MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/223.jpg?cb=1602439239Onwaarschijnlijk grappig, leest als een trein terwijl er in feite niets gebeurt. Geweldig.

Het is natuurlijk een klassieker voor de middelbareschoollijst, maar ik denk dat de lagen in dit boek op dat moment toch door velen nog niet gevat worden.

En verder:

9. Dennis Cooper - Guide
10. Elinor Cleghorn - Unwell Women

11. Dennis Cooper - I Wished
12. Byung-Chul Han - Infocracy

https://media.s-bol.com/qxYgBvYOQEY0/546x840.jpg
Bij vlagen heel komisch maar meer vermakelijk dan informatief; het is eigenlijk een lange rant, zoals ik ook wel had verwacht. Voor een duidelijker kijk onder de motorkap van The Fall kan je beter The Big Midweek van Steve Banket lezen.

Ik ga niks meer uitlezen dus hier de maandelijkse update:

1. Nadia de Vries - De Bakvis (2022) 1*
2. Thomas Heerma van Voss - Passagiers / Achterblijvers (2022) 3,5*
3. David van Reybrouck - Congo. Een Geschiedenis (2010) 4,5*
4. Clare Nina Norelli - Angelo Badalamenti's Soundtrack from Twin Peaks (2017) 4*
5. Tim Fransen - Brieven aan Koos: Avonturen van een Zolderkamerfilosoof (2018) 3*
6. Junichiro Tanizaki - Stille Sneeuwval (1948) 4,5*
7. Michael Kaptein - De Schepping van Michael (2023) 4*
8. Peter Terrin - De Gebeurtenis (2022) 3,5*

Heerlijk maandje gehad. Momenteel echt weer heel veel aan het lezen en haal weer veel plezier uit stukjes schrijven. Die drie laatste boeken die ik deze maand las ga ik ook nog stukjes over schrijven, maar ben ook bezig om al mijn recensies op mijn boekenblog om te zetten zodat bezoekers gerichter kunnen zoeken en zo, daar gaat ook veel tijd in zitten (maar is ook leuk om te doen).

Momenteel bezig in, of op de planning:

Aristoteles - Poetica
Mike Davis - City of Quartz: Excavating the Future in Los Angeles (is mijn nieuwe 'langzame' non-fictie boek)
Jon Fosse - Een Nieuwe Naam: Septologie VI-VII
Sicelo MBatha - Black Lion
Eckhart Tolle - De Kracht van het Nu
Eva Meijer - Zee, Nu
Douglas Stuart - Young Mungo
Yves Petry - Overal Zit Mens

Wordt weer een druk maandje.

Stille Sneeuwval Mooi maandje!

Hier uit:

13. Thomas Pynchon - Vineland
14. Un-Su Kim - The Plotters

En begonnen in:

15. Junichiro Tanizaki - De Brug der Dromen

Congo. Een Geschiedenis

Lekker bezig jongens! Mijn maandje was ook bovenste best:

1. La Chute - Albert Camus (1956) 3,5*
2. Room to Dream - David Lynch en Kristine McKenna (2018) 4*
3. Orpheus Descending - Tennessee Williams (1958) 4*
4. The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka (2022) 4.5*
5. 21 Lessons for the 21st Century - Yuval Noah Harari (2018) 3,5*

Nu bezig in: Jerusalem van Alan Moore (die heb ik waarschijnlijk pas in mei of juni uit, wat een klepper ), Dear Life van Alice Munro en Misdaad En Straf van ons aller Dostojevski.

Alleen maar lekkere titels Sven en Arthur!

Misdaad en Straf ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Room to Dream ook vetjes he Arthur?

Leuk, die overzichtjes. Zo zagen mijn eerste 2 maanden van het jaar eruit:

Januari:
1. Simon Vestdijk - Ivoren Wachters (1951) - 3,5*
2. Camilo José Cela - La Familia de Pascual Duarte (1942) - 3,0*
3. Maryse Condé - La Vie Scélérate (1987) - 3,5*
4. Yasushi Inoue - Ryōjū [The Hunting Gun] (1949) 3,0*

Februari:
5. Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray (1891) - 3,5*
6. Karima Ouchan - Nooit Geschreven Brief aan Mijn Vader (1999) - 2,5*
7. Simon Vinkenoog - Hoogseizoen (1962) - 3,5*
8. Peter Verhelst - De Kleurenvanger (1996) - 4,0*

Nu bezig in László Krasznahorkai - Háború és Háború [War and War] (1999)

madmadder schreef:

Room to Dream ook vetjes he Arthur?

Ja heerlijk! Had van mij nog een heel stuk uitgebreider gemogen zijn zelfs.

Oh, en David Lynch die te zenuwachtig is om naar de première van The Elephant Man te gaan, dus thuiswacht op het kindje van iemand van de productie zodat die wel naar de première kan gaan

Koenr schreef:

8. Peter Verhelst - De Kleurenvanger (1996) - 4,0*

Naar deze ben ik ook al tijden benieuwd trouwens. Is er nog niet van gekomen omdat het de enige Verhelst is die mijn lokale bib niet in de aanbieding heeft om een of andere vreemde reden, dus binnenkort maar eens gewoon zelf aanschaffen.

ArthurDZ schreef:
Naar deze ben ik ook al tijden benieuwd trouwens. Is er nog niet van gekomen omdat het de enige Verhelst is die mijn lokale bib niet in de aanbieding heeft om een of andere vreemde reden, dus binnenkort maar eens gewoon zelf aanschaffen.

Gevonden in een straatbiebje, zoals 75% van bovenstaande titels eigenlijk.

Je mag mijn exemplaar best lenen, laat maar weten als je nog een keer in de buurt van Rotterdam bent voor een concert. (En anders ben ik zelf begin mei weer in Brussel voor werk).

Koen, jij lieverd! Zal dan eerder Brussel worden denk ik, kunnen we waarschijnlijk wel iets regelen Dan worden dat een aantal uitstekende Belgische kwaliteitsbieren in ruil

Mijn eerste twee maanden:

- Vrijstaat Lux : Mathia Pagnaer
- 14 Juli : Eric Vuillard
- De Franse revolutie - Johan Op De Beeck
- De Franse revolutie deel 2 - Johan Op De Beeck
- Napoleon deel 1 - Johan Op De Beeck
- Napoleon deel 2 - Johan Op De Beek
- Amalia Prinses van Oranje - Matthias Rozemond
- Factotum - Charles Bukowski
- Chronicles - Bob Dylan
- How Does It Feel: Leven met Bob Dylan - Harm Peter Smilde
- Lolita - Vladimir Nabokov
- Het Verhaal van Een Huwelijk - Geir Gulliksen
- Herfst - Karl Ove Knausgard
- Betting On The Muse - Charles Bukowski

Wat is Lolita van Nabokov een vreselijk boek zeg, niet door te komen. Ik heb mij ook zelden zo geërgerd aan een hoofdpersoon in een boek. Dat is ook wel weer de kracht van het boek maar het gaat allemaal zo langzaam dat het mij niet lukte meer dan een hoofdstuk per keer te lezen. In de tijd dat ik dit boek las heb ik vier andere boeken uitgelezen.

MarkS73 schreef:

Wat is Lolita van Nabokov een vreselijk boek zeg, niet door te komen. Ik heb mij ook zelden zo geërgerd aan een hoofdpersoon in een boek.

Haha, precies de reden waarom ik 'm heb weggelegd na een hoofdstuk of twee, drie. Van mij hoeven romanhoofdpersonages zeker niet per se goede mensen te zijn maar hier voelde het echt te onaangenaam. Tja, niemand kan alles mooi vinden/appreciëren hé.

Hij staat hier al lang in de kast, ben wel benieuwd. Heb me wel voorgenomen om er in ieder geval dit jaar in te beginnen. Mijn Lieve Gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld wordt vaak vergeleken met Lolita en die vond ik wel redelijk fantastisch.

madmadder schreef:
Hij staat hier al lang in de kast, ben wel benieuwd. Heb me wel voorgenomen om er in ieder geval dit jaar in te beginnen. Mijn Lieve Gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld wordt vaak vergeleken met Lolita en die vond ik wel redelijk fantastisch.

Het lijkt er sterk op dat de wereld aan het doorslaan is - onlangs was er dat debat over die auteur Peter ... (ook op tv, met recensent Frank ... en Erik Dijkstra) - en daarin namen zowel de recensent als Erik Dijkstra het voor die auteur op: fictie (roman) staat niet gelijk aan werkelijkhed en het is de taak van de lezer om zoiets te doorzien.

In een van de Kameleon-films (een jeugdfilm n.b.) zit een nauwelijks verholen verwijzing naar Lolita. Als iemand zo apert de relatie roman en werkelijkheid blijft leggen, moet ie zeker de fictie van Cëline en Jonathan Littell mijden en ook Das Parfum van Patrick Süskind kan ie beter niet ter hand nemen,

Misschien moet er dan een soort van 'parental advisory' sticker komen - dit boek niet lezen met een denkraam kleiner dan 80 * 120 cm.

Bij Dostojewski weet je tenminste waar je aan toe bent - wanneer daar op p. 12 een muur wordt beschreven met daarin een kromme roestige haak, weet je iig zeker dat een van de hoofdpersonen zich in de loop van het verhaal aan die haak zal ophangen

Leuk en aardig allemaal, maar ben de roman dus wel nog aan het lezen hé, Stijn Spoiler

Gast
geplaatst: vandaag om 20:17 uur

geplaatst: vandaag om 20:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.