menu

Overig / Algemeen / Fietsen

zoeken in:
geplaatst:
Mjuman schreef:
...En heb ik niet eens over de lp aan het fietsstuur - die leidde ertoe dat ik onderuit ging en een zware hersenschudding opliep. Volgens mij was het een hardrock lp en dat zou mijn afkeer van het genre zo maar kunnen verklaren
Zou zomaar kunnen...

geplaatst:
Ik rijd vaak door rood. Ook een kwaal/afwijking hier in het land. Sommige verkeerssituaties ken ik van binnen en buiten en ik kan er niet goed tegen onnodig te stoppen en te wachten. Maar ook tot buiten de grenzen, kan ik het niet laten, let wel als fietser en voetganger. Met een auto zal ik dat nooit doen.

ps: nu doe ik me hier wel iets te stoer voor, maar toch

In dit land zijn we wel gezegend met onze fietsvriendelijke infrastructuur.

geplaatst:
Mssr Renard schreef:
Brandschoon of niet, je wilt toch niet dood, neem ik aan? Ner zo min dat je iemand wilt doodrijden.

Ook al heeft de automobilist voorrang, de fietser blijft een zwakke weggebruiker die je zeker niet in gevaar mag brengen. Mijn ervaring is dat autobestuurders heel vaak hun voorrang van rechts niet nemen bij een fietser. Gewoon een kwestie van het veilig houden. Langs de andere kant kan je als fietser er ook maar beter niet van uitgaan dat je je voorrang van rechts kan nemen.
Vaak is het de infrastructuur die tot ongevallen leidt. Zo heb je hier ergens een smal straatje waar geen auto's uit kunnen komen. Ergens tegen een gevel hangt nog een klein bordje om aan te geven dat er een zijstraatje is met voorrang van rechts. Maar automobilisten zijn er totaal niet op verwacht dat daar wel eens een fietser die zijn leven beu is zijn voorrang van rechts zou kunnen willen opeisen. Als je jezelf in de prak wil rijden terwijl je in je recht bent is dat een ideale plaats.

geplaatst:
Ja, herkenbaar. Ik rijd altijd rustig, houd me aan de snelheid, let goed op. Eén keer een aanrijding gehad en de kosten zijn het gewoon niet waard. Je wint er qua tijd toch niets mee. En toch reed ik laatst bijna een fietser omver. Hij zat op een racefiets - ik moest draaien op een ietwat druk punt en hij zat al in mijn dode hoek en was ineens voor me. Ik had hem gewoon echt niet gezien, maar gelukkig heb ik snelle reflexen en remde ik. Enige verantwoordelijkheid heeft de fietser daar ook wel, je wilt inderdaad toch niet dood. Toen ik rijles had, werd altijd benadrukt dat je moet anticiperen op een fout van een ander in het verkeer, in dit geval was dat de mijne.

De enige andere keer was het noodweer, donker, stortregen. Je zag echt niets. Komt een fietser zonder licht rechts inhalen op een kruispunt en slaat ineens vlak voor mijn auto linksaf. Een wonder dat ik hem niet raakte en direct kon remmen. In dat geval denk ik: k*tfietser.

Toch valt het wel op: hoeveel fietsers geen oogcontact maken, geen hand uitsteken, nooit om zich heen kijken, aan de verkeerde kant rijden, etc. Er wordt dan de jongeren gezegd, maar het zijn bijna altijd de bejaarden op elektrische fietsen.

Ik wil niet generaliseren, maar sommige mountainbikers en racefietsers denken dat ze voorrang hebben t.o.v. voetgangers en andere fietsers, alleen omdat ze anders moeten afremmen. Wat een bullshit, iedereen moet wel eens stoppen. Houd je gewoon aan de regels, die zijn er niet voor niets.

geplaatst:
Stijn_Slayer schreef:
maar het zijn bijna altijd de bejaarden op elektrische fietsen.

dat!

Stijn_Slayer schreef:
Ik wil niet generaliseren, maar sommige mountainbikers en racefietsers denken dat ze voorrang hebben t.o.v. voetgangers en andere fietsers, alleen omdat ze anders moeten afremmen. Wat een bullshit, iedereen moet wel eens stoppen. Houd je gewoon aan de regels, die zijn er niet voor niets.

en dat!

Hoe sneller hoe bijdehandter lijkt wel. Ik heb dan wel weer de meeste last van die fietsen die op motorfietsen lijken (fatbikes? peddlers?), en de zogenaamde urban rockets of arrows. Heel grote zware, logge, supersnelle bakfietsen, die niet een schijnen te kunnen remmen, heb ik gehoord.

Dim
geplaatst:
Mssr Renard schreef:

Ik sprak ooit iemand die zei: "ik kijk nooit uit, anderen kijken maar uit!". Wat een credo.

En ze komen er nog mee weg ook, want de meeste anderen kijken inderdaad wel uit. Het is voor mij wel de grootste ergernis in het verkeer: mensen die het fietsen / autorijden "erbij" doen en met andere zaken bezig zijn (met name met de telefoon). Je zou bijna hopen dat twee appende fietsers eens op elkaar knallen, zodat ze beseffen wat hun onoplettend gedrag teweeg kan brengen.

Dim
geplaatst:
Stijn_Slayer schreef:

Toch valt het wel op: hoeveel fietsers geen oogcontact maken, geen hand uitsteken, nooit om zich heen kijken, aan de verkeerde kant rijden, etc. Er wordt dan de jongeren gezegd, maar het zijn bijna altijd de bejaarden op elektrische fietsen.

Ja, helemaal mee eens, al is mijn ervaring is dat bovenstaande basis- cq. gedragsregels bij alle leeftijden wel voorkomen. Bij oudere fietsers komen daar nog bij: in het midden van het fietspad gaan rijden én een bel niet horen (situatie van een paar weken terug: drie senioren naast elkaar, ik kon er niet langs, dus ik bel, en nog eens, en nog eens, daarna nog een keer geroepen maar geen respons. Toen maar er, half door het gras, ingehaald, waar ze even van schrokken - dát had ik graag willen voorkomen, maar dan moeten ze hun gehoorapparaat even checken).

geplaatst:
Onnodig lang links rijden, en dan verwachten dat ik rechts inhaal? Ik snap dat echt niet. Zijn er hersencellen afgestorven dat mensen niet (meer) weten dat je zoveel mogelijk rechts moet aanhouden?

geplaatst:
Dim schreef:
(quote)

Ja, helemaal mee eens, al is mijn ervaring is dat bovenstaande basis- cq. gedragsregels bij alle leeftijden wel voorkomen. Bij oudere fietsers komen daar nog bij: in het midden van het fietspad gaan rijden én een bel niet horen (situatie van een paar weken terug: drie senioren naast elkaar, ik kon er niet langs, dus ik bel, en nog eens, en nog eens, daarna nog een keer geroepen maar geen respons. Toen maar er, half door het gras, ingehaald, waar ze even van schrokken - dát had ik graag willen voorkomen, maar dan moeten ze hun gehoorapparaat even checken).

Yep. Herkenbaar. Had er ooit 2 voor mij rijden. Stokdoof. Kreeg ik als commentaar ook nog dat een fietsbel tegenwoordig bijna niets kost. Heb ze gezegd dat rechts fietsen gratis was.

geplaatst:
Ik maak bijna elke dag mee (ik op de e-bike) dat voetgangers zich tegenover mij verexcuseren, dat ze niet op tijd genoeg plaatsmaken, dat ze me niet hebben horen aankomen. Dit is toch ook erg vreemd. Vaak probeer ik ze dan duidelijk te maken dat dit niet nodig is, ik geef ze de ruimte, of ik zeg ook sorry. Gelukkig wordt dit wel gewaardeerd om dan toch even op deze manier contact te maken.
De verkeershiërarchie (op snelheid) zit kennelijk zo ingebakken in ons systeem.
Zijn dat dezelfde mensen die, als ze straks in de auto zitten, hun eigen privileges opeisen tegenover het langzame verkeer? Voetgangers zijn het meest kwetsbaar en gaan zich daarnaar gedragen in de hiërarchie… als opgejaagd wild.

geplaatst:
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Yep. Herkenbaar. Had er ooit 2 voor mij rijden. Stokdoof. Kreeg ik als commentaar ook nog dat een fietsbel tegenwoordig bijna niets kost. Heb ze gezegd dat rechts fietsen gratis was.

Fietsbellen zijn niet altijd hoorbaar. Ik maak het zelf ook mee, ofschoon (nog) redelijk gehoor, geen gehoorapparaat. Onze oren zijn ook wat meer naar voren gericht en door wind of lawaai bereiken de signalen niet altijd even goed onze gehoorgang of door vervorming hebben we het te laat door.

geplaatst:
ohmusica schreef:
(quote)

Fietsbellen zijn niet altijd hoorbaar. Ik maak het zelf ook mee, ofschoon (nog) redelijk gehoor, geen gehoorapparaat. Onze oren zijn ook wat meer naar voren gericht en door wind of lawaai bereiken de signalen niet altijd even goed onze gehoorgang of door vervorming hebben we het te laat door.

Dat een hoop fietsers en voetgangers gefocust zijn op hun mobiele telefoon en/of met een koptelefoon oplopen, helpt ook niet altijd mee. Ik denk persoonlijk dat alle problematiek een combinatie is van steeds meer vormen van (elektrische) weggebruikers op steeds drukkere wegen en dat een hoop mensen tegelijkertijd denken dat ze de weg voor zichzelf hebben en met niemand rekening hoeven te houden. Iedereen lijkt maar over te steken zonder op of om te kijken. Fietsers steken geen hand/vinger uit als ze afslaan en automobilisten gebruiken geen knipperlichten en dus is het aan anderen te raden waar ze heen willen. Maar misschien begin ik gewoon een oude lul te worden, dat kan natuurlijk ook...

geplaatst:
Stijn_Slayer schreef:
Er wordt dan de jongeren gezegd, maar het zijn bijna altijd de bejaarden op elektrische fietsen.

Die jongeren gaan zeker niet vrijuit hoor. Ze gaan met 4 man breed fietsen en zo het hele fietspad blokkeren, of random zonder kijken of opletten stoppen en/of omkeren. Midden op het frikking fietspad. En ze denken maar dat ze het recht hebben om alles te doen en te laten en dat iedereen voor ze moet wijken. Oh en recht fietsen hebben ze ook nooit geleerd, en nee dat is niet alleen het slingeren om de strepen.... Man wat kan ik gok worden van die jongeren... En dan heb ik het nog niet eens gehad over die stoerdoenerij op scooters en brommers...

Van de ouderen kan ik me alleen irriteren aan de mensen met zo'n scootmobiel die in het midden van de weg blijven rijden. Gelukkig kom ik die weinig tegen.

Van de elektrische fietser heb ik relatief weinig last. Alleen dat ze vaak brug af dan weer niet doorfietsen.

Nou ben ik zelf echt niet heilig hoor, ik kan me ook wel eens als een aso gedragen. De bel gebruik ik nauwelijks, schreeuwen werkt doorgaans beter en het gros van de mensen (mijzelf incluis) hebben toch oortjes in zodat ze niets horen. Rechts inhalen of rakelings langs iemand fietsen doe ik nog wel bij mensen die niet opletten of zich als een idioot gedragen. Dus ook voetgangers die zonder kijken oversteken op een plek waar je niet hoort over te steken.

Nou probeer ik altijd wel te anticiperen op het verkeer en ongelukken te voorkomen. Maar mensen die niet opletten gun ik bijzonder weinig in dat opzicht. Of mensen die moedwillig in je weg gaan fietsen/lopen/staan/rijden. Daar heb ik soms ook de neiging om gewoon keihard op in te fietsen.

Maar dan bedenk ik me dat ik daar niets mee bereik en wijk ik maar weer uit.

geplaatst:
https://i.postimg.cc/tJBPWgHw/20220716-160801.jpg

Vandaag 60 km gefietst. Langs landelijke wegen naar het enige stadje hier in de wijde omgeving waar nog een echte platenwinkel is en daar een stapeltje cd's gekocht.

geplaatst:
Een platenwinkel in een molen is wel een unicum.
Maar beiden hebben iets met rondjes draaien... en de fiets ook al.

geplaatst:
ZAP! schreef:
Een platenwinkel in een molen is wel een unicum.
Een molen langs een landelijke weg richting stadje met platenwinkel dan weer niet.

Maar een foto van een fiets voor een molen is wel bijzonder want gewoonlijk kunnen fietsen niet fotograferen en als ze toch een foto maken is dat zelden voor een molen.

geplaatst:
Kronos schreef:
(afbeelding)

Vandaag 60 km gefietst. Langs landelijke wegen naar het enige stadje hier in de wijde omgeving waar nog een echte platenwinkel is en daar een stapeltje cd's gekocht.

Ha, is dat toevallig deze molen?

geplaatst:
AOVV schreef:
Ha, is dat toevallig deze molen?

Inderdaad. Dan weet je wellicht ook welke platenwinkel in die molen is.

geplaatst:
Dat wist ik dan weer niet, Kronos! Fiets er wel 'ns voorbij, maar dat is het dan ook.

geplaatst:
Het weer is in mijn week vakantie tegengevallen waardoor ik veel minder op de fiets heb gezeten dan ik van plan was. Afgelopen maandag en dinsdag te warm, woensdag wisselvallig, donderdag regen, vrijdag eindelijk een prima fietsweertje.

Een rit met de gewenste afstand had ik vrijdag niet klaar in de gps dus ben ik een beetje willekeurig gaan rijden. Dat bracht me tot over de grens. Onderweg al eens knooppunten gevolgd en om weer thuis te geraken soms de gps gebruikt.

Op de foto hieronder zat ik richting Breda en hoopte ik een zijweg te vinden richting België, maar het enige wat ik na een tijd rijden vond was een weg die na 700 meter een spoor met los zand werd. Dan maar teruggekeerd. Iets wat ik vroeger haatte, maar intussen ben ik tot het inzicht gekomen dat niets terugkeert en dat de weg zich aldus altijd voortzet.
https://i.postimg.cc/xdHbrYs1/20220722-151046.jpg
Dit was aan het laatste stukje verharde weg. De foto geeft een vertekend beeld. Het lijkt amper een grote tuin achter die bloemen maar aan de horizon zie je grote bomen; een heel weids uitzicht dus. Na het maken van de foto zag ik een grote steekvlieg en heb ik me uit de voeten gemaakt, want ik ben nog niet tot het inzicht gekomen dat het mijn taak zou zijn die beestjes te voeden.

Zaterdag ben ik dezelfde richting uitgereden maar met een vooraf uitgestippelde route in de gps. Als tussenstop in Hoogstraten het begijnhof bezocht (tweede foto). Daar stond al een fiets dus mijn tweewieler moest voor een keertje niet poseren.

https://i.postimg.cc/1tDppRcn/20220723-115921.jpg

https://i.postimg.cc/Y0bL3v49/20220723-130711.jpg

https://i.postimg.cc/0NYQnzFs/20220723-143610.jpg

En vandaag tenslotte twee mijlpalen behaald met inmiddels 1000 km op de teller en bergaf van een brug over de snelweg even 50 km/u op de teller.

geplaatst:
Ik heb het fietsen nu wel zwaar te pakken. Inmiddels ook mijn eerste fietsvakantie met kamperen volbracht. 12 dagen, 900 kilometer door de noordelijke helft van Nederland en een stuk door Duitsland.

https://i.vgy.me/4EXAzV.png

Volgend jaar meer, verder en langer want qua fysieke inspanning viel het vreselijk mee. Het is net alsof mijn lichaam op de tweede ochtend zich al zonder te zeuren had geschikt in de elke dag fietsen rol. Dus dat ga ik uitbuiten zolang het nog kan.

Komend weekend nog even een lang weekend naar Drenthe en wellicht in Augustus nog een tripje naar Texel.

https://i.vgy.me/MVaWDn.png

Mijn trouwe Koga vriend heeft zich kranig geweerd. Ik heb hem nu twee zomers geleden gekocht om de corona leegte van geen concerten en festivals in te vullen en inmiddels zijn we bijna 10.000 km verder. De eerste lekke band moet nog komen.

geplaatst:
Dat is erg indrukwekkend en best wel stoer ook. Jammer dat je in Nederland niet mag wildkamperen, maar ik denk dat er voor toer-fietser altijd wel een plekje is.

Kronos; ik las laatst een boek over verdwalen, en hoe fijn dat is. Zo leer je gebieden veel beter en dieper kennen.

Mijn voornemen om deze vakantie (afgelopen twee weken) dagen te gaan fietsen, is er niet van gekomen. Enerzijds omdat ik de eerste vier/vijf dagen vsn mijn vakantie gewoon ziek was, en anderzijds omdat we ook op vakantie waren naar Duitsland/Denemarken voor een LAW aldaar.

Bij terugkomst ook niet van gekomen. Gemiste kans dus. Gelukkig mag ik elke dag forenzen. Ik hoop dat ik nu eens echt (in de weekenden bijvoorbeeld) wel gave dagtrips ga maken. Het kriebelt wel.

geplaatst:
Onweerwolf heeft de fiets c.q. pakezel dan ook zeer goed uitgerust. Hier kan je afstanden mee maken. Hoe lager de bagage aan de fiets en beter verdeeld, hoe beter de stabiliteit wordt. Bij een fietsvakantie en dan nog eens zonder tent, vroeg het in balans houden / besturen van de fiets best wel de de nodige inspanning.

geplaatst:
Mssr Renard schreef:
Jammer dat je in Nederland niet mag wildkamperen, maar ik denk dat er voor toer-fietser altijd wel een plekje is.

Het mag inderdaad niet en vooralsnog heb ik het ook niet gedaan maar wat ik inmiddels wel begrijp is dat er echt wel mensen zijn die het toch gewoon doen en als je eventueel gesnapt wordt en kunt aantonen en overtuigen dat je echt van het leave no trace principe bent dan is de kans ook vrij groot dat je geen boete hoeft te betalen want de handhaving in Nederland is echt wel met andere zaken bezig dan met mensen die zonder het milieu te belasten ergens een nachtje in het bos of op een veldje slapen. Ik ga het dan ook nog wel een keer doen in de toekomst en dan budgetteer ik een eventuele boete gewoon van te voren in. Krijg je hem wel, dan betaal je hem zonder te morren en zo niet dan schrijf je hem weg voor de volgende nacht.

Ik ben overigens lid geworden van de Nederlandse Toeristen Kampeer Club (NTKC). Deze club heeft 20 terreinen verscholen in de natuur waar alleen leden mogen kamperen. Je betaalt een kleine 50 Euro per jaar aan contributie en vervolgens 4 Euro per nacht pp. Je kunt dan onbeperkt het hele jaar op al die terreinen (+ een aantal scoutingterreinen en gastvrije leden tuinen) kamperen. Je hoeft nergens te reserveren, geen incheck/uitcheck tijden en er is altijd plek. Alle terreinen zijn basic maar hebben in ieder geval water en toiletten, meestal ook wel een douche, soms zelfs warm en oplaadpunten voor powerbanks e.d. Daar heb ik er dus 7 van gehad op mijn vakantie en dat beviel zeer goed want ze zijn echt schitterend. Puur natuur. Volgend jaar wil ik dus de terreinen in Zuid-Nederland bij langs. In een enkel geval voelt dit ook echt als wildkamperen. Op de Kooiberg op de Veluwe was ik helemaal alleen op het terrein op een heuvelhelling, het terrein is daar niet omhekt dus bv wilde zwijnen kunnen er gewoon komen (ik zag er op mijn avondwandeling eentje zo'n 200 meter van het terrein) en het water moet je daar uit een put pompen. Dat voelt wel echt bijzonder.

https://i.vgy.me/vHThmG.jpg

Het is wel zo dat je dat van te voren bepaalt waar je langs fietst maar dat past wel bij mij. Ik kan me ook voorstellen dat dat voor anderen juist een stukje avontuur wegneemt.

Verder heb ik ook nog gebruikt gemaakt van welcometomygarden.org en daarmee bij hele lieve mensen een nachtje in een prachtige tuin in Berkhout gekampeerd. Dat is voor fietsers en wandelaars (zeker Belgen) een dikke aanrader.

Verder heb ik nog bij mijn moeder geslapen en bij mijn zus in de tuin gekampeerd en ook nog één 'gewone' camping bezocht. Best een mooie camping, daar niet van, maar als je dan 's avonds opeens de snuit van een loslopende poedel in je wijnglas vindt dan weet je weer dat je terug bent in de wereld der aso's. =/

ohmusica schreef:
Onweerwolf heeft de fiets c.q. pakezel dan ook zeer goed uitgerust. Hier kan je afstanden mee maken. Hoe lager de bagage aan de fiets en beter verdeeld, hoe beter de stabiliteit wordt. Bij een fietsvakantie en dan nog eens zonder tent, vroeg het in balans houden / besturen van de fiets best wel de de nodige inspanning.

Dat is zeker wel een dingetje ja. Ik heb voor deze 12 dagen ook nog twee testen van 1 nacht en een test van een lang weekend naar een festival in Duitsland gedaan en dat was zeker nodig om uit te vinden hoe ik al mijn spullen goed en gebalanceerd kon verdelen en ik vermoed dat het nog steeds wel beter kan omdat ik nog steeds af en toe merk dat mijn stuur gaat shimmien. Dat zal echter ook te maken kunnen hebben met wellicht een niet optimale afstelling van mijn stuurpen. Daar moet ik nog eens grondig naar kijken. In ieder geval heb ik een en ander wel stukken kunnen verbeteren. Heb tussendoor ook mijn 55 liter achtertassen nog vervangen door 70 liter achtertassen en dat maakt een wereld van verschil. Voornamelijk ook vanwege de mesh buitenzakken waar dingen inkunnen die nat mogen worden. Ik heb nu al mijn tassen zo ingedeeld dat ze niet vol zijn en daarmee heb ik altijd extra ruimte over, is alles goed te vinden en kan ik onderweg wat spelen als het nodig is voor de balans. Ik gebruik overigens wel enkele luxe objecten zoals een stoel en een laptop maar dat maakt het voor mij aangenaam. Het zou eventueel nog wel lichter kunnen.

https://i.vgy.me/K69m2S.jpg

Dit was wel een gevoelsmatige mijlpaal; van Groningen naar Amsterdam fietsen. Daarna ben ik Amsterdam helemaal doorgefietst van Noord via het centrum, over het IJ en door De Bijlmer via Zuidoost er weer uit. Hoe verder ik kwam hoe onprettiger ik het vond. Fietsen in de natuur is echt veel mooier. Ik heb de vergelijking nu gemaakt om het te kunnen zeggen.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Het is wel zo dat je dat van te voren bepaalt waar je langs fietst maar dat past wel bij mij. Ik kan me ook voorstellen dat dat voor anderen juist een stukje avontuur wegneemt.

Ik ga best vaak zomaar wat fietsen. Maar de mooist uitziende weggetjes die ik dan kies om in te rijden kunnen je overal brengen. Ook op drukke lawaaierige wegen. Of terug op een plek waar je een half uur geleden nog fietste. Of in een stofferig of modderig zandspoor. Bij een goed uitgestippelde route word je ook voortdurend verrast, maar meestal op prettige wijze.

geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Ik ga best vaak zomaar wat fietsen. Maar de mooist uitziende weggetjes die ik dan kies om in te rijden kunnen je overal brengen. Ook op drukke lawaaierige wegen. Of terug op een plek waar je een half uur geleden nog fietste. Of in een stofferig of modderig zandspoor. Bij een goed uitgestippelde route word je ook voortdurend verrast, maar meestal op prettige wijze.

Dat is echt een verhaal met twee kanten inderdaad. Ik fiets in principe ook elk weekend en soms via een route die ik van te voren heb bedacht, soms gewoon waar de wind me naar toe waait. Beide vind ik uitstekend. Voor de vakantie heb ik van te voren wel gezocht naar campingmogelijkheden omdat ik geen zin had in elke dag stress van het zoeken op de smartphone en het vervolgens mailen of bellen voor plek. Overigens gebruik ik de app Komoot voor het navigeren en zoeken van mooie routes en die bevalt vrij goed. Komoot zoekt snelle routes maar geeft op +/- 10km een halve km marge om mooie fietspaden te vinden zodat je niet langs drukke wegen rijdt, voor zover mogelijk. Maar daar moet je van houden. Ik vind het heerlijk een een smartphone met GPS en navigatie op mijn stuur te hebben. Sterker nog; zonder dat zou ik niet fietsen. Is voor mij echt essentieel om te weten waar ik ben en waar ik heen kan.

geplaatst:
Fietsroute door Nunspeet, Hierden, Elburg - fietsnetwerk.nl
Deze route, met enige aanpassingen, gereden vanaf startpunt: onze stacaravan in Nunspeet aan het Veluwemeer. Erg mooi is vooral vestingstadje Elburg. We bezochten daar Museum Sjoel in de synagoge en het Museum Elburg, gevestigd in het voormalige klooster. Alles in het stadje ademt de sfeer van de middeleeuwen en je kunt rondom over de stadswal het stadje van alle kanten bekijken.
Verder genoten van de oude Zuiderzeeweg langs de eindeloze velden tot aan de horizon. Prachtig fietspad.
De 'campingfiets' gebruikt en die gaat wat minder rap dan het ding dat ik thuis heb staan. Maar ja, daar is het ook vakantie voor: geen haast.

geplaatst:
Vandaag maar weer eens een stuk (zuidlus) van de Twickelroute gereden op mijn atb. Terug via Boekelo,Twekkelo en de Waarbeek. Een combi van bospaden ,mull zand en gravel wegen.
MTB route Delden, Overijssel, Nederland | trails.bike

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Heb tussendoor ook mijn 55 liter achtertassen nog vervangen door 70 liter achtertassen en dat maakt een wereld van verschil. Voornamelijk ook vanwege de mesh buitenzakken waar dingen inkunnen die nat mogen worden. Ik heb nu al mijn tassen zo ingedeeld dat ze niet vol zijn en daarmee heb ik altijd extra ruimte over, is alles goed te vinden en kan ik onderweg wat spelen als het nodig is voor de balans. Ik gebruik overigens wel enkele luxe objecten zoals een stoel en een laptop maar dat maakt het voor mij aangenaam. Het zou eventueel nog wel lichter kunnen.

Het is net alsof je op wereldreis gaat met al die tassen aan je fiets, terwijl het ''maar'' 12 dagen in eigen land en stukje Duitsland was. Je hebt er nog net geen schotelantenne aanhangen
Misschien ben ik erg minimalistisch ingesteld en dus enigszins bevooroordeeld, maar hoeveel heb je nou eigenlijk nodig tijdens een vakantie op de fiets ?

Zelf ben ik in de zomers van 2020 en 2021 beide keren 2 tot 3 weken op fietsvakantie geweest op mijn huis, tuin en keukenfiets met 3 versnellingen, met enkel een mandje voorop en een goedkope fietstas van de Hema op de pakjesdrager. In 2020 aaneengesloten de Vennbahn en de Mosel-Radweg gefietst (met een tussenstop in Verdun en het Ossuarium van Douaumont) en in 2021 de Normandische kust afgefietst (langs de beroemde stranden en andere D-Day locaties) naar Mont Saint-Michel en vandaar op de fiets naar Parijs (net op tijd voor het vuurwerk op 14 juli) en vanuit Parijs met de fiets op de trein weer terug naar ons pittoreske Nederland.

Alles wat ik nodig had (inclusief tentje, luchtbed en slaapzak) paste in de fietstas. Tussendoor af en toe eens een handwasje zodat je fietskleding weer wat toonbaar is en je kunt er weer tegenaan. Voor op de vrije momenten nog wat schone sokken, onderbroek, korte broek en een of twee T shirts en je kunt ook zonder schuldgevoel of scheve blikken een terras, museum of restaurant bezoeken.

Ik begrijp ook nooit het nut van die dure Ortlieb fietstassen, een paar vuilniszakken van KOMO doen het net zo goed om je spullen droog te houden. Dit is althans mijn eigen ervaring.

Met andere woorden, wat heb jij in vredesnaam allemaal aan je fiets hangen ?

geplaatst:
Stalin schreef:
(quote)

Het is net alsof je op wereldreis gaat met al die tassen aan je fiets, terwijl het ''maar'' 12 dagen in eigen land en stukje Duitsland was. Je hebt er nog net geen schotelantenne aanhangen
Misschien ben ik erg minimalistisch ingesteld en dus enigszins bevooroordeeld, maar hoeveel heb je nou eigenlijk nodig tijdens een vakantie op de fiets ?

Zelf ben ik in de zomers van 2020 en 2021 beide keren 2 tot 3 weken op fietsvakantie geweest op mijn huis, tuin en keukenfiets met 3 versnellingen, met enkel een mandje voorop en een goedkope fietstas van de Hema op de pakjesdrager. In 2020 aaneengesloten de Vennbahn en de Mosel-Radweg gefietst (met een tussenstop in Verdun en het Ossuarium van Douaumont) en in 2021 de Normandische kust afgefietst (langs de beroemde stranden en andere D-Day locaties) naar Mont Saint-Michel en vandaar op de fiets naar Parijs (net op tijd voor het vuurwerk op 14 juli) en vanuit Parijs met de fiets op de trein weer terug naar ons pittoreske Nederland.

Alles wat ik nodig had (inclusief tentje, luchtbed en slaapzak) paste in de fietstas. Tussendoor af en toe eens een handwasje zodat je fietskleding weer wat toonbaar is en je kunt er weer tegenaan. Voor op de vrije momenten nog wat schone sokken, onderbroek, korte broek en een of twee T shirts en je kunt ook zonder schuldgevoel of scheve blikken een terras, museum of restaurant bezoeken.

Ik begrijp ook nooit het nut van die dure Ortlieb fietstassen, een paar vuilniszakken van KOMO doen het net zo goed om je spullen droog te houden. Dit is althans mijn eigen ervaring.

Met andere woorden, wat heb jij in vredesnaam allemaal aan je fiets hangen ?

Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen wat je meeneemt op wereldreis en op een reis van 12 dagen. Voor mij in ieder geval niet, wellicht wat meer seizoenen-kledingen en extra tools / spare parts maar verder gewoon basic, lijkt me. Ik heb ook alles gewoon gebruikt wat ik mee had, uitgezonderd mijn reserve boxershort, band en ketting. Geen idee wat jij niet bij je had dat ik wel bij me had. Er hangt in ieder geval niet veel aan mijn fiets. Dit is gewoon gangbaar voor tourfietsers. Post anders je paklijst even dan kan ik wel aangeven wat ik meer bij me had dan jij.

Al mijn spullen passen trouwens ook prima in twee vuilniszakken dus het zal vooral een kwestie van verdeling zijn geweest. Mijn voortassen heb ik bv niet per se nodig maar zijn gewoon prettig en gebalanceerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:49 uur

geplaatst: vandaag om 09:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.