MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic

zoeken in:
Teunnis schreef:
Douglas is uit de selectie van Twente gezet. Er gaat daar nu wel heel veel mis.

Zes weken te laat - in Eindhoven was ie welkom geweest en Dick had wel raad geweten met 'em

Stijn_Slayer schreef:
Ik heb ooit eens gehoord dat het bij Ajax verplicht is om je diploma te halen.

Klopt als een bus, strikdiploma.

Echt denk maar niet als welke topclub dan ook een groot talent kan binnen halen , daar een eis tot halen van een diploma bij komt.
De voetbalwereld weet er altijd erg de nadruk op te leggen als er weer eens eentje gestudeerd heeft.

Toch is het wel waar wat Stein zegt, ik heb het ook altijd gehoord. Het heeft vooral betrekking op de jonge voetballers van de eigen jeugdopleiding bij Ajax.

Ik heb begrepen dat ze heel streng zijn met betrekking tot het behalen van goede cijfers en diploma's, en dat ze daar ook op letten bij Ajax.

Dat staat natuurlijk helemaal los van het mogelijkerwijs aantrekken van getalenteerde (buitenlandse) spelers.
Misschien kan iemand anders het nog even definitief bevestigen, maar volgens mij moet je zelfs van de jeugdopleiding bij Ajax af, als je niet je (gewone) diploma's haalt.

Een Ajax fanaat peperde het mij altijd in, want je zag het aan het intelligente spel van Ajax en de kunst om altijd kampioen te worden. Waarop ik dan altijd zei dat ik het intellectuele vernuft van Ajax vooral bestond uit tobben, discussiëren en meningen vormen. Waardoor ze wellicht meermalen kampioen zijn geworden maar dat het spel vooral niet om aan te zien is.

musician schreef:
Dat staat natuurlijk helemaal los van het mogelijkerwijs aantrekken van getalenteerde (buitenlandse) spelers.
Misschien kan iemand anders het nog even definitief bevestigen, maar volgens mij moet je zelfs van de jeugdopleiding bij Ajax af, als je niet je (gewone) diploma's haalt.
Zoiets als dit: http://www.ajax.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Nieuws-artikel/Examentijd-breekt-aan-voor-Ajacieden.htm

Vanuit Ajax worden er vier dingen gegarandeerd: vervoer, trainingen, sportmaaltijden en studiebegeleiding.

De minimale eis die Boer stelt aan de spelers en de ouders, is de startkwalificatie. ,,En dat lukt voor bijna honderd procent’’, vertelt Boer. De startkwalificatie is sinds 2007 ingesteld. Tot je zestiende heb je te maken met de leerplicht. Daarna heb je kwalificatieplicht tot je achttiende. Als je na je achttiende je kwalificatieplicht nog niet hebt, ben je normaal gesproken verplicht om tot je 23e je best te blijven doen om je kwalificatie te halen. Je bent gekwalificeerd als je je HAVO of VWO-diploma hebt - of MBO-diploma niveau 2

Voor wat betreft doping: er is nooit aangetoond dat EPO wél werkt. Dus dan mag Harm Kuipers dat wel zeggen.

Apparently EPO Does Not Work! - CyclingNews Forum - forum.cyclingnews.com
The big belief behind EPO is that it improves maximal oxygen uptake -- known in scientific parlance as VO2 max -- and thus boosts power output.

But Cohen found no proof for this, at least as far as pro cycling is concerned.

In tests, cycling volunteers were usually assessed for VO2 max for just 20 minutes or so, a far cry from a five-hour grind of a cycling race.

In any case, said the study, VO2 max is only a minor factor in the performance of endurance cyclists.

Only small segments of professional cycling races are cycled at such severe intensities that VO2 max is decisive. There are many other factors, none of them influenced by EPO.

They include the blood lactate threshold, which determines the point at which muscles tire; work economy, which is the efficiency of the metabolic system to convert energy into movement; increased cardiac volume; and the quantity of muscle mass available for sustained power production.

"There is no scientific basis to conclude EPO has performance-enhancing properties in elite cyclists," is the blunt conclusion of the study, which appears in the British Journal of Clinical Pharmacology.

Ga 'ns stappen knul op een vrijdagavond - creëer eens een kans voor je eigen midvoor.

Ouwe apen zoals mjusician en moeman hangen voor de buis met vrouw en tablet - en tanken maar; get a life, dude!

Kom, de koffiemet borrel roept

Als jij nou mee gaat vanavond, zijn we precies met z'n tweeën vanavond in H'sum, als je begrijpt wat ik bedoel. Neen, morgen is de avond.

Moeten we nog even RIP-en inzake Jan Zwartkruis?

Ik vind eigenlijk een beetje van wel. Hij heeft toch belangrijke toernooien gespeeld, een resultaat geboekt als assistent bondscoach (1978 2e op WK). Die EK van 1980 onder zijn leiding moeten we maar snel vergeten.

Een hele aardige man begrijp ik van iedereen (hoewel, een jaar ooit geschorst omdat hij een scheidsrechter had geslagen), maar in de praktijk "beulde" hij de spelers af op de training, wat leidde tot grote frustratie bij de vedetten van 1974 en 1978. Hij was militair en vond dat het Nederlands elftal ook moest worden benaderd als een peloton. Dat deed hij ook bij het militaire elftal.

De verwende spelers waren er niet voor te porren en de resultaten stuurden Zwartkruis naar huis.
Zwartkruis kwam in '76 bij het Nederlands Elftal, was in 1981 al 55 en na het ontslag bij het Nederlands Elftal (1981) is het nooit meer wat met hem geworden, als trainer. Wat voor een ex coach van het Nederlands Elftal een beetje bizar is.

Daarvoor had hij ook nooit een Nederlandse club getraind, alleen het Militair Elftal, daar vandaan stapte hij over naar het Nederlands Elftal.

Zou dat nog bestaan, het Militaire Elftal?

musician schreef:
Moeten we nog even RIP-en inzake Jan Zwartkruis?

Ik vind eigenlijk een beetje van wel. Hij heeft toch belangrijke toernooien gespeeld, een resultaat geboekt als assistent bondscoach (1978 2e op WK). Die EK van 1980 onder zijn leiding moeten we maar snel vergeten.

Een hele aardige man begrijp ik van iedereen

Zeker - zelden zo'n integere en correcte bondscoach meegemaakt - die ook vol liefde over voetbal kon praten. Jan Zwartkruis is imo naast Kees Rijvers, Wiel Coerver en anderen een van de legendes van ons voetbal. Imo een mensenmens in tegenstelling tot die gedegeneerde Jabba the Hut die nu troepen leidt - de vent die zijn schweinzen Dick aan de Münchener Manschaft toonde - de overgehaalde L* de behanger.

Jan Zwartkruis

Stijn_Slayer
musician schreef:
Toch is het wel waar wat Stein zegt, ik heb het ook altijd gehoord. Het heeft vooral betrekking op de jonge voetballers van de eigen jeugdopleiding bij Ajax.

Ik heb begrepen dat ze heel streng zijn met betrekking tot het behalen van goede cijfers en diploma's, en dat ze daar ook op letten bij Ajax.

Dat klopt inderdaad. Het gaat dan om jongens uit de eigen jeugd die nog een leeftijd hebben waarop ze naar school gaan. Als ze in het buitenland een talent van 19 halen, sturen ze die vast niet naar school.

Ik vind dat ook in moreel opzicht een hele goede zaak, zeker nu het beleid naar 't schijnt gericht is op twee toptalenten die het eerste halen. Dan heb je als club bijna de morele verplichting om te hameren op de studie zodat de spelers die het niet halen (veruit de meesten) dan in ieder geval iets hebben om op terug te vallen.

Ja natuurlijk , maar het gaat hier gewoon om kinderen met leerplicht, dit (school afmaken) geldt ook voor de andere clubs en is ook daar onderdeel van de jeugdopleiding.
Dat er een artikel over gemaakt is zegt genoeg.
Overigens zitten onze kinderen hier in Eindhoven bij een zwemclub (wedstrijdzwemmen) en ja hier bij ons gaan ook al die kinderen eindexamen (VWO, HAVO, VMBO) doen.

Er wordt meestal nog al vreemd gedaan als een sporter naar school is geweest, bv Otman Bakkal of fietser Maarten Ducrot.

PSVJeugd.nl - School

Feyenoord biedt de mogelijkheid aan spelers om daar stage te lopen voor hun opleiding.

Rudi S schreef:
Ja natuurlijk , maar het gaat hier gewoon om kinderen met leerplicht, dit (school afmaken) geldt ook voor de andere clubs en is ook daar onderdeel van de jeugdopleiding.
Dat er een artikel over gemaakt is zegt genoeg.
Overigens zitten onze kinderen hier in Eindhoven bij een zwemclub (wedstrijdzwemmen) en ja hier bij ons gaan ook al die kinderen eindexamen (VWO, HAVO, VMBO) doen.

Er wordt meestal nog al vreemd gedaan als een sporter naar school is geweest, bv Otman Bakkal of fietser Maarten Ducrot.

PSVJeugd.nl - School

Ik denk dat elke voetbalclub wel is aangesloten aan het LOOT programma, aangezien de meeste jeugdspelers nog leerplichtig zijn.

Maar als er nu een top talent doorbreekt/rondloopt met dezelvde kwaliteiten als laat ik zeggen Wesley Sneijder. En deze dude gooit er met de pet naar op school. Gaat Ajax,Feyenoord of PSV dan echt tegen die knul zeggen van eeh ja jammer dan maar het is beter dat je vertrekt?
Ik dacht het niet.

Stijn_Slayer
He$$el_01 schreef:

Ik denk dat elke voetbalclub wel is aangesloten aan het LOOT programma, aangezien de meeste jeugdspelers nog leerplichtig zijn.

Maar het gaat erom dat ze niet kappen met school zodra dit toegestaan is (dus zonder hun diploma te halen).

Oké. Ja, het lijkt me toch dat de meeste clubs hier wel op letten. Dit zal wel in overleg gaan met de scholen waar ze op zitten, maar bij de meeste Nederlandse jeugd moet dat toch goed gaan. En, met alle respect, de meesten zullen toch VMBO of HAVO doen, waar het behalen van een diploma voor je 19e toch wel te doen moet zijn.

Ik vraag me wel af hoe ze dat doen met buitenlandse jeugd die naar Nederland komt. Zo las ik net dat er twee jochies uit Azië naar Ajax komen van 14 en 17 jaar. Het lijkt me dat vooral degene van 14 toch wel een speciaal programma moet krijgen aangezien ze waarschijnlijk niet naar een gewone LOOT school kunnen (Nederlands zullen ze niet kunnen, en waarschijnlijk is het Engels van de jongste ook niet goed genoeg).

iggy schreef:
Maar als er nu een top talent doorbreekt/rondloopt met dezelvde kwaliteiten als laat ik zeggen Wesley Sneijder. En deze dude gooit er met de pet naar op school. Gaat Ajax,Feyenoord of PSV dan echt tegen die knul zeggen van eeh ja jammer dan maar het is beter dat je vertrekt?
Ik dacht het niet.

Ja, ik dacht het eigenlijk van wel. Jongens kunnen op hun 12e al terecht bij Ajax maar er wordt een systeem opgezet waarbij trainen en leren worden gecombineerd. Juist om te voorkomen, dat kinderen op die leeftijd er met hun pet naar gaan gooien omdat ze denken dat ze toch wel profvoetballer gaan worden.

Het aantal spelers dat uiteindelijk doorbreekt is (om allerlei redenen) maar heel erg laag. Om die reden, wil Ajax dat ze dan toch in ieder geval een opleiding hebben gehad. Als een jongen al z'n kaarten zet op het voetbal en het wordt niks, mag zes keer worden geraden wat er met zo iemand gebeurt, zonder opleiding.

Je kunt vantevoren niet zien of iemand een Wesley Sneijder wordt, en zelfs al kun je dat, wil dat nog niet zeggen dat er automatisch een rode loper richting betaald voetbal ligt. Iemand kan later om lichamelijke redenen moeten afhaken of heeft er misschien geen zin meer in.

Door het handhaven van de opleiding kunnen ze dan door met iets anders.

Toch betwijfel ik dat. Er liggen ongetwijfeld ook een hoop andere kapers op de kust. Die het meschien minder nauw nemen met bepaalde regels. Ik bedoel de (voetbal) wereld zit vaak vies en hard inelkaar.
Niet voor een keer hoop ik dat je gelijk hebt.

Eigenlijk zou je moeten en kunnen stellen dat de ouders daar ten eerste en ten tweede en ten derde .....verantwoordelijk voor zijn. Maar dat is jammer genoeg ook een te naive denkwijze vrees ik.

Afgezien van het feit dat inderdaad een hoop talenten het niet halen. Door welke reden dan ook

Voorlopig gaan de zaken nog goed in Heerenveen, maar de bal is rond, er kan nog van alles gebeuren, enz, enz...

Lekker PSV. Weg kampioenschap...

Onzin, afwachten en genieten. Wat een ongelofelijke leuke comp is dit toch. Van Basten is weer king voor een week.

Ik vind dit echt een klote competitie. Laat PSV maar weer lekker op zondag spelen, nu weten ze namelijk elke keer mijn zaterdagavond te verpesten.

Het momentum ligt momenteel echt bij Feyenoord. Hebben geen last van druk en winnen wedstrijden ook als dat echt moet, zoals NEC vorige week. Dat kampioen moeten worden is funest voor Ajax en PSV.

Hoezo weg kampioenschap. Ajax heeft nog ongeveer geen enkele keer geprofiteerd van een misstap van PSV. Ik zie het morgen daarom zomaar 0-1 worden voor PEC ofzo.

Inderdaad Paap. We gaan nog niet te vroeg juichen. Vooralsnog heeft elke ploeg zo zijn misstappen en profiteren ze nauwelijks van elkaars puntenverlies.

Haha, PSV wordt weer geen kampioen.

Paap_Floyd schreef:
Hoezo weg kampioenschap. Ajax heeft nog ongeveer geen enkele keer geprofiteerd van een misstap van PSV. Ik zie het morgen daarom zomaar 0-1 worden voor PEC ofzo.

Ik ook en Feyenoord heeft ook een lastige wedstrijd. Als Vitesse morgen wint bij Twente dan schuift het allemaal wel erg dicht op elkaar bovenin de stand.

Verder wel leuk dat Heerenveen eindelijk begint te winnen. Na zoveel goede wedstrijden mocht het ook wel een keer.

Nu AZ nog...

chevy93 schreef:
Voor wat betreft doping: er is nooit aangetoond dat EPO wél werkt. Dus dan mag Harm Kuipers dat wel zeggen.

Chefke, heb je de posts van Teun en mij wel gelezen? Het feit dat het niet wetenschappelijk is aangetoond dat EPO werkt, wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk niet werkt. Alle onderzoeken waar de artikelen die jij post uit putten zijn namelijk getest op doorsnee mensen. Om een dergelijke stelling echt hard te maken, zou je de tests uit moeten laten voeren op een betrouwbare steekproef van professionele duursporters. Dat zou in houden dat je een groep van ongeveer 50 topsporters dubbel blind EPO zou moeten toedienen, met ook nog eens een controlegroep van 50 topsporters, Oftewel, een onderzoek dat praktisch onuitvoerbaar is. Zodoende kan je makkelijk roepen dat EPO geen effect heeft. Ik denk (dus ik weet het niet zeker) dat EPO wel degelijk effect heeft, omdat vanuit medische theorie een kleine procentuele verbetering te beredeneren valt, die in de topsport het verschil tussen winnen en verliezen kan maken, naast een ongetwijfeld aanwezig psychisch effect.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:09 uur

geplaatst: vandaag om 22:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.