MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
Deranged
GrafGantz schreef:
(quote)

Oesters. Een hap zilt snot, echt smerig.

Een zilte rosbief met oester odeur dan.

GrafGantz schreef:
(quote)

Oesters. Een hap zilt snot, echt smerig.

Geef mij de keus tussen een boerenkool met rookworst en een bordje met 6 oesters en bijbehorende parafarnalia en dan wist ik het wel. Mooi flesje wit erbij, prima. Wat ik niet binnenhou? Worstjes gemaakt van pens - ooit op een Spaanse bruiloft meegemaakt dat het piece de résistance werd binnengebracht: speenvarken aan het spit, dat was goed te doen - maar de vulling, pensworstjes....

Overigens is de mediterrane variant van boerenkool, palmkool (cavola nero) goed te eten: roerbakken, of mengen met (gekookte) aardappel en er taartjes van bakken (in vormpjes voor muffins).

Ik lust alles, mits goed bereid. Hoewel: onze dochters dronken toen ze kleiner waren van die goedkope yokidrink, Bonomel geheten. Ik denk dat ze dat serveren in de hel, wat een bocht is dat.

O, tijd voor bekentenissen: witlofsalade, dat hoeft voor mij niet, wel als er genoeg mee gedaan is, met fruit enzo. Bonemel ken ik niet, is dat van die zanger van u2? Karnedrank, dat was superlekker.

Vandaag Nikujaga.

Frietjes, broccoli, kipfilet. Als toetje kwark met rozijnen en noten.

Restjes van de afgelopen week, stifado van gisteren, penne Napoli van afgelopen woensdag en volkoren triangel met rosbief en peper (niet allemaal voor mij hoor). Tiramisu na en begeleid door een lekkere Puglia Primitivo.

020 gehakt

luigifort schreef:
020 gehakt

Amsterdams gehakt? Of bedoel je 20% vet?

Premonition schreef:
(quote)

Amsterdams gehakt? Of bedoel je 20% vet?

De term “020 gehakt” is vandaag wel gepast; er is nog nooit zoveel gehakt gemaakt van Amsterdam als vandaag…

Deranged
Heb nog een restje paksoi.

Broodje bapao en vers geperst fruitsap.

Krieltjes, tartaartje, peultjes. Banaantje na.

Krieltjes, rundervink, erwten/worteltjes. Niets na.

Deranged schreef:
Heb nog een restje paksoi.

Gewoon zo’n zielig stukje stronk? Wat ga je daarmee doen, rauw uit het vuistje? Dipsaus erbij? Ik zou net zoals ZAP! een broodje bapao doen..

Deranged
Heb nog wat paksoi in een bakske met wat andere zooi is een gerechtje dat ik gisteren heb gemaakt maar voor vandaag is het toch weer een pizzaatje geworden.

Chameleon Day schreef:
(quote)

Gewoon zo’n zielig stukje stronk? Wat ga je daarmee doen, rauw uit het vuistje? Dipsaus erbij? Ik zou net zoals ZAP! een broodje bapao doen..

Verbreid je culinaire horizon: paksoi (zeker de shanghai-variant ervan) is een fijn ingrediënt om mee te roerbakken met rijst; verder: beetje ui (of prei), shitake, cashewnoten (doe vega) - roerbaksaus maken met sambal, ketjap en kokosmelk - voor het serveren beetje koreander erdoorheen knippen.

Mjuman schreef:
(quote)

Verbreid je culinaire horizon: paksoi (zeker de shanghai-variant ervan) is een fijn ingrediënt om mee te roerbakken met rijst; verder: beetje ui (of prei), shitake, cashewnoten (doe vega) - roerbaksaus maken met sambal, ketjap en kokosmelk - voor het serveren beetje koreander erdoorheen knippen.

Zeker, ik maak ook wel eens wat in die richting. Ik sloeg aan op “een restje paksoi”. Daar probeer ik me dan een voorstelling van te maken - zo’n droef verlept stronkje.

Chameleon Day schreef:
(quote)

Zeker, ik maak ook wel eens wat in die richting. Ik sloeg aan op “een restje paksoi”. Daar probeer ik me dan een voorstelling van te maken - zo’n droef verlept stronkje.

The image is in the eye of the beholder - in (sommige) restaurants is het juist een trend om zoveel mogelijk alles te gebruiken. De (donker)groene stukken van de prei werden vroeger amper werden gebruikt, hoogstens als soepgroente, worden nu verwerkt en ook delen van een dier (poten, nek) die vroeger niet werden gebruikt worden nu verwerkt door ze langdurig op zachte temperatuur te garen (sous-vide) en/of er worst van te maken. De Nieuwe Winkel in Nijmegen deed dat bijv (voor ze alleen met groenten werkten).

Een restje paksoi (goed schoonmaken, uitzoeken) kan je ook goed verwerken in een groentemix (doperwten, paddestoelen, paprika).

Gisteren wat restjes opgemaakt. Tortellini met aubergine, sperziebonen, ui, doperwten en paprika in en basilicumsausje.

Food truck festival op werk met soep, patat, pizza, saté en Surinaams.

Gisteren notenrijst gegeten met gegrilde puntpaprika's, gegrilde courgette en gegrilde tomaat.

Premonition schreef:
Stifado uit de slowcooker met orzo
Heb je daar een recept van? Dat zou ik ook wel eens willen proberen.

Hmmm vanmiddag frietje kip kerrie op (heerlijk, volgende keer proberen we de friet babi pangang), dat betekent vanavond niet meer dan wat groenten (peultjes? Broccoli?) en misschien iets van een eitje of zo.

Vandaag wordt het restant notenrijst (opgebakken) met kip piri piri uit de oven en nog wat gegrilde puntpaprika's. Pittige champignons erbij om te mengen met de rijst en wat doperwtjes om het voldoende groenterijk te maken.

GrafGantz schreef:
Food truck festival op werk met soep, patat, pizza, saté en Surinaams.

Zoals verwacht veel te veel gegeten

Pompoensoep met geitenkaas en zonnebloempitten, Surinaams broodje hete kip, sate met brood en kroepoek en een grote puntzak chips. Daarna nog 2 bakjes Ben&Jerry's ijs (cookie dough en strawberry cheesecake) om het af te leren.

Gebakken aardappelen met broccoli en kaassaus en vegetarische schnitzel

Rogyros schreef:
Heb je daar een recept van? Dat zou ik ook wel eens willen proberen.

We hebben deze geprobeerd. Maar wel met sucadelappen.

dix
Georgisch. Pasta met Paardenbief.

dix schreef:
Georgisch. Pasta met Paardenbief.

Wordt traditioneel geserveerd met het paardenhoofd in de pan toch?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:59 uur

geplaatst: vandaag om 02:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.