meringues met spirulina, mascarpone, sinaasappel en passievruchtcurd.

Zus en zwager komen eten. Dit gaan we eten:

1. Amuse: blini met gravad lax
2. Gang van zwager, koud
3. Twee bitterballen, één met groene aspergemousse en ham, ander met Hollandse garnalen en cocktailsaus. Daarbij salade van babyspinazie, kiemgroente en ingelegde komkommer.
4. Spoom: bubbels en citroensorbet.
5. Kabeljauw met saffraansaus en in sinaasappel gebakken witlof.
6. Rosbief met cacao en koffie. Portsaus, haricots verts, aardappeltjes, stoofpeertjes
7. Gang van zus. Toetje, iets met sinaasappel en chocolade
8. Zwager: kaasplankje

Mjuman schreef:
(quote)

En had je startproblemen ... of wilde ie vliegen?

Er zitten wel bruine bonen in, ja.

1. Gerookte Sint Jacobsschelpen met citroen zeezout en hangop van Chinese krab
2. Zacht gestoomde tongrolletjes met spinazie, geglaceerde groene asperges, tomate concasse, Hollandse garnalen en een Hollandaise met citroen en bieslook
3. 200 dagen gerijpte Angus ribeye met rode wijnsaus, gratin van aardappel en (zelf ingemaakte) rode kool/appel/kruiden
4. Kazen van Kef
5. Appel-tartare met kaneelroomijs en meringues

Soepje
Filetrolade, varkenshaas, rozemarijnaardappeltjes
alle kleuren worteltjes en een zuurkoolstoof.
Kaasplankjes.

Fathead schreef:
Zus en zwager komen eten. Dit gaan we eten:

2. Gang van zwager, koud

Ja, je zwager eerst koud maken lijkt me wel handig vooraleer je hem opeet.

Thudd
Kerstdiner vandaag:
Mini pizza's zelf bekokstoven op tafel in mini-pizza oven.
Ijs met slagroom na. Foto volgt vanav.

Soledad
Wij gaan traditiegetrouw gourmetten. En ik heb nog oprispingen van het gevuld stokbrood van gisteren...

Vanmiddag beetje voorbereidingen voor morgen getroffen (terrine gemaakt; aardappeltaartjes; bouillon) - vanavond rustig aan:

mixed grill (lamscarbo, burger, spies) gewokte spinazie, stokbrood met div smeersels (houmous, kruidenboter). Ervoor: schotel met div worsten, kaasjes en olijven. Wijn: tbd.

Vandaag gegeten bij grote broerlief en aanhang:

Vooraf: papadums en naanbrood met komkommmer/komijndip en mango/gember chutney, gegrilde kipdijfiletspiesjes in iets gemarineerd, snoepkomkommertjes en -tomaatjes.
Hoofd: lamb biryani met basmati rijst en haricots verts.
Toetje: stukje drielaagse ijstaart van in elk geval frambozen- en vanille-ijs, vervaardigd door een neefje.

Alles even smakelijk / uitstekend gelukt, maar het is bij mijn weten de eerste keer dat ik lamsvlees heb gegeten (behalve die ene keer dat ik een aantal lamskoteletten stevig verpest had - niet te eten gewoon) en dat is dus goed bevallen.

Jan uit Berlijn
Hoe verheugd ben ik, dat er hier geen voedselextremisten bij zitten. Veganisten.

Daarom mijn menu voor morgen:
1. Kreeft uit Canada.
2. Een wild zwijnbereiding.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.

Als begeleiding dienen mams en de al eerder gememoreerde Visintini Pinot Grigio bij gang 1, 2 en 3. En de Lafage Narassa bij gang 4. Bij gang 5, en als ik nog een beetje trek heb, bij gang 6 (6 Franse kazen) misschien nog een stokoude Port.

Ik vind, dat wij dat wel na zo'n k*tjaar wel verdiend hebben.

Heeft iemand nog muzikale tips voor zo'n genereus diner?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.