MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Examens

zoeken in:
Ik heb wel eens 3 schoolonderzoeken op een dag gehad. Heb toen de middelste overgeslagen en ben in die tijd naar een kroeg vlakbij school gegaan om daar de derde te leren. De docent was niet echt blij toen ie alleen voor mij een herkansing in elkaar moest draaien, maar voor mijn cijfers was dit de beste strategie.

2MY
Examens begonnen om 8,30u en stopten rond 11u ongeveer, afhankelijk van het vak... Vroeger dus als er nog een vak volgde.

En ik kan me nog herinneren dat ik bij sommige vakken (fysica, Latijnse teksten en wiskunde bv) continu zat te pennen en nog niet alle vragen kón beantwoorden because of gewoonweg té veel vragen (of teveel tekst om te vertalen) en te weinig tijd...

Wij kregen altijd vier uur voor de examens die op die dag gepland waren. Als dat er twee waren, dan moesten we gewoon sneller werken. Maar ik heb nooit gehad dat ik de volle vier uur nodig had, gelukkig.

2MY schreef:
laatste jaren mondeling zelfs

Kon je de teleurstelling in de leraar z'n ogen live meemaken

Of had je een lerares met een wel heel diepe decolleté. Dan buis je gegarandeerd.

2MY
Deze jongen heeft zodanig mooie ogen dat desbetreffende lerares halverwege het examen moest afgevoerd worden wegens verdronken in eigen kwijl.

Haar eigen kwijl dus. Anders zou het goor zijn.

BTW: voor de studenten onder jullie: ik ben ondertussen al een tijdje geen student meer, behalve 's nachts... de examens (en vooral de 'niet geleerde examens' blijven mij regelmatig in m'n dromen achtervolgen... be prepared )

2MY schreef:
Deze jongen heeft zodanig mooie ogen dat desbetreffende lerares halverwege het examen moest afgevoerd worden wegens verdronken in eigen kwijl.

Ik zakte vaak voor het examen omdat ze mij het jaar erna nog eens wilden zien. Uiteindelijk heb ik ze gewoon mijn gsm-nummer gegeven. Je moet ze een beetje hoop geven, die vrouwelijke leerkrachten.

Ik vond het wel leuk, mondelinge examens. Kon ik meestal wat langer uitslapen (geschiedenis examen pas om 11 uur bv).

Ook dat is dus flink anders dan bij ons. Bij ons zijn er twee momenten waarop examens starten: 9 uur en half 2. Al mijn examens duren 3 klokuren, behalve Engels en Duits (2,5 uur). Hoe hard je die tijd nodig hebt verschilt per vak. Met Nederlands was ik na 1,5 uur al zowat klaar, met natuurkunde was ik echt tot de laatste 5 minuten hard bezig. En dan is zo'n dag ook lang, vandaag dus 5,5 uur examens maken (al gok ik met Duits eerder klaar te zijn, van bio zeggen ze dat je je tijd wel hard nodig hebt). Overigens wordt het normaal altijd over 2 weken verdeeld, maar wegens hemelvaart e.d. hebben ze het dit jaar over 3 weken verspreidt...

Nou, 'flink anders'. Als wij een mondeling hebben (en dat is toch wel iedereen, vooral voor Nederlands, Engels en 1 of 2 MVT), zijn de tijden ook willekeurig.

Overigens is Nederlands in 1½ uur wel behoorlijk snel. Ik deed er 2½ uur over en iedereen keek mij raar aan dat ik als eerste weg was. Biologie hoeft heus niet zo lang te zijn. Biologie is gewoon zo'n vak waarbij je heel veel twijfelt en nadenkt, maar als de stof goed in je kop zit, ben je vaak zo klaar (aardig wat MC en vrij directe theorievragen).

niels94 schreef:
Maar met wiskunde a,
. Wiskunde A vs. Wiskunde B is vaak hetzelfde als vwo vs. havo.

Stijn_Slayer
Ik meen me te herinneren dat ik met de examens wel eens 17:15 of 17:30 als eindtijd had. Zal nu dus wel vervroegd zijn of ik zit ernaast.

Gister moet het geen pretje zijn geweest. Zit je met dat plakkerige, bloedhete weer in de zaal met één flesje AA. Na een kwartier is het op en zit je zonder drinken. Wij hadden toen ook een vergelijkbare warme dag, bah. De pen dreef uit je handen. De concentratie is dan toch iets minder en je wilt ook wel z.s.m weer weg als het kan.

Wij zitten gelukkig in een gymzaal met airco.

Wij dus ook, geen last van dus Bovendien krijgen we naar een uur thee of koffie als je wilt

En wij hebben helemaal geen mondelingen tijdens het CE hoor? Heb je het nu over SE?

Duits viel qua tijd tegen, de 2,5 uur ruimschoots nodig gehad, veel waren niet eens klaar. Waren ook 50 vragen, wat meer is dan gebruikelijk. Was lastig concentreren op gegeven moment, moet je bij natuurkunde en wiskunde e.d. flink puzzelen, dit was gewoon doodsaai. Maar het ging prima verder. Nu even een uurtje thuiszitten (ga nog even Hardy Weinberg checken, je zult zien dat dat erin komt...) en dan 3 uur bio. En morgen weer zo'n feestje. En met dit weer slaap ik niet lekker, en dat is wel best kut

Het eerste CE had ik nog een flesje water meegenomen, maar dat doe ik dus niet meer. Ik ben tussendoor 3 keer naar de wc gegaan.

Bij ons tellen mondeling ook gewoon mee als SE (geen CE).

niels94 schreef:
Wij dus ook, geen last van dus Bovendien krijgen we naar een uur thee of koffie als je wilt

Dat is in België ook onbestaande hoor. Je mag één flesje water meenemen, that's it.

Vraag me dan altijd af waarom. Waarom zou je het je leerlingen niet een beetje naar de zin maken? Ik vind die thee wel fijn. Wij mogen ook eten meenemen. En dat hielp wel vanochtend, een beetje suiker bij dat saaie Duits. Als je er beter door presteert is de school er ook blij mee. Weet overigens niet of elke school dat van die thee en koffie doet hier, maar ben erg blij dat de onze het doet

Hier ook thee en koffie, ingeschonken door vrij stuntelige conciërges. Wel fijn, inderdaad. Oh, en hier twéé suikerklontjes.

En hier worden enorme lunchpakketten samengesteld (wel door leerlingen zelf uiteraard) want: liever 'n geurende gymzaal dan een knorrende gymzaal.

In België redeneert men dat het examens zijn en je het dus niet naar je zin mag hebben. En extra suikers zouden de punten wel eens positief kunnen beïnvloeden. Dat mag zeker niet gebeuren!

Vreemde houding vind ik dat. Wat heb je er als school bij te winnen als je leerlingen dorst hebben bijvoorbeeld? En de school wil toch juist dat de leerlingen het zo goed mogelijk doen? Ook maar beter voor hun slagingspercentage. Overigens wat het met het IB examen wel zo dat je alleen maar één flesje water mee mocht nemen.

Masimo schreef:
Hier ook thee en koffie, ingeschonken door vrij stuntelige conciërges. Wel fijn, inderdaad. Oh, en hier twéé suikerklontjes.

Hier ook twee klontjes Bij ons doen trouwens de professionele kantinemensen het, dus geen klachten hier

En lunchpakketten stel ik niet samen, niet nodig ook Gewoon een koekje meestal.

Inderdaad. Misschien maar 'ns pleiten voor zachte kussentjes, misschien dat 't werkt.

Jaaa! Ik had laatst wel een heel erg wiebelende tafel. Heb toen een pen onder de poot gedaan Toen stond hij perfect stevig.

In mijn tijd kreeg je gewoon een voetmassage tijdens je examen.

Wij maken de examens in een bubbelbad. Mét kruiden. En thee dus.

2MY
Ik kan me zelfs niet herinneren dat we drinken móchten meenemen naar het examen

Maar dat ligt mss aan mijn geheugen... In elk geval géén professioneel kantinepersoneel. Het jammere aan het Belgische systeem is dat er geen concurrentie is tussen de verschillende scholen, dus ze hebben er niet echt baat bij dat de leerlingen zo goed mogelijk scoren. Het gemiddelde wordt dan gewoon intern wat opgetrokken als het echt slecht was, basta.

niels94 schreef:

Wij mogen gewoon jumpstylen tijdens de examens. Hoe lauw is dat?

2MY
niels94 schreef:

Dat is geen thee, maar studentenbouillon.

2MY schreef:
Ik kan me zelfs niet herinneren dat we drinken móchten meenemen naar het examen

Maar dat ligt mss aan mijn geheugen... In elk geval géén professioneel kantinepersoneel. Het jammere aan het Belgische systeem is dat er geen concurrentie is tussen de verschillende scholen, dus ze hebben er niet echt baat bij dat de leerlingen zo goed mogelijk scoren. Het gemiddelde wordt dan gewoon intern wat opgetrokken als het echt slecht was, basta.

Dan nog: waarom zou de school het niet toelaten?

niels94 schreef:
En wij hebben helemaal geen mondelingen tijdens het CE hoor? Heb je het nu over SE?
Ja, in de week van de examens had ik ook mijn mondelingen, geloof ik. Overigens kennen ze in België geen CE als ik het goed begrijp, dus in die zin zijn de mondelingen gewoon gelijk.

niels94 schreef:
Weet overigens niet of elke school dat van die thee en koffie doet hier, maar ben erg blij dat de onze het doet
Hier ook. Lijkt me ook heel normaal.

2MY
niels94 schreef:
Dan nog: waarom zou de school het niet toelaten?

Bij ons waren ze (terecht overigens) bang voor allerhande manieren waarop studenten konden spieken. We mochten enkel een pen, potlood en gom op de bank hebben. Geen pennenzak, flesjes, doosjes, linealen,... dus geen drinken of eten. Teveel mogelijkheden om dingen op of tussen te schrijven, papiertjes te verstoppen...

Nooit gedehydrateerd geraakt overigens.

Stijn_Slayer
ArthurDZ schreef:
(quote)

Dat is in België ook onbestaande hoor. Je mag één flesje water meenemen, that's it.

Niet alleen in Belgie. Wij mochten zelf niet eens water meenemen. Je kreeg één flesje. Wij hadden ook al geen airco. Dus met weer als gisteren pakte ik twee flesjes en dan moest ik er één terugzetten. Het tekent een school toch een beetje.

Ik had stiekem een rolletje drop, maar o wee als ze dat zagen.

FlyLo schreef:
Nee, maar ik zie wel dat onze scholen volzitten met Nederlanders. Omgekeerd is dat denk ik totaal niet het geval. En ik zag dat mijn Nederlandse collegae een zware achterstand hadden toen ze aan de universiteit begonnen.

Het hangt denk ik ook van de studie af. In Nederland heb je verschillende studies waarvoor je moet loten, met als grote bekende voorbeeld geneeskunde. Hoe beter je punten op het voortgezet onderwijs, des te meer kans heb je om de studie ook daadwerkelijk te mogen volgen. Er zijn genoeg mensen die blijkbaar niet voldoende gepresteerd hebben en hun heil in België gaan zoeken. Ik zou dan ook niet willen zeggen dat het niveau hier veel lager ligt, al geloof ik wel dat het in België wat strenger is. Die naam hebben ze wel in ieder geval.

Dat examen wat je een paar pagina's later matig noemt, is volgens mij ook wel het laagste niveau hier in Nederland. Ik heb al drie jaar geen wiskunde meer gehad, maar ben er vrijwel zeker van dat ik daar gemakkelijk een 10 voor kan halen.

Om even mee te doen in de examenvreugde had ik vandaag ook een toetsje van vier uur. Gelukkig hebben ze de regel weer afgeschaft dat je niet naar de wc mag, al heb ik er geen gebruik van gemaakt. Er werd ook koffie aangeboden van tevoren, al was dat volgens mij niet om de regel te vieren.

Weten de examenkandidaten hier ook al wat ze willen studeren?

Gast
geplaatst: vandaag om 18:32 uur

geplaatst: vandaag om 18:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.