Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 juni 2013, 17:10 uur
@ Maarten: lees je al die boeken door elkaar? Vind dat zelf niet prettig.
0
geplaatst: 5 juni 2013, 17:18 uur
madmadder schreef:
Jij zal het allemaal wel weer weten, mju'tje.
Jij zal het allemaal wel weer weten, mju'tje.
Welnee, alleen heb ik toevallig ALW gedaan - da's een soort filosofie voor mensen die ook in psychologie zijn geïnteresseerd, denken dat ze logisch kunnen denken, maar eigenlijk een handicap hebben op dat punt.
Verder: waarom het gebruik van een diminutief - ik noem jou toch ook niet meiske? Neerbuigend doen leidt zelden tot verheffing van het eigen ego - bovendien ben ik niet groter dan 1.80 en zijn er genoeg tegen wie ik hier moet opzien

Wat ik goed vind aan Kafka - de afwisseling van verftraagd en versneld weergeven van het handelingsverloop, de verveling en bureaucratie zeer tastbaar maken - en zijn manier van taal (Duits) hanteren: ietwat plechstatig. De afrader van Littel is gemeend - ik vind dat ook niet om door te komen.
@Stijn: ik lees altijd minimaal 4 boeken parallel - afhankelijk van hoe mijn pet staat en wat ik wil draaien; er zit altijd wel non-fictie bij en iets wat echt luchtig is - voor als het boven niet meer op 64-bits draait

0
geplaatst: 5 juni 2013, 17:45 uur

Voor de geïnteresseerden in de psychologische valkuilen van de mens een must! Zeer boeiend én aangenaam om te lezen.
0
geplaatst: 5 juni 2013, 17:50 uur
Stijn_Slayer schreef:
Allemaal poëzij, dus dat valt best mee. Mother Goose is overigens ook bijna uit; heb ik nadat ik het grootste deel had gelezen een hele tijd laten liggen, omdat ik er gewoon niet aan toe was gekomen, maar ben er laatst weer goed aan begonnen.
0
geplaatst: 5 juni 2013, 20:56 uur
Slaughterhouse 5!
Dansenden puppen zijn eigenlijk heel ongepast, maar toch

Dansenden puppen zijn eigenlijk heel ongepast, maar toch

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 juni 2013, 11:01 uur
@ Maarten en Mjuman:
Literatuur door elkaar heen lezen, vind ik net zoiets als op de middelbare school tegelijkertijd Duits en Frans leren. Literatuur afwisselen met een biografie of iets anders luchtigs kan ik me inderdaad wel voorstellen.
The Great Gatsby zie ik hieronder, staat ook nog op mijn lijstje.
Literatuur door elkaar heen lezen, vind ik net zoiets als op de middelbare school tegelijkertijd Duits en Frans leren. Literatuur afwisselen met een biografie of iets anders luchtigs kan ik me inderdaad wel voorstellen.
The Great Gatsby zie ik hieronder, staat ook nog op mijn lijstje.
0
geplaatst: 6 juni 2013, 11:09 uur
Stijn_Slayer schreef:
Literatuur door elkaar heen lezen, vind ik net zoiets als op de middelbare school tegelijkertijd Duits en Frans leren.
Literatuur door elkaar heen lezen, vind ik net zoiets als op de middelbare school tegelijkertijd Duits en Frans leren.
Dat kan dus prima.

0
geplaatst: 6 juni 2013, 11:28 uur
@Arrie: lezen (=passieve taaltoepassing) geen probleem; spreken (=simultaan tolken) in meerdere talen (Zweeds, Engels, Nederlands bijv) kan tot mentale kortsluiting leiden. Dan heb je gewoon te veel input/output tegelijk.
Switchen van de ene taal naar de andere vergt een aanpassing die bij lezen makkelijker is dan bij spreken. Een taal blijven lezen als je die minder courant gebruikt, is wel een manier om iig je (passieve)taalbeheersing op peil te houden. Niet spreken betekent sowieso dat je actieve taalbeheersing terugloopt. Om die reden houden vrienden van me in de UK de 'moedertaal' van hun kinderen (ook al zijn die daar geboren) actief door hen naar Pippi, Kinderen van de Zilverkreek, Emil te laten kijken en er vervolgens in het Zweeds met hen over te praten.
Switchen van de ene taal naar de andere vergt een aanpassing die bij lezen makkelijker is dan bij spreken. Een taal blijven lezen als je die minder courant gebruikt, is wel een manier om iig je (passieve)taalbeheersing op peil te houden. Niet spreken betekent sowieso dat je actieve taalbeheersing terugloopt. Om die reden houden vrienden van me in de UK de 'moedertaal' van hun kinderen (ook al zijn die daar geboren) actief door hen naar Pippi, Kinderen van de Zilverkreek, Emil te laten kijken en er vervolgens in het Zweeds met hen over te praten.
0
geplaatst: 10 juni 2013, 22:01 uur
Slowgaze schreef:
Sloomblik is nu bezig in de volgende boeken:
Martinus Nijhoff - Verzamelde gedichten
K. Schippers - Tellen en Wegen
Bernlef - Alles teruggevonden, niets bewaard (poëzij lezen in bad is ook best prettig)
Mother Goose
Het mooiste van Guillaime Apollinaire
Sloomblik is nu bezig in de volgende boeken:
Martinus Nijhoff - Verzamelde gedichten
K. Schippers - Tellen en Wegen
Bernlef - Alles teruggevonden, niets bewaard (poëzij lezen in bad is ook best prettig)
Mother Goose
Het mooiste van Guillaime Apollinaire
Om Stijn gerust te stellen: alles behalve Apollinaire is nu weggestreept. Ik doe nu rustig aan, dus ik lees maar twee andere boeken erbij: De Interviews, de nieuwe bundel van Hans Kloos, en de verzaemelde gedichten van Raymond Carver.
Overigens, Nijhoff, erg tof, maar na de Tweede Wereldoorlog heeft-ie niet veel noemswaardigs meer gedaan. Z'n verspreide en nagelaten gedichten van na Het Uur U/Een Idylle heeft mij vaak een te hoog EO- en de monarchie is tof-gehalte, maar dat nationalisme was natuurlijk niet geheel onverwacht na de Tweede Wereldoorlog. Soit, Nijhoff is een fantastiche dichter en z'n reguliere bundels zijn sowieso heel sterk; daarnaast is er in het verspreid verschenen werk van Nijhoff ook veel moois te ontdekken; ik noem alleen al de prachtige sonnettenreeks 'Voor dag en dauw'.
K. Schippers was vrij degelijk; 't scheen zijn eerste gedichtenbundel in heel erg lange tijd te zijn, maar 't was allemaal wel vintage Schippers. In andere woorden: readymades, taalgrapjes, bespiegelingetjes op de relatie tussen taal en realiteit, etc. Vrij pretentieloos, maar wel prettig, al wordt het soms wat flauwtjes. Zeventje.
Bernlef is nooit mijn favoriete dichter geweest, want in z'n bundels staan vaak gedichten die echt best wel sterk zijn en een hoop wat minder interessant materiaal. Hetzelfde gaat wat mij betreft op voor Alles teruggevonden, niets bewaard.
Mother Goose was tof. Ik ga sowieso wel hard op kinderrijmpjes, dat simpele is gewoon best wel tof soms. Leuk klankspel, leuke grapjes soms, wat wil een mensch nog meer?
0
geplaatst: 10 juni 2013, 23:20 uur
Mjuman schreef:
Om die reden houden vrienden van me in de UK de 'moedertaal' van hun kinderen (ook al zijn die daar geboren) actief door hen naar Pippi, Kinderen van de Zilverkreek, Emil te laten kijken en er vervolgens in het Zweeds met hen over te praten.
Om die reden houden vrienden van me in de UK de 'moedertaal' van hun kinderen (ook al zijn die daar geboren) actief door hen naar Pippi, Kinderen van de Zilverkreek, Emil te laten kijken en er vervolgens in het Zweeds met hen over te praten.
Die vrienden zouden nog beter gewoon thuis Zweeds met de kinderen praten (niet alleen rondom films etc)
Tweetalige opvoeding is een verrijking en handig bij familiebezoek.
En dan ook Astrid Lindgren lezen, ik bedoel: De gebroeders Leeuwenhart en Ronja de roversdochter zijn buitencategorie (kinder)boeken.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 22:38 uur
Niet direct een boek dat ik heb gelezen maar wel een project waar ik aan werk dat te maken heeft met een grote schrijver
Gaan W.F. Hermans' schrijfmachines naar Vlaanderen of toch Groningen? :: nrc.nl
Komen langzamerhand steeds meer in het nieuws!
Gaan W.F. Hermans' schrijfmachines naar Vlaanderen of toch Groningen? :: nrc.nl
Komen langzamerhand steeds meer in het nieuws!
0
geplaatst: 15 juni 2013, 11:29 uur
Nog een geluk dat
Nog een geluk dat
Zoals met de gek uit het grapje
die zich voortdurend met een hamer
op het hoofd sloeg, en naar de reden gevraagd, zei:
"Omdat het zo prettig is, als ik ermee ophou"-
zo is het een beetje met mij. Ik ben ermee opgehouden
je te verliezen. Ik ben je kwijt.
Misschien is dat geluk: een geluk bij een ongeluk.
Misschien is geluk: Nog een geluk dat.
Dat ik aan jou kan terugdenken, bv.,
in plaats van aan een ander.
~Herman de Coninck
en voor de 3e keer:

Nog een geluk dat
Zoals met de gek uit het grapje
die zich voortdurend met een hamer
op het hoofd sloeg, en naar de reden gevraagd, zei:
"Omdat het zo prettig is, als ik ermee ophou"-
zo is het een beetje met mij. Ik ben ermee opgehouden
je te verliezen. Ik ben je kwijt.
Misschien is dat geluk: een geluk bij een ongeluk.
Misschien is geluk: Nog een geluk dat.
Dat ik aan jou kan terugdenken, bv.,
in plaats van aan een ander.
~Herman de Coninck

en voor de 3e keer:

0
Misterfool
geplaatst: 18 juni 2013, 23:08 uur

Op het moment niet zo lekker in orde, maar deze staan klaar voor in de vakantie.
Oh the irony!!!!
0
geplaatst: 18 juni 2013, 23:12 uur
Ayn Rand, de favoriete schrijfster van Neal Peart (de drummer en niet de user hiero)
0
Misterfool
geplaatst: 18 juni 2013, 23:19 uur
Ik had het ambitieuze idee om eens in mijn leven alle politieke/filosfische bijbels so to say eens gelezen te hebben. John rawls theory of justice en Nietzhe's Also Sprach Zarathustra staan nog op de agenda.
twee extremen(rand/marx) vormen een goed beginpunt denk ik zo

0
geplaatst: 18 juni 2013, 23:25 uur
Het is alleen jammer dat Rand zo'n matige schrijfster is (en Marx waarschijnlijk ook maar daar begin ik verder maar niet aan)...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 juni 2013, 11:05 uur
Heb Gonzo Papers, Vol. 2: Generation of Swine: Tales of Shame and Degradation in the '80s maar weer weggelegd nadat ik op een derde van het boek was. Het is een verzameling columns. Als je om de twee bladzijdes weer in een nieuw verhaal valt met allerlei personen die ik toch niet echt ken, schiet het ook niet op.
Toevallig ben ik nu bezig in Nietzsche's - Thus Spoke Zarathustra.
0
geplaatst: 19 juni 2013, 11:06 uur
Stijn_Slayer schreef:
Bestaat die niet in een Nederlandse vertaling?
0
geplaatst: 19 juni 2013, 11:32 uur
Die ken ik nog niet, maar wat ik er van lees sluit ie thematisch hier op aan: Dark Star Safari - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Al is dat geen fictie...
Al is dat geen fictie...
* denotes required fields.