Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic
zoeken in:
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 16 april 2009, 17:57 uur
Nederlandse trainers worden nu eenmaal gegeerd door Europese topclubs: volgens mij heeft het veel te maken met de positieve uitstraling van het aanvallend Nederlands voetbal. Jullie hebben tenminste lef om er voor te gaan. Vanwege een (tikkeltje jaloerse) Belg.
0
stuart
geplaatst: 16 april 2009, 18:08 uur
Nou, jullie hebben 'ons' qua voetbalprestaties in iig in '85 om het laatste ticket naar Mexico goed afgetroefd en in mijn herinnering scheen er een doelpunt van jullie in de kwalificatie naar het WK '74 in Duitsland toe een terecht doelpunt zijn afgehouden wegens vermeend buitenspel; maar goed, daar heb je uiteindelijk niks aan. Jullie beste periode (nationale elftal) was denk ik '80- '86 en als voorbode daarvan (?) de clubperiode mat Anderlecht en Club Brugge daaraan voorafgaand (2e helft 70's). Voor de rest lijkt het idd wel wat armoe troef bij jullie (qua trainers en Belgische successen überhaupt) aan gene zijde.
0
geplaatst: 16 april 2009, 18:18 uur
Mjuman schreef:
Daar heb je gewoon een goed punt - voor de meeste andere landen geldt dat het daar om enkelingen (Benites, Wenger, Robson - bij Scolari heb ik weer vraagtekens met zijn clownsact) gaat en v.w.b. NL is dat echt veel breder.
Daar heb je gewoon een goed punt - voor de meeste andere landen geldt dat het daar om enkelingen (Benites, Wenger, Robson - bij Scolari heb ik weer vraagtekens met zijn clownsact) gaat en v.w.b. NL is dat echt veel breder.
Scolari is eigenlijk alleen echt succesvol geweest in het Portugees taalgebied (Gremio (in '95 nog tegen Ajax), Brazilie, Portugal).
Robson is wel een goed voorbeeld, maar veel andere Engelsen kan ik ook niet bedenken. Enige naam die me nog te binnen schiet is Milutinovic, die met 5, 6 verschillende relatief kleine landen het WK gehaald heeft.
0
geplaatst: 16 april 2009, 18:24 uur
orbit schreef:
Vlak Rijkaard en Cruyff niet uit als succesvolle trainers.. verder doen de Nederlanders het wel goed, maar uitgesproken succesvol zou ik de NL trainers nu ook weer niet noemen
Vlak Rijkaard en Cruyff niet uit als succesvolle trainers.. verder doen de Nederlanders het wel goed, maar uitgesproken succesvol zou ik de NL trainers nu ook weer niet noemen
Advocaat bij Rangers en Zenit, Verbeek bij Australie, Jol bij Spurs en HSV, Ten Cate bij MTK, Barca en Panathinaikos, etc.
0
geplaatst: 16 april 2009, 20:48 uur
herman schreef:
Advocaat bij Rangers en Zenit, Verbeek bij Australie, Jol bij Spurs en HSV, Ten Cate bij MTK, Barca en Panathinaikos, etc.
(quote)
Verbeek bij Australië? Help me even..
Verder kan je Advocaat noemen, maar hebben die anderen prijzen gewonnen? Ik vind het goed doen en succesvol nog wel wat anders..
0
geplaatst: 16 april 2009, 20:51 uur
Tsja, wat voor prijzen kun je winnen bij bv. Australie? Dat ze zich ueberhaupt kwaliciferen voor een WK is al heel wat, en dat was voor Hiddink kwam al een tijd niet gelukt. En nu onder Pim Verbeek schijnt het zelfs nog wat beter te gaan.
0
geplaatst: 16 april 2009, 20:55 uur
Knap van Hiddink, die pluim verdient ie wel ja, net zoals voor Z-Korea en Rusland. Maar aan het voetballen krijgen is toch nog niet hetzelfde als succesvol zijn uiteindelijk? Omdat Hiddink het al een aantal keer achtereen laat zien vind ik hem net onder de uitzonderingen vallen, voor anderen had het ook mazzel kunnen zijn of samenloop..
0
geplaatst: 17 april 2009, 09:23 uur
orbit schreef:
Knap van Hiddink, die pluim verdient ie wel ja, net zoals voor Z-Korea en Rusland. Maar aan het voetballen krijgen is toch nog niet hetzelfde als succesvol zijn uiteindelijk? Omdat Hiddink het al een aantal keer achtereen laat zien vind ik hem net onder de uitzonderingen vallen, voor anderen had het ook mazzel kunnen zijn of samenloop..
Als je met Zuid-Korea de halve finale op een WK haalt, ben je succesvol. Net als met Australië ver komen.
0
geplaatst: 17 april 2009, 09:30 uur
Aan het voetballen krijgen is ook veel moeilijker dan met een Chelsea de CL winnen. In Australië en vooral Zuid-Korea heeft hij heel de voetbalcultuur radicaal omgegooid.
0
geplaatst: 17 april 2009, 10:21 uur
Begrijp me niet verkeerd he. Het kan niet anders of die Guus is een goede trainer. Maar de bewierroking in de media (en hier ook eigenlijk) begint aparte vormen aan te nemen en dat wil ik dan wel even in het licht van aansprekende prijzen zetten. En het spijt me geweldig maar landskampioen met psv worden is zelfs Koeman en Vergoosen gelukt en die Europa Cup is ten eerste van 21 jaar geleden, ten tweede van een tijd dat dat ding na 5 gelijke spelletjes kon worden opgehaald en heeft verder weinig indruk achter gelaten als grootse voetbalprestatie. Het enige wat je nog wel eens terugziet van dat toernooi is een gemiste strafschop van een Portugees. Die van Ajax in 96 daarentegen maakte wel indruk..en dat zeg ik als Feyenoorder die toen voor AC Milan was. Ook de Uefacup van Feyenoord is op de keper beschouwd een knappere prestatie.
Maar goed, met Korea de halve finale halen was natuurlijk een nette stunt, al vaart zonder geluk ook Guus niet wel. Met Australia de 8ste finale halen, vind ik al minder groots. Dat elftal bestond heus niet uit koekebakkers uit de tweede divisie. Vind Guus verder sympathiek overkomen in de media en zegt geen rare dingen. Goede trainer zondermeer en zijn teams spelen vaak leuk voetbal. Ook belangrijk. Maar jongens, hij is heus niet de door God gezondene. Dan was zijn prijzenkast wel wat voller geweest met aansprekende bekers. En die kansen zijn er geweest met PSV en met Oranje, en nu dan met Chelsea. En ook afgelopen EK had t best gekund.
Overigens heeft zijn vreugdeuitbarsting op het EK na uitschakeling van Oranje wel wat brownie points gekost maar dat terzijde.
Maar goed, met Korea de halve finale halen was natuurlijk een nette stunt, al vaart zonder geluk ook Guus niet wel. Met Australia de 8ste finale halen, vind ik al minder groots. Dat elftal bestond heus niet uit koekebakkers uit de tweede divisie. Vind Guus verder sympathiek overkomen in de media en zegt geen rare dingen. Goede trainer zondermeer en zijn teams spelen vaak leuk voetbal. Ook belangrijk. Maar jongens, hij is heus niet de door God gezondene. Dan was zijn prijzenkast wel wat voller geweest met aansprekende bekers. En die kansen zijn er geweest met PSV en met Oranje, en nu dan met Chelsea. En ook afgelopen EK had t best gekund.
Overigens heeft zijn vreugdeuitbarsting op het EK na uitschakeling van Oranje wel wat brownie points gekost maar dat terzijde.
0
geplaatst: 17 april 2009, 12:04 uur
Dat van ajax was in '95 VanDeGriend. In '96 heb ik genoten van Juventus tegen ajax. 

0
geplaatst: 17 april 2009, 14:25 uur
VanDeGriend schreef:
en die Europa Cup is ten eerste van 21 jaar geleden, ten tweede van een tijd dat dat ding na 5 gelijke spelletjes kon worden opgehaald en heeft verder weinig indruk achter gelaten als grootse voetbalprestatie. Het enige wat je nog wel eens terugziet van dat toernooi is een gemiste strafschop van een Portugees.
en die Europa Cup is ten eerste van 21 jaar geleden, ten tweede van een tijd dat dat ding na 5 gelijke spelletjes kon worden opgehaald en heeft verder weinig indruk achter gelaten als grootse voetbalprestatie. Het enige wat je nog wel eens terugziet van dat toernooi is een gemiste strafschop van een Portugees.
Nee een Europacup 1 winnen met PSV is geen grootse prestatie. 1-1 uit bij Real Madrid, ach doe we wel ff.

0
geplaatst: 17 april 2009, 14:37 uur
Het is toch wel opmerkelijk dat je de EC1 kunt winnen door maar 3 van de 9 potjes te winnen...
Maar goed, da's meer het manco van het toenmalige systeem, gelukkig is dat nu wat beter.
Maar goed, da's meer het manco van het toenmalige systeem, gelukkig is dat nu wat beter.
0
geplaatst: 17 april 2009, 14:55 uur
Nicolage Rico schreef:
Dat van ajax was in '95 VanDeGriend. In '96 heb ik genoten van Juventus tegen ajax.
Ja precies 95. Jaar later werd Real Madrid in de poule dacht ik nog wel met 0-2 van de mat geveegd. Dat deden ze wel ff.Dat van ajax was in '95 VanDeGriend. In '96 heb ik genoten van Juventus tegen ajax.
0
geplaatst: 17 april 2009, 15:15 uur
VanDeGriend schreef:
Begrijp me niet verkeerd he. Het kan niet anders of die Guus is een goede trainer. Maar de bewierroking in de media (en hier ook eigenlijk) begint aparte vormen aan te nemen en dat wil ik dan wel even in het licht van aansprekende prijzen zetten. En het spijt me geweldig maar landskampioen met psv worden is zelfs Koeman en Vergoosen gelukt en die Europa Cup is ten eerste van 21 jaar geleden, ten tweede van een tijd dat dat ding na 5 gelijke spelletjes kon worden opgehaald en heeft verder weinig indruk achter gelaten als grootse voetbalprestatie. Het enige wat je nog wel eens terugziet van dat toernooi is een gemiste strafschop van een Portugees. Die van Ajax in 96 daarentegen maakte wel indruk..en dat zeg ik als Feyenoorder die toen voor AC Milan was. Ook de Uefacup van Feyenoord is op de keper beschouwd een knappere prestatie.
Ik blijf dit een redenering van flatsekoeken en pummelfluppen vinden: ook in het huidige systeem kun je met drie overwinningen en 5 gelijke spelen zover komen en dan de cup'"fff ophalen". Bovendien wtf - voor alle deelnemers was het systeem zo.
Gelijke spelen behalen heeft ook te maken met uitgaan van een verdedigende kracht en die had PSV toen echt wel met Ivar Nielsen (bikkel eerste klas), Ronald Koeman (inzicht en techniek), Berry van Aerle (snelheid), Eric Gerets (kracht), Jan Heintze (opnieuw snelheid) - op het middenveld liepen dan nog Gerald Vanenburg en ene Sören L. - voorin blonde kuif Wim K. Need I say more - een dergelijk team dat uitgaat van een solide verdediging (kracht, techniek, snelheid) zou ook nu ver komen.
Durf dat in te zien en toe te geven i.p.v. te blijven afdingen. Of zijn we de halve tegen AC Milan van 2005 vergeten? Toen ging AC verder - PSV was er heel dichtbij - (3-3 in totaal) o.b.v. de uitgoals; was datzelfde reglement toen wel opeens ok?
0
geplaatst: 17 april 2009, 15:20 uur
VanDeGriend schreef:
(quote)
Ja precies 95. Jaar later werd Real Madrid in de poule dacht ik nog wel met 0-2 van de mat geveegd. Dat deden ze wel ff. Kiki Musampa was toen echt steengoed in de uitwedstrijd. Dat kun je je nu echt niet meer indenken als je hem bij Willem II aan ziet rommelen...
0
stuart
geplaatst: 17 april 2009, 15:37 uur
Persoonlijk vond ik het Ajax van de mid 90's internationaal wel overtuigender dan het PSV van de laatste jaren van de 80's, al is het misschien lastig vergelijken. Ik weet ook niet precies meer de kracht van diverse Europese topclubs in die jaren (behalve van AC Milan).
0
geplaatst: 17 april 2009, 15:45 uur
Mjuman schreef:
Durf dat in te zien en toe te geven i.p.v. te blijven afdingen. Of zijn we de halve tegen AC Milan van 2005 vergeten
Geloof me, ik heb het destijds gevolgd en t was niet boeiend voor de neutrale liefhebber. Ajax een paar jaar later wel. Die gingen ook uit van aanvallen ipv verdedigen en dat is natuurlijk sowieso leuker. En nee die halve finale ben ik niet vergeten. Ook het doelpunt van mijn vriend Tomasson niet Durf dat in te zien en toe te geven i.p.v. te blijven afdingen. Of zijn we de halve tegen AC Milan van 2005 vergeten
Sterker nog, heb ik best van genoten. Oh ja, PSV 2 x veel beter en toch eruit. Dat vind ik dan typisch. Maar nette prestatie , misschien wel knapper dan die EC1 want met sterkere tegenstanders en in verhouding met veel minder middelen tov de tegenstanders als destijds. Maar begrijp heus dat psv liefhebbers heel blij zijn hoor, ook met Guus Mocht willen dat mijn club zo'n trackrecord had. Maar ik blijf erbij die EC1 van 88 is er een zonder glans en zal daarom denk ik niet snel de status krijgen van andere cups die door NL clubs zijn gehaald. Hoevaak je ook wtf en flastekoeksen en zo in je posts zet. (leuk joh). Alleen bij de psv-ers dan...maar das een minderheid

0
geplaatst: 17 april 2009, 16:01 uur
Klumpie schreef:
Nee een Europacup 1 winnen met PSV is geen grootse prestatie. 1-1 uit bij Real Madrid, ach doe we wel ff.
(quote)
Volgens mij vernederde Liverpool onlangs dat suffe Madrid nog met 0-1 thuis, maar goed..
Zo goed was Madrid destijds ook helemaal niet.
0
geplaatst: 17 april 2009, 16:02 uur
stuart schreef:
Persoonlijk vond ik het Ajax van de mid 90's internationaal wel overtuigender dan het PSV van de laatste jaren van de 80's, al is het misschien lastig vergelijken. Ik weet ook niet precies meer de kracht van diverse Europese topclubs in die jaren (behalve van AC Milan).
In die tijd haalde de Italiaanse kampioen vrijwel altijd de finale. Volgens mij is de finale tussen Marseille en Rode Ster in 91 ofzo de enige finale zonder Italiaanse club in 12/13 jaar. En Ajax versloeg de Italiaanse kampioen tot 3 keer toe...
In de halve finale wonnen ze van Bayern, maar ik weet ook niet meer hoe goed die waren in die tijd.
0
geplaatst: 17 april 2009, 16:04 uur
orbit schreef:
Volgens mij vernederde Liverpool onlangs dat suffe Madrid nog met 0-1 thuis, maar goed..
Zo goed was Madrid destijds ook helemaal niet.
(quote)
Zo goed was Madrid destijds ook helemaal niet. Liverpool speelde in die tijd ueberhaupt geen Europees voetbal...
0
stuart
geplaatst: 17 april 2009, 16:07 uur
Nee, het Heizeldrama en zijn sancties.....ik volgde als 'jongere' in die tijd het voetbal behoorlijk en ik meen dat vanaf '77 t/m '85 elk jaar een Engelse ploeg in de EC I finale stond (meestal Liverpool), behalve in '83 naar ik meen (winst HSV maar weet niet meer tegen wie).
0
geplaatst: 17 april 2009, 16:13 uur
Er stond wel 'onlangs' in die zin. Nouja, het is sowieso een knappe prestatie van Guus.
Mijn eerste voetbalherinnering is het EK van 1988, ik was er laat bij... Maar ik had een slechter begin kunnen kiezen.
De Engelse hegemonie duurde toen wel lang zeg, had zonder het Heizel-drama misschien nog wel wat langer doorgegaan. HSV won trouwens van Juventus, dat eerder Aston Villa uitschakelde:
Europacup I 1982/83 - Wikipedia - nl.wikipedia.org
En om de EC1-overwinning wat glans bij te zetten: in de 6 jaar daarvoor is er geen enkele Nederlandse kampioen ueberhaupt door de eerste ronde gekomen...
Mijn eerste voetbalherinnering is het EK van 1988, ik was er laat bij... Maar ik had een slechter begin kunnen kiezen.

De Engelse hegemonie duurde toen wel lang zeg, had zonder het Heizel-drama misschien nog wel wat langer doorgegaan. HSV won trouwens van Juventus, dat eerder Aston Villa uitschakelde:
Europacup I 1982/83 - Wikipedia - nl.wikipedia.org
En om de EC1-overwinning wat glans bij te zetten: in de 6 jaar daarvoor is er geen enkele Nederlandse kampioen ueberhaupt door de eerste ronde gekomen...
0
geplaatst: 17 april 2009, 16:19 uur
VanDeGriend schreef:
[Maar begrijp heus dat psv liefhebbers heel blij zijn hoor, ook met Guus Mocht willen dat mijn club zo'n trackrecord had. Maar ik blijf erbij die EC1 van 88 is er een zonder glans en zal daarom denk ik niet snel de status krijgen van andere cups die door NL clubs zijn gehaald. Hoevaak je ook wtf en flastekoeksen en zo in je posts zet. (leuk joh). Alleen bij de psv-ers dan...maar das een minderheid
[Maar begrijp heus dat psv liefhebbers heel blij zijn hoor, ook met Guus Mocht willen dat mijn club zo'n trackrecord had. Maar ik blijf erbij die EC1 van 88 is er een zonder glans en zal daarom denk ik niet snel de status krijgen van andere cups die door NL clubs zijn gehaald. Hoevaak je ook wtf en flastekoeksen en zo in je posts zet. (leuk joh). Alleen bij de psv-ers dan...maar das een minderheid
Die termen gebruikte ik beide eenmaal om m'n verbazing weer te geven: a. golden die regels voor iedereen; en b. als een Italjaanse club door verdedigen een cup wint heet het "professioneel" en "typisch Italjaans" en als een Nederlandse club vanuit een georganiseerde verdediging wint (of landskampioen wordt), zoals PSV en AZ is het opeens "laf" en dat verbaast me. Herinner me dat Dynamo Kiev onder Lobanowski in de jaren '70 ook een sterk (counter-gericht) team was en daar was veel bewondering voor.
Ja die finale van 1988 was niet een mooie, die van '74 wel - maar we weten doe die eindigde. En sorry, maar de nummer twee wordt nooit meer genoemd.
Overigens mocht het team en de prestaties van Ajax in 1995 er best zijn; 96 was het team, minder sterk (Reiziger, Rijkaard, Seedorf en Overmars weg).
Succes, met Feijenoord

0
geplaatst: 17 april 2009, 21:52 uur
herman schreef:
Liverpool speelde in die tijd ueberhaupt geen Europees voetbal...
(quote)
Liverpool speelde in die tijd ueberhaupt geen Europees voetbal...
Duh..

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.