MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
exsxesven schreef:
(quote)

Net uitgelezen

Consider The Lobster, non-fictie, al eens gelezen? Combinatie van taalvaardigheid, observatievermogen en humor deed mij paf staan

Deze staat genoteerd!

Ja, IJ en Consider the Lobster gingen deze voor, beide geweldig. Ik begreep dat DFW achteraf bezien niet zo heel content was met TBotS, maar is zeker de moeite waard als je van ander werk van hem kon genieten.

Overigens zojuist begonnen in Roxane Gay's Not That Bad: Dispatches from Rape Culture.

exsxesven schreef:
Overigens zojuist begonnen in Roxane Gay's Not That Bad: Dispatches from Rape Culture.

Uit, nu gestart in Yusuke Kishi's The Crimson Labyrinth.

madmadder schreef:
ArthurDZ

Ik denk dat Sven en ik allebei Against the Day van Pynchon zullen noemen. misschien geen klassiek postmodernisme, maar wel historiologische metafictie dus dan weet je het wel. Scoorde bij mij overigens wel 4,5*.

Verder misschien Ducks, Newburyport van Lucy Ellmann, een 1000+ pagina’s tellende roman bestaande uit één zin. Vond die ook wel echt heeel erg geniaal overigens.

Ik heb voor 2023 Gravity’s Rainbow van diezelfde Pynchon aangevinkt als project, dat zal ook wel weer zwoegen worden.

Wil me ook graag aan Ulysses wagen, maar dat is misschien meer modernisme? Of misschien een aanzetje tot het postmodernisme. Is in ieder geval ook wel berucht qua ingewikkeldheid. Staat ook, samen met Antkind (ook postmodernisme!) op de leeslijst voor 2023.

Wat betreft het overlappen van modernisme en postmodernisme is William Faulkner ook heel erg ingewikkeld, misschien wel het meest ingewikkelde wat ik tot nu toe heb gelezen. Misschien wel dunnere boeken, maar een Reading guide is zeker geen overbodige luxe.
Wel ook een geweldige leeservaring, ik vond Absalom, Absalom echt heel erg goed.

Oja en wat te denken van House of Leaves van Mark Z. Danielewski! Bizarre leeservaring, geschreven door iemand die veel te veel Derrida heeft gelezen!

Toch bijzonder dat mensen een boek van 100 jaar geleden modern noemt.

Ik heb Ulysses een paar keer uitgelezen, en begin er elk jaar weer aan, en zie dan vaak hoever ik kom (begin niet altijd bij hoofdstuk 1). Maar Joyce is erg fijn om te lezen, maar een genot en sensatie om het te begrijpen, en om eerlijk te zijn is het lezen, kijken over Ulysses soms bijna net zo interessant als het lezen van het boek zelf. Door de bevlogenheid en passie dat mensen vertellen, over het boek ,zorgt er bijna voor dat het (bijna) een hobbie opzich zelf wordt, als je begrijpt wat ik bedoel?

Ik heb de volgende cursussen gevolgd: Joyce's Ulysses - James A. W. Heffernan, The Great courses en deze reeks op youtube vond ik ook erg prettig (maar deze heb ik recent ontdekt): James Joyce's Ulysses Chapter by Chapter
By Chris Reich
.

Modern en modernistisch zijn dan ook geen synoniemen.

Thanks voor de tips, Ulysses staat nog op mijn lijstje (ooit weleens Finnegan's Wake geprobeerd toen ik 15 was, missie niet geslaagd), Dubliners is de enige Joyce die ik gelezen heb tot dusver (en was niet meteen reden voor mij om (weer) verder in Joyce te duiken).

Overigens, verder unrelated maar als je dan toch post, ook eindelijk tijd gehad weer eens de boekhandel in te stappen afgelopen weekend en daar met een zeer bescheiden twee boeken vertrokken, The Essential June Jordan en de recent uitgebrachte bundel van Sayaka Murata, Life Ceremony.

Oh, en met Mads volledig eens dat Pynchon echt veel meer zwoegen is dan DFW (echt niet vergelijkbaar), Against The Day (wat overigens grappig genoeg weleens een relatief toegankelijke Pynchon genoemd wordt door adepten, wat een lolbroeken) is wegens lengte, de gigantische verscheidenheid aan karakters en verhaallijnen, het absurdisme en natuurlijk Pynchons geniale maar soms onnavolgbare proza echt een uitdaging (en voor mij tot dusver de pittigste Pynchon - maar ik moet V, Gravity's Rainbow en Vineland nog lezen). Ducks, Newburyport is eveneens een fantastische tip, het concept (één zin! Overigens met soms een korte onderbreking van een parallel verhaal in reguliere vorm) was voor mij genoeg om eraan te beginnen, maar ik was verrast hoe sterk mijn emotionele binding ermee was (met dit soort dingen ga ik in eerste instantie uit van intellectuele uitdaging/binding, dat het ook echt emotioneel beklijft is niet elke schrijver en elk werk gegeven) (vooruit, misschien als je Pynchon heet).

House Of Leaves is overigens inderdaad zeker ook een interessant werkje, al moet ik zeggen dat mijn indruk ervan na het lezen van meer Danielewski er wat op achteruit is gegaan. The 50 Year Sword is nog wel erg de moeite waard (overigens een novelle, je bent er zo doorheen), Only Revolutions ziet er vooral mooi uit op de plank, The Familiar 1 heb ik na een pagina of 100 tot dusver verder onberoerd gelaten - wat een kitsch. Was House Of Leaves dan al die tijd ook al stiekem (goed vermomde) kitsch?

exsxesven schreef:
...(ooit weleens Finnegan's Wake geprobeerd toen ik 15 was, missie niet geslaagd)...

Het zou zorgwekkender zijn als die missie wél was geslaagd!

Met A Skeleton Key to Finnegans Wake (zelf half zo dik als FW) bleek het toch best te doen. Maar het is niet per se iets dat ik zou willen herhalen, terwijl ik Ulysses juist het mooiste boek vind dat ik ooit heb gelezen.

korenbloem schreef:
Toch bijzonder dat mensen een boek van 100 jaar geleden modern noemt.

Je weet dat er een verschil is tussen modern en hedendaags?

Laat ik het dan maar niet over moderne filosofie hebben....

17e eeuw tot aan 1900

Weet je dat wel zeker, wat, heb je filosofie gestudeerd ofzo?

Nee, gewoon de wiki gelezen.

Terugkomen op je andere post: Only Revolutions staat hier inderdaad al zo’n 12 jaar heel mooi in de kast. House of Leaves lijkt me overigens wel leuk om ooit eens te herlezen, maar dan wil ik wel eerst wat meer in het werk van Derrida gedoken zijn (dit zou je op kunnen vatten als een hint. )

Jaaaaaaa, ik ben echt bijna gesettled dus bijna klaar voor onze leesprojecten!

Slowgaze schreef:
(quote)

Je weet dat er een verschil is tussen modern en hedendaags?

Ja, modern ("tot de nieuwere tijd behorend") en toch blijft het een bijzondere term voor iets wat 100 jaar oud is.

Ach, de moderne mens is zelfs meer dan 100.000 jaar oud.

De discussie hieronder gevolgd hebbend, besef ik dat het wellicht tijd wordt om m'n ALW-plank (op zolder) af te stoffen en Bradbury & McFarlane - Modernism te herlezen, reeds uit '78 - maar veel nuttige info, zoals - name and nature of modernism, cultural and intellectual climate, geography.

exsxesven schreef:
(quote)

Uit, nu gestart in Yusuke Kishi's The Crimson Labyrinth.

Uit, nu kiezen uit deze, ik weet het nog niet:

Sayaka Murata - Life Ceremony
Yuko Tsushima - Child of Fortune
Paul Auster - Moon Palace

exsxesven schreef:
(quote)

Uit, nu kiezen uit deze, ik weet het nog niet:

Sayaka Murata - Life Ceremony
Yuko Tsushima - Child of Fortune
Paul Auster - Moon Palace

Ik zou gaan voor Paul Auster - maar ik ben een GOM. Word zelf thans verward door Claire-Louise Bennett - Check-Out 19; en ben Thomas Mann - Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull aan het herlezen.

Gisteren nog even de boekhandel ingestapt en daar Leslie Kern - Feminist City en Max Tegmark - Life 3.0 meegenomen. Die laatste ben ik aan het lezen. Auster blijft dus nog even op de stapel liggen.

exsxesven schreef:
Gisteren nog even de boekhandel ingestapt en daar Leslie Kern - Feminist City en Max Tegmark - Life 3.0 meegenomen. Die laatste ben ik aan het lezen. Auster blijft dus nog even op de stapel liggen.

Da's een goede daad; de boekhandel staat generiek onder druk; de laatste 10 jaar zijn in Utrecht zeker 6 boekhandels verdwenen, waaronder twee kleinere/fijne. Broese is dan wel teruggekomen, maar da's meer een boekenwarenhuis

Heb ooit de 'regel' ingevoerd dat m'n leesplank niet meer dan 5-6 boeken mocht bevatten en dan is het handiger om boekhandels te mijden (nieuwe aankopen krijgen altijd voorrang).

exsxesven schreef:

Life 3.0 uit (matig uiteindelijk) en zojuist ook Life Ceremony van Sayaka Murata uit, wel leuk, al haalt geen van de verhalen het ook maar een beetje bij de tot dusver vertaalde romans van haar hand.

exsxesven schreef:
(quote)

Life 3.0 uit (matig uiteindelijk) en zojuist ook Life Ceremony van Sayaka Murata uit, wel leuk, al haalt geen van de verhalen het ook maar een beetje bij de tot dusver vertaalde romans van haar hand.

Ah dan wacht ik nog eventjes met Sayaka Murata.

Moon Palace van Paul Auster net uit.

Eén van z'n beste, hoewel ik bij bijna elk boek van hem na afloop denk: hmm, wat heb ik nou éígenlijk gelezen? Mijn favoriet blijft denk ik toch The music of chance.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.