MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic

zoeken in:
The Oath
Ploppesteksel schreef:
9 minuten even corrigeren naar 6 minuten ..
Die 3 minuten had hij sowieso aan zijn broek gekregen.
Verder vergeet je daar even Maxime Monfort !

Als voormalig wereldkampioen tijdrijden zou die geen 3 minuten verloren zijn als er geen ploegentijdrit was.
Zowiezo zou ik dat gedoe volgend jaar weer afschaffen.

Even wat cijfers; aantal landskampioenschappen, vanaf:

1980: PSV 14, Ajax 10, Feijenoord 3, AZ 2
1975: PSV 16, Ajax 13, Feijenoord 3, AZ 2
1970: PSV 17, Ajax 15, Feijenoord 5, AZ 2

Ga je ver terug (1956) - ziet het er als volgt uit: Ajax 21, PSV 18, Feijenoord 9, AZ 2.

Je zou de tijd kunnen nemen en mbv de wiki en een puntentelling a la songfestival (voor nrs 1 t.m 10) het totaalbeeld kunnen creëren, maar dit is volgens mij al een aardige indicatie.

Nummers 1 en 2 vanaf 1980 lijken me in elk geval glashelder..

orbit schreef:
Zo leuk waren die tours mét Lance anders ook niet hoor. Alles werd uiterst ingecalculeerd gereden en de boel werd in een ijzeren greep gehouden door Discovery de laatste keren dat Lance de tour won. Eigenlijk was het tijdperk Pantani nog wel mooi en de hele periode tot aan het Armstrong-tijdperk.

Helemaal mee eens, Armstrong won de tijdritten en kon verder consolideren en af en toe een bergrit meepakken. Natuurlijk allemaal grote klasse, maar echt leuk om naar te kijken was het niet. Ik vond de Tour van 2007 ook nog wel mooi, maar de lol was er compleet vanaf toen Rasmussen uit de wedstrijd werd gehaald. Of dat nu wel of niet terecht was.

De Tour van nu vind ik wel erg leuk, moet ik zeggen.

En wat betreft het voetbal: afgezien van de periode Van Gaal is PSV toch al dik 20 jaar de dominante ploeg van NL.

De Zeeuw gaat van een CL-ploeg naar een UEFA-cup ploeg, dat lijkt me toch niet een vooruitgang... Ja, Ajax heeft meer historie en potentie, maar wanneer hebben die voor het laatst CL gespeeld? Maar misschien ziet De Zeeuw de bui al hangen bij AZ nu Koeman daar trainer is.

herman schreef:
De Tour van nu vind ik wel erg leuk, moet ik zeggen.

Sinds gisteren inderdaad.

The Oath
Ace schreef:

(quote)

Wanneer Gesink niet op zijn bek gegaan was, had je het hele lijstje weer om kunnen draaien

Nederlanders en Belgen vergelijken in de tour is zowiezo een verloren zaak voor de Nederlanders.
Over 2de en 3de plaatsen hebben we het niet, ik kan zo bezig blijven.
Ritzeges hebben we het ook niet over. Bij ritzeges staat het record natuurlijk op Freddy Maertens, die in 1976 8 etappes won.

Eindoverwinnig Belgen:
1912: Odiel Defraeye
1913: Philippe Thys
1914: Philippe Thys
(Spijtiggenoeg GEEN tour in 1915, 1916, 1917, 1918)
1919: Firmin Lambot (Thys deed niet mee)
1920: Philippe Thys
1921: Léon Scieur
1922: Firmin Lambot
1926: Lucien Buysse
1929: Maurice De Waele
1935: Romain Maes
1936: Sylvère Maes
1939: Sylvère Maes (won ook bollen)
1969: Eddy Merckx (won ook bollen en groen)
1970: Eddy Merckx (won ook bollen)
1971: Eddy Merckx (won ook groen)
1972: Eddy Merckx (won ook groen)
1974: Eddy Merckx
1976: Lucien Van Impe

Eindoverwinning Nederlanders:
1968: Jan Janssen
1980: Joop Zoetemelk

Bolletjestrui Belgen:
1935: Felicien Vervaecke (Belgische top3)
1937: Felicien Vervaecke
1939: Sylvère Maes (won ook geel)
1969: Eddy Merckx (won ook geel en groen)
1970: Eddy Merckx (won ook geel)
1971: Lucien Van Impe
1972: Lucien Van Impe
1975: Lucien Van Impe
1977: Lucien Van Impe
1981: Lucien Van Impe
1983: Lucien Van Impe

Bolletjestrui Nederlanders:
1988: Steven Rooks
1989: Gert-Jan Theunisse

Groene trui Belgen:
1955: Stan Ockers
1956: Stan Ockers
1963: Rick Van Looy
1966: Willy Planckaert
1969: Eddy Merckx (won ook geel en bollen)
1970: Walter Godefroot
1971: Eddy Merckx (won ook geel)
1972: Eddy Merckx (won ook geel)
1973: Herman Van Springel
1974: Patrick Sercu
1975: Rik Van Linden
1976: Freddy Maertens
1978: Freddy Maertens
1980: Rudy Pevenage
1981: Freddy Maertens
1984: Frank Hoste
1986: Eric Vanderaerden
1988: Eddy Planckaert
2007: Tom Boonen

Groene trui Nederlanders:
1964: Jan Janssen
1965: Jan Janssen
1967: Jan Janssen
1987: Jean-Paul van Poppel

Toch zal het bij jullie, als groot wielerland, knagen dat de laatste eindoverwinning uit 1976 stampt.

Wielrennen is ook veel en veel populairder in Belgie dan in Nederland. De Belgen zouden zich kapot moeten schamen als wij daar ook al beter in waren.

Zullen we het eens over schaatsen, korfbal, hockey of voetbal gaan hebben?

herman schreef:
Wielrennen is ook veel en veel populairder in Belgie dan in Nederland. De Belgen zouden zich kapot moeten schamen als wij daar ook al beter in waren.

Zullen we het eens over schaatsen, korfbal, hockey of voetbal gaan hebben?

Ho ho: mountainbiken, kaatsen, skeeleren, badminton, zeeroeien en mierenneuken (nog niet Olympisch erkend, maar voldoende potentieel voor goud!).

Kos
The Oath schreef:

1969: Eddy Merckx (won ook bollen en groen)

.

nu.nl/sport | Armstrong richt Team RadioShack op

Zou die man nog wel een keer gaan slapen?

The Oath
rayman schreef:
nu.nl/sport | Armstrong richt Team RadioShack op

Zou die man nog wel een keer gaan slapen?

Waarom?
Raymond Poulidor was op 40 jarige leeftijd nog 3de in 1976 achter Van Impe en Zoetemelk.

Dus Armstrong kan nog wel even door.

The Oath
Klumpie schreef:
Toch zal het bij jullie, als groot wielerland, knagen dat de laatste eindoverwinning uit 1976 stampt.

Was een mooi jaar. Wel 1 spijtig puntje:

Lucien Van Impe was eigenlijk nooit ambitieus genoeg om voor de eindoverwinning te gaan (zelfde als Pantani).
Dus als rasklimmer ging ie maar voor de bollen. Die ie ook 6 keer gewonnen heeft. En doordat ie goed kon klimmen geraakte ie in 1976 per ongeluk opgezadeld met de gele trui.

En doordat ie zich dan op het eindklassement fixeerde miste ie 1 puntje voor de bollen!. (Bellini had 170 punten, en Van Impe 169)

Al hoop ik dat Van Den Broeck volgend jaar voor bollen gaat, en nog niet voor top10. Hebben we nog eens een trui.

The Oath
Kos schreef:
(quote)

.

Nog maar te zwijgen over de achterstand van de 2de
Die had toen 17'54"

Won die tour de volgende ritten:
- Ploegentijdrit
- De rit met aankomst boven te Ballon d'Alsace: favorieten verloren 4'30
- Tijdrit in Divonne-les-Bains
- Rit naar Digne
- Tijdrit in Revel
- Legendarisch rit naar Mourenx: Om possitie in bollenklassement te verbeteren valt ie aan op de Aspin, komt als eerst boven op de Aspin, Peyresourde, Aubisque en ook op de Tourmalet. De voorsprong is 7 minuten. Maar van daaruit is het nog 140km naar de finish! Laten inlopen? Bullshit! Als baksteen afdalen, en dan de tijdrit van u leven rijden. Komt met 7'56" over de finish. En dit jaar durfden ze klagen dat het na de tourmalet nog 80km was
- En om af te sluiten de tijdrit in Parijs.

Kos
Hahaha, geweldig.

Ace
The Oath schreef:

Al hoop ik dat Van Den Broeck volgend jaar voor bollen gaat, en nog niet voor top10. Hebben we nog eens een trui.

Boonen gaat ook al voor de bollen. Kan nog druk worden!

Even over die tijdrit van vandaag: wederom een petje af voor Contador. Ik vind het minstens net zo frapant als het goede rijden bergop van Wiggins, dat een klimkabouter als Contador iemand als Cancellara verslaat in deze tijdrit.

The Oath schreef:
En dit jaar durfden ze klagen dat het na de tourmalet nog 80km was

Ja, natuurlijk! In het tegenwoordige wielrennen met die oortjes gebeurt er dan toch niets op zo'n prachtige berg? Een belediging voor de berg! Dat is toch niet te vergelijken met vroegah?

dix
Ace schreef:
Van az naar Ajax is nog steeds een stap omhoog. az eindigt in de afgelopen dertig jaar 1 keer boven Ajax en er wordt gelijk gedaan alsof iemand gek is wanneer hij de club uit Alkmaar verlaat...

Ja, je moet zo'n stap wel timen.
De vorige 29 zomerstops had je gelijk gehad, maar deze zomer heb ik gelijk.

Nou zeg, wat een afstand tussen Alkmaar en Amsterdam..

ANNECY - Alberto Contador wilde donderdag na zijn winst in de achttiende etappe van de Ronde van Frankrijk niet ingaan op een column van oud-Tourwinnaar Greg Lemond in de Franse krant Le Monde.
Lemond plaatst daarin vraagtekens bij de prestaties van de Spanjaard. „Zondag, in de beklimming naar Verbier heeft Alberto Contador een snelheidsrecord gerealiseerd. Hij heeft 8,5 kilometer bergop, met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5, afgelegd in 20 minuten en 55 seconden. Nooit heeft een renner zo snel geklommen. Hoe verklaar je zo'n prestatie?“

Lemond haalt bovendien een voormalig Festina-trainer aan die voor een andere krant, Liberation, had uitgerekend wat Contadors VO2max, het maximale zuurstofopnamevermogen bij die klim, is geweest. Daar wordt het getal 99,5 aan gekoppeld. Lemond: „Een cijfer dat nog nooit door een atleet, in welke sport dan ook, is bereikt. Het is alsof een mooie Mercedes de autosalon verlaat en een formule 1-race wint.” Lemond vraagt Contador te bewijzen dat hij deze waarden kan bereiken zonder het gebruik van prestatiebevorderende middelen.

Tot drie keer toe weigerde Contador vragen over het bewuste artikel te beantwoorden.

Het nieuwe wielrennen?

en dan nog even de bron erbij: nu.nl

Oldfart schreef:
en dan nog even de bron erbij: nu.nl

Precies, een gefrustreerde oud-sporter schrijft wat op, het wordt in allerlei fora geplaatst en als je je niet gelijk verdedigt ben je ook nog verdacht. Na Armstrong is nu Contador aan de beurt.

Wie zonder zonde is...

Ace
Ik zal er niet gek van opkijken, maar ga toch maar uit van zijn onschuld. Toen ik Rasmussen en Vino een jaar of twee geleden op hun achterwiel een col omhoog zag rijden, deed ik dat in eerste instantie ook...

Je hoort mij ook niet zeggen dat Contador op broodjes kaas en ranja de berg oprijdt, maar LeMond maakt er wel een sport van om Tourwinnaars door het slijk te halen. Zielig.

Toch liegen de cijfers er niet om. Of Contador is gewoon een uitzondelijk talent. Wel bizar dat zo een klein en tenger manneke zo een goede tijdrit in de benen heeft. Maar goed, ik ga er nog steeds vanuit dat iedereen gebruikt dus vind ik het verder niet zo spannend allemaal.

Lemond wordt er vorstelijk voor betaald om iedereen af te zeiken.
Maar dat dit bijzonder is lijkt me duidelijk ja. Bijna net zo bijzonder als de metamorfose van Wiggins. Als ik ergens mijn vraagtekens bij zet is het wel bij hem.

En Van Hummel dan? Als iemand de verkeerde doping gebruikt heeft...

Die zat aan de kruipolie.
Staat niet op de dopinglijst.

Ace
rayman schreef:
Staat niet op de dopinglijst.

rayman schreef:

Maar het is niet onopgemerkt gebleven.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:50 uur

geplaatst: vandaag om 10:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.