Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
3
geplaatst: 26 december 2020, 10:14 uur
En dan voor vandaag een aardpeersoep met vanille en hollandse garnalen, Gebakken coquilles met pompoen, citroen en hazelnoot, ovengebakken maiskip met knolselderij en wittewijn roomsaus, nagerecht iets met chocolade. De wijnen worden door mijn zwager geregeld, dat worden diverse Portugese toppers.
3
geplaatst: 26 december 2020, 17:48 uur
Aardappels met jus, wortels en peultjes. Een schijf nep varkensrollade (want gewoon een bonk varkensvlees - weet niet precies wat - met een touwtje eromheen, niet opgerold en al helemaal niet zo lekker gekruid als de reguliere) van de AH die ook nog es taai was (maar dat kan aan mijn kookkunsten gelegen hebben...
).
Toetje: vanille yoghurt met gekookte peertjes en rozijnen (met sap uiteraard).
).Toetje: vanille yoghurt met gekookte peertjes en rozijnen (met sap uiteraard).
4
geplaatst: 26 december 2020, 17:53 uur
Gisteren tapas, vandaag een kipfiletje met pesto, tiramisu na.
2
geplaatst: 26 december 2020, 17:53 uur
Jan uit Berlijn schreef:
Daarom mijn menu voor morgen:
1. Kreeft uit Canada.
2. Een wild zwijnbereiding.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.
Heeft iemand nog muzikale tips voor zo'n genereus diner?
Helaas had ik gister niet de keuze in muziek (Top 2000, wat soms nog goed te doen was), maar dit lijkt mij wel een fijne kerstdinerplaat: Palace Brothers - There Is No One What Will Take Care of You (1993) - de meest opgewekte Palace die ik ken. Of anders (of daarna) Will Oldham - Joya (1997)... geen bindend advies natuurlijk, maar ben benieuwd wat het zal worden. Smakelijk!Daarom mijn menu voor morgen:
1. Kreeft uit Canada.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.
5
Thudd
geplaatst: 26 december 2020, 19:44 uur
Zoals ik al eerder noemde gourmetten; mijn vrouw heeft de foto genomen:
https://i.imgur.com/NRhdc7n.jpg
Clockwise vanaf de lege stoel... zus van mijn vrouw, Thudd, jongste zoon en nu oudste zoon...
https://i.imgur.com/NRhdc7n.jpg
Clockwise vanaf de lege stoel... zus van mijn vrouw, Thudd, jongste zoon en nu oudste zoon...
1
Thudd
geplaatst: 27 december 2020, 10:40 uur
Vandaag worden de left-overs van de afgelopen 2 dagen geconsumeerd; kan eigenlijk geen (vr)eten meer zien...

2
Onweerwolf
geplaatst: 27 december 2020, 12:38 uur
Jan uit Berlijn schreef:
Hoe verheugd ben ik, dat er hier geen voedselextremisten bij zitten. Veganisten.
1. Kreeft uit Canada.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.
Als begeleiding dienen mams en de al eerder gememoreerde Visintini Pinot Grigio bij gang 1, 2 en 3. En de Lafage Narassa bij gang 4. Bij gang 5, en als ik nog een beetje trek heb, bij gang 6 (6 Franse kazen) misschien nog een stokoude Port.
Ik vind, dat wij dat wel na zo'n k*tjaar wel verdiend hebben.
Hoe verheugd ben ik, dat er hier geen voedselextremisten bij zitten. Veganisten.
1. Kreeft uit Canada.
3. Coquilles St. Jacques
4. De rug van een hert.
5. Chocolade.
Als begeleiding dienen mams en de al eerder gememoreerde Visintini Pinot Grigio bij gang 1, 2 en 3. En de Lafage Narassa bij gang 4. Bij gang 5, en als ik nog een beetje trek heb, bij gang 6 (6 Franse kazen) misschien nog een stokoude Port.
Ik vind, dat wij dat wel na zo'n k*tjaar wel verdiend hebben.
The Smiths?
2
geplaatst: 27 december 2020, 14:46 uur
De allerlaatste vleesch-restanten van de kerstdis. Wat eend, lam en gemarineerde chipolata's, samen met friet in de schil, broccoli en ook nog het laatste restje van de hausgemachte yoghurt-kerrie-knoflooksaus. Nagerecht crème brûlée.
Komende dagen alleen nog kerstrestjes voor ontbijt en lunch, en dan in januari eens een poging doen om wat minder vet en vadsig te zijn
Komende dagen alleen nog kerstrestjes voor ontbijt en lunch, en dan in januari eens een poging doen om wat minder vet en vadsig te zijn

5
geplaatst: 27 december 2020, 15:12 uur
Schoonmoeder heeft ons (vooral mij, mijn vriendin eet het niet...
) uitgenodigd om hazenpeper met rode kool te komen eten. De haas komt van een oom die zeer regelmatig (met vergunning, no worries) jaagt met Bennie Jolink. Wie hem geschoten heeft weet ik natuurlijk niet, maar het zou dus zo maar Bennie kunnen zijn wiens kogeltjes ik straks mag proberen uit de hazenpeper te vissen.
) uitgenodigd om hazenpeper met rode kool te komen eten. De haas komt van een oom die zeer regelmatig (met vergunning, no worries) jaagt met Bennie Jolink. Wie hem geschoten heeft weet ik natuurlijk niet, maar het zou dus zo maar Bennie kunnen zijn wiens kogeltjes ik straks mag proberen uit de hazenpeper te vissen.
3
geplaatst: 27 december 2020, 15:43 uur
Na het kerstdiner van gisteren - terrine van eend, parelhoen, kippelevertjes met mango en port; coquille met garnalen in sereh/room/koreander/coquillebouillon; reebiefstuk met bosbessenrodewijn saus, spruitjes met pecannoten, aardappeltaartje; torentje van cake, choc mousse, meringue en witte chocoladeschaafsel; uiteraard met bijpassende wijnen - vandaag wat rustiger: zeeduivel met tomaat/paprikasaus, rijst, sugarsnaps.
0
geplaatst: 27 december 2020, 16:59 uur
Dat zijn jouw woorden - het was niet bigi fasi (daarvoor kom ik niet hier; net zo min als jij op het "wat heb je gekocht" topic); dat "rustiger" hield verband met de complexiteit van de gerechten van het kerstdiner; alleen al de terrine (roken, snijden, vorm bekleden, laag voor laag opbouwen) vergde al 1,5 - 2 uur. Gelukkig kan je er meermaals van eten (diepvries).

3
geplaatst: 27 december 2020, 17:08 uur
Kerst is weer voorbij zie ik
.
Hier de overgebleven spruiten in een stamppot aardappel en knolselderij met spek en camembert.
.Hier de overgebleven spruiten in een stamppot aardappel en knolselderij met spek en camembert.
1
Onweerwolf
geplaatst: 27 december 2020, 17:56 uur
Dat overdreven gepats met allerlei exotische gerechten vind ik altijd vrij lachwekkend met Kerst. Wij eten altijd gewoon lekker ipv moelijk.
Vandaag lasagna.
Vandaag lasagna.
1
geplaatst: 27 december 2020, 17:57 uur
Bami pangang afgehaald van het onovertrefbare lokale Chin. Ind. restaurant.
1
geplaatst: 27 december 2020, 18:14 uur
Onweerwolf schreef:
Dat overdreven gepats met allerlei exotische gerechten vind ik altijd vrij lachwekkend met Kerst. Wij eten altijd gewoon lekker ipv moelijk.
Vandaag lasagna.
Vandaag lasagna.
Blijkbaar een keuze voor jou: lekker of moeilijk.
Als het moeilijk klinkt, hoeft het niet perse moeilijk te zijn en vaak wel lekker. Daarbij, in mijn geval, vind ik koken gewoon leuk. Een creatief proces waar ik mijn tijd zinvol besteed. En samen met anderen, die meehelpen. Nog gezellig ook. Lachwekkend ook, we lachen namelijk vaak
.
1
Onweerwolf
geplaatst: 27 december 2020, 18:17 uur
Ja nee, vooral doen natuurlijk als je er blij van wordt. 
Ik heb een enorme hekel aan koken. Minst efficiënte huishoudelijke klusje wat ik kan bedenken.

Ik heb een enorme hekel aan koken. Minst efficiënte huishoudelijke klusje wat ik kan bedenken.
0
geplaatst: 27 december 2020, 18:30 uur
Leptop schreef:
Als het moeilijk klinkt, hoeft het niet perse moeilijk te zijn en vaak wel lekker. Daarbij, in mijn geval, vind ik koken gewoon leuk. Een creatief proces waar ik mijn tijd zinvol besteed. En samen met anderen, die meehelpen. Nog gezellig ook. Lachwekkend ook, we lachen namelijk vaak
.
(quote)
. En het is dankbaar als anderen het waarderen ("lekker") en als je zelf ook vindt dat het zo geworden als je het had voorgesteld - vaak is de chef zelf zijn (eigen) grootste kritikaster. Wijn blijft natuurlijk - niet te onderschatten - ook een (licht) risico - past ie idd goed en als je pech hebt is ie wel goed (geen kurk oid).
Een goede procesbeheersing (voorbereiding, workflow) wil wel helpen

0
Onweerwolf
geplaatst: 27 december 2020, 18:36 uur
Dat dus. "Mijn wijn past niet bij mijn eten" Dat is gewoon aanstellerig gejank. Zoveel armoede en honger in de wereld en dan past je wijn zogenaamd niet bij je eten.. doe normaal.
0
Jan uit Berlijn
geplaatst: 27 december 2020, 18:39 uur
Nee, dat vind ik meer iets bij een Mexicaans/TexMex etentje.
Wist je overigens dat The Smiths heel erg geliefd zijn onder de Latinobevolking in de VS?
4
geplaatst: 27 december 2020, 18:54 uur
Onweerwolf schreef:
Dat dus. "Mijn wijn past niet bij mijn eten" Dat is gewoon aanstellerig gejank. Zoveel armoede en honger in de wereld en dan past je wijn zogenaamd niet bij je eten.. doe normaal.
Ik lever daar dan wel weer een positieve bijdrage door soms wijn te drinken die eigenlijk niet goed past bij het gerecht.
1
geplaatst: 27 december 2020, 19:10 uur
Rudi S schreef:
Ik lever daar dan wel weer een positieve bijdrage door soms wijn te drinken die eigenlijk niet goed past bij het gerecht.
(quote)
Lekker exotisch een Gewürztraminer bij de reerug met kastanjes

1
Onweerwolf
geplaatst: 27 december 2020, 19:20 uur
Ik drink graag wijn met thee en chips. En soms neem ik dan ook nog wel eens een mandarijntje tussendoor.
2
geplaatst: 27 december 2020, 19:31 uur
Ik drink graag wijn als er geen wodka is.
-edit- o, het was niet de bedoeling deze te plaatsen. Nou ja, laat maar.
-edit- o, het was niet de bedoeling deze te plaatsen. Nou ja, laat maar.
* denotes required fields.