MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic

zoeken in:
Als je ziet wat Feyenoord én Ajax hebben gedaan - van de nood een deugd maken, zouje bijna wensen dat PSV idd ook in nood komt.

Het artikel kan natuurlijk wel gerelativeerd worden; het gaat immers bijna uitsluitend over de laatste 5 jaar. Het plan Coronel en de nadere aanpassing daarvan door Cruijff heeft ervoor gezorgd dat de jeugdopleiding bij Ajax inmiddels goed opgelijnd is, al kwamen er de laatste 5-10 jaar wel grote transfers uit voort.

Kijk je over een langere periode dan ontstaat er een ander beeld en staat PSV er gunstiger voor. Opvallend dat sinds het vetrek van Hans van der Zee (naar Ajax) en Piet de Visser scouting/jeugd er idd belabberd voor staat. Die Ajax-supporter had wel mogen vermelden dat Ajax v.d Zee (o.a. de ontdekker van Jefferson Farfan) heeft overgenomen van PSV. Overigens probeerde Rik van der Boog - wie is dat ook al weer - begin 2011 diezelfde v.d. Zee te dumpen.

Conclusie: beetje opportunistisch en eenzijdig betoog - Derksen maakte van de week terecht de opmerking dat als je Dick in huis haalt, je geen opbouwtrainer - die ruimte geeft aan de jeugd - in huis haalt. Wat dat betreft, heb ik meer vertrouwen in Cocu - die ook een PSV-verleden heeft; en ik zou graag zien dat Van Bommel bij de jeugd betrokken gaat worden. Clubiconen (Bergkamp, Jonk) zijn heel belangrijk voor een club. Genoeg Amsterdammers krijgen al halve tranen in de ogen bij het horen van de naam Bergkamp - bijv de voetbalclub aan de dijk, in Noord, trekt nog steeds allerlei talentjes aan omdat daar Kluivert en Bergkamp debuteerden.

Kortom: PSV moet investeren in de jeugd, opleiding en ook Willy van der Kuijlen fatsoenlijk gaan betalen - voor hem moet Sanders zeker meer gaan betalen.

PSV zit op een meerdere sporenbeleid dat niet goed werkt en dat teveel geld kost.

Ik durf de algemene stelling wel aan (het geldt niet alleen voor PSV) dat je met het alleen (duur) aankopen van de zogenaamd beste (Nederlandse) spelers in de Eredivisie dat nog niet betekent dat je hoge ogen gooit in de competitie.

Feyenoord en Ajax zijn inderdaad al veel langer bezig met een omslag, uit noodzaak geboren overigens, die leidt tot een andere benadering, een ander beleid en, en dat is juist zo aardig, ook een andere spelbeleving door de spelers.

Je weet overigens vooruit dat er vaak op jonge leeftijd van spelers alweer afscheid moet worden genomen omdat er clubs blijven die bereid zijn (behoorlijk) in de buidel te tasten. Maar vreemd genoeg leidt dat laatste steeds minder tot suprematie of onoverbrugbare verschillen in prestaties. Integendeel, door de veranderende spelbeleving en clubcultuur renderen vertrokken spelers vaak juist minder dan bij hun oude club.

Clasie naar Italië? Feyenoord strijkt wat miljoenen op, Clasie verdient wel meer maar wordt bankzitter, verandert daarna al vrij snel van club (die steeds lager op de sportieve en financiële ladder staat) zijn eventuele plaats bij het Nederlands elftal staat op de tocht.

Dit scenario bedenk ik niet ter plekke, maar blijkt de afgelopen jaren bij veel van dat soort spelers schering en inslag, je kunt het patroon gewoon al uittekenen. De samenhang bij een club, zeg maar de clubsfeer, wordt belangrijker voor toekomstige prestaties dan het aanschaffen van spelers.

Daar zal PSV aan gaan moeten werken, anders gaan ze inderdaad zware tijden tegemoet.

De makke met PSV is dat ze de afgelopen jaren een aantal essentiële posities niet adequaat hebben vervangen: met name die van voorzitter/alg. directeur en die van technisch directeur. Op zijn Hollands gezegd vind ik Sanders een rouw-douw en Marcel Brands kan nog niet in de schaduw staan van Frank Arnesen, qua netwerk. Ook de kunde en inzet van Hans ven der Zee en Piet de Visser - soms werd je gek van die vent - wordt node gemist.

En als ik dan via via hoor dat voormalig sterspeler én clubcoryfee Willyu van der Kuijlen wordt afgescheept met een relatief laga salaris en niet eens een auto tot zijn beschikking krijgt, vind ik dat misplaatste zuinigheid.

PSV heeft gewoon een opportunistisch beleid: in het jaar van het 100-jarig bestaan een resultaat-coach aanstellen om coute que coute het landskampioenschap binnen te trekken. Het grappige (maar dat is eigenlijk niet zo) dat de kans bestaat Dikkie Dik ook gaat falen, waar Rutten dat al 3* achtereen dat heeft gedaan. Terwijl Rutten met Vitesse bewijst dat ie wel kan coachen, net als Koeman met Feyenoord.

Het aankoopbeleid is te eenzijdig op aanval gericht geweest en verder zijn met name defensief erg matige spelers gescout en dat had Piet de V ongetwijfeld beter gedaan. En Vlaar had bijv best door PSV gekocht kunnen worden, net als Ryan Donk, of een of andere huurling van Chelsea als Arnesen was ingeschakeld. Ik denk dat het netwerk van Brands gewoon niet breed genoeg is voor een club als PSV.

Het wachten is op de nieuwe regeling van de UEFA, met verplichting tav aantal (eigen)jeugdspelers, nationaliteit etc. Zoals het nu is kopen de clubs met de meeste koopkracht de beste spelers zonder dat dat altijd het gewenste resultaat biedt - zie Chelsea en City.

Seedorf krijgt de tweede rode kaart in zijn hele loopbaan omdat hij niet naar de dichtstbijzijnde zijlijn (maar naar de bank, niet geheel onlogisch) liep toen hij gewisseld werd. Schorsing kan twaalf wedstrijden worden

Stijn_Slayer
Ja, echt belachelijk. Een vergelijkbaar machtsmisbruik zie je nog wel eens bij gefrustreerde conducteurs en agenten...

Stijn_Slayer
Wat Miami Heat doet, is trouwens ook wel erg bijzonder. Met 27 overwinningen op rij hebben ze de op een na langste zegereeks ooit. Nu moeten ze wel weer opnieuw beginnen als ze het record van de Lakers willen breken.

Misschien kunnen we met z'n allen een petitie opstellen zodat we de NBA in het tv-pakket krijgen.

Over die rode kaart v an Seedorf is (misschien) niet zoveel op te merken.
Seedorfs club staat met 1-2 voor en krijgt een inworp, en de scheidsrechter wil dat Seedorf eerst de inworp neemt en daarna de wissel doet , hij vindt dat Seedorf tijd rekt.
Een scheidsrechter beslist natuurlijk niet wie de inworp neemt.
Seedorf is dus dicht bij de zijlijn, maar wil aan de overkant het veld verlaten, dit wil de scheidsrechter niet , Seedorf doet dit toch en krijgt nog een kaart.

Maar wat echt bizar is , dat is die strafschop, gefloten voor een overtreding in de 16 legt Seedorf de bal op de stip , denkt na (filosoof en strafschop misser) , denkt nog eens na en neemt een aanloop.
Op dat moment pakt de scheids de bal en claimt dat de aanval waaruit de strafschop is ontstaan buitenspel is

Om een lang verhaal kort te maken, op voetbalzone kun je alles zien.

Stijn_Slayer schreef:
Wat Miami Heat doet, is trouwens ook wel erg bijzonder. Met 27 overwinningen op rij hebben ze de op een na langste zegereeks ooit. Nu moeten ze wel weer opnieuw beginnen als ze het record van de Lakers willen breken.

Misschien kunnen we met z'n allen een petitie opstellen zodat we de NBA in het tv-pakket krijgen.

Ik teken alvast met je mee.

Rhythm & Poetry schreef:
(quote)

Ik teken alvast met je mee.

Dan kan je net zo goed een petitie tekenen dat Obama hier de handel ook overneemt van Lex en Max - zijn we waarschijnlijk kansrijker: USA&LL (Unites Staties of America and Lowlands).

Rudi S schreef:
en claimt dat de aanval waaruit de strafschop is ontstaan buitenspel is
Het is echter wel ruim buitenspel, dus in dat opzicht is zo'n beslissing merkwaardig, maar uiteindelijk wel rechtvaardig en terecht.

Stijn schreef:
NBA valt toch gewoon onder Sport 1?
Overigens vind ik basketbal één van de saaie sporten om naar te kijken. Je zit gewoon te wachten op een misser...

Stijn_Slayer
Geen idee, maar Sport 1 zit niet gratis in het pakket. Live kijken schiet alleen niet op (midden in de nacht).

Feyenoord was bijzonder matig, Boetius zelfs extreem slecht. Geen bal vast gehouden en nul keer langs de man. Vilhena niet gezien en Clasie heeft volgens mij nog nooit zo vaak de bal verloren. Dan gaat De Vrij bij de 2-0 de bal ook nog snel naar Heerenveen gooien waardoor ze zo door kunnen lopen, dat kan toch niet voor a internationaal! Dat leren ze in de jeugd bij de amateurs al dat je de bal moet vasthouden tot dat je ploeg weer goed staat.

Pffffff echt steen en steenkoud in het stadion vanavond

Heerenveen

Zat er dik in natuurlijk, maar toch wel mooi voor Van Basten.

Ik had het al bijna opgegeven met Van Basten ,mooi dat het nu beter gaat.

Bayern Munchen wint trouwens met 9-2 van HSV Robben maakt er twee.

Juventus maak je borst maar nat.

Ik mis de analyse van Musician - Feyenoord heeft 't toch slechter gedaan daar dan PSV; Ajax deed 't weer beter; dus ....

Stijn_Slayer
Ik blijf toch twijfels houden bij Robin Ruiter. Hij was wel erg slecht tegen VVV. Had eigenlijk niet eens in de gaten dat hij al 26 is. Dan wordt 't ook niet veel meer, denk ik.

Stijn_Slayer schreef:
Ik blijf toch twijfels houden bij Robin Ruiter. Hij was wel erg slecht tegen VVV. Had eigenlijk niet eens in de gaten dat hij al 26 is. Dan wordt 't ook niet veel meer, denk ik.

Hij was zeker niet erg slecht gisteren (hele wedstrijd gezien of een kloterige gekleurde NOS samenvatting?) maar hij is inderdaad niet meer zo safe als in het begin van het seizoen. Liet de bal een keertje vallen in de 1e helft maar had wel een geweldige redding in de 2e helft. Overigens was heel FC Utrecht gisteren dramatisch en had VVV een punt verdiend.

Prima doelman voor FC Utrecht die het voor een eerste jaar in de eredivisie goed doet. Hij is inderdaad niet super jong maar dat telt bij keepers minder volgens mij. Hij is absoluut nog geen Oranje kandidaat als je dat bedoelt, zeker niet als je ziet dat van de 4 Oranje doelmannen Michel Vorm het beste presteert bij zijn club maar als enige van deze 4 van Louis Van Gaal nog geen eerlijke kans heeft gekregen.

Mjuman schreef:
Ik mis de analyse van Musician - Feyenoord heeft 't toch slechter gedaan daar dan PSV; Ajax deed 't weer beter; dus ....

Ik begrijp niet helemaal de conclusie.

Wat ik wel weet is dat Feyenoord recent ook van PSV had gewonnen, dus dat lijkt mij meer steekhoudend. Uiteraard kun je altijd wel eens een competitiewedstrijd verliezen.

Een wedstrijd duurt 90 minuten en duidelijk is dat ze dat waren vergeten. Ik mistte ook een beetje de hoge hoed van Koeman inzake de vervanger van Pelle. Het zal duidelijk zijn dat zijn aanwezigheid node werd gemist. En zo krijgt de competitie, als gevolg van een belachelijke gele kaart, een bizar vervolg.

Heerenveen is overigens in goede doen en aan een mooie opmars bezig, daar zou ik niets aan af willen doen.

Feit blijft, dat ik de (betere) Feyenoord selectie voor geen goud voor die chaggerijnen van PSV zou willen inwisselen, al kreeg Feyenoord nog 50 miljoen toe van de gemeente Eindhoven. Het zal duidelijk zijn dat inzake voetbal de toekomst meer in Rotterdam Zuid ligt dan daar. Daar verandert een keer verliezen tegen Heerenveen weinig aan.

Stijn_Slayer
@ ROE: Ja, de samenvatting. Daar zag hij er niet zeker uit. In de samenvatting had hij bijna geen enkele bal klem en hij stootte 'm ook een paar keer de verkeerde kant op.

VVV was niet slecht, maar dat geblunder in 't begin...

Stijn_Slayer schreef:
@ ROE: Ja, de samenvatting. Daar zag hij er niet zeker uit. In de samenvatting had hij bijna geen enkele bal klem en hij stootte 'm ook een paar keer de verkeerde kant op.
VVV was niet slecht, maar dat geblunder in 't begin...

Niet met je eens, een samenvatting is zo beperkt. Hij liet hem inderdaad bij een voorzet een keer vallen en had toen mazzel maar bij het tegendoelpunt kon hij niet anders dan met zijn voeten reageren en had de verdediging veel adequater in moeten grijpen. Verder een normale wedstrijd gekeept hoor, niet veel mis mee. Het stond binnen 15 minuten 2-0 en ik ging er in de kou eens goed voor zitten maar het werd een draak van een tikkie terug wedstrijd. Die afgrijselijke blunder bij VVV naar de 2-0 heeft VVV uiteindelijk de punten gekost.

musician schreef:
(quote)

Feit blijft, dat ik de (betere) Feyenoord selectie voor geen goud voor die chaggerijnen van PSV zou willen inwisselen, al kreeg Feyenoord nog 50 miljoen toe van de gemeente Eindhoven.

Juist daarom is het zo knap dat PSV toch in de buurt van Feyenoord weet te blijven

Wacht maar, tot de gemeente Rotterdam financieel gaat ondersteunen!

musician schreef:
Wacht maar, tot de gemeente Rotterdam financieel gaat ondersteunen!

Heeft Feyenoord ook nog een parkeerterrein te koop staan dan?

Goaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal! Malki!

Echt ongelofelijk dit. Zo slecht he, echt zo slecht. Lens, Depay, Wijnaldum, Marcelo, Willems. Ze doen maar wat. Er zit totaal geen idee achter en er zit ook helemaal geen felheid in. Ze worden continu overlopen, door f*ckin Roda....

Dat heeft meer met Oss dan met voetbal te maken. Dat weet ik uit eigen ervaring...

Volgt iemand dé Ronde nog?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:35 uur

geplaatst: vandaag om 15:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.