MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Net besteld bij Bol.com :

(afbeelding)

Bijna 900 pagina's

Few names carry such formidable mystique and rabid cult status as Captain Beefheart, who led various lineups of his Magic Band to make some of the most startling, ground-breaking albums of the last century. In 1982, he retired to concentrate on painting, leaving the mythology he’d stoked himself to grow untamed over the years.

John French is better qualified than anyone to talk about Beefheart, joining the Magic Band in 1966 at the age of 17 just before recording their Safe As Milk debut album, finding himself plunged into a tyrannical regime which would dominate his life for the next 14 years as he played a major role in eight subsequent albums, including translating the mindblowing avant-blues assault of 1969’s Trout Mask Replica into readable music for the Magic Band from the Captain’s piano poundings under torturous conditions he likens to a cult.

Spanning nearly a thousand pages, French’s remarkable memoir starts with a vivid description of the rarely-documented early 60s Lancaster garage-rock scene which also spawned names like Ry Cooder and Beefheart’s childhood friend and later nemesis Frank Zappa, whose appearances in the book will enthrall his own legion of fans. As his spellbinding, often shocking tale unwinds, he encounters names including jazz giant Ornette Coleman, Jim Morrison and Paul McCartney, writing with dry, sometimes surreal humour and disarming honesty about his old boss and even himself, occasionally bringing in his old Magic Band comrades to jog his memory.

The book is packed with new revelations, many previously-unseen photos and enough anecdotes to keep the Beefheart faithful ruminating for years, French finally crystallising and bringing to life over 40 years of legend and speculation in what has to be the ultimate book on the mercurial genius of Captain Beefheart.

Zojuist herlezen:

J.A. Deelder - Schöne Welt

Halverwege: Bugliosi/Gentry - Helter Skelter

Vandaag dan eindelijk in de trein het eindpunt van "De Oude Patagonië-Express" van Paul Theroux bereikt ('eindelijk' is hier overigens niet negatief bedoel (integendeel); heb het boek een keer opzij gelegd en toen heel lang laten liggen).

Vandaag begonnen in Moby Dick van Herman Melville.

Bezig met Een Geheugen Spel van Nicci French.

Heeft dat boek echt zo'n kromme titel? Zo ja dan begrijp ik hem niet, of ze dienen de vertaler per direct te ontslaan.

Wees maar niet bang het is gewoon 'Een Geheugenspel'. Blijft een belabberde titel, maar French staat ook niet bekend om haar (of moet ik zeggen: hun?) hoge literatuur

Maakte ik echt zo'n bange indruk?

Ontopic: momenteel bezig in "I Know Why the Caged Bird Sings" van Maya Angelou.

Excuus. Trouwens, het is niet 'Een geheugenspel' maar 'Het Geheugenspel'. Geen hoogstaande literatuur, wel vermakelijk.

Nicci French: op een gegeven moment werkt het truukje niet meer en wordt het tijd om te gaan kijken naar Camilla Läckberg en Lisa Marklund, imo boeiender en een sterke typering.

Overigens gebeurt het wel vaker dat titels een 'rare' vertaling krijgen:

Nicci French - Killing Me Softly >>> Bezeten van mij
Carl-Johann Vallgren - Den vidunderliga kärlekens historia >>> De dwerg in het bordeel; eigenlijk: De geschiedenis van een wonderbaarlijke liefde; de gekozen titel is een soort giveaway (net als in het geval van Nicci French).

Deborah Curtis - Touching from a Distance eens herlezen; geen best boek.
Camilla Läckberg - De steenhouwer, gelezen; goed geschreven thriller.

Nu bezig in Jonathan Liddell - De welwillenden (hele kluif)

Nu bezig in Wat is de wat van Dave Eggers, juist ja het alom geprezen boek. Tot nu toe snap ik nog niet echt waarom, maar misschien komt dat nog.

Generatie X - Douglas Coupland. Erg geestig

Ben nu net begonnen in Trainspotting.

Vorige week uitgelezen: The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.

Vandaag begonnen in Robinson Crusoe - Daniel Defoe.

Eerder deze week in de trein uitgelezen:

Peter Middendorp - Met de kennis van nu
Bundel columns uit De Pers, over politiek Den Haag. Leuk boekje

Thomas Glavinic - Nachtwerk
Roman over een man uit Wenen die op een ochtend wakker wordt, en er achter komt dat alle mensen van de wereld verdwenen zijn. Hij gaat op onderzoek met filmcamera's uit en begint zichzelf te filmen als hij slaapt. Aanrader.

Nu bezig in Anna Karenina

Afgelopen week gelezen:

Sylvia Plath - The Bell Jar
W.F. Hermans - Nooit Meer Slapen

Ga binnenkort beginnen aan Nadja van Breton. Erg benieuwd naar.

Gallow
Nu bezig in mijn 4e Herman Hesse alweer; Der Steppenwolf

Ben bezig met Gogol's Dode Zielen.
Wel een goed boek maar ook lichtelijk vermoeiend door de beeldende schrijfstijl.

Even patsen: Hamlet van Shakespeare.

Wat een emo zeg, die prins Hamlet.

Eating Animals van Foer. Een fantastisch staaltje van onderzoeksjournalistiek waarin de bio-industrie (en de talloze kwalijke gevolgen ervan) wordt beschreven in al zijn facetten.

Misterfool
Sandokan-veld schreef:
Even patsen: Hamlet van Shakespeare.

Wat een emo zeg, die prins Hamlet.

king lear kan ik je ook aanraden.
Shakespeare is niets minder dan briljant.

Avonden, een Winterverhaal, De - Simon van het Reve - BoekMeter.nl

Reve is zonder twijfel de grootste schrijver die ons taaltje (inclusief vlaams) heeft gekend, maar eerlijk gezegd snap ik verder het verband niet bepaald?

Paul Auster - Invisible

itchy schreef:
Paul Auster - Invisible

Toeval - net uit; vond het een goed geschreven boek (un-put-downable) worstelde alleen met de vraag hoe het einde te duiden. Won't say more om je leesvreugde niet aan te tasten.

Net gelezen:

* Charles den Tex - Cel; een goede thriller
* Camilla Läckberg - Steenhouwer; idem, mooie milieuschets/typering
* Harlan Coben - Momentopname; matige thriller, met een uiterst onwaarschijnlijk verhaalverloop

Heb aantal boeken gekocht tijdens 'week van het spannende boek' - vandaar.

Nu bezig in: David Mitchell - The Thousand Autumns of Jacob de Zoet - dan weet je meteen weer wat lezen de moeite waard maakt: wat een fijne pen, typering.

@Lazerus: Gogol - Dode Zielen. Die uitgaven van Van Oorschot (Russische Bibliotheek, dundruk) zijn echt heel mooi en de vertalingen doen soms een beetje archaïsch aan, maar ik vind dat wel passen in de sfeer en bij dei uitgaven. Misschien Toergenew "Een jaar op het land" (koret verhalen) een proberen.

@Mjuman
Bedankt voor de tip!
De uitgave die ik heb is er zo een van de ramsjboekenwinkel. Een box met 8 boeken van Russische schrijvers voor e25,-. (incl. schrijf / typfouten). Voor mij wel een goede manier om kennis te maken met de Russische klassiekers.
Van Toergenew zit er de "De drie portretten" bij.
Hou zelf ook wel van de sfeer in dat soort boeken. Het is ook soort van kennismaking met het oude Rusland en haar cultuur.

Mjuman schreef:
(quote)

Toeval - net uit; vond het een goed geschreven boek (un-put-downable) worstelde alleen met de vraag hoe het einde te duiden. Won't say more om je leesvreugde niet aan te tasten.

Vond het einde wel erg abrubt, en kan er niks mee. Misschien ooit eens herlezen.

Misterfool
Sandokan-veld schreef:
Reve is zonder twijfel de grootste schrijver die ons taaltje (inclusief vlaams) heeft gekend, maar eerlijk gezegd snap ik verder het verband niet bepaald?

De Avonden van reve was mijn laast gelezen boek. Als je Hamlet een mooi boek vindt, dan kun je ook eens King Lear proberen.

Ja, ik snap het. Dat laatste bericht was een gevalletje 'posten als je laat thuiskomt.'

Bedankt voor de tip.

itchy schreef:
(quote)

Vond het einde wel erg abrubt, en kan er niks mee. Misschien ooit eens herlezen.

Misschien zit de clou in het verschil tussen het chronologisch verloop van het verhaal (wat ik ken als de fabula) en de wijze/tijdsindeling van presentatie van het verhaal (wat ik ken als sjuzet, term van de Russische formalisten), alsmede de shift van vertelperspectief halverwege. Zie ook deze wiki over het verschil tussen die twee begrippen.

Dat abrupte daar kan ik me wel in vinden - maar ik moet ook nog eens goed kijken aan de hand van wat ik hierboven schreef.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.