Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
3
geplaatst: 11 februari 2022, 13:21 uur
Vanmiddag een döner lunch. Vanavond het restantje van gisteren. Niet teveel. De lunch was een aardige zware jongen.
1
geplaatst: 11 februari 2022, 18:16 uur
Rudi S schreef:
Vega shoarma met zoete aardappelen (friet) en rauwkost
Vega shoarma met zoete aardappelen (friet) en rauwkost
Gatver
zoiets als sex met een opblaaspop 
0
geplaatst: 11 februari 2022, 18:17 uur
Met dat laatste heb ik geen ervaring. En met de eerste eigenlijk ook niet. Mijn deunerbroodje was vanmiddag in ieder geval vegaloos 

1
geplaatst: 11 februari 2022, 18:23 uur
Rogyros schreef:
(quote)
Met dat laatste heb ik geen ervaring. En met de eerste eigenlijk ook niet. Mijn deunerbroodje was vanmiddag in ieder geval vegaloos
Zoals het hoort

3
geplaatst: 11 februari 2022, 18:29 uur
Omdat dat jou tegen viel met die pop wil het nog niet zeggen dat er tegenwoordig prima vleesvervangers zijn

1
geplaatst: 11 februari 2022, 18:29 uur
Ik vind die vega shoarma zeker wel lekkerder dan de shoarma die je in de supermarkt kunt kopen. Bij de dönerzaak is het een ander verhaal. 

2
geplaatst: 11 februari 2022, 18:32 uur
Rudi S schreef:
Omdat dat jou tegen viel met die pop wil het nog niet zeggen dat er tegenwoordig prima vleesvervangers zijn
(quote)
Viel niet tegen met die pop, maar de relatie rond regelmatig (z)onder druk. Die fietspomp vond ik maar niks. Smakelijk Rudi

3
geplaatst: 11 februari 2022, 18:46 uur
Gelukkig hebben de meeste food (im)posters alhier meer verstand van muziek, de enkele progsok daargelaten, dan van voedsel.
Ik kan het volmondig beamen dat vega-gehakt van Lidl en vegawokstukjes van dezelfde tent het prima doen in plats composés bonenschotels, taco's, bolognese sauzen. Gelooft men dat niet raad ik een iegelijk aan ca 300 gram half om half op standje half te laten braden - sans beurre - in een tefal-pan. Lo and behold de hoeveelheid vet die vrijkomt. Don't believe in the meat hype - zegt een flexitariër.
Hier doen we strakkies simpel: 6 kleine lamscarbonades grillen, salade en gegrilde groente erbij, houmoes-dip, stokbrood.
Ik kan het volmondig beamen dat vega-gehakt van Lidl en vegawokstukjes van dezelfde tent het prima doen in plats composés bonenschotels, taco's, bolognese sauzen. Gelooft men dat niet raad ik een iegelijk aan ca 300 gram half om half op standje half te laten braden - sans beurre - in een tefal-pan. Lo and behold de hoeveelheid vet die vrijkomt. Don't believe in the meat hype - zegt een flexitariër.
Hier doen we strakkies simpel: 6 kleine lamscarbonades grillen, salade en gegrilde groente erbij, houmoes-dip, stokbrood.
2
geplaatst: 11 februari 2022, 20:23 uur
madmadder schreef:
Ik vind die vega shoarma zeker wel lekkerder dan de shoarma die je in de supermarkt kunt kopen. Bij de dönerzaak is het een ander verhaal.
Supermarkt shoarma (in ieder geval die varkensreepjes) vind ik ook niets. Ik woon vlak bij een Turkse slager, daar word ik wel warm van! Uitstekende lamsshoarma
2
geplaatst: 12 februari 2022, 10:56 uur
Zelfgemaakte ramen. Vega bouillon op basis van witte miso. Toppings:
- soja-ei
- gefermenteerde rode kool met knoflook, gember en wakame
- gegrilde pompoen met shichimi poeder
- veldsla
- lente-ui
- soja-ei
- veldsla
- lente-ui
1
geplaatst: 12 februari 2022, 11:37 uur
1
geplaatst: 12 februari 2022, 12:01 uur
Stop dan ook met het dragen van leren schoenen - da's de huid van een dood dier; stop dan met gelatine te gebruiken, da's gemaakt van botten van een dood dier; weiger dan ook als je op de operatietafel ligt en er wordt een een dierlijk orgaan geïmplanteerd. Dat stamt ook van een dood dier.
Misschien moet je zendingswerk gaan bedrijven onder dieren - die eten namelijk ook (bijna) overwegend andere dieren

Het opdringen van keuzes is géén oplossing - maak dan mensen bewust van de footprint van vleesproductie en de impact daarvan. Daarom kun je er bewust van kiezen om minder
vlees te eten en bepaalde soorten gewoon te mijden, net als overbeviste, bedreigde vissoorten.
5
geplaatst: 12 februari 2022, 12:16 uur
De kip zit al in de slowcooker, alles bedekt met een mix van BBQ saus, honing en ketchup later een bami goreng erbij maken en klaar is Rudi. 

1
geplaatst: 12 februari 2022, 12:16 uur
Mjuman schreef:
Stop dan ook met het dragen van leren schoenen - da's de huid van een dood dier; stop dan met gelatine te gebruiken, da's gemaakt van botten van een dood dier; weiger dan ook als je op de operatietafel ligt en er wordt een een dierlijk orgaan geïmplanteerd. Dat stamt ook van een dood dier.
Misschien moet je zendingswerk gaan bedrijven onder dieren - die eten namelijk ook (bijna) overwegend andere dieren
Het opdringen van keuzes is géén oplossing - maak dan mensen bewust van de footprint van vleesproductie en de impact daarvan. Daarom kun je er bewust van kiezen om minder
vlees te eten en bepaalde soorten gewoon te mijden, net als overbeviste, bedreigde vissoorten.
(quote)

Ik probeer daar allemaal wel zo veel mogelijk op te letten, maar soms lukt dat inderdaad niet. Ik probeer inderdaad te kijken waar wel of geen gelatine in zit, ik draag geen leer etc. Maar een vis op je bord pleuren is niet echt je best doen hè

3
geplaatst: 12 februari 2022, 13:48 uur
Naar de markt geweest, dus de lunch is vandaag supergezond. Avocado in stukjes met olijfolie en peper+zout, een banaan, een paar passievruchten en wat blauwe bessen. Zoals altijd weer veel te veel gekocht dus moet een beetje dooreten 

0
geplaatst: 12 februari 2022, 14:40 uur
madmadder schreef:
- soja-ei
- veldsla
- lente-ui
- soja-ei
- veldsla
- lente-ui
Ramen?
1
geplaatst: 12 februari 2022, 14:41 uur
Ja voorzien van dubbel glas voor nog geen 100,- /vierkante meter
Alsof je wel weet wat shichimi-poeder is

1
geplaatst: 12 februari 2022, 14:42 uur
0
geplaatst: 12 februari 2022, 14:46 uur
Dat ken ik. De kennelijk Japanse naam was mij niet bekend. Lekker!
0
geplaatst: 12 februari 2022, 14:58 uur
luigifort schreef:
Ik probeer daar allemaal wel zo veel mogelijk op te letten, maar soms lukt dat inderdaad niet. Ik probeer inderdaad te kijken waar wel of geen gelatine in zit, ik draag geen leer etc. Maar een vis op je bord pleuren is niet echt je best doen hè
(quote)
Af en toe doe je me denken aan een Jehova-getuige: bij de Jehova's worden recente bekeerlingen - volgens mij jij net 2-3 jaar gestopt met vlees eten - ook opgezadeld met de taak om te evangeliseren

Misschien moet je toch eens kijken op dit topic Wat eten we vandaag? - MusicMeter.nl
Even wat zaken op een rijtje zetten:
1. voor velen hier lijkt de daily food intake een lastige, veelal noodzakelijke zaajk te zijn - die menigmaal leidt tot herhaling en of een combinatorische slalom.
2. Voor mij is de avonddis altijd een moment van rust geweest in verder een veelal hectisch en snel verlopende dag; daar wordt altijd aandacht, tijd en geld aan besteed.
3. Variatie is een essentieel iets en "processed food" dwz instant of vlug-klaar wordt altijd gemeden
4. Duurzaamheid staat voorop, herkomst is belangrijk; vis wordt ook niet op een bord gepleurd, maar gedrapeerd op een bedje
5. In de nieuwere keuken wordt minder vlees en vis verwerkt en wordt groente belangrijker. Een steak eten van 230 - 300 gram is niet een standaardpraktijk.
6. De kennis en vaardigheden die je hebt tav fatsoenlijk koken op 'traditionele wijze' - dwz obv vlees, vis of wild - kan je niet zo maar binnen korte tijd overzetten naar vega; dat vergt tijd (en training).
7. De discussie over dieren snel opfokken voor vleesproductie en dan dat vlees eten vs die over het eten van vlees van dieren die een goed (scharrel)leven hebben gehad en aan het eind van hun leven als voedsel eindigen is een heel andere.
3
geplaatst: 12 februari 2022, 15:01 uur
Vandaag wordt het medaillon van zeeduivel met rivierkreeftjes in groene kerriesaus met koreander en kokosmelk, couscous met paddestoel en hazelnoten, roerbak-paksoi met gember, knoflook en laos.
Spaans wit erbij
Spaans wit erbij

3
geplaatst: 12 februari 2022, 15:17 uur
Tja een ander probleem blijft dat als 2 vegans ruzie krijgen dan hebben ze nog steeds beef 

0
geplaatst: 12 februari 2022, 15:39 uur
In 2010 ben ik ermee gestopt. Ik had gewild dat mijn ouders het me nooit geleerd hadden vlees en vis te eten. Maarja, daar kon ik niet veel aan doen.
0
geplaatst: 12 februari 2022, 15:53 uur
luigifort schreef:
In 2010 ben ik ermee gestopt. Ik had gewild dat mijn ouders het me nooit geleerd hadden vlees en vis te eten. Maar ja, daar kon ik niet veel aan doen.
In 2010 ben ik ermee gestopt. Ik had gewild dat mijn ouders het me nooit geleerd hadden vlees en vis te eten. Maar ja, daar kon ik niet veel aan doen.
Ok, ik dacht dat korter geleden was. Heb meermaals in de (spoel)keuken gewerkt, ook in Zweden. Zou willen dat wat ik in de 'gewone' keuken heb geleerd, nog eens over kon doen, maar dan in de 'andere' keuken. De echt fijne kneepjes - snijden, fileren, saus maken etc - moet je nl echt leren in de praktijk, zeker als je een bepaalde standaard gewend bent.
Hier in de buurt zit een biologische kwekerij en daar zijn ze onder meer bezig met verloren gegane groentes terug te kweken - daar kun je wel goede ideeën krijgen. In de nieuwere keuken zie je ook dat er een trend is om 'alles' van een dier te gebruiken en dat delen die voorheen werden afgedankt of doorgedraaid als gehakt nu bijv in worsten terecht komen. Nogmaals als een dier een goed en gezond leven heeft gehad zie ik er geen bezwaar in om vlees van zo'n dier te eten. Dat is een heel andere zaak dan bijv plofkip eten of varkensvlees van een in no time groot opgefokte big.
Vroeger hoorde je vaak deze grap: wat is het toppunt van re-cycling? Antwoord: een Duitser die varkensvlees eet

0
geplaatst: 12 februari 2022, 16:06 uur
Met alles eens, behalve het vlees eten dan. Zelfs al heeft het dier een goed leven gehad. Wij mensen zouden ook niet opgegeten willen worden, zelfs al zouden we een goed leven hebben gehad 
Die laatste grap

Die laatste grap

1
geplaatst: 12 februari 2022, 16:15 uur
luigifort schreef:
Wij mensen zouden ook niet opgegeten willen worden, zelfs al zouden we een goed leven hebben gehad
Wij mensen zouden ook niet opgegeten willen worden, zelfs al zouden we een goed leven hebben gehad

Nou eerlijk gezegd zou het mij niet zoveel uitmaken of ik met 1100 gr. C of met 180 gr. C en een marinade de oven in ga als het zover is

0
geplaatst: 12 februari 2022, 16:29 uur
Mjuman zou je tegen die tijd graag bereiden

Vlees, daar zit muziek in

Vlees, daar zit muziek in

* denotes required fields.