menu

Mijn Updates +
Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Misterfool
Het merendeel van de fysieke boeken die ik aanschaf, bewaar ik in opbergdozen.
Op mijn leesplank staan de boeken die ik- binnen afzienbare tijd- wil gaan lezen. Vandaar de verwarring. De suggestie dat ik de boeken van een Russische meester als Dostojevski bij het oudpapier gooi, wil ik dan ook met kracht tegenspreken. Das namelijk heiligschennis .

Whew! [smiley met zweetdruppeltje]

Hou het in mijn geval op (juridische)overmacht - denk aan de recente (BBC-)serie, The Split.

Ook al zou ik een boek slecht vinden/het zat zijn, zou ik zeer zelden een boek bij het oud papier gooien: kringloop is dan vaak een goede oplossing - een boek heeft meerdere levens

Gek genoeg is de serie van Sjöwall en Wahlöö (10 delen), in oorspronkelijke uitgave met cover van Dick Bruna nog wel geheel intact.

Mjuman schreef:

Moet overigens met weemoed denken aan de tijd dat ik ooit een 20tal van de prachtig door Van Oorschot uitgegeven titels van de Russische bibliotheek had.

Daar heb ik ook nog meer dan een meter van staan, fraai gebonden en dun papier

Rudi S schreef:
(quote)

Toe maar, rub it in! Misschien gaat 't hiermee net zo als met 't het vinyl - dan heb ik na verloop van tijd veel weer teruggekocht, antiquarisch; aantal jaar geleden bleek bij het verplaatsen van de boekenkasten 1 deeltje de kaalslag te hebben overleefd.

Dezer dagen herlees ik dit wereldberoemde boek, dat me ooit nogal teleurstelde:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/6/9/4/9200000009234967.jpg

Vorige week las ik dit meesterlijke boek. Jan Brokken is een erg goede schrijver, en dit is misschien wel één van zijn beste boeken. Als ik tijd genoeg had zou ik graag zijn hele oeuvre lezen.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1509.jpg

De Droevige Kampioen - Jan Brokken (1997) - BoekMeter.nl

Ook redelijk wat van Jan Brokken gelezen (hoewel dan weer niet bovenstaande titel). Mijn eigen favoriet : De zee van vroeger.

BoyOnHeavenHill schreef:
Is in Nederland bekend als Kankerpaviljoen. Geldt als één van Solzjenitsyns hoofd- en meesterwerken; ik heb het lang geleden gelezen, maar was er toen behoorlijk van onder de indruk.

Heb 'm in het Engels gelezen. Cancer Ward.... Door de strenge censuur beschreef Solzjenitsyn het reilen en zeilen op een afdeling voor zwaar zieke patienten in een hospitaal, de metafoor voor het zieke Rusland is een inkoppertje. Ik was nog jong toen ik het las, maar kan me herinneren dat ik het gefascineerd gelezen heb, voortdurend op zoek naar wat ie nou eigenlijk bedoelde te zeggen, hoewel ik het niet perse een heel goed boek vond. Alle Russische schrijvers die ik daarna nog zou lezen, vond/vind ik betere schrijvers, Dostojevski mijlenver voorop.

Rudi S schreef:
(quote)

Yep, ik heb er ook een paar, Boelgakov, Gogol, Gontsjarov, Tolstoy, helaas ook een paar delen van Atheneum, dus het rijtje Russische ruggen is niet mooi identiek... Was wel beter geweest, zoals die hele rij CD's van David Bowie, of Zappa, allemaal in dezelfde herkenbare stijl.

Net trouwens de Kronieken van Storm en Pandarve van Don Lawrence helemaal uitgelezen. Toch weer een paar avondjes zoet mee geweest...

Tony schreef:
Heb 'm in het Engels gelezen. Cancer Ward....
Grappig, ik ook, net zoals The first circle en The Gulag archipelago en diverse andere Russen en anderstaligen. Als je vlot Engels leest en (zoals ik vroeger) in de buurt van een American Discount woont is er zoveel meer betaalbaar èn beschikbaar...

Het is bij dat ene boek gebleven wat Solzjenitsyn betreft, dat ik overigens backpackend door Azie van een Amerikaan heb gekregen, samen met Elmer Gantry van Lewis Sinclair, of geruild tegen 2 Penguins, ik weet 't niet meer zeker. Wel heel blij dat ik beide boeken gelezen heb! Elmer Gantry is een meesterwerk over hypocriete dominees / evangelisten / kapitalisten in het algemeen in de US, wat hem op een celstraf kwam te staan, Cancer Ward wees me de weg naar de Russische bibliotheek.

Ik moet bekennen dat ik Elmer Gantry alleen ken als de film waarvoor Burt Lancaster zijn Oscar won...

D'r zijn gewoon sommige boeken die je - in those pre-internet days - aangeraden moeten zijn, of die je vanwege hun omslag meegenomen hebt. Walker Percy - The Moviegoer, Bruce Chatwin - in Patagonia, Nancy Huston - Dolce Agonia zijn zo van die boeken.

En inderdaad; vaak is de NL boekenprijs - veelal 20 euro voor een nieuw boek - een beletsel. Veel tweedehands besteld bij Amazon.co.uk - kreeg je voor 6-7 euro een zgan gebonden boek, waarvan de NL vertaling nog niet/pas net uit was (en die kostte dan 20 oid).

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/2/8/4/666764826.jpg

Interessante denker, die Dewey. 100 jaar geleden, maar anno 2018 nog niets aan kracht ingeboet. Helaas niet het meest levendige boek. Weet niet of het aan de vertaling ligt of aan Dewey, maar eerder gelezen werk van Dewey doet mij het eerste vermoeden.

Franck Maudit schreef:
En ook deze
(afbeelding)

Ik vind ook dat als iemand een gebruiksvoorwerp voor 1000 jaar onder de grond laat verstoppen er wel een geplastificeerd briefje bij mag doen waarvoor het object voor gebruikt werd. Het is die laksigheid van het verleden waarom wij nu zulke boeken moeten lezen om naar context te gissen.

Dit kan efficiënter.

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Ik vind ook dat als iemand een gebruiksvoorwerp voor 1000 jaar onder de grond laat verstoppen er wel een geplastificeerd briefje bij mag doen waarvoor het object voor gebruikt werd. Het is die laksigheid van het verleden waarom wij nu zulke boeken moeten lezen om naar context te gissen.

Dit kan efficiënter.

Die grap is ooit puntiger en bondiger verwoord: door een Amerikaan die zich afvroeg wat archeologen zouden denken als ze over 1000 jaar bij opgraving op het kerkhof van Beverly Hills al die met siliconen gevulde zakjes zouden aantreffen in graven.

Ik ben Blue Note (Richard Havers) aan het lezen. En aan het kijken. Want de foto's zijn subliem. Afgelopen vrijdag dit boek voor een aantrekkelijk prijsje op de kop getikt.

Ik vroeg me al af waar de 'gewone' thrillers bleven.

Van de week Fear the Dark - Chris Mooney (2015) - BoekMeter.nl uitgelezen. Prima page-turner.

Laatst gelezen boek:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/2000/2526.jpg

Reeds bezig in:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/18000/18979.jpg
Sasameyuki - Junichiro Tanizaki (1948)

Tanizaki is ook hier een hooggewaardeerde schrijver. Lees je 'em in het Japans?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:15 uur

geplaatst: vandaag om 17:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.