Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic
zoeken in:
0
geplaatst: 10 juni 2013, 14:36 uur
Ik heb vanmorgen die rode kaart echter wel terug gezien. Leg mij eens uit wat daar onterecht aan is. Geen bal in de buurt. De enige intentie is de tegenstander neer te maaien. Lijkt me geen discussie over mogelijk.
De tackle wordt ingezet op het moment dat Maher de bal nog heeft. Volgens mij heeft de speler de intentie de bal te spelen maar is hij door onkunde te laat, bij gebrek aan kwade opzet lijkt mij geel een betere keus.
0
geplaatst: 10 juni 2013, 15:46 uur
De Jong Oranje spelers protesteerde nog bij de scheidsrechter omdat ze liever de voordeel wilde spelen.
0
geplaatst: 10 juni 2013, 16:16 uur
"Door onkunde te laat en bij gebrek aan kwade opzet" zijn allemaal moelijk aantoonbare zaken want zij spelen zich af in het hoofd van de speler.
Een overtreding op een tijdstip dat de bal al een dusdanige tijd weg is dat bij wijze van spreken de keeper zich al gaat opmaken voor het nemen van een achterbal, lijkt mij een staaltje onkunde die op dat niveau niet meer mag. Als je dan vervolgens iemand nog bij de enkels "afzaagt" lijkt mij dat toch een poging tot afstoppen met kwade opzet.
Ik erger mij aan dit soort overtredingen, hoewel ik in principe helemaal niet tegen overtredingen ben. Die Rus komt namelijk veel te hard met twee benen in en neemt het been van Maher in de tang op dusdanige wijze dat makkelijk langdurig letsel kan ontstaan.
Hij had hier met een kleine schleiding met zijn linkerbeen kunnen volstaan met het licht haken van Maher, als deze zou zijn weggelopen. Maher valt dan naar de grond maar mankeert verder helemaal niets aan z'n ledematen. Dat vallen vangt hij wel op. Het is voor het gevoel van Maher meer irritant dan het gevoel onderuit geschoffeld te zijn, met bijbehorende pijn in de benen.
Als er op die plek al een overtreding had moeten worden begaan, is dit natuurlijk veel beter dan die grove poging om naast de overtreding letsel te veroorzaken. Zodra je dat als scheidsrechter ook herkent, is een directe rode kaart ook volledig te begrijpen.
Een overtreding op een tijdstip dat de bal al een dusdanige tijd weg is dat bij wijze van spreken de keeper zich al gaat opmaken voor het nemen van een achterbal, lijkt mij een staaltje onkunde die op dat niveau niet meer mag. Als je dan vervolgens iemand nog bij de enkels "afzaagt" lijkt mij dat toch een poging tot afstoppen met kwade opzet.
Ik erger mij aan dit soort overtredingen, hoewel ik in principe helemaal niet tegen overtredingen ben. Die Rus komt namelijk veel te hard met twee benen in en neemt het been van Maher in de tang op dusdanige wijze dat makkelijk langdurig letsel kan ontstaan.
Hij had hier met een kleine schleiding met zijn linkerbeen kunnen volstaan met het licht haken van Maher, als deze zou zijn weggelopen. Maher valt dan naar de grond maar mankeert verder helemaal niets aan z'n ledematen. Dat vallen vangt hij wel op. Het is voor het gevoel van Maher meer irritant dan het gevoel onderuit geschoffeld te zijn, met bijbehorende pijn in de benen.
Als er op die plek al een overtreding had moeten worden begaan, is dit natuurlijk veel beter dan die grove poging om naast de overtreding letsel te veroorzaken. Zodra je dat als scheidsrechter ook herkent, is een directe rode kaart ook volledig te begrijpen.
0
geplaatst: 10 juni 2013, 18:37 uur
Net nog naar andere tijden sport gekeken. En weer eens flink gelachen om Romario en genoten natuurlijk. Alleen die naam al Romario de Souza Faria. Dan komen wij er qua namen toch bekaaid vanaf met Dirk Kuyt,Wesley Sneijder of Arjen Robben enz
. Jammer dat ze niet meer beelden van hem lieten zien. Maar wat was het toch een fenomeen.
Opmerkelijk trouwens dat hij maar liefst 5 seizoenen voor de lampen gespeeld heeft.
Vandaag de dag absoluut ondenkbaar.
. Jammer dat ze niet meer beelden van hem lieten zien. Maar wat was het toch een fenomeen. Opmerkelijk trouwens dat hij maar liefst 5 seizoenen voor de lampen gespeeld heeft.
Vandaag de dag absoluut ondenkbaar.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 juni 2013, 22:01 uur
Al vond ik Ronaldo op zijn top nog een stuk sierlijker (heb Romario niet onwijs vaak zien spelen, maar toch).
Waarom is Romario eigenlijk relatief snel weer in Brazilië gaan spelen?
0
geplaatst: 10 juni 2013, 22:15 uur
Stijn_Slayer schreef:
Hij was een beetje moe.
0
geplaatst: 10 juni 2013, 22:19 uur
Stijn_Slayer schreef:
Al vond ik Ronaldo op zijn top nog een stuk sierlijker (heb Romario niet onwijs vaak zien spelen, maar toch).
Vraag het eens aan Cruijff die toen trainer was van Barcelona - zo'n groot psycholoog is Johan nou eenmaal niet.
Het Philips-stadion had - hoest mogelijk - als een van de eerste in NL heel grote schermen hangen en daar werden - ook na het vertrek van Romario - vóór de wedstrijd regelmatig zijn goals vertoond. Wel heel typerend dat ie de afspraak voor een interview niet nakwam
Vaak zien spelen: zijn wendbaarheid, startsnelheid waren fenomenaal, echte topspits. Technisch gezien was Ronaldo - ook regelmatig zien spelen - misschien sterker; die werd meer in de diepte aangespeeld.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 juni 2013, 23:08 uur
Heb jij z'n nummer? O nee, hij had geen mobieltje, hè? 

0
geplaatst: 10 juni 2013, 23:19 uur
Mjuman schreef:
Het Philips-stadion had - hoest mogelijk - als een van de eerste in NL heel grote schermen hangen en daar werden - ook na het vertrek van Romario vóór de wedstrijd regelmatig zijn goals vertoond
Het Philips-stadion had - hoest mogelijk - als een van de eerste in NL heel grote schermen hangen en daar werden - ook na het vertrek van Romario vóór de wedstrijd regelmatig zijn goals vertoond
Mooi. En wat laten ze er nu allemaal op zien?

Romario was in al zijn acties ook leuk om naar te kijken. Hij scoorde aan de lopende band. En, het was net ook al opgemerkt, 5 jaar lang aan de top van de Eredivisie. Als het de Nederlandse Topclubs in 2013 ergens aan ontbreekt, zijn het wel spelers van zijn kaliber. Spelers die er aan bijdragen dat er Europees net even iets meer wordt gepresteerd zodat Europa opeens weer leuk begint te worden.
Als je als PSV al zo'n talentvolle Braziliaan weet te kopen, vermoedelijk speelt hij binnen 2 jaar alweer ergens anders in Europa. Jammer, persoonlijk zou ik het PSV wel gunnen, dergelijke kwaliteit in het elftal. Op de één of andere manier brengt dat ook het niveau van de andere clubs weer wat omhoog.
0
geplaatst: 10 juni 2013, 23:29 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ronaldo was sterker en lomper, technisch kon hij niet in de schaduw van Romario staan.
Spaan en Vermegen hadden een item met technische hoogstandjes (Tarik Oulida) en filmde Peter Hoekstra met een klein balletje ook van Ronaldo was er een uur gefilmd echter niets bruikbaars.
Romaria was toch wel een van de aller grootste talenten, echter lui en zelfzuchtig, immers als een bal uit dreigde te lopen (zijlijn) liet hij het gewoon lopen.
Een bal in of rond de zestien had wel zijn interesse en dan was hij ook weergaloos, een fantastische balaanname en op de eerste meters een weergaloze versnelling, techniek 10+ karakter nul , nul.
Toch prachtig om jeren te hebben gezien in uit en thuiswedstrijden.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 07:42 uur
Na het gewonnen WK kwam hij veel te laat terug naar Barcelona. Als ik het goed heb wilde hij zodoende een breuk forceren. Hij had het wel gezien in Europa. Bleek ook wel uit het feit dat Romario niet eens de moeite genomen heeft om een huis in Barcelona te betrekken. Hij leefde namenlijk anderhalf jaar in een hotel niet ver van het stadion.
Het vreemde is dat hij wel nog even voor Valencia ging spelen.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 10:20 uur
Volgens de Telegraaf schijnen Vitesse en Chelsea akkoord te zijn over van Ginkel...mocht het rondkomen dan hoop ik van harte dat dit goed voor hem uitpakt en dat ie ook echt frequent aan spelen toekomt komend jaar...maar ik heb vooralsnog zo m'n twijfels.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 juni 2013, 10:42 uur
Rudi S schreef:
Ronaldo was sterker en lomper, technisch kon hij niet in de schaduw van Romario staan.
(quote)
Maar je hebt de Ronaldo van voor en na zijn zware blessure bij Inter. Daarvoor zou ik 'm niet sterk en lomp(er) noemen, een iel pijlsnel mannetje. T/m 2004 à 2005 nog steeds een geweldige spits, maar de echte glans was er vanaf af na 2002.
Wel raar dat er blijkbaar iets in de Braziliaanse mentaliteit zit dat veel spelers het na een aantal jaren voor gezien houden in de absolute top en/of nogal lui worden. Ronaldinho en Adriano bijv. Zelfs Pelé hoefde niet zo nodig weg bij Santos.
Kaka werkt dan bijv. wel hard, maar hij schijnt het ook wel te accepteren dat hij voor een mooi salaris op het (trainings)veld mag staan.
Erg zonde eigenlijk.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 10:53 uur
El Ninjo schreef:
Volgens de Telegraaf schijnen Vitesse en Chelsea akkoord te zijn over van Ginkel...mocht het rondkomen dan hoop ik van harte dat dit goed voor hem uitpakt en dat ie ook echt frequent aan spelen toekomt komend jaar...maar ik heb vooralsnog zo m'n twijfels.
Die jongen komt even vaak aan spelen toe als die Büttner bij Manchester United. Jammer maar helaas. Hoewel hij persoonlijk nog niet rond is, hopelijk slaat de "ik wil spelen bij mijn club want Nederlands elftal" koorts ook bij deze jongen toe.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 10:53 uur
Knap gemaakt filmpje gebaseerd op de +/- laatste 10 matchen van de Rode Duivels:
YouTube - Belgium National Football Team : The New Spain ? [Part 1]
Van het echte topniveau (genre Duitsland, Spanje, Italië op het EK,...) zijn we nog wel een stukje verwijderd, maar je ziet wel goed dat er muziek zit in deze ploeg!
De Bruyne zou wsl bij Chelsea blijven en dat hebben ze daar dan heel goed gezien... Als er iemand is die de capaciteiten heeft om de nieuwe Lampard te worden is hij het wel. Beste speler bij de Belgen tijdens deze campagne en in deze tijden wil dat wel iets zeggen (itt vroeger
).
YouTube - Belgium National Football Team : The New Spain ? [Part 1]
Van het echte topniveau (genre Duitsland, Spanje, Italië op het EK,...) zijn we nog wel een stukje verwijderd, maar je ziet wel goed dat er muziek zit in deze ploeg!
De Bruyne zou wsl bij Chelsea blijven en dat hebben ze daar dan heel goed gezien... Als er iemand is die de capaciteiten heeft om de nieuwe Lampard te worden is hij het wel. Beste speler bij de Belgen tijdens deze campagne en in deze tijden wil dat wel iets zeggen (itt vroeger
).
0
geplaatst: 11 juni 2013, 11:06 uur
Ynoskire schreef:
Die jongen komt even vaak aan spelen toe als die Büttner bij Manchester United. Jammer maar helaas. Hoewel hij persoonlijk nog niet rond is, hopelijk slaat de "ik wil spelen bij mijn club want Nederlands elftal" koorts ook bij deze jongen toe.
(quote)
Van Ginkel is een geweldige speler, maar ik hoop dat Chelsea hem dan nog een jaartje verhuurt aan Vitesse. Fysiek komt ie nog wat tekort, denk ik.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 11:23 uur
Het probleem is niet de kwaliteit van van Ginkel maar het feit dat die Engelse topclubs iedere positie driedubbel bezet hebben.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 11:25 uur
Inderdaad, Van Ginkel zou een goede opvolger voor Lampard zijn. Maar De Bruyne dus ook en Lampard is er zelf ook nog. 
De betere spelers vertrekken helaas steeds sneller uit Nederland. Straks speelt hier echt geen groot talent meer van boven de 21.

De betere spelers vertrekken helaas steeds sneller uit Nederland. Straks speelt hier echt geen groot talent meer van boven de 21.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 13:39 uur
Ja voor het niveau en de aantrekkingskracht van onze competities is het wel echt een nadeel dat de grote talenten snel(ler) worden opgekocht.
Bij Chelsea moet ik wel zeggen dat ze dit met uitleenbeurten wel goed hebben opgelost wat betreft de Belgen die ze hebben opgekocht op jonge leeftijd (Courtois, Lukaku, De Bruyne). Elks verhuurd aan een club die een niveau hoger was dan degene waar ze van kwamen (en vooral ook spelen in een veel sterkere competitie), maar wel nog net onder het niveau v Chelsea. Ze speelden er quasi altijd en hebben ook alle drie hun niveau gevoelig hebben kunnen opkrikken.
In die zin is een uitleenbeurt aan Vitesse dan mss ook niet echt zinvol om nog veel progressie te maken?
Bij Chelsea moet ik wel zeggen dat ze dit met uitleenbeurten wel goed hebben opgelost wat betreft de Belgen die ze hebben opgekocht op jonge leeftijd (Courtois, Lukaku, De Bruyne). Elks verhuurd aan een club die een niveau hoger was dan degene waar ze van kwamen (en vooral ook spelen in een veel sterkere competitie), maar wel nog net onder het niveau v Chelsea. Ze speelden er quasi altijd en hebben ook alle drie hun niveau gevoelig hebben kunnen opkrikken.
In die zin is een uitleenbeurt aan Vitesse dan mss ook niet echt zinvol om nog veel progressie te maken?
0
geplaatst: 11 juni 2013, 13:44 uur
Kopen om hem vervolgens weer terug te verhuren aan de club waar hij vandaan komt?
0
geplaatst: 11 juni 2013, 13:59 uur
herman schreef:
Inderdaad, Van Ginkel zou een goede opvolger voor Lampard zijn. Maar De Bruyne dus ook en Lampard is er zelf ook nog.

Wat dat betreft heeft het inmiddels beruchte Bosman-arrest wel contraproductief gewerkt! Wat nu gebeurt is dat topploegen een drietal 'goedkope' buitenlandse talenten kopen in de veronderstelling dat er één allicht doorbreekt; de anderen worden dan afgestoten naar een niveau daaronder. Ongelofelijk wat er binnen de UK voor transferbedragen wordt uitgegeven aan somtijds gemankeerde spelers: een voetbalelftal samenstellen lijkt dan veel meer een kwestie van beleggen in put-opties met een hedge erachter (één goede vs 2 matige, die altijd wel hun geld opbrengen) - in boerentaal: een straatje staatsloten.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 14:11 uur
Chungking schreef:
Vitesse is wel een club in opkomst. Twee jaar geleden nog bijna gedegradeerd en dit jaar lang een outsider geweest voor het kampioenschap. Dit jaar gaan ze ook Europees voetbal spelen, voor het eerst in lange tijd. Progressie is dus wel mogelijk binnen Vitesse, ik heb ook niet het idee dat Van Ginkel het niveau van de eredivisie al ontgroeid is. Als ik hem was zou ik wel naar Ajax gaan, dan speelt hij sowieso wel veel en kan hij ook Champions League-ervaring opdoen.
Er zijn helaas maar weinig voorbeelden van Nederlandse spelers die rond hun 20ste naar een grote buitenlandse club gingen en vervolgens ook echt een sterkhouder werden. Dat is alleen aan de uitzonderlijke spelers als Robben, Van Persie en Seedorf toe behouden en zo hoog schaal ik Van Ginkel nog niet in. En dan had Van Persie nog het geluk dat hij een coach had die flink in hem wilde investeren wat betreft tijd en energie.
Wat Mjuman zegt klopt wel, helaas. De eredivisie is inmiddels een verkapte jeugdopleiding voor de grote competities. Het is wat dat betreft te hopen dat clubs als Ajax en Feyenoord (en hopelijk gooit PSV ook het roer om) sportief verder groeien, zodat spelers wat minder snel geneigd zijn te vertrekken.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 20:48 uur
Ik denk dat zeker dat Mjuman gelijk heeft. Drie kopen en vervolgens de meest getalenteerde houden. Die andere twee gaan een onzekere toekomst tegemoet, vaak met veel op de bank zitten.
Het vervelende is, dat wij, als vergelijkingsmateriaal, juist heel veel spelers gehad hebben die (veel) succes in het buitenland hebben gehad, met name vanaf begin jaren '70 al.
Maar die spelers hadden wel eerst ervaring hebben opgedaan bij een grote Nederlandse club, als het even kon ook met veel Europese wedstrijden in de benen.
Dat betekent, dat ze veelal pas op 24, 25 jarige leeftijd weggingen en dan ook al echt een ster waren, bijvoorbeeld in het Nederlands Elftal of omdat ze een Europacup hadden gewonnen.
Een ster met de ups en downs periode inmiddels achter de rug, maar in ieder geval waren ze er wel "rijp" voor toen ze weggingen.
Nu worden onze bomen leeggeplukt met vruchten die bij lange na nog niet rijp zijn, om in die beeldspraak te blijven. Spelers met nauwelijks enige (internationale) ervaring. De Nederlandse clubs presteren zo slecht in Europa dat ze ook daar geen graantje van meepikken.
De Engelse en Spaanse vloten vissen met mega boten op ondermaatse haring
Dus ik zou de FIFA bepalingen uitbreiden: niet eerder uit je land weg dan op je 24e en niet meer dan een x-aantal buitenlandse spelers per club in het veld.
Het vervelende is, dat wij, als vergelijkingsmateriaal, juist heel veel spelers gehad hebben die (veel) succes in het buitenland hebben gehad, met name vanaf begin jaren '70 al.
Maar die spelers hadden wel eerst ervaring hebben opgedaan bij een grote Nederlandse club, als het even kon ook met veel Europese wedstrijden in de benen.
Dat betekent, dat ze veelal pas op 24, 25 jarige leeftijd weggingen en dan ook al echt een ster waren, bijvoorbeeld in het Nederlands Elftal of omdat ze een Europacup hadden gewonnen.
Een ster met de ups en downs periode inmiddels achter de rug, maar in ieder geval waren ze er wel "rijp" voor toen ze weggingen.
Nu worden onze bomen leeggeplukt met vruchten die bij lange na nog niet rijp zijn, om in die beeldspraak te blijven. Spelers met nauwelijks enige (internationale) ervaring. De Nederlandse clubs presteren zo slecht in Europa dat ze ook daar geen graantje van meepikken.
De Engelse en Spaanse vloten vissen met mega boten op ondermaatse haring

Dus ik zou de FIFA bepalingen uitbreiden: niet eerder uit je land weg dan op je 24e en niet meer dan een x-aantal buitenlandse spelers per club in het veld.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 23:30 uur
musician schreef:
Dat zou dramatisch uitpakken voor spelers uit hele slechte competities. Veel Afrikaanse en Aziatische spelers zullen dan achterblijven in hun ontwikkeling t.o.v. van Europeanen en Zuid-Amerikanen. Ook zal het niveau in de Europese competities dalen. Dat zou jammer zijn.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 23:44 uur
Het is ook weinig realistisch omdat je rechtsongelijkheid creërt: een talentvolle designer mag dan wel op zijn 22e naar Milaan, stad van de mode; een 22 jarige voetballer niet naar AC of Inter - lijkt me beroepsongelijkheid.
Het verschil zal alleen maar groter worden: de grotere landen hebben allemaal minstens 4* zoveel inwoners als NL, meer eyeballs, meer tv-opbrengsten.
Bovendien ondervang je daarmee niet dat een Londense club de vader van een talent van 14 een baan biedt - als manus-van-alles voor mijn part, tegen een fors salaris - en vervolgens de hele familie overhevelt naar Londen.
Je zou bijna willen pleiten voor een handicapsysteem zoals bij golf.
Het verschil zal alleen maar groter worden: de grotere landen hebben allemaal minstens 4* zoveel inwoners als NL, meer eyeballs, meer tv-opbrengsten.
Bovendien ondervang je daarmee niet dat een Londense club de vader van een talent van 14 een baan biedt - als manus-van-alles voor mijn part, tegen een fors salaris - en vervolgens de hele familie overhevelt naar Londen.
Je zou bijna willen pleiten voor een handicapsysteem zoals bij golf.
0
geplaatst: 12 juni 2013, 09:47 uur
Drie kopen en vervolgens de meest getalenteerde houden
....en die andere twee met winst verkopen....moderne mensenhandel=slavernij?
0
geplaatst: 12 juni 2013, 11:13 uur
Dat was precies de inzet het Bosmanarrest: vrijheid van beroepsuitoefening voor voetballers (binnen de EU), maar eigenlijk is het dus de verkeerde kant uitgegaan.
In het oude systeem was een transfersom max. 10* het jaarsalaris van een voetballer (en dat werkte soms ook een vreemde gang van zaken in de hand), in het huidige lijkt het gewoon wat een gek voor een speler wil betalen (= marktwaarde).
Je kunt je afvragen wat de zin is van een beloningssysteem waar een 20-jarig talent meer verdient dan een hartchirurg of de minister-president

D'r zullen ongetwijfeld lieden zijn die aankomen met het argument van "amusementswaarde" en dan haak ik maar af, omdat het idd niet leuk is als een hartpatiënt het lootje legt of de snelle treintjes van de premier het niet meer doen.
0
geplaatst: 12 juni 2013, 12:29 uur
Je kunt je afvragen wat de zin is van een beloningssysteem waar een 20-jarig talent meer verdient dan een hartchirurg of de minister-president
.....sportief gezien levert het in ieder geval ook niets op; kijk naar de prestaties van het Engelse onder 21 team.
0
geplaatst: 12 juni 2013, 17:14 uur
Beste Ajakkes fans, hoe voel het om van de last die Miralem Sulejmani heet, af te zijn?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.