menu

Overig / Algemeen / Fietsen

zoeken in:
geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Ik heb daar niet zo lang op moeten wachten. Mijn eerste nieuw gekochte fiets kreeg ik op mijn twaalfde. Vooral om mee naar school te rijden toen ik naar het eerste middelbaar zou gaan. Een afstand van ongeveer 15 km. Die fiets, dat was dé fiets waar ik het de rest van mijn jeugd mee zou moeten doen. We kregen niet om de paar jaar een nieuwe fiets natuurlijk. Het was dus ineens ene voor volwassenen, de grootste maat. Maar ik was een klein manneke en kon niet aan de pedalen. Wat men dan deed was een blokje op de crank van de pedaal zetten. In dat blokje zat ook schroefdraad waar de pedaal aan bevestigd kon worden. Het resultaat was eigenlijk een kortere crank. Zo kon ik met mijn korte beentjes bij de pedalen, maar door de draaicirkel die dan kleiner wordt, trapt de fiets wel zwaarder. En dan waren er nog mijn eigen voorkeuren. Er moest een hoog stuur op (chopperstuur) zoals dat begin jaren tachtig veel te zien was. En er moest ook nog een grote slijklap (spatbord) aan. En dan een zware boekentas achterop. Zo reed ik de eerste dag en vele dagen erna met mijn gloednieuwe fiets naar de nieuwe grote school in de (voor mij toen) grote stad. Onderweg hoorde ik wel eens commentaren; 'waar rijdt die fiets met dat manneke naartoe?' Als het dan regende moest je ook nog een regenbasj aandoen. Te grote fiets, kortere cranks, geen versnellingen en dan drie extra windvangers (pocho regenhoes, hoog stuur, groot spatbord). Je raadt het al. Toen de herfst het land echt inwaaide raakte ik gewoon niet meer vooruit. Terugkeerd en de rest van het jaar met de bus naar school geweest.

Zonder al te zielig te moeten doen. Wij liepen vanaf ons 5e / 6e naar school. Pas als tiener kwam er een fiets, maar die moest ik betalen/terug betalen met een krantenwijk. Wat een barrel was dat zeg. Door de krantenwijk ging die fiets alleen nog maar sneller kapot. Ik had geen remmen, en remde dan met mijn voeten op de grond, tot ik geen zolen meer had.

Wat een kloten-jeugd, man. Maar goed, door hard en veel te werken, kwam er wel weer een nieuwe fiets en nieuwe schoenen denk ik. Kleren en schoenen kreeg ik altijd wel tweedehands, een fiets is toch moeilijker en duurder.

Omdat in Den Haag ook je pet van je hoofd wordt gejat als je niet oppast, zijn er ook veel fietsen van mij gestolen. Des te meer reden om alleen maar op barrels te rijden. Maar ook van een barrel kan je afgetikt worden. Beroofd worden van je fiets is nog een graadje erger dan dat ie gejat wordt.

Pas nu (en dan woon ik nog in Amsterdam ook) dus eindelijk mijn eerste echte nieuwe fiets. Wel verzekerd en een dikke vette ketting erbij.

geplaatst:
Tsja vallen met de fiets.

Ooit een doodsmak gemaakt uit het niets tijdens het mountainbiken op de Rutbeekroute (Enschede). Daarna gehavend en wel direct maar naar Hengelo teruggereden.
Een week later terug geweest op de plek des onheils. Het was eigenlijk een klein tussenstukje van een paar meter om een bocht af te snijden. Heb het stukje wel 10 keer nagereden op laag tempo om er nou achter te komen wat het probleem was. Zat een kleine oneffenheid in niets bijzonders voor een mountainbiker.

geplaatst:
Er zijn ook lui die dingen op weg leggen of draad spannen. Beetje zoals mijn verhaal maar dan bij MTB-paden. Niet echt de manier om duidelijk te maken, dat je niet van MTB-paden houdt. Je zal maar een dood op je geweten hebben.

Ik ben ooit eens tijdens het wandelen gestruikeld/misgestapt en met mijn heup op een stronk gevallen. A world of pain....

geplaatst:
Mssr Renard,

Dat klinkt inderdaad als een klotejeugd. Het verhaal doet wat denken aan dat van mijn grootvader. Maar dat waren de tijden begin vorige eeuw. Met een opgelapte fiets naar het werk, twaalf uur werken, en daarna nog een hele avond bezig met die fiets om met allerlei truken toch maar iets dat vergelijkbaars was met banden op de velg te hebben om zo 's anderendaags weer op het werk te geraken over onverharde wegen vol keien.

Ik was heel wat beter af. Tot mijn twaalfde heb ik wel met fietsjes gereden die mijn oudste broer nieuw had gekregen en al half in prak had gereden, de geluksvogel. Maar ik was wellicht des te blijer met die eerste nieuwe grote fiets op mijn twaalfde, toen ik toch al een grote jongen was. Hier staat hij te glimmen in de zomerzon (juni 1982 staat aan de achterkant van de foto), mijn (te) grote fiets. Achter in de tuin, voor het 'kot' (werkhuis) van mijn vader.

Deze foto, gemaakt met het kodakske (fotoapparaat) dat ik eerder dat jaar voor mijn plechtige communie had gekregen (intussen ben ik officieel een ketter) is zeker gemaakt op de dag dat hij uit de winkel kwam. Nog geen hoog stuur en andere 80's grillen er op. En, met lucht in de banden!

https://i.postimg.cc/SKdw2MR4/eerstefiets.jpg

Dat van die banden lijkt misschien een rare opmerking, want zo koop je een nieuwe fiets. Maar ik had kort na de foto al een lekke band. Als er een ding was dat ik geleerd had van mijn pa (het enige misschien) was dat banden goed opgepompt moeten zijn. Dan bolt de fiets beter. Hoewel die fiets gloednieuw en rijklaar was, wilde ik toch al eens die banden oppompen. Ik nam de fietspomp van mijn vader's fiets. Een zonder slangetje, maar met een kop die je recht op het ventiel (of de sjepap, zoals wij in dialect zeggen) zet. Ik begin dus te pompen maar duw per ongeluk de fiets omver. Krák! De sjepap afgebroken en alle lucht in één zucht uit de band. En mijn ouders niet blij natuurlijk.

geplaatst:
Oh ja, die oude ventieltjes, met die slangetjes.

Ik weet nog dat mijn opa mij leerde banden plakken, want iemand bij ons thuis moest dat toch kunnen. Ben je wel de sjaak, want je mag dan gelijk ook de banden van je moeder en kleine broertjes plakken.

Sta je daar als 12 jarige die fietsen te reparen. Wordt je door de buurmsn in elkaar geschopt omdat je herrie maakt. Wat een asociale klootzak was dat.

Maar goed, die ventieltjes met slangetjes. Soms was de band helemaal niet lek, maar lag het aan dat slangetje. Ben je dan uren mee bezig.

Omdat een binnenband te duur was, moest ik net zo lang doorplakken, tot de band alleen nog maar uit plakkers bestond. En omdat plakkers te duur waren, moest ik (van opa geleerd) een oude binnenband gebruiken, dat op maat knippen, schuren en daarmee de band plakken. Frustrerende klus.

Nu zijn dingen makkelijker. Je hebt van die voorgeknipte plakkers, banden die niet lek kunnen etc.
Niks meer gehannes met bakken water.

Later toen ik op mezelf woonde (vanaf mijn 18e/19e) moest je dan ook zo'n loodzware fiets naar je kamertje tillen en daar plakken, repareren, etc. Staat je kamer wel gelijk vol. Groot is de frustratie dan helemaal als 's-ochtends de banx nog steeds lek blijkt.

Over eraflopende kettingen nog maar gezwegen. Hoe vaak ik wel niet met smeervegen op mijn handen en in mijn gezicht op school of werk verscheen. Logisch dat ze me smerig vonden.

Maar goed. Door al dat geklungel snap je wel hoe een fiers werkt. Ik ben geen fietsenmaker, want dat is echt een vak, maar ik kan wel een fiets repareren. Dat zullen een hoop rich kids niet kunnen.

geplaatst:
ZAP! schreef:
Laat ik ook es een fiets-anecdote erin gooien - true story : mijn meest enerverende fiets'prestatie' was het van een totaal niet steile afrit het voor elkaar krijgen recht voorover op m'n snufferd te vallen. Hoe het precies ging weet ik niet meer, ik geloof dat ik tijdens de val met mijn gezicht op het stuur viel. -edit- mijn lip was kapot, vandaar het vele bloed -/edit-

Ik naar huis, bloed op m'n gezicht - het leek veel erger dan het was en mijn moeder en broer zagen me aankomen. Commentaar broer: "Ach, we hebben nog wel een mooie foto van 'm."

Mijn moeder wilde vervolgens (na EHBO natuurlijk) de fiets afspoelen, maar ik protesteerde hevig, bang als ik was dat ie ging roesten... Ik was gelukkig nog maar een jaar of 7.

Zo heb ik er nog wel meer leuke fiets-ongeluk-anecdotes, wordt eventueel vervolgd.

Dit is echt super herkenbaar, maar dan net omgekeerd. Toen ik jaren geleden in de winter naar school fietste, waarschuwde mijn vader altijd als het glad was. Maarja, als het glad is, is het ook met waarschuwing gewoon glad. En dus ging ik met fiets en al op de oprit al onderuit. Pa had dat door het raam al gezien, kwam meteen naar buiten en riep: 'Is de fiets nog heel!?'

Mijn pa is van de naoorlogse wederopbouwgeneratie, bezitgeorienteerd enzo.

geplaatst:
Ik begin zo stilaan de indruk te krijgen dat jouw associaties met fietsen niet geheel positief zijn, Mssr Renard.

In het werkhuis van mijn vader hebben we veel gesleuteld aan fietsen. Voor sinterklaas kreeg ik en mijn jongere broer een crossfiets. Zo'n BMX, maar dan wel een goedkope uit de Macro. Al snel bleken de wielen niet stevig genoeg zodat die paraplu kwamen te staan en de stuurpen brak gewoon af bij het crossen.

Er vielen vandaag enkele serieuze regenbuien maar ik heb toch best wat kunnen fietsen. Deze avond nog een toerke langs het natuurreservaat in het buurdorp. Hoewel het zwoel is hangt er toch lekker wat zuurstof in de lucht na die regen.

https://i.postimg.cc/d1NNGhXT/20220624-205512-001.jpg

geplaatst:
Oh jawel hoor. De fiets staat voor mij symbool voor vrijheid, hard werken, veel bewegen en milieuvriendelijk zijn.

Toen ik nog drumde versleepte ik zelfs mijn gear op de fiets, met snelbinders en what not.

Mijn grootste vriend was altijd de fiets. En de fiets die ik nu heb al helemaal. Hij is sneller dan snel en gaver dan gaaf. Ik ben er zuinig op.

Jouw verhalen laten het bij mij wel kriebelen om een weer ern flinke afstand te fietsen. Met deze fiets moet ik ver kunnen komen. Verder dan een gewone fiets, me dunkt.

geplaatst:
Mssr Renard schreef:
Mijn grootste vriend was altijd de fiets. En de fiets die ik nu heb al helemaal. Hij is sneller dan snel en gaver dan gaaf. Ik ben er zuinig op.

Mooie fiets inderdaad. Ik wilde nog eens kijken maar de foto is niet meer zichtbaar. Heb je de instellingen van de foto oplaad-site die je gebruikt zo staan dat de foto na enkele weken offline gaat?

Ik ben ook ontzettend zuinig op die nieuwe fiets. Ik wil 'm zo lang mogelijk mooi en nieuw houden maar wil er wel veel mee rijden. Intussen meer dan 300 km op de teller. In de regen wil ik er liefst niet mee rijden. Ik heb dan best al wel wat nieuwe fietsen gehad, maar voor de fietsliefhebber die ik ben had ik gerust eerder een fiets helemaal naar mijn wensen kunnen kopen.

Te beginnen met de fiets waar ik daarstraks een foto van plaatste, is dit mijn negende fiets en de vijfde nieuwe (met de rommelige crossfiets inbegrepen). Mijn eerste grote fiets werd gepikt toen ik achttien was. Ik sprong nog even binnen bij mijn lief nadat we samen de dag hadden gespendeerd, kwam weer buiten om naar huis te vertrekken en weg was ie. Het goede was er ook al wel af. Door veel te proberen op mijn achterste wiel te rijden en telkens neer te komen was de voorvork doorgebuigd. Bij het 'groot huisvuil' dat enkele keren per jaar buiten gezet mocht worden had ik een oude fiets gevonden waarvan ik de voorvork voor mijn fiets kon gebruiken. Nu de fiets gepikt was kreeg ik een tweedehands stadsfiets van een paar honderd belgische frank. Toen ik pas getrouwd was deed ik nog een impuls-aankoop. Een prachtig uitziende mountainbike in het geel met paars. Kostte omgerekend slechts 250 euro. Veel kwaliteit viel dan ook niet te verwachten. Bovendien was de fiets te groot voor mij en te zwaar voor een mountainbike. Ik ben er nog een keer mee overkop gegaan, toen ik de remmen plots dichtkneep omdat er voor mij een paar jonge gasten hun vriend op het fietspad voor mijn wielen duwde. De fiets heb ik weggegeven aan een neefje. Die was er dolblij mee.

Pas toen ik bijna dertig was kocht ik een fiets die mijn definitieve fiets moest worden. Een Sparta op mijn maat, met 26" wielen en slechts drie naafversnellingen. Om te gaan toeren niet ideaal, maar dat deden ik en mijn ex, die ook maar een gewone stadsfiets had, wel. Haar fiets heb ik eigenlijk ook nog even gehad bedenk ik nu. Die kwam bij mij terecht en heb ik vrij snel aan mijn zus gegeven die er nooit mee gereden heeft. Pas in 2008 kwam er echt een tweede fiets bij. Een racefiets. Maar ook hier weer te veel op de centen gelet (een fiets waar 35% korting op was) om de voor mij ideale fiets te hebben. Wel keiveel kilometers mee gedaan, maar eigenlijk was de fiets net iets te groot voor mij. En dan enkele jaren geleden wilde ik met de eco cheques die we op het werk hadden gekregen een gewone fiets met meer versnellingen dan de Sparta kopen. Dat is een tweedehands Gazelle geworden. Maar eigenlijk is die ook weer wat te groot voor mij en te zwaar met die 8 naafversnellingen. Echt lekker fietsen is dat niet. En betalen met eco cheques ging overigens niet dus daar had ik dan maar een e-step mee gekocht die inmiddels gepikt is en die ik nog geen seconde gemist heb.

Enkele maanden geleden heb ik dan de oude elektische fiets van mijn pa overgenomen. Dat verhaal deed ik hier drie weken geleden al. Die oude Batavus leidde ertoe dat ik nu dit verslavende zwarte monster heb gekocht dat 100% aan mijn wensen voldoet.

De actieradius van de batterij is zonet voor de tweede keer na het (bijna) vol laden hoger geworden. Ik zou nu in eco-stand 240 km kunnen doen. Aan 25 per uur zo'n tien uur fietsen.

geplaatst:
En zo ku je je hele leven beschrijven aan de hand van fietsen. Gaaf.

Zo zie je ook waartoe een fiets moet dienen: krantenwijk, vervoer, boodschappen, recreatie, getting around, etc.

Als ik niet in de grote stad was opgegroeid en mijn verdere leven alleen maar in de Randstad had doorgebracht, weet ik niet hoe dingen anders waren geweest. Nu kan ik me geen dag herinneren dat ik niet op een fiets zat.

Heb je de instellingen van de foto oplaad-site die je gebruikt zo staan dat de foto na enkele weken offline gaat?

Ik ben wat voorzichtiger geworden met foto's op internet. Je kunt bij ImgBB inderdaaf kiezen om na xx dagen/weken de foto te laten verwijderen. Dat leek me ook beter voor het klimaat (minder serverruimte).

Hier nogmaals (foto is van maart, dus tuin is wel wat groener nu:
https://i.ibb.co/KDCCY36/IMG-20220305-173410.jpg

geplaatst:
Mssr Renard schreef:
Hier nogmaals (foto is van maart, dus tuin is wel wat groener nu:

Strakke fiets. Geen bagagedrager, dus een rugzak mee?

Hoewel ik er meteen fietstassen heb bijgepakt heb ik die er al weer snel afgehaald thuis. Als ze niet echt nodig zijn vangen ze alleen maar wind en veroorzaken ze altijd wel wat lakschade aan de fiets. Zolang ik weinig mee te nemen heb gebruik ik een rugzak.

geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Strakke fiets. Geen bagagedrager, dus een rugzak mee?

Hoewel ik er meteen fietstassen heb bijgepakt heb ik die er al weer snel afgehaald thuis. Als ze niet echt nodig zijn vangen ze alleen maar wind en veroorzaken ze altijd wel wat lakschade aan de fiets. Zolang ik weinig mee te nemen heb gebruik ik een rugzak.

Exact, fietstassen vangen wind. Ik had voor mijn tweedehands fiets eerst wel van die grote tassen besteld. Omdat het niet goed ging met mijn rug, wilde ik even geen rugtas op de fiets. Het bleek later dat het aan de fiets ligt/lag en niet aan de rugtas.

De rugtas is net zo aan mijn gegroeid als mijn fiets. Ik kocht ooit een rugtas (basisschool?) en sindsdien nooit meer zonder rugtas weggeweest. Daar zit dan alles in: eten, drinken, wat extra kleding, boeken, vroeger cd's, nu telefoonkabel, bestek, waterfles, fruit, koffiemok, alles wat je nodig hebt....

Maar goed die fietstassen waren echt heel groot, van die krantenfietstassen. Een miskoop dus, want mijn fiets werd er gelijk 10 kilo zwaarder door.

Op deze fiets (kaal gekocht) nog geen geen bagagedrager of bagagerek etc. Dat is optioneel bij dit merk, en kan ik extra kopen. Maar ik twijfel of ik het nodig heb (met boodschappen wel handig), want ik heb een rugtas. Het is ook een hike-rugtas, dus hij kan behoorlijk gevuld, er passen zelfs lp's in.

geplaatst:
Voor daadwerkelijke fietstochten rij ik alweer net iets meer dan 20 jaar (!) op deze klassieker rond:
https://i.imgur.com/WW47JBh.jpg
(afbeelding in een nieuw tabblad openen komt ie op groter formaat)

Verder uiteraard ook nog een stadsfiets voor woon-werk en boodschappen en zo.

geplaatst:
Met mijn racefiets ben ik vaak cd's en lp's gaan kopen. Voor lp's stak ik een kartonnen doos in de rugzak waar ze precies in pasten. Zo voorkwam ik omgeplooide hoeken. Als ik 25 km terug naar huis fietste met een rugzak vol cd's dan voelde ik het wel in mijn schouders.

We zijn nu weer bij muziek aanbeland. Voorlopig staat mijn fiets in huis. Dan hoef ik de batterij er ook niet uit te halen om ze op te laden. Als ik thuis kom en die dag niet meer ga rijden, maak ik de fiets helemaal proper. Zelfs de banden. Waarschijnlijk zal ik dat geen tien jaar volhouden, maar goed begonnen is half gewonnen zeg ik dan.

Beter dan "Sex & Drugs & Rock & Roll" is "Sex & Bikes & Rock & Roll on Vinyl".

https://i.postimg.cc/bJvydPkR/20220625-123906.jpg

geplaatst:
GrafGantz schreef:
Voor daadwerkelijke fietstochten rij ik alweer net iets meer dan 20 jaar (!) op deze klassieker rond:

Mooie fiets!

geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Mooie fiets!

Dank! En blijkbaar onverwoestbaar, heb af en toe eens het idee om een nieuwere fiets te kopen, maar aan dit ouwe beestje mankeert nog altijd helemaal niets dus dat idee schuif ik dan meer weer terzijde.

geplaatst:
Hij ziet er zo op de foto nog als nieuw uit, GrafGantz. Als je toch een nieuwe koopt, deze zeker niet wegdoen.

geplaatst:
Wat zijn we toch stoere bikers hier....

geplaatst:
ik zal maar geen foto plaatsen van het oude barrel waar ik de boodschappen mee doe... hij gaat al zo'n 35 jaar mee, dus da's wel weer stoer.

geplaatst:
Gisteren was het weer te wisselvallig, dus vandaag voor het eerst sinds alles helemaal perfect is afgesteld voor mij heb ik een langere tocht gemaakt. Ongeveer 40 km. Van de vier standen die de ondersteuning als optie heeft heb ik alleen de twee laagste nodig. Meestal volstaat eco. Bij wat tegenwind of een helling, zoals een brug over de snelweg of het treinspoor, lukt het in de stand tour om ongeveer 25 km/u te rijden. De fiets rijdt zo vlot dat ik voor gewoon gebruik de twee hogere standen (sport en turbo) eerder als oncomfortabel ervaar, omdat ze minder natuurlijk aanvoelen. De motor neemt het dan teveel over en het lijkt alsof ik eigenlijk niet meer zelf aan het fietsen ben. Maar voor steilere hellingen of heel veel tegenwind zullen die standen zeker goed van pas komen.

https://i.postimg.cc/nc7733k0/20220626-133142.jpg

https://i.postimg.cc/Twp5g01j/20220626-140045.jpg

https://i.postimg.cc/C58Z6Kjz/deze.jpg

https://i.postimg.cc/TwFL9b5z/20220626-135651-001.jpg

geplaatst:
Op een hele dag slechts 40 km rijden was natuurlijk te weinig. Ik had een grotere toer in gedachten maar voelde me deze morgen niet echt in vorm. Tijdens het fietsen kwam dat wel. Door de vrij korte afstand overdag had ik nog genoeg tijd en energie om ongeveer de hele avond zomaar wat rond te rijden in de omgeving en dat kon ik dan ook niet laten.

Eerder schreef ik hier dat bij 25 km/u de remafstand met een e-bike 8,7 meter bedraagt. Dat had ik natuurlijk niet uitgetest maar gewoon even gegoogled. Tijdens mijn avondrit wilde ik het zelf eens proberen. Met een lichtere fiets dan gemiddeld en een lichtere fietser dan gemiddeld zou het vast wel korter zijn. En het is altijd goed om wat te oefenen in wat ooit als noodstop nodig zou kunnen zijn. Ik heb het drie keer geprobeerd. En elke keer stond ik op ongeveer 3 meter al helemaal stil. De tweede keer ging mijn achterwiel wel omhoog. Knijp je in een schrikreactie alles dicht (door gebrek aan ervaring bijvoorbeeld), dan ga je zonder pardon overkop. Maar de remmen zijn erg goed te doseren.

Voor de rest vooral genoten van de Stille Kempen op plaatsen waar die benaming zich nog waarmaakt. Het was soms wel laveren tussen vuiligheid die de boeren achterlaten op de kleine weggetjes tussen vergezichten over wijde weilanden en bezaaide akkers. Maar dat mocht de pret niet drukken. En onderweg keken zelfs enkele paarden vol bewondering naar mijn aluminium ros. Het avondlicht dat nog restte toen ik thuis kwam heb ik benut met roskammen (poetsen bedoel ik natuurlijk ).

https://i.postimg.cc/Zn8nFcY6/av.jpg

geplaatst:
Dit is een heel naar bericht;

Wielrenster (37) overleden na aanrijding met auto in Vinkel - nos.nl

Maar het roept bij mij wel de vraag op of mensen de voorrangsregels überhaupt nog wel weten. Ik zie dagelijks mensen kriskras oversteken, tegen het verkeer in, geen richting aangeven etc. Naast dat het leidt tot irritatie leidt het ook tot (dodelijke) ongelukken.

Kijk toch gewoon wat beter uit, lieve mensen. Dit wil je toch niet?

geplaatst:
Mssr Renard schreef:
Dit is een heel naar bericht;

Wielrenster (37) overleden na aanrijding met auto in Vinkel - nos.nl

Maar het roept bij mij wel de vraag op of mensen de voorrangsregels überhaupt nog wel weten. Ik zie dagelijks mensen kriskras oversteken, tegen het verkeer in, geen richting aangeven etc. Naast dat het leidt tot irritatie leidt het ook tot (dodelijke) ongelukken.

Kijk toch gewoon wat beter uit, lieve mensen. Dit wil je toch niet?

Uitkijken is 1, gedrag is 2. Met onze wegmoraal is het slecht gesteld.

geplaatst:
ohmusica schreef:
(quote)

Uitkijken is 1, gedrag is 2. Met onze wegmoraal is het slecht gesteld.

Ik sprak ooit iemand die zei: "ik kijk nooit uit, anderen kijken maar uit!". Wat een credo.

geplaatst:
Mssr Renard schreef:
(quote)

Ik sprak ooit iemand die zei: "ik kijk nooit uit, anderen kijken maar uit!". Wat een credo.

Het is vrijplijten van elke verantwoordelijkheid. Wie is wel brandschoon?

geplaatst:
Brandschoon of niet, je wilt toch niet dood, neem ik aan? Ner zo min dat je iemand wilt doodrijden. Als iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid zou nemen zou het allemasl een stuk prettiger en ook veiliger zijn.

geplaatst:
Ik kom regelmatig door een shared space gebiedje. Kan ik heerlijk fietsen waar ik maar wil. Uiteraard let ik goed op. Ik weet dat bestuurders van rechts voorrang hebben bv.... ik durf dat ook wel dom te noemen, als je dat niet weet - hoe tragisch de afloop ook is voor de betreffende mevrouw.

Verkeersregels - Shared Space - verkeersregels.vvn.nl

Ook van die site:

Enkele cijfers

- In 2021 waren er 582 verkeersdoden en elk jaar vallen er tienduizenden zwaargewonden in het verkeer.
- Vooral fietsers en ouderen zijn erg kwetsbaar in het verkeer.
- Elk jaar komen zo'n 44.000 mensen samen met Veilig Verkeer Nederland in actie voor een veilig verkeer.

geplaatst:
Ik moet er wel even bij vertellen dat ik tot tweemaal toe in mijn leven 'gewoon' niet goed heb opgelet en degenen van rechts (één keer iemand in een prachtige oldtimer, één keer iemand in een 'gewone' auto) vol op de rem moesten. Van de laatste herinner ik mij de boze blik van mevrouw nog maar al te goed. Van de eerste staan mogelijk de remsporen nog op het betreffende asfalt...

Ongelukken zitten toch vooral vaak in een klein hoekje en zijn derhalve niet altijd te voorkomen, helaas.
Of je nou dood wilt of niet...

geplaatst:
Tjonge wat zullen hier veel lieden zijn die de eerste steen kunnen werpen. Allemachtig - mij is het óók wel overkomen dat ik - verstrooid, onder de indruk van een jobstijding - een manoeuvre maakte die alleen dankzij de oplettendheid van een andere bestuurder niet tot een ongeluk leidde. Het omgekeerde is ook wel gebeurd - en dan zie je dat iemand dankbaar is dat je alert was.

En vwb ongeluk in kleine hoekjes: ken 2 gevallen van een heftig ongeluk dat te wijten was aan omwisselen van cassette of cd - indeed Thank you for the music!.

En heb ik niet eens over de lp aan het fietsstuur - die leidde ertoe dat ik onderuit ging en een zware hersensschudding opliep. Volgens mij was het een hardrock lp en dat zou mijn afkeer van het genre zo maar kunnen verklaren

geplaatst:
Mjuman schreef:
...En vwb ongeluk in kleine hoekjes: ken 2 gevallen van een heftig ongeluk dat te wijten was aan omwisselen van cassette of cd - indeed Thank you for the music!.
Dat kan natuurlijk ook 'gebeuren' (al probeer ik daar wel heel erg mee op te passen), maar het was pure verstrooidheid of some sort in mijn geval.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:24 uur

geplaatst: vandaag om 08:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.