Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic
zoeken in:
0
geplaatst: 23 december 2012, 16:48 uur
Ach, laatst nog een tegenstander in de beker helemaal zoek gespeeld en dit was al weer het tweede uitduel op rij dat wordt gewonnen. PSV is lekker bezig hoor.
0
geplaatst: 24 december 2012, 08:59 uur
Running On Empty schreef:
Ondanks enorm veldoverwicht van FC Utrecht vanmiddag neemt Ajax toch nog een puntje mee naar Amsterdam.
Ondanks enorm veldoverwicht van FC Utrecht vanmiddag neemt Ajax toch nog een puntje mee naar Amsterdam.
Scoren is ook een vak en het zal duidelijk zijn dat bijvoorbeeld de aanwezigheid van een Pelle net even kan leiden tot 3 punten, in tegenstelling tot één of niets.
Ik zie geen enkele Ajaxied in het topscorerslijstje staan, iets dat zeer on-Ajax is. De spitsen van club, die elke wedstrijd de tegenstander tergden en altijd op de eerste plaats eindigden als topscoorder van Nederland, wat is er met het beleid daaromtrent gebeurd? Dit is echt pure onachtzaamheid en kan je uiteindelijk ook het kampioenschap kosten.
0
geplaatst: 24 december 2012, 11:57 uur
Ajax heeft al jaren geen speler meer die nadrukkelijk topscoorder is. Bij Ajax is het de laatste tijd juist traditie dat veel verschillende spelers de doelpunten maken.
0
geplaatst: 24 december 2012, 12:20 uur
Wat R&P zegt inderdaad. Sinds het vertrek van Suarez is er geen topscoorder meer geweest. En toch scoren we nog steeds een shitload aan doelpunten. Ik denk ook niet dat gisteren zo'n persoon het verschil had gemaakt, gisteren was gewoon pure pech en dat gebeurt soms.
0
geplaatst: 24 december 2012, 12:30 uur
Zoals Ajax lijkt me ook beter dan dat je afhankelijk bent van een spits die maar 1 seizoen blijft.
0
geplaatst: 24 december 2012, 13:07 uur
Onder de jongere Ajax-supporters wordt zoveel slap geouweneeld dat je een shitload stijfsel nodig hebt om er een doel aan te geven en/of een punt van te maken: stereometrische rhetorica - op z'n platHollands: gelul in de ruimte 

0
geplaatst: 24 december 2012, 14:28 uur
musician schreef:
Scoren is ook een vak en het zal duidelijk zijn dat bijvoorbeeld de aanwezigheid van een Pelle net even kan leiden tot 3 punten, in tegenstelling tot één of niets.
Ik zie geen enkele Ajaxied in het topscorerslijstje staan, iets dat zeer on-Ajax is. De spitsen van club, die elke wedstrijd de tegenstander tergden en altijd op de eerste plaats eindigden als topscoorder van Nederland, wat is er met het beleid daaromtrent gebeurd? Dit is echt pure onachtzaamheid en kan je uiteindelijk ook het kampioenschap kosten.
(quote)
Dat hebben we de afgelopen twee jaar gezien...
De andere twee keren dat Ajax kampioen werd in deze eeuw maakte de topscorer slechts 14 (vd Vaart, 2001/2002) en 13 (Ibrahimovic, 2003/2004) doelpunten.
0
geplaatst: 24 december 2012, 16:50 uur
Het is toch wel handig om een speler rond te hebben lopen die geen 3 kansen of meer nodig heeft om te scoren. Maar goed, als er in dit Ajax ook nog eens een goede spits zou rondlopen zou de competitie vrij saai worden, denk ik. Is die Sightorsson eigenlijk al met pensioen?
0
geplaatst: 24 december 2012, 17:07 uur
Chadli
heb vandaag nog maar zijn doelpunt gezien tegen AZ! Schoolvoorbeeld van een perfecte lob even 
heb vandaag nog maar zijn doelpunt gezien tegen AZ! Schoolvoorbeeld van een perfecte lob even 
0
geplaatst: 24 december 2012, 17:20 uur
herman schreef:
Het is toch wel handig om een speler rond te hebben lopen die geen 3 kansen of meer nodig heeft om te scoren. Maar goed, als er in dit Ajax ook nog eens een goede spits zou rondlopen zou de competitie vrij saai worden, denk ik. Is die Sightorsson eigenlijk al met pensioen?
Het ging me om de stelligheid van een aantal hier die beweerden dat Ajax geen echte spits nodig had, omdat andere spelers wel zouden scoren. Siem de Jong komt niet verder dan 12 - 13 doelpunten per seizoen en is gewoon geen spits, max een nr 10 en dat was duidelijk te zien in de Galgenwaard. Een sleutelspeler/target man als Pelle (of Toivoinen, blessurevrij) kan én een team beter laten spelen door te schakelen én zelf scoren. De Jong mist beide eigenschappen - en ook een Eriksen scoort te weinig - kunstzinnig gebrei levert geen punten op.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 december 2012, 17:27 uur
Ja, De Jong is wel een belangrijke pion die vaak bij de aanval betrokken wordt, maar na iets van 35 minuten had hij tegen Utrecht al vier kansen om zeep geholpen. Waren niet de minste kansen ook. 

0
geplaatst: 24 december 2012, 17:38 uur
Eredivisie 2012/2013 - Top scorers - worldfootball.net
Deze statistieken spreken wel boekdelen, bij de eerste 30: 1 Ajacied, 2 Feyenoorders, 3 Ado'ers, 6 PSV'ers.
Ajax is gewoon niet erg succesvol met spitsen, denk maar aan Cvitanich, El Hamdaoui - wat is de eerste naam van een succesvolle Ajax-spits die te binnenschiet? En dan niet meteen Ibra roepen - maar je moet wel een tijd terug.
Deze statistieken spreken wel boekdelen, bij de eerste 30: 1 Ajacied, 2 Feyenoorders, 3 Ado'ers, 6 PSV'ers.
Ajax is gewoon niet erg succesvol met spitsen, denk maar aan Cvitanich, El Hamdaoui - wat is de eerste naam van een succesvolle Ajax-spits die te binnenschiet? En dan niet meteen Ibra roepen - maar je moet wel een tijd terug.
0
geplaatst: 24 december 2012, 17:46 uur
Cvitanich was helemaal zo slecht nog niet. Is in Frankrijk nu ook topscorer achter Ibrahimovic, die het bij Ajax ook weer niet zo goed deed (maar 1 keer clubtopscorer geweest met 13 goals ofzo). Maar tussen Arveladze en Huntelaar is er geen enkele speler geweest die meer dan 20 keer scoorde in een seizoen. 
Pelle doet het wel goed als je je bedenkt dat hij de eerste wedstrijden van het seizoen nog niet eens meedeed.

Pelle doet het wel goed als je je bedenkt dat hij de eerste wedstrijden van het seizoen nog niet eens meedeed.
0
geplaatst: 24 december 2012, 17:52 uur
Pellè loopt 1 op 1.
Daarnaast ook erg belangrijk bij andere doelpunten en het spel an sich.
Daarnaast ook erg belangrijk bij andere doelpunten en het spel an sich.
0
geplaatst: 24 december 2012, 17:52 uur
trebremmit schreef:
Huntelaar, en dat is nog niet zo lang geleden.
Suarez is zelfs nog recenter. Ik vind eerder dat PSV al lang geen doelpuntenmachine heeft gehad, zoals ze daar vroeger een traditie in hadden (Ronaldo, Romario, Van Nistelrooij, Kezman).
0
geplaatst: 24 december 2012, 17:59 uur
trebremmit schreef:
Die was ik idd helemaal vergeten. Al twijfel ik wel of ik 'em echt een topspits vind; hij voetbalt te weinig mee. Vind hem niet van het kaliber Bergkamp, Van Nistelrooy - ook Petterson vond ik altijd een heel goede spits.
Pelle doet het idd goed - heeft volgens mij ook te maken met het vertrouwen dat hem nu gegeven wordt. Van iemand als Van Gaal - die hem destijds haalde - mag je echt wel voetbal know-how verwachten. Bij Ajax heb ik altijd het gevoel dat trainers graag spitsen afbranden die door hun voorganger zijn gehaald.
Daarnaast zijn spitsen wellicht - van nature - vaak wat gevoeliger (ijdeler) dan andere voetballers. Het rijtje van bij Ajax geflopte spitsen beslaat zo 20 - 30 regels.
Ward schreef:
Suarez is zelfs nog recenter. Ik vind eerder dat PSV al lang geen doelpuntenmachine heeft gehad, zoals ze daar vroeger een traditie in hadden (Ronaldo, Romario, Van Nistelrooij, Kezman).
(quote)
Da's puur perceptie: na Kezman hebben Vennegoor oH (19) en 2 * Farfan (21) de honeurs waargenomen, kwamen er een paar zwakkere jaren met Koevermans (14), Afellay (13), tweemaal Dzudszag (14 en 16) en vanaf dat moment waren er meerdere aanvallers die makkelijk konden scoren.
Van een eerdere periode moet je zeker Van der Kuijlen, Edström en Lubse noemen. Van de recente jaren is zeker Berg een mispeer te noemen, maar ook Robert (Braziliaan).
0
geplaatst: 24 december 2012, 19:04 uur
Feyenoord heeft ook niet zo'n verbluffend rijtje spitsen achter de rug. Het is geen lolletje te worden opgezadeld met het Ove Kindvall/Coen Moulijn syndroom. Enkelen hebben zich aan de malaise weten te onttrekken, dat is waar. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Het is niet voor niets dat je zo blij kunt zijn als maar kan, met Guidetti en nu Pelle.
Voor goede resultaten is een goed meevoetballende en scorende spits natuurlijk onontbeerlijk. Feyenoord's winst in de Europaleague van 11 jaar terug dankten ze ook voor een belangrijk deel aan het duo Van Hooijdonk/Tomasson.
Ajax wordt Europees (en ook in de competitie) natuurlijk afgestraft, als je zo met je kansen omgaat als tegen Utrecht. En ik begrijp gewoon niet waarom ze er niet eentje hebben rondlopen. Het is helemaal niet des Ajax en volgens mij ook volstrekt tegen de leer van Cruyff.
Het is niet voor niets dat je zo blij kunt zijn als maar kan, met Guidetti en nu Pelle.
Voor goede resultaten is een goed meevoetballende en scorende spits natuurlijk onontbeerlijk. Feyenoord's winst in de Europaleague van 11 jaar terug dankten ze ook voor een belangrijk deel aan het duo Van Hooijdonk/Tomasson.
Ajax wordt Europees (en ook in de competitie) natuurlijk afgestraft, als je zo met je kansen omgaat als tegen Utrecht. En ik begrijp gewoon niet waarom ze er niet eentje hebben rondlopen. Het is helemaal niet des Ajax en volgens mij ook volstrekt tegen de leer van Cruyff.
0
geplaatst: 24 december 2012, 20:08 uur
Ze hebben gewoon een miskoop gedaan met die IJslander. Die was bij AZ al niet fit, dus ze hadden het kunnen weten. Als Babel zich niet definitief bewijst, zal er komende zomer wel een nieuwe spits gehaald worden, gok ik. Al is het vreemd dat er al jaren geen topper meer is voortgekomen uit eigen jeugd.
0
geplaatst: 24 december 2012, 20:30 uur
herman schreef:
Ze hebben gewoon een miskoop gedaan met die IJslander. Die was bij AZ al niet fit, dus ze hadden het kunnen weten. Als Babel zich niet definitief bewijst, zal er komende zomer wel een nieuwe spits gehaald worden, gok ik. Al is het vreemd dat er al jaren geen topper meer is voortgekomen uit eigen jeugd.
Babel verlengt zijn contract niet, dat werd vandaag bekend en Ajax is door Litmanen getipt over een 19-jarige Finse spits Tim Väyrynen (van FC Honka) die ook in de belangstelling zou staan van een aantal premier league clubs Litmanen raadt Finse spits aan - Nieuws - Ajaxinside.nl
0
geplaatst: 24 december 2012, 23:42 uur
Mjuman schreef:
Ajax heeft al jaren een breed team dat kan scoren. Dat mag inmiddels toch geen verrassing zijn? En al zou er 0 Ajacieden staan. Ajax heeft op PSV na alsnog het meest gescoord van de hele Eredivisie. Het geeft alleen maar aan dat Ajax niet van één speler afhankelijk is.Deze statistieken spreken wel boekdelen, bij de eerste 30: 1 Ajacied, 2 Feyenoorders, 3 Ado'ers, 6 PSV'ers.
Vorig jaar 3 spelers van PSV in de top 10 en maar eentje van Ajax. Toch scoorde Ajax 93 doelpunten en PSV 87.
Mjuman schreef:
Huntelaar (hierboven ook al genoemd). En ondanks dat Suarez geen prototype spits is, schoot hij er maar wel mooi 30+ in. In het seizoen 09/10 liep hij zelfs 1 op 1 (49 goals in 48 wedstrijden). Ajax is gewoon niet erg succesvol met spitsen, denk maar aan Cvitanich, El Hamdaoui - wat is de eerste naam van een succesvolle Ajax-spits die te binnenschiet? En dan niet meteen Ibra roepen - maar je moet wel een tijd terug.

P.S. Zo slecht was El Hamdaoui ook niet hoor. Liep 1 op 2. Het was vooral een attitudeprobleem. Cvitanich had vooral pech dat Huntelaar en Suarez in die tijd een geoliede machine werden. Met 27 uit 41 ook best wel een succesje te noemen, Cvitanich.
Mjuman schreef:
Vind hem niet van het kaliber Bergkamp, Van Nistelrooy
De cijfers spreken voor zich. Huntelaar is een doelpuntenmachine, dat valt gewoon niet te ontkennen.Vind hem niet van het kaliber Bergkamp, Van Nistelrooy
26 uit 35 bij AGOVV
33 uit 46 bij Heerenveen
76 uit 92 bij Ajax
42 uit 69 bij Schalke
34 uit 59 bij het Nederlands elftal
Bergkamp, in jouw ogen beter, scoorde er 37, maar had daar 20 wedstrijden meer voor nodig. V. Nistelrooy scoorde er eentje meer in 70 wedstrijden. Overigens vind ik Bergkamp ook (technisch) beter, maar de statistieken pleiten zeker voor The Hunter.
0
geplaatst: 25 december 2012, 00:02 uur
herman schreef:
Maar tussen Arveladze en Huntelaar is er geen enkele speler geweest die meer dan 20 keer scoorde in een seizoen.
Dat is wel opmerkelijk, ja. Nog opvallender is dat Van der Vaart twee jaar topscorer is geworden (net zoals Jari Litmanen en Sneijder, in die tijd ook topscorer toch vooral een nummer 10 à la De Jong nu). Echter, 2004/2005 was echt een drama wat betreft topscorer: Babel en Sneijer met 7 doelpunten topscorer. Toch scoorde Ajax dat jaar 70+ doelpunten. Om maar weer even aan te geven dat Ajax de laatste 10 jaar vooral een breedteteam is geworden.Maar tussen Arveladze en Huntelaar is er geen enkele speler geweest die meer dan 20 keer scoorde in een seizoen.
0
geplaatst: 25 december 2012, 00:25 uur
@ Chevy. Je laat wel mooi de periode in AC Milan en Real Madrid buiten beschouwing.
0
geplaatst: 25 december 2012, 00:27 uur
Ward schreef:
(quote)
Wat dacht je van Berg. Dat was echt een topper.

0
geplaatst: 25 december 2012, 00:54 uur
musician schreef:
Feyenoord heeft ook niet zo'n verbluffend rijtje spitsen achter de rug. Het is geen lolletje te worden opgezadeld met het Ove Kindvall/Coen Moulijn syndroom. Enkelen hebben zich aan de malaise weten te onttrekken, dat is waar. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Feyenoord heeft een lange tijd het spitsen syndroom gehad, maar de in de laatste tien jaar aardig wat goede spitsen gehad. Van Hooijdonk, Kuijt, Makaay (was het eerste seizoen goed, daarna minder), Guidetti en nu Pellè. En Castaignos deed het ook niet verkeerd met 15 doelpunten, op die leeftijd. Van Persie speelde ook nog wat wedstrijden in de spits bij Feyenoord.

We hoeven al een tijdje niet te praten over mislukte spitsen.
Eigenlijk is alleen Charisteas mislukt als spits in de laatste 10 jaar en Makaay in 1 seizoen.
0
geplaatst: 25 december 2012, 11:32 uur
Kill_illuminati schreef:
@ Chevy. Je laat wel mooi de periode in AC Milan en Real Madrid buiten beschouwing.
Zo kan je ook wel de periode van Bergkamp bij Inter meenemen. Of de periode van V. Nistelrooy bij Malaga en HSV.@ Chevy. Je laat wel mooi de periode in AC Milan en Real Madrid buiten beschouwing.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 25 december 2012, 12:12 uur
Kill_illuminati schreef:
Bij Real was hij destijds de spits die de meeste goals per minuten maakte. Hij kreeg alleen geen eerlijke kansen.
0
geplaatst: 25 december 2012, 12:26 uur
@Chevy: ik denk dat je me verkeerd begrijpt: om zijn statistieken kan ik niet heen, hij scoort. Het verschil tussen een (goede) spits en een topspits wordt ook nog door andere zaken bepaald: combineren/meevoetballen, het team anders (kunnen) laten spelen, technisch vermogen etc. Ik vind KJH te statisch en ook geen mooie voetballer (om naar te kijken), nogmaals wel effectief. Overigens heeft Hiddink hem wel tekort gedaan door hem destijds van PSV (waar ie veelgeprezen talent en tweede spits was achter Kezman) voor één miljoen naar Heerenveen te laten vertrekken.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.