MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Lo-fi blackmetalproject.

Ik acht deze kans aanwezig.

https://media.s-bol.com/qG9l45QzGyp/526x840.jpg

Ontzettend grappig, nihilisme ten top. Muzikaal: tussen de regels door wordt 80's Genesis flink afgefakkeld.

https://media.s-bol.com/jLKjNY4ZKwpl/lxxGM77/784x1200.jpg
Prachtige geschiedsvertelling met veel oral history.

Sir Spamalot (crew)
Ontspannend tussendoortje, even de A Song of Ice and Fire serie loslaten.
https://www.boekmeter.nl/book/88439
The Sentinel - Lee Child en Andrew Child (2020) - BoekMeter.nl

September

1. Albert Mudrian - Choosing Death: The Improbable History of Death Metal and Grindcore 3,5*
2. David Foster Wallace - Infinite Jest 4*

Nou, Infinite Jest is uit, hoor! Erg leuk boek waar ik grotendeels erg van genoten heb, op een paar lichtelijk saaie of ondoordringbare passages na, en nu wil ik graag deze poster: Blood Sister: One Tough Nun filmposter Infinite Jest David - Etsy Nederland

Ik lig gek genoeg na deze onderneming die veel langer duurde dan ik van tevoren had gedacht nog steeds op schema met mijn leesdoel.

Voor oktober wil ik graag wat Booker Prize shortlisters lezen, en verder ook graag de winnaar van de Europese Literatuurprijs van dit jaar (De Nocilla-trilogie van Mallo). Ik zie er in ieder geval wel naar uit om weer wat anders te lezen dan Infinite Jest.

madmadder schreef:
September

1. Albert Mudrian - Choosing Death: The Improbable History of Death Metal and Grindcore 3,5*
2. David Foster Wallace - Infinite Jest 4*

Nou, Infinite Jest is uit, hoor! Erg leuk boek waar ik grotendeels erg van genoten heb, op een paar lichtelijk saaie of ondoordringbare passages na, en nu wil ik graag deze poster: Blood Sister: One Tough Nun filmposter Infinite Jest David - Etsy Nederland

Ik lig gek genoeg na deze onderneming die veel langer duurde dan ik van tevoren had gedacht nog steeds op schema met mijn leesdoel.

Voor oktober wil ik graag wat Booker Prize shortlisters lezen, en verder ook graag de winnaar van de Europese Literatuurprijs van dit jaar (De Nocilla-trilogie van Mallo). Ik zie er in ieder geval wel naar uit om weer wat anders te lezen dan Infinite Jest.

Nice!

Er zijn echt wat toffe posters van Infinite Jest, ook van Eschaton, eentje met een diagram van alle karakters, superleuk.

Ik had het echt vreselijk druk met verhuizen dus niet toegekomen aan reacties toen IJ eerder voorbij kwam, maar deel je mening dat het echt een supertoegankelijk werkje is verder. Dat het zo'n reputatie heeft als onleesbaar en in één adem genoemd wordt met dingen als Pynchon snap ik niet zo, het is echt veel toegankelijker dan veel ander post-modern schrijfwerk. Dat is verder helemaal niet erg, ik heb echt belachelijk veel genoten van IJ. Vooral de plotlijnen rondom Don Gately vond ik briljant. Ga hem absoluut nog eens herlezen.

Gisteren voor het eerst in ruim een maand weer eens een boek opengeslagen omdat het door de verhuizing even echt niet ging. Een kleine 70 pagina's opgeschoten in DFW's The Broom of the System. YAY.

Coma Cat schreef:
(afbeelding)
Een van de beste boeken ter wereld.

September:

1. Cities of the Red Night - William S. Burroughs 5*
2. Los Premios - Julio Cortázar 2,5*

Deze maand: een geniale Burroughs en een lichtjes teleurstellende Cortázar. Wellicht zijn Hopscotch en Einde van het Spel meer mijn ding dan deze. Verder ben ik deze maand weer lekker in het oeuvre van Anton Tsjechov gedoken, mijn hemel wat hou ik toch van die man. Beste kortverhalenschrijver na Borges? Mensen die het met me oneens zijn mogen me gerust tips geven

exsxesven schreef:

Ik had het echt vreselijk druk met verhuizen dus niet toegekomen aan reacties toen IJ eerder voorbij kwam, maar deel je mening dat het echt een supertoegankelijk werkje is verder. Dat het zo'n reputatie heeft als onleesbaar en in één adem genoemd wordt met dingen als Pynchon snap ik niet zo, het is echt veel toegankelijker dan veel ander post-modern schrijfwerk. Dat is verder helemaal niet erg, ik heb echt belachelijk veel genoten van IJ. Vooral de plotlijnen rondom Don Gately vond ik briljant. Ga hem absoluut nog eens herlezen.

Nou ik doe zeker nog eens een poging in de toekomst! Ik vond destijds vooral de uitgebreide voetnoten vermoeiend, en de opbouw ferm langdradig. Maar wellicht dat ik er nu een jaar of vijf later anders tegenaan zal kijken.

Echter, en opnieuw in naam van mijn eeuwige zoektocht naar leestips: welke postmoderne boeken vond je, i.t.t. Infinite Jest, wel het predikaat 'ontoegankelijk' verdienen? Het zal vast aan mij liggen, maar tot David Foster Wallace op mijn pad kwam heb ik nooit een postmoderne auteur aangetroffen waarmee ik me geen raad wist, hoe van de pot gerukt het allemaal ook werd. Dus ben nu wel benieuwd

ArthurDZ

Ik denk dat Sven en ik allebei Against the Day van Pynchon zullen noemen. misschien geen klassiek postmodernisme, maar wel historiologische metafictie dus dan weet je het wel. Scoorde bij mij overigens wel 4,5*.

Verder misschien Ducks, Newburyport van Lucy Ellmann, een 1000+ pagina’s tellende roman bestaande uit één zin. Vond die ook wel echt heeel erg geniaal overigens.

Ik heb voor 2023 Gravity’s Rainbow van diezelfde Pynchon aangevinkt als project, dat zal ook wel weer zwoegen worden.

Wil me ook graag aan Ulysses wagen, maar dat is misschien meer modernisme? Of misschien een aanzetje tot het postmodernisme. Is in ieder geval ook wel berucht qua ingewikkeldheid. Staat ook, samen met Antkind (ook postmodernisme!) op de leeslijst voor 2023.

Wat betreft het overlappen van modernisme en postmodernisme is William Faulkner ook heel erg ingewikkeld, misschien wel het meest ingewikkelde wat ik tot nu toe heb gelezen. Misschien wel dunnere boeken, maar een Reading guide is zeker geen overbodige luxe.
Wel ook een geweldige leeservaring, ik vond Absalom, Absalom echt heel erg goed.

Oja en wat te denken van House of Leaves van Mark Z. Danielewski! Bizarre leeservaring, geschreven door iemand die veel te veel Derrida heeft gelezen!

Ik rol hier zomaar in en - being old skool - wellicht niet bevoegd tot enige inbreng, maar misschien is het handig om zowel modernisme als postmodernisme enigszins in de tijd te verankeren, het eerste zeg maar in de periode 1910 - 1945 en het tweede erna (in NL, en elders heb je ook nog de 50gers en de 60gers, uitgaand van debuutjaar).

Joyce is modernist bij uitstek, imo, en waar Dubliners (korte verhalen, maar fijn en vol symboliek) en Portrait goed te doen zijn, vergt Ulysses doorzettingsvermogen en een blocnote (evt een Reader's Guide to, maar niet dat matige ding van de NL vertaling) en stuurt Finnegan's Wake je echt het bos in.

Pynchon - Cryin' of Lot 49 wordt ook vaak genoemd. David Mitchell zou ik ook wel noemen, Cloud Atlas bijv; Dave Eggers misschien ook wel (alhoewel je die weer modern post-modern zou kunnen noemen Walker Percy - The Moviegoer; J.P. Donleavy - The Ginger Man.

Pirsig - Zen and the Art of Motorcycle Maintenance - postmodern? - is trouwens ook een prachtboek.

House of Leaves vond ik trouwens erg fijn en daar speelde de typografie absoluut een rol bij!

The Crying of Lot 49 is mijn favoriete boek, en is wel ingewikkeld, maar niet super ontoegankelijk (daar ging het hier tenslotte over). Wel een heerlijk postmodernistische roman (kort verhaal volgens Pynchon zelf) die het postmodernisme lijkt te bekritiseren.

Verder klopt dat van die periodes wel, ik haal altijd modernistisch en postmodernistisch denken door elkaar met de literaire stromingen (veel postmoderne gedachten vind je al terug in modernistische literatuur).

Zit even naar deze lijst te kijken, en daar zit echt veel prachtigs tussen.

Postmodern Books - goodreads.com

Bedankt voor de aanraders, beiden!

Deze is dan weer modernpost.

exsxesven schreef:
Gisteren voor het eerst in ruim een maand weer eens een boek opengeslagen omdat het door de verhuizing even echt niet ging. Een kleine 70 pagina's opgeschoten in DFW's The Broom of the System. YAY.

Net uitgelezen

Gast
geplaatst: vandaag om 05:53 uur

geplaatst: vandaag om 05:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.