MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Slowgaze schreef:
Ben je wel ooit verder gekomen dan 'This be the verse'? Ons Philip heeft echt wel kunststukjes geschreven, dat sowieso.

Que? Is dit een constatering, een verwijt of een aanbeveling. Ik hou niet van tripple whammy's op de za ochtend

Uit,

(afbeelding)
Ook hier weer in gelezen, met name het laatste deel erg mooi.

(afbeelding)
winter. je ziet weer de bomen
door het bos, en dit licht
is geen licht maar inzicht:
er is niets nieuws
zonder de zon.
en toch is ook de nacht niet
uitzichtloos, zo lang er sneeuw ligt
is het nooit volledig duister, nee,
er is de klaarte van een soort geloof
dat het nooit helemaal donker wordt.
zo lang er sneeuw is, is er hoop.

Ik heb overigens een officieel account op Rap Genius. Check m'n annotaties bij m'n gedicht 'Na het feestje - kathedraal' hier. Ik zal onder andere kort mijn fixaties op hiphop en de Bijbel toelichten.

thanks, maar ik had op boekenmeter al gezien dat die link niet goed was

Stijn_Slayer
Nietzsche - Aldus Sprak Zarathustra.

Niet 100% uitgelezen, af en toe even uittreksels tussendoor. Hoewel het stilistisch goed is geschreven, wordt het wel vrij snel eentonig. De stijl (en inhoud) is wel een grappige aanval op de Bijbel, maar na een tijdje wordt het echt langdradig. Inhoudelijk is het (zoals altijd) niet heel erg uitgebreid of beargumenteerd, al kan ik me wel vinden in wat Nietzsche schrijft. Je ziet ook ineens waar Sartre en Deleuze de mosterd vandaan halen.

Hij is alleen wel erg ongenuanceerd (lomp zelfs) over vrouwen.

Nietzsche hield gewoon niet van emancipatie en geef hem eens ongelijk.

Ja, gek op de ideeën van Aristoteles hé. Vrouwlief kwam ook niet de keuken uit.

Laatste boek was een boek van komieke Paulien Cornelisse die (natuurlijk met een geestige ondertoon) de moderne taal machtig goed aan de tand voelt met haar boek ''En dan nog iets''. De humor bestaat er uit dat het zo verschrikkelijk herkenbaar is en hoe raar het eigenlijk is dat je ''mogen'' in een zin plaats ipv ''moeten'' (jij mag mij even heel gauw vertellen...) om maar een geniaal voorbeeld te noemen. Zeker aan te raden voor de reguliere taalpurist.

Ik ben GEEN Nietscheaan, edoch 2 appearances van genoemde Paulien - in een soort van BN-survival game (gepresenteerd door opperleukneef Bas van Westerweel) en een uitgebreid feature duogesprek in NRC afgelopen zaterdag waren voor mij voldoende om haar te ontkoppelen van haar columns.

De reguliere taalpurist - wie is dat dan wel? - doet er goed aan die twee features te mijden. Man, man wat een mufdoos - en ik moet uitkijken anders ga ik zo grijpen naar Nietsche.

Nog maar eens eentje van Kundera, wat een meesterlijke schrijver

(afbeelding)

Recent begonnen in:

(afbeelding)

(afbeelding)
(afbeelding)

Weer wat wijzer over het brein en hormonen.

Begonnen in;

(afbeelding)

Ik heb Nieuwe Veters: Verzamelde Gedichten 1979-2006 van Robert Anker gelezen. Toch knap dat er in ruim vierhonderd pagina's geen enkel echt memorabel gedicht te vinden is. 't begint allemaal best aardig, beetje natuursymboliek, zulke dingen, en daarna moet Anker de straat op en van die o zo postmoderne trucjes uithalen zoals uit popliedjes en gesprekken op straat gaan citeren, om vervolgens bij een soort Kouwenaarversjes uit te komen die over heimwee naar van alles, van Kuifje tot godbetert Coldplay, die door alle namedropping over popmuziek geen hermetische Kouwenaarversjes maar versjes uit de echte leventje moeten lijken. Waarom ik niet gewoon de verzamelde gedichten van Tonnus Oosterhoff uit heb gelezen, of aan m'n Baudelaire-herlezing ben begonnen, weet ik niet. Nu eerst dus Tonnus.

jasper1991 schreef:
(afbeelding)(afbeelding)

Weer wat wijzer over het brein en hormonen.

Hier nog een tip: bol.com | Ben ik dat?, Mark Mieras | Boeken

Dank voor de tip, gaat er misschien ook eens van komen.

TheArtfulDodger

(afbeelding)

(afbeelding)

The Tragedie of King Richard the Second - William Shakespeare

(afbeelding)

Walden; or, Life in the Woods - Henry David Thoreau

(afbeelding)

A Clash of Kings - George R.R. Martin (1998)

begonnen in:

http://www.boekmeter.nl/images/covers/0/426.jpg

Vandaag 'Het Menselijk Lichaam' van Paolo Giordano uitgelezen. Iets beter dan het toch al niet misselijke debuut van de Italiaan, maar toch ook weer geen wereldroman. De inzichten van Giordano zijn erg sterk, de uitwerking kon beter.

Nu nog 'ns op zoek naar een goeie thriller. Ik heb de naam Linwood Barclay ergens opgevangen..

Improvision
Dostojevski - Idiot. Best wel een interessant boek. Veel leuke passages. Vooral die rond religie en vrijdenkerij, in feite is deze discussie sinds 1868 nog niet veel veranderd en volgens mij is de essentie ook nog nooit zo mooi verwoord als in dit boek. Ook zijn betoog over waarom de doodstraf erger is dan roofmoord gaat me wel even bijblijven.
Ik ben daarna begonnen aan 'Duivels' maar ik heb eigenlijk wel genoeg gehad van Dostojevski voor een tijdje. Wellicht ga ik nu Brave New World maar eens lezen.

Dostojevski is inderdaad zware literatuur. Ik moet ook altijd even bekomen als ik The Idiot gelezen heb. Gelukkig dat ik door dat Prism-schandaal eventjes zoet ben met Orwell's meesterwerk 1984.

Even gewijzigd.

Laten we dat boek allemaal mooi De Idioot noemen. Anders word ik boosch.

Een boosche idioot met een slome blik - voorwaar litterati grijpt uw pen, ik reik een thema aan

Ik zou toch zweren dat het Der Idiot ( Идиот) is.

Slowgaze schreef:
Laten we dat boek allemaal mooi De Idioot noemen. Anders word ik boosch.

De toegevoegde waarde van het lezen van een Russische klassieker in het Engels t.o.v. een Nederlandse vertaling ontgaat mij ook nog altijd.

Ik vind de boeken van Dostojevski eigenlijk helemaal geen zware kost.
Wat ik soms lastig vind zijn die ingewikkelde namen allemaal, dit geldt voor al die Russen.
Kunnen vertalers niet gewoon Jan en Piet en Jansen en De Jong gebruiken

Die namen kun je ze in je hoofd wel geven, Rudi S. De arme student Pietje krijgt spijt van de moord, dat sowieso.

ach nee, Raskolnikov / raskolnikow krijg toch nooit meer uit mijn hoofd.

Lizaveta Smerdjasjtsjaja (Karamzov) is dan weer een probleem, maar hier voldoet stinkend Liesje best wel

Gast
geplaatst: vandaag om 12:43 uur

geplaatst: vandaag om 12:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.