MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
heartofsoul schreef:
Een beetje off topic, Cellulord, maar mij lijkt het oorzakelijk verband tussen de uitstoot van CO2 sinds de Industriële Revolutie en de versnelde opwarming van de atmosfeer helder. Zullen we dit verder via pm's bediscussiëren? Maar het begrip "klimaatscepticus" ken je neem ik aan toch wel, of heb je de afgelopen jaren geen kranten gelezen? (waar wel wat voor te zeggen valt). Dan houd je tijd over om al die mooie muziek op je gemak te beluisteren.

Ja, dat was even off topic, wou gewoon even weten wat je met dat woord bedoelde. Voorlopig ga ik hier niet verder over discuteren dat heb ik hier verleden week nog gedaan en das ferm uit de hand gelopen.
En ja ik lees geen kranten of enig ander nieuws, ook niet op het net, en tv ben ik ook al bijna 10 jaar mee gestopt.

panjoe (moderator)
Bezig in:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/3/9/1/1001004008141933.jpg

En gisteravond dan toch eindelijk een beginnetje gemaakt aan:
https://musingsofaliterarydilettante.files.wordpress.com/2011/12/the-savage-detectives-by-roberto-bolano1.jpg
Maar omdat ander leeswerk voorgaat zal dat wel op een slakkengangetje gaan.

Bolaño meesterwerk

Franck Maudit
De cirkel is rond.

http://www.fantasybookreview.co.uk/images/covers/uploads/it-stephen-king-cover.jpg

"The former power of their imaginations would be muted and weak. They would no longer imagine that there were piranha in the Kenduskeag or that if you stepped on a crack you might really break your mother's back or that if you killed a ladybug which lit on your shirt your house would catch fire that night. Instead, they would believe in insurance."

Dit sluit naadloos aan bij Schiller's sublieme Über die ästhetische Erziehung des Menschen. Wanneer de mens geen slaaf is van het zintuiglijke en evenmin een slaaf is van de rede treedt de speeldrift op de voorgrond. Een evenwicht waarin de mens vervolmaakt wordt. We brengen de gecultiveerde mens in ons tot stand: Der gebildete Mensch macht die Natur zu seinem Freund und ehrt die Freiheit, indem er bloß ihre Willkür zügelt.

Kort gezegd: de mens is pas mens wanneer hij speelt.

Daar ik in het verleden te weinig gespeeld heb gooi ik voortaan alle registers open. Het is tijd om waarachtig mens te worden.

Adieu.

Soms helpt herlezen mij om het juiste pad weer te zien:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51T9VVjIeSL.jpg

Franck Maudit schreef:
De cirkel is rond.
Adieu.

Adios, FM!

panjoe (moderator)
Dat vind ik nou een mooi boek. Dat zo'n droog geschreven saai kutverhaal over een saai kutpersonage zo aan kan grijpen, dat is toch schitterend?

Ik vond het vooral een saai kutboek. En dat van Neil Young ook.

panjoe (moderator)
Kan ik wel begrijpen, het is ook vreselijk saai geschreven. Ik vond het geweldig.

Franck Maudit

The Twelve Chairs by Ilya Ilf — Reviews, Discussion, Bookclubs, Lists - goodreads.com
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/1/8/2/666782813.jpg

"Let's put it to a vote. Shall the ballots be open or secret?"

"We don't need Soviet-style voting," Charushnikov said, offended. "Let's vote the honest way, the European way: secret ballots.”

Bijzonder boek. Totaal andere wereld, 'postrevolutionair Sovjet-Unie', maar dat maakt het boek extra interessant. Wat vooral naar voren komt, is de prettige schrijfstijl. Verhalend, beeldend en erg rijk. Op het randje van het verzanden in een oeverloze schrijversbrij, maar Ilf & Petrov blijven aan de goede kant daarvan. Iedere hoofdstuk is als het ware een mini-avontuur en dat maakt dit boek ook nog eens tot een echte page-turner.

Ostap Bender lay in the dvornik's room, which was warm to the point of reeking, and mentally put the finishing touches on two possible career plans.

He could become a polygamist and move peacefully from town to town, dragging behind him a new suitcase full of valuable items he'd picked up from the latest wife. Or he could go the very next day to the Stargorod Children's Commission and offer them the chance to distribute the as-yet unpainted but brilliantly conceived canvas The Bolsheviks Writing a Letter to Chamberlain, based on the artist Repin's popular painting The Zaporozhian Cossacks Writing a Letter to the Turkish Sultan. If it worked out, this option could bring in something along the line of four hundred rubles.

Ostap had thought up both options during his last stay in Moscow. The polygamy option had been born under the influence of the court report from the evening papers, where it was clearly indicated that some polygamist had only gotten two years without strict isolation. Option number two had taken shape in Bender's mind when he was going through the AARR exhibit on a free ticket.

However, both options had their downsides. It was impossible to begin a career as a polygamist without a wondrous, dapple-gray suit. In addition, he needed at least ten rubles for hospitality expenses and seduction. Of course, he could get married in his green campaign uniform as well, because Bender's masculine power and attraction were absolutely irresistible to provincial, marriage-ready Margaritas; but that would be, as Bender liked to say, "Poor-quality goods. Not clean work." It wasn't all smooth sailing for the painting, either. Purely technical difficulties could arise. Would it be proper to paint Comrade Kalinin in a papakha and a white burka, or Comrade Chicherin naked to the waist?
Overigens las ik de Nederlandse editie.

chevy93 schreef:
Ilf & Petrov
Hé, leuk, ik heb toevallig deze week het vervolg 'Het gouden kalf' gelezen, waarin schurk/held Ostap ten tijden van de NEP-politiek achter het vermogen van een ondergrondse miljonair aangaat om een reis naar Rio de Janeiro te verdienen. Bijtende kritiek op Sovjet-cultuur (blijft bizar dat ze niet gecensureerd zijn), en wederom hilarisch geschreven.

Nu bezig in de schelmenroman Lazarillo van Tormes

Die was ik ook al tegengekomen, ja. Binnenkort ook maar eens uit de bieb meepikken.

Masimo schreef:
Nu bezig in de schelmenroman Lazarillo van Tormes

Die roman wordt wel gezien als het begin van het subgenre van de picareske roman. Daartoe behoren ook Moll Flanders (Defoe), Huckleberry Finn (Twain) en Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull (Thomas Mann). M.n. die laatste vind ik een goed boek, net als trouwens Les faux-monnayeurs van André Gide.

Met een beetje goede wil kan je ook kinderboeken als Pietje Bell en Dik Trom via een lijntje met dit subgenre verbinden.

Vanaf morgen vakantie. Vanaf morgen begin ik aan:

http://www.books-antiquarian.com/boeken/023030.jpg

panjoe (moderator)
Cellulord schreef:
Bolaño meesterwerk

Zeker! Doet niet onder voor 2666, wat ik al één van de meest indrukwekkende boeken vond die ik ooit heb gelezen. Twee literaire puzzels waar je je helemaal in kunt verliezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:35 uur

geplaatst: vandaag om 11:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.