MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Verzameld werk van Lovecraft. Dat moest er voor een metalo als ik toch eens van komen.

GrafGantz schreef:
Kafka's "Proces" herlezen, en morgen beginnen aan East of Eden.

East Of Eden, mijn favoriete boek! Wat vind je ervan, Graf?

Stijn_Slayer
Het boek East of Eden zal wel beter zijn dan de (zozo) film?

Zeker! Het boek is om te beginnen véél uitgebreider en diepgaander (de film behandelt alleen het laatste stuk van het boek). En alles wordt op uiterst sfeervolle wijze beschreven. John Steinbeck is er echt in geslaagd om de wereld van het boek bijna tastbaar te maken voor de lezer. Het is echt zo'n boek waarin het heerlijk vertoeven is, en je opnieuw en opnieuw kan lezen zonder dat het verveelt en aan kracht verliest.

De film vind ik overigens ook erg fijn. Ik ben sowieso wel een bewonderaar van James Dean. Hij acteert heerlijk intens.

Stijn_Slayer
Gilles Deleuze - Francis Bacon: The Logic of Sensation.

Met dit boek is wellicht de grootste denker van de vorige eeuw voor mij een beetje van zijn voetstuk gevallen. Het is geen echte kunstanalyse van Bacons werk, meer de projectie van zijn eigen theorieën op Bacons kunstwerken. Het stoot me nogal tegen de schenen dat Deleuze van alles veronderstelt (soms zelfs voor álle kunst) zonder onderbouwingen te geven voor zijn stellingen. 'Als ik het zeg, is het zo', alsof het allemaal zo universeel geldend is en Deleuze wel even komt vertellen hoe kunst in elkaar zit. Soms is het ook wel erg zweverig.

Hij zegt bijvoorbeeld dat het werk niets representeert, terwijl Bacon daar zelf hele andere opvattingen over heeft. Dat Bacon het totaal niet met dit boek eens was, vind ik toch wel wat zeggen. Hij zet ook alleen maar beweringen van Bacon in als hem dat goed uitkomt en ontkracht nooit tegenargumenten. Daarnaast is het een constante opeenstapeling van termen, waardoor het behoorlijk lastig is om alles in je op te nemen. Dat heet dan logica.

ArthurDZ schreef:
Zeker! Het boek is om te beginnen véél uitgebreider en diepgaander (de film behandelt alleen het laatste stuk van het boek). En alles wordt op uiterst sfeervolle wijze beschreven. John Steinbeck is er echt in geslaagd om de wereld van het boek bijna tastbaar te maken voor de lezer. Het is echt zo'n boek waarin het heerlijk vertoeven is, en je opnieuw en opnieuw kan lezen zonder dat het verveelt en aan kracht verliest.

De film vind ik overigens ook erg fijn. Ik ben sowieso wel een bewonderaar van James Dean. Hij acteert heerlijk intens.

Ja, dat dus. Heb de film lang geleden gezien maar naarmate ik in het boek vorderde begon ik steeds meer te twijfelen of ik niet met een andere film in de war was. Film gaat maar over hooguit 10% van het boek, al is dat niet zo gek met zoveel verhaallijnen verspreidt over diverse decennia. Zitten een paar van m'n favoriete personages ooit in dit boek (Lie, Samuel en eigenlijk toch ook wel Cathy/Kate).

Juli Zeh - Nultijd
Kevin Powers- The yellow birds
Max Frisch - Homo faber

Nu bezig in Russell Banks - Huid.

Net uit:

Sara Gruen - Water for Elephants

Net begonnen:

Peter Buwalda - Bonita Avenue

Asbestemming van van der Heijden, als voorbereiding op College Tour

Stijn_Slayer
Jean Luc Nancy - Corpus. Een filosofische visie op het lichaam en deels een soort reactie/ontkrachting op/van de filosofiegeschiedenis. Wel interessant, maar uiteindelijk niet echt concreet en best wel brainstormachtig geschreven. Ik mis in dit soort teksten vaak de vertaling naar de praktijk.

(afbeelding)
Boeiend, soms hilarisch en ook pijnlijk verhaal over de rechterhand (ook letterlijk) van sexuoloog Alfred Kinsey.

Gekke jongon was dat, Burroughs.

Stijn_Slayer
Ga jij nou ook al in Slowgaze-speak praten?

Soit, ik doe mijn best, vooral op de literatuurpagina.

woutorrmusic schreef:
Soit, ik doe mijn best, vooral op de literatuurpagina.

Dan zou ik wel echte boeken gaan lezen en erover rapporteren. Sloom leest moeilijker werk en schrijft makkelijker - you got a way to go, boyo.

Hier momenteel op de leesplank:

* Het leven is verrukkuluk - Remco Campert (re-read)
* Tom McCarthy - C
* Tomas Tranströmer - Dikter
* Mark Kurlansky - Cod, Biography of a Fish That Changed the World (re-read)

Ik kan ook niet goed schrijven en hij leest inderdaad moeilijker werk Was meer als een dolletje bedoeld, denk ik

woutorrmusic schreef:
Ik kan ook niet goed schrijven en hij leest inderdaad moeilijker werk Was meer als een dolletje bedoeld, denk ik

Dat van mij ook - en tevens een compelement aan Sloomblik, vederzwaaier in het Geldersche, die een gemakkelijke pen heeft, maar soms überlollig is (says who?)

Russell Banks - Huid
Dimitri Verhulst - De laatkomer
Dimitri Verhulst - De helaasheid der dingen
Franz Kafka - Het proces
Vergilius - Aeneis

Nu bezig in V.S. Naipaul - A bend in the river.

Marcel Proust - De Kant van Swann

madmadder schreef:
Franz Kafka - Het proces

Eindelijk

Ja inderdaad, maar ik had er eigenlijk meer van verwacht.

Ik weiger het te geloven! Maar hoezo had je er meer van verwacht?

Ze had op een happy end gehoopt. Tja, meisjes hè...

Sloomblik is nu bezig in de volgende boeken:
Martinus Nijhoff - Verzamelde gedichten
K. Schippers - Tellen en Wegen
Bernlef - Alles teruggevonden, niets bewaard (poëzij lezen in bad is ook best prettig)
Mother Goose
Het mooiste van Guillaime Apollinaire

Ik had op een naarder en raarder verhaal gehoopt, maar dat kreeg ik niet. Ik vond het middenstuk zelfs ronduit saai af en toe. Alleen het eerste en laatste hoofdstuk vond ik echt goed.

Edit: en wat Graf zegt natuurlijk ook

Dan zou ik me maar zeker niet wagen aan De Welwillenden (Jonathan Littel). De verveling (l'ennui) is trouwens wel een erkend thema en in die zin zat je met Het proces wel goed. Hanteren van verveling kan ook een strategie zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 22:52 uur

geplaatst: vandaag om 22:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.