Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
0
geplaatst: 16 augustus 2013, 00:17 uur
GrafGantz schreef:
De toegevoegde waarde van het lezen van een Russische klassieker in het Engels t.o.v. een Nederlandse vertaling ontgaat mij ook nog altijd.
(quote)
De toegevoegde waarde van het lezen van een Russische klassieker in het Engels t.o.v. een Nederlandse vertaling ontgaat mij ook nog altijd.
De reactie daarop is eigenlijk al vervat in je eigen tekst: "waarde" - Engelse boeken zijn veelal goedkoper (nieuw en tweedehands) dan Nederlandse, afgezien van (latere) budgetversies; die staan bij Polare bijeen in aparte kast, zodat eenieder kan zien dat je een goedkoopkoper bent. Toen de Milleniumtrilogie in NL nog geen budgetboeken waren, en ca 19 euro kosten, kocht je in Duitsland alde vertaling voor 9,50.
Verkrijgbaarheid is nog een reden om uit te wijken naar een andere taal. En last but not least is er - regelmatig - de slechte kwaliteit van de vertaling. Soms worden boeken (onder tijdsdruk) zelfs door 2 vertalers tegelijk vertaald. Wat dat betekent voor stijl en leesbaarheid zal eenieder duidelijk zijn (tenzij er een goede redacteur op zit). Overigens is de kwaliteit van de vertalingen van de Russische Bibliotheek goed - het ietwat verouderde taalgebruik past imo prima bij de sfeer.Totaal overbodig om te hertalen.
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:01 uur
Net uit:
Saai boek dat nergens me pakte. Maar door de korte lengte toch blijven lezen.

Nu een dik boek waar ik veel van verwacht:

0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:13 uur
Ik heb afgelopen vakantie alles rondom The Lord of the Rings gelezen (inclusief de Silmarillion en de Hobbit), toch wel een machtig interessant epos dat absurd goed in elkaar zit, zeker als je de Silmarillion erbij leest.
Nu ben ik bezig in de grote klassieker van Hermans: 'De Donkere Kamer van Damokles'.
Nu ben ik bezig in de grote klassieker van Hermans: 'De Donkere Kamer van Damokles'.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:16 uur
@ Illumsphere: Ik vond Beyond Good and Evil erg tegenvallend. Niet echt overtuigend, beetje van de hak op de tak springend, niet echt één lijn en slecht onderbouwd.
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:23 uur
kobe bryant fan schreef:
Net uit:
(afbeelding)
(afbeelding)
Net uit:
(afbeelding)
(afbeelding)
Dit soort teksten - "de korte lengte" -doet me veronderstellen dat er wellicht meer gelezen moet worden om het semantisch register op een goede toonhoogte te krijgen - van mij mag daar ook wel muziek bij.
Al blijf ik me afvragen wat er gebeurt als je iets verwacht van een dik boek - rollen er dan strips uit?
In het kader van 'een boek waarvoor je duur geld hebt neergeteld, moet tot de laatste pagina worden gelezen voor kwijting' ben ik nogmaals begonnen in Jonathan Littell - De welwillenden; een beetje met een Phil Collins-gevoel - against all odds

0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:24 uur
Ik heb een aantal boeken gelezen die ik ook gerecenseerd heb. Check die recensies hier:
Mark Boog - Maar zingend | Gedichtenbundel | Literatuurrecensie - cultuurbewust.nl
Dennis Gaens - Schering en Inslag | Gedichtenbundel | CultuurBewust.nl
Ruben van Gogh - Hier begint het leven | Gedichtenbundel - cultuurbewust.nl
Maria Barnas - Jaja de oerknal | Gedichtenbundel | Literatuurrecensie - cultuurbewust.nl
Josse Kok - Ik heb geslacht | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Constantijn Huygens - Stemmen van Den Haag | Poëzierecensie - cultuurbewust.nl
Hanneke van Eijken - Papieren veulens | Poëzierecensie | CultuurBewust
Mustafa Stitou - Tempel | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Afscheid in Rusland | Boris Ryzji | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Hans Kloos - De interviews | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Jan Baeke - Het tankstation op de route | Gedichtenbundel - cultuurbewust.nl
Miriam Van hee | ook daar valt het licht | Poëzierecensie - cultuurbewust.nl
John Ashbery | Ergens in Amerika | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Uitzicht is een afstand die zich omkeert | Recensie | Cultuurbewust.nl
Mark Boog - Maar zingend | Gedichtenbundel | Literatuurrecensie - cultuurbewust.nl
Dennis Gaens - Schering en Inslag | Gedichtenbundel | CultuurBewust.nl
Ruben van Gogh - Hier begint het leven | Gedichtenbundel - cultuurbewust.nl
Maria Barnas - Jaja de oerknal | Gedichtenbundel | Literatuurrecensie - cultuurbewust.nl
Josse Kok - Ik heb geslacht | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Constantijn Huygens - Stemmen van Den Haag | Poëzierecensie - cultuurbewust.nl
Hanneke van Eijken - Papieren veulens | Poëzierecensie | CultuurBewust
Mustafa Stitou - Tempel | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Afscheid in Rusland | Boris Ryzji | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Hans Kloos - De interviews | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Jan Baeke - Het tankstation op de route | Gedichtenbundel - cultuurbewust.nl
Miriam Van hee | ook daar valt het licht | Poëzierecensie - cultuurbewust.nl
John Ashbery | Ergens in Amerika | Poëzierecensie | CultuurBewust.nl
Uitzicht is een afstand die zich omkeert | Recensie | Cultuurbewust.nl
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:26 uur
Echt een geweldig boek, zeker in de lange duizendpaginaversie. Veel plezier!

Weten jullie wat ik nu aan het herlezen ben? Mijn oude manga's van Dragonball. En ik weet niet of het komt door al het jeugdsentiment, maar ik vind het nog steeds heerlijke verhalen!
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:47 uur

Heb me zeer goed vermaakt met dit boek; deed me een beetje aan Mulisch denken zonder zijn gedweep. En de vertaalster heeft fenomenaal werk verricht.
Is de beroemde voorganger Schaduw van het Windje ook zo leuk?
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:49 uur
Fathead schreef:
Ik vond het een vrij beroerd boek maar ik behoor tot een minderheid.
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 21:53 uur
Ik vond hem fantastisch. Maar ik waai dan ook met alle winden mee.
0
geplaatst: 21 september 2013, 13:51 uur
Deze grote meneer gaat eerdaags beginnen aan de twee derde delen van de Tandeloze Tijd van van der Heijden 

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 25 september 2013, 15:38 uur
Als kind las ik me helemaal de naad uit, maar toen ik verplicht literatuur moest gaan lezen voor school (vanaf de tweede klas van de middelbare) ben ik er volledig op afgeknapt. Nadat ik, een paar maanden geleden, ben verhuisd naar Amsterdam kwam ik ineens met zeeën van tijd te zitten (die ik gewoonlijk met mijn stonervrienden doorbracht) en die dreven me terug de fictieboeken in.
Ik ben begonnen met de sciencefictionserie Duin van Frank Herbert. Niet de makkelijkste kost, integendeel, en na een moeizaam begin heb ik de eerste drie delen met plezier uitgelezen. Ook heb ik The Hitchhiker's Guide to the Galaxy gelezen, een stuk vlotter geschreven maar ook erg leuk dankzij de tegendraadse Britse humor. De overige delen van deze twee series heb ik ook nog liggen, en zal ik weer oppakken als ik het wat rustiger heb met school.
Verder heb ik onlangs de prachtig eenvoudig geschreven novelle The Solitude of Prime Numbers (van Paolo Giordano) en het nog mooiere Stoner (van John Williams) gelezen. Dit zijn eigenlijk het soort boeken die me oorspronkelijk van fictie lezen af hebben geholpen, maar nu mijn puberteit een beetje over is heb ik mijn oordeel gelukkig bijgesteld.
Op het moment ben ik vanwege mijn academische interesse in sociale stigmata van mentale afwijkingen The History of Madness van Michel Foucault aan het lezen. Pittige kost, maar gelukkig wel een stuk beeldender dan zijn abstracte The Order of Things, die ik voor mijn bachelorscriptie heb gebruikt.
Ik ben begonnen met de sciencefictionserie Duin van Frank Herbert. Niet de makkelijkste kost, integendeel, en na een moeizaam begin heb ik de eerste drie delen met plezier uitgelezen. Ook heb ik The Hitchhiker's Guide to the Galaxy gelezen, een stuk vlotter geschreven maar ook erg leuk dankzij de tegendraadse Britse humor. De overige delen van deze twee series heb ik ook nog liggen, en zal ik weer oppakken als ik het wat rustiger heb met school.
Verder heb ik onlangs de prachtig eenvoudig geschreven novelle The Solitude of Prime Numbers (van Paolo Giordano) en het nog mooiere Stoner (van John Williams) gelezen. Dit zijn eigenlijk het soort boeken die me oorspronkelijk van fictie lezen af hebben geholpen, maar nu mijn puberteit een beetje over is heb ik mijn oordeel gelukkig bijgesteld.
Op het moment ben ik vanwege mijn academische interesse in sociale stigmata van mentale afwijkingen The History of Madness van Michel Foucault aan het lezen. Pittige kost, maar gelukkig wel een stuk beeldender dan zijn abstracte The Order of Things, die ik voor mijn bachelorscriptie heb gebruikt.
0
geplaatst: 25 september 2013, 16:14 uur
panjoe schreef:
Als kind las ik me helemaal de naad uit, maar toen ik verplicht literatuur moest gaan lezen voor school (vanaf de tweede klas van de middelbare) ben ik er volledig op afgeknapt.
Als kind las ik me helemaal de naad uit, maar toen ik verplicht literatuur moest gaan lezen voor school (vanaf de tweede klas van de middelbare) ben ik er volledig op afgeknapt.
Ik las als kind alles dat los en vast zat en ben daar eigenlijk nooit mee gestopt, ook niet op de middelbare school. Klasgenoten waren halverwege het jaar al aan het zuchten en steunen dat ze aan het eind van het schooljaar 10 boeken gelezen *moesten* hebben, ik zat op zo'n moment al aan de 25 ofzo, dan viel er nog wat te kiezen

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 25 september 2013, 16:22 uur
GrafGantz schreef:
Ik las als kind alles dat los en vast zat en ben daar eigenlijk nooit mee gestopt, ook niet op de middelbare school. Klasgenoten waren halverwege het jaar al aan het zuchten en steunen dat ze aan het eind van het schooljaar 10 boeken gelezen *moesten* hebben, ik zat op zo'n moment al aan de 25 ofzo, dan viel er nog wat te kiezen
(quote)
Hehe, ik benijd je wel wat dat betreft, want ik realiseer me nu pas dat ik het lezen al die tijd wel gemist heb.
Misschien ligt mijn afhaken ook wel aan het feit dat ik 12 werd toen ik in de tweede klas zat. Toch een beetje vroeg om Renate Dorrestein (en een jaar later Willem Elsschot, en nog een jaar later Louis Couperus, toch wel de definitieve doodssteek voor mijn leeslust) te moeten lezen.
0
geplaatst: 25 september 2013, 16:34 uur
Oh, in "mijn tijd" begon dat verplichte lezen volgens mij pas in het jaar voor het eindexamen. Of nee, wellicht al in de 3e klas. Maar toen was ik in elk geval "al" 14 jaar.
0
geplaatst: 25 september 2013, 18:09 uur
GrafGantz schreef:
Nee, da's voor mietjes.
Nee, da's voor mietjes.
Echte die-hards draaien jazz terwijl ze poëzie lezen - da's alleen voor echte verkenners weggelegd! Alleen kan je dan de poëzie niet hardop lezen

0
Cured
geplaatst: 25 september 2013, 18:22 uur
Boeken lezen doe ik niet. Ik gun ieder zijn hobby, maar vond het vind het vreselijk. De middelbare school was vreselijk wat dat betreft en vond het een straf. Ik las vooral dunne boekjes(Bittere Kruid en zo) en selecteerde op minimaal aantal bladzijden en waarover het ging boeide me niet zo. Ik leefde qua dat op uitreksels en geluk; ik kwam er ook met de hakken over de sloot doorheen op het tentamen. Mijn leraar Nederlands zei: ....dat zijn wel flarden van boeken die je leest.....(maar mijn voeldoende was binnen)
edit: oh, ik zit in het topic laatst gelezen boek......niet dus, wel gedeeltes soms (geen romans)
edit: oh, ik zit in het topic laatst gelezen boek......niet dus, wel gedeeltes soms (geen romans)
0
geplaatst: 25 september 2013, 18:29 uur
Vanmiddag in college vroeg de docent wie Misdaad en Straf gelezen had. Driekwart van de studenten antwoordde: "Ik zou het heel graag lezen, maar het is zo dik."
Huilen deed ik van binnen hoor. En het idee dat er mensen zijn die jazz luisteren terwijl ze poëzij lezen maakt het er allemaal niet beter op.
Ik heb trouwens wel een heel leuk boek gelezen een paar weken terug en daar een stukje over geschreven. Voor liefhebbers van Thomas Pynchon zou ik zo zeggen.
De jacht op Adele
Huilen deed ik van binnen hoor. En het idee dat er mensen zijn die jazz luisteren terwijl ze poëzij lezen maakt het er allemaal niet beter op.
Ik heb trouwens wel een heel leuk boek gelezen een paar weken terug en daar een stukje over geschreven. Voor liefhebbers van Thomas Pynchon zou ik zo zeggen.
De jacht op Adele
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 september 2013, 18:44 uur
Ik had ook een gruwelijke hekel aan lezen toen het moest op de middelbare school. Maar sinds ik daar mee klaar ben vind ik het heerlijk.
Ik ben dan ook van mening dat het verplicht moeten lezen van specifieke literatuur afgeschaft moet worden op scholen. Het gaat om het lezen zelf en weet zeker dat iemand die voor z'n plezier bijvoorbeeld Harry Potter leest en daarna geïnspireerd raakt om andere dingen te lezen veel meer opsteekt dan iemand die zich huilend door uittreksels van Reve, Mulisch en Wolkers heen moet werken.
ontopic:

Ik ben dan ook van mening dat het verplicht moeten lezen van specifieke literatuur afgeschaft moet worden op scholen. Het gaat om het lezen zelf en weet zeker dat iemand die voor z'n plezier bijvoorbeeld Harry Potter leest en daarna geïnspireerd raakt om andere dingen te lezen veel meer opsteekt dan iemand die zich huilend door uittreksels van Reve, Mulisch en Wolkers heen moet werken.
ontopic:

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 25 september 2013, 18:47 uur
Onweerwolf schreef:
Ik had ook een gruwelijke hekel aan lezen toen het moest op de middelbare school. Maar sinds ik daar mee klaar ben vind ik het heerlijk.
Lees nu ook veel meer, wel thriller genre, King, Koontz , en laatste ontdekking Hayder
* denotes required fields.