menu

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

geplaatst:
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/4/3/2/9200000078202345.jpg

Een beklemmende outback-western, nog desolater en dorrer dan de Amerikaanse pendant.

geplaatst:
https://1.bp.blogspot.com/-Ii8WwD51Qic/Xot5xA6r0VI/AAAAAAAAI8k/iPsJD8K7LaUEshgAV3aRJLA9W9DiHo7BwCLcBGAsYHQ/s1600/Corey%2B2011%2B-%2BLeviathan%2BWakes.jpg

Inmiddels de Interdependency trilogi van John Scalzi uitgelezen. Zeker een aanrader, al zal het voor doorgewinterde scifi lezers wellicht te licht zijn. Nu begonnen aan een nieuwe scifi serie. Het eerste deel heet Leviathan Wakes. Het is wat diepgaander en uitgebreider dan de Interdependency trilogie. Bovendien zijn er in totaal negen delen, dus ik ben nog wel even zoet.

Humanity has colonized the solar system - Mars, the Moon, the Asteroid Belt and beyond - but the stars are still out of our reach.

Jim Holden is XO of an ice miner making runs from the rings of Saturn to the mining stations of the Belt. When he and his crew stumble upon a derelict ship, the Scopuli, they find themselves in possession of a secret they never wanted. A secret that someone is willing to kill for - and kill on a scale unfathomable to Jim and his crew. War is brewing in the system unless he can find out who left the ship and why.

Detective Miller is looking for a girl. One girl in a system of billions, but her parents have money and money talks. When the trail leads him to the Scopuli and rebel sympathizer Holden, he realizes that this girl may be the key to everything.

Holden and Miller must thread the needle between the Earth government, the Outer Planet revolutionaries, and secretive corporations - and the odds are against them. But out in the Belt, the rules are different, and one small ship can change the fate of the universe.

geplaatst:
Mei:

- Erwin Mortier - Godenslaap 2,5*
- Marijke Schermer - Liefde, Als dat het Is 3*
- Primo Levi - The Periodic Table 1,5*
- Sander Kollaard - Uit het Leven van een Hond 3,5*
- Margaret Atwood - The Handmaid's Tale 3,5*
- Angela Carter - Nights at the Circus 2,5*
- Margaret Atwood - The Testaments 3*
- Jeroen Brouwers - Cliënt E. Busken 4*

Cliënt E. Busken kan ik iedereen aanraden die in de ouderenzorg werkt. Verder was het een beetje een laf maandje, al kon ik ook wel genieten van de eerste Atwood en de Librisgenomineerde roman van Kollaard. Maar had toch wel meer verwacht van de meerderheid van de titels die ik las.

Voor juni heb ik nog een stapeltje biebboeken liggen dat ik ga lezen. Bovendien hoop ik een begin te kunnen maken in Anna Karenina. Dat wordt mijn eerste leesproject van het jaar. Maar eerst Wittgenstein's Mistress uitlezen (is vandaag niet gelukt), ook al een boek dat me een beetje tegenvalt.

geplaatst:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/34000/34615.jpg

Nagieb Mahfoez - Al-Tariq [De Dwaaltocht] (1964)

geplaatst:
itchy schreef:
(afbeelding)

Goed boek?

geplaatst:
Sandokan-veld schreef:
(quote)

Goed boek?

Een opsomming van een heleboel feitjes, goed geresearched en met elkaar in verband gebracht. Een hoop nieuwe namen die ik ga checken. Ik heb me er prima mee vermaakt!

geplaatst:
Juni:

* David Markson - Wittgenstein's Mistress 3,5*
* Dorothea Tanning - De Kloof: een Weekend 2*
* Carson McCullers - The Member of the Wedding 4*
* Thomas Bernhard - Houthakken 4*
* Colson Whitehead - Underground Railroad 3,5*
* Georges Bataille - Abbé C 2,5*
* Stefan Hertmans - Oorlog en Terpentijn 2,5*
* Ralph Ellison - Invisible Man 4,5*
* Steve Cavanagh - Dert13n 3*

Was eigenlijk wel een heel fijne leesmaand, vooral vanwege de meesterwerken van Ellison en McCullers. Die doen de wat mindere boeken toch snel vergeten. Ik had eigenlijk gehoopt om wat meer in het kader van black lives matter te lezen (nu is het bij slechts twee boeken gebleven), en een begin in Anna Karenina te maken, maar ik kreeg een boek (De Effingers) waar ik een recensie voor moet schrijven en dat meer dan 700 pagina's dik is, dus daar heb ik de afgelopen weken vooral in gelezen (nu net over de helft).

Voor juli hopelijk in ieder geval nog een paar boeken van zwarte schrijvers en dan toch eindelijk beginnen in Anna Karenina.

geplaatst:
madmadder schreef:
Juni:

* David Markson - Wittgenstein's Mistress 3,5*
* Dorothea Tanning - De Kloof: een Weekend 2*
* Carson McCullers - The Member of the Wedding 4*
* Thomas Bernhard - Houthakken 4*
* Colson Whitehead - Underground Railroad 3,5*
* Georges Bataille - Abbé C 2,5*
* Stefan Hertmans - Oorlog en Terpentijn 2,5*
* Ralph Ellison - Invisible Man 4,5*
* Steve Cavanagh - Dert13n 3*

Voor juli hopelijk in ieder geval nog een paar boeken van zwarte schrijvers en dan toch eindelijk beginnen in Anna Karenina.

Aardig lijstje - vwb 'zwarte schrijvers' zou ik de tip willen geven niet alleen naar de klassiekers als James Baldwin, Franz Fanon etc gaan kijken, maar zeker te kijken naar de lijst met schrijvers die de afgelopen 5 - 10 jaar voor The Booker Prize zijn genomineerd; daar zit een aantal interessante auteurs bij, ook van (deels) Jamaïcaanse origine, zoals Andrea Levy en Zadie Smith.

Misschien is dit Linton Kwesi Johnson - Forces of Victory (1979) (of een ander album) dan wel goed luisterwerk. LKJ is live een indrukwekkend performer (ook spoken word).

geplaatst:
Dank je wel voor de tips, Mju!

Ik had zelf al een paar boeken in mijn hoofd die me interessant lijken, te weten:

Zora Neale Hurston - Barracoon
N.K. Jemisin - The City We Became

Maar Booker prize genomineerden doen het ook altijd erg goed bij me dus misschien wissel ik ze in voor Smith of Levy.

Dat album zal ik morgen meteen opzetten.

geplaatst:
https://pbs.twimg.com/media/DKogKqhVYAARGoE.jpg
Met goede moed aan begonnen, maar qua prekerigheid is dit nog erger dan haar laatste album.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:18 uur

geplaatst: vandaag om 21:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.