Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
4
geplaatst: 19 november 2023, 12:08 uur
Druk met werk, dus minder tijd om te lezen deze maanden. Kan enkel deze 4 aan de lijst van dit jaar toevoegen.
Augustus:
29. Nikos Kazantzakis - O Christos Xanastavronetai [Christ Recrucified] (1954) / 4,5* ❤️
30. Ioannis Kondylakis - Patouchas (1892) / 3,5*
Oktober/November:
31. Stanisław Lem - Cyberiada [The Cyberiad] (1965) / 3,0*
32. Kurt Vonnegut - The Sirens of Titan (1959) / 4,0*
Gisteren begonnen in De Kapellekensbaan van Louis Paul Boon. Ligt hier al jaren klaar - ben heel benieuwd.
Augustus:
29. Nikos Kazantzakis - O Christos Xanastavronetai [Christ Recrucified] (1954) / 4,5* ❤️
30. Ioannis Kondylakis - Patouchas (1892) / 3,5*
Oktober/November:
31. Stanisław Lem - Cyberiada [The Cyberiad] (1965) / 3,0*
32. Kurt Vonnegut - The Sirens of Titan (1959) / 4,0*
Gisteren begonnen in De Kapellekensbaan van Louis Paul Boon. Ligt hier al jaren klaar - ben heel benieuwd.
0
geplaatst: 19 november 2023, 21:20 uur
Ik ben ook benieuwd wat je ervan gaat vinden, Koenr, ik vind het een bescheiden meesterwerkje. 

1
geplaatst: 19 november 2023, 21:55 uur
AOVV schreef:
Ik ben ook benieuwd wat je ervan gaat vinden, Koenr, ik vind het een bescheiden meesterwerkje.
De 2 eerdere boeken die ik van Boon las (De Bende van Jan de Lichte & Vergeten Straat) vond ik allebei al erg sterk, dus ik hoop dat dat een goede voorbode is. Dit boek is in ieder geval nóg eigenzinniger - qua taalgebruik en vorm - merk ik. We gaan het zien.
Jouw ervaring eerder dit jaar was overigens ook een aanleiding om het boek weer iets prominenter op mijn leeslijst te zetten, voor dit jaar of volgend jaar.
2
geplaatst: 22 november 2023, 18:27 uur
https://media.s-bol.com/xOW6RJ9GLvE/kZwKv6E/547x840.jpg
Vakantielectuur afgelopen week. Jullie raden nooit waar ik was.
Vakantielectuur afgelopen week. Jullie raden nooit waar ik was.
1
geplaatst: 26 november 2023, 09:56 uur
November dus NaNo dus veel geschreven en weinig gelezen, maar:
51. bell hooks - Feminism Is for Everybody
0
WVTRVE
geplaatst: 26 november 2023, 18:32 uur
Veel schrijven dus? En heb je ook zo'n zelfgehaakte Vikinghelm?
4
geplaatst: 30 november 2023, 20:34 uur
November 2023
59. Hailey Piper - No Gods for Drowning (2022) 3,5*
60. V.E. Schwab - De Kleuren van Magie (2015) 4*
61. Roger Zelazny - The Dream Master (1966) 3*
62. H.G. Wells - The Island of Dr. Moreau (1896) 3,5*
63. Ed Yong - Een Immense Wereld (2022) 4,25*
64. T. Kingfisher - Nettle & Bone (2022) 3,75*
65. Fritz Leiber - The Big Time (1956) 3,25*
66. Sarah Gailey - Just Like Home (2022) 3,5*
Ik hang dit jaar van de obsessies aan elkaar en deze maand heb ik in zo'n beetje al mijn vrije momenten gelezen. Stukjes van De Kleuren van Magie, Een Immense Wereld en Just Like Home staan klaar, maar ik moet nog een moment vinden om ze online te zetten.
Het was wel een fijne leesmaand, geen echt grote uitschieters maar eigenlijk ook geen tegenvallers. Mijn doelen van 60 boeken en 18.000 pagina's zijn inmiddels gehaald, zou leuk zijn als ik in december nog aan de 70 gelezen boeken kan komen (maar ik voel een filmobsessie aan komen dus het lezen zal wel weer wat minder gaan worden).
Momenteel aan het lezen:
Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven (1971): geweldig boek tot nu toe weer van Le Guin. Echt heerlijk hoe zij boeiende filosofische vragen in zulke meeslepende en prikkelende verhalen weet te verpakken.
Emily St. John Mandel - The Glass Hotel (2020): net in begonnen dus kan er nog niet veel over zeggen, behalve dat het onderhoudend is en fijn wegleest (maar ik kan me wel voorstellen dat het niet erg zal beklijven)
James Nestor - Het Nieuwe Ademen (2020): voelt een beetje aan als pseudo-wetenschap, maar wel leuk om te lezen.
59. Hailey Piper - No Gods for Drowning (2022) 3,5*
60. V.E. Schwab - De Kleuren van Magie (2015) 4*
61. Roger Zelazny - The Dream Master (1966) 3*
62. H.G. Wells - The Island of Dr. Moreau (1896) 3,5*
63. Ed Yong - Een Immense Wereld (2022) 4,25*
64. T. Kingfisher - Nettle & Bone (2022) 3,75*
65. Fritz Leiber - The Big Time (1956) 3,25*
66. Sarah Gailey - Just Like Home (2022) 3,5*
Ik hang dit jaar van de obsessies aan elkaar en deze maand heb ik in zo'n beetje al mijn vrije momenten gelezen. Stukjes van De Kleuren van Magie, Een Immense Wereld en Just Like Home staan klaar, maar ik moet nog een moment vinden om ze online te zetten.
Het was wel een fijne leesmaand, geen echt grote uitschieters maar eigenlijk ook geen tegenvallers. Mijn doelen van 60 boeken en 18.000 pagina's zijn inmiddels gehaald, zou leuk zijn als ik in december nog aan de 70 gelezen boeken kan komen (maar ik voel een filmobsessie aan komen dus het lezen zal wel weer wat minder gaan worden).
Momenteel aan het lezen:
Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven (1971): geweldig boek tot nu toe weer van Le Guin. Echt heerlijk hoe zij boeiende filosofische vragen in zulke meeslepende en prikkelende verhalen weet te verpakken.
Emily St. John Mandel - The Glass Hotel (2020): net in begonnen dus kan er nog niet veel over zeggen, behalve dat het onderhoudend is en fijn wegleest (maar ik kan me wel voorstellen dat het niet erg zal beklijven)
James Nestor - Het Nieuwe Ademen (2020): voelt een beetje aan als pseudo-wetenschap, maar wel leuk om te lezen.
4
geplaatst: 1 december 2023, 14:47 uur
November 2023:
1. Lobbyen in de Wetstraat - Dominique Soenens (2017) 3,5*
2. Vele Hemels boven de Zevende - Griet Op de Beeck (2013) 2,5*
3. Rubicon. The Triumph and Tragedy of the Roman Republic - Tom Holland (2003) 4*
4. The Third Policeman - Flann O'Brien (1967) 3*
Geen hemelsbestormende leesmaand, maar dat kan ook niet altijd natuurlijk. Rubicon vond ik nog het tofste boek, de wereld van de laatste jaren van de Romeinse Republiek kwam echt zeer mooi tot leven vond ik. Een tijdperk vol supersterren wiens namen de meeste mensen nog altijd bekend in de oren zullen klinken zoals Caesar, Cicero, Cleopatra, Marcus Antonius en Octavianus (later bekend als Augustus) maar de lijntjes tussen deze figuren waren mij voorheen niet altijd duidelijk, nu wel dus.
De andere non-fictie, Lobbyen In De Wetstraat, vond ik ook erg boeiend, maar de structuur van het werk (waarin ieder hoofdstuk feitelijk leest als een lang krantenartikel) zorgde voor net te veel afstand om me echt heel betrokken te laten voelen bij wat verteld werd. Verder wel een boek vol zaken waar iedereen eigenlijk vanaf zou moeten weten, want bijvoorbeeld de manier waarop de farmaceutische industrie druk uitoefent op de Belgische regering is gewoon te hallucinant voor woorden.
Dan twee lichte fictie-missers: Vele Hemels is leuk geschreven en begon ook erg goed, maar de hoofdpersonages kregen hoe langer hoe meer medelijden met zichzelf en daar kan ik nu eenmaal niet zo goed tegen (ook niet in het echte leven trouwens), dus tegen het einde was ik op bijna iedere pagina wel ergens met mijn ogen aan het rollen, geen goed teken. The Third Policeman is een soort Ierse Alice In Wonderland waarin afdalen in het konijnenhol vervangen is door het plegen van een moord, maar de surrealistische situaties misten bij mij vaker doel dan dat ze in de roos zaten, dus daarom kwam ik ook niet hoger dan een 3.
December wordt sowieso al een stukje beter, want ik ben bezig in Stille Sneeuwval. Stille Sneeuwval
1. Lobbyen in de Wetstraat - Dominique Soenens (2017) 3,5*
2. Vele Hemels boven de Zevende - Griet Op de Beeck (2013) 2,5*
3. Rubicon. The Triumph and Tragedy of the Roman Republic - Tom Holland (2003) 4*
4. The Third Policeman - Flann O'Brien (1967) 3*
Geen hemelsbestormende leesmaand, maar dat kan ook niet altijd natuurlijk. Rubicon vond ik nog het tofste boek, de wereld van de laatste jaren van de Romeinse Republiek kwam echt zeer mooi tot leven vond ik. Een tijdperk vol supersterren wiens namen de meeste mensen nog altijd bekend in de oren zullen klinken zoals Caesar, Cicero, Cleopatra, Marcus Antonius en Octavianus (later bekend als Augustus) maar de lijntjes tussen deze figuren waren mij voorheen niet altijd duidelijk, nu wel dus.
De andere non-fictie, Lobbyen In De Wetstraat, vond ik ook erg boeiend, maar de structuur van het werk (waarin ieder hoofdstuk feitelijk leest als een lang krantenartikel) zorgde voor net te veel afstand om me echt heel betrokken te laten voelen bij wat verteld werd. Verder wel een boek vol zaken waar iedereen eigenlijk vanaf zou moeten weten, want bijvoorbeeld de manier waarop de farmaceutische industrie druk uitoefent op de Belgische regering is gewoon te hallucinant voor woorden.
Dan twee lichte fictie-missers: Vele Hemels is leuk geschreven en begon ook erg goed, maar de hoofdpersonages kregen hoe langer hoe meer medelijden met zichzelf en daar kan ik nu eenmaal niet zo goed tegen (ook niet in het echte leven trouwens), dus tegen het einde was ik op bijna iedere pagina wel ergens met mijn ogen aan het rollen, geen goed teken. The Third Policeman is een soort Ierse Alice In Wonderland waarin afdalen in het konijnenhol vervangen is door het plegen van een moord, maar de surrealistische situaties misten bij mij vaker doel dan dat ze in de roos zaten, dus daarom kwam ik ook niet hoger dan een 3.
December wordt sowieso al een stukje beter, want ik ben bezig in Stille Sneeuwval. Stille Sneeuwval

0
geplaatst: 1 december 2023, 20:15 uur
ArthurDZ schreef:
Die heb ik hier ook klaarliggen! Zal iets voor volgend jaar worden, vermoed ik.
Ik heb me de laatste tijd ledig gehouden met Geschiedenis van de Moderne Literatuur van Herman Brusselmans, een nogal dikke, taaie pil die eigenlijk alles behalve een geschiedenis van de moderne literatuur is. Allicht het laatste boek van deze omvang (600 pagina's) van Brusselmans' hand, zeker nu de arme stakker vader is geworden.
En ik vond het nog best OK, als ik eerlijk moet wezen. Enig verhaal of plot moet je in dit boek niet gaan zoeken (wat voor wel meer Brusselmansiaanse kolder geldt), en daar lees ik 'm ook gewoon niet voor. Voordeel is dat je eigenlijk nooit "in het verhaal" dient te zitten om je ermee te vermaken. De onderneming even beu? Gewoon enkele dagen laten liggen!
Wat het volgende boek wordt, is vooralsnog een groot mysterie, dat ik komende maandag voor mezelf probeer te ontrafelen.
3
geplaatst: 1 december 2023, 20:24 uur
/eindejaarslijstjespoiler Stille Sneeuwval is mijn favoriete boek van 2023. Veel plezier Arthur en AOVV!
Vele hemels boven de zevende ben ik het helemaal mee eens, heb later nog eens een verfilming van een boek van Griet op de Beeck gezien en dat was ook weer alleen maar kommer en kwel. Hoef echt nooit meer wat van haar te lezen (of te zien) want vind het allemaal echt stomvervelend. Zelfmedelijden inderdaad echt een no go en opeenstapelingen van ellende die verder geen enkel ander doel dienen dan de lezer beroeren (wat bij mij dus nooit lukt) ook.
Vele hemels boven de zevende ben ik het helemaal mee eens, heb later nog eens een verfilming van een boek van Griet op de Beeck gezien en dat was ook weer alleen maar kommer en kwel. Hoef echt nooit meer wat van haar te lezen (of te zien) want vind het allemaal echt stomvervelend. Zelfmedelijden inderdaad echt een no go en opeenstapelingen van ellende die verder geen enkel ander doel dienen dan de lezer beroeren (wat bij mij dus nooit lukt) ook.
4
geplaatst: 1 december 2023, 21:32 uur
Stille Sneeuwval heb ik in 2020 eindelijk gelezen na het zeker een jaar of 15 op de plank te hebben gehad (ik kocht een tijdje fanatiek elke Nederlandse vertaling van Mishima, Oë en Tanizaki die ik tegenkwam - inmiddels niet meer omdat ik i.i.g. van Tanizaki al het in het Nederlands vertaalde werk heb
) en het werd toen gelijk één van mijn lievelingsboeken aller tijden, echt fantastisch. Heb vorig jaar de recentere heruitgave aan mijn moeder gegeven, die heeft er ook erg van genoten. Er is ook een verfilming (als The Makioka Sisters) waarvan een Criterion is, ben ergens wel benieuwd, maar het is ook wel bijzonder dat 'ie slechts 140 minuten duurt, haha, ik kan me gewoon niet voorstellen dat het vergelijkbare diepgang heeft. Voel er meer voor hem gewoon nog eens te lezen, het was gewoon zo'n fantastische leeservaring. Geniaal boek, met gemak top 10, beste Tanizaki ook, al heeft Tanizaki genoeg geweldige dingen geschreven. De Sleutel en Dagboek van een Oude Dwaas zijn daarvan de bekendste en beide uitstekend. Kruisende Lijnen was ooit mijn eerste Tanizaki toen ik 18 was en ook heel fijn. Iets recenter eindelijk Liever Nog Op De Blaren gelezen en ook die past mooi in dat rijtje. Ze belichten allemaal wel wat dimensies die in Stille Sneeuwval veelomvattender, dieper, mooier en perfecter uitgewerkt worden. Natuurlijk zijn De Sleutel, Dagboek... en Kruisende Lijnen ook vooral romans van intrige en Tanizaki's eigenzinnige benadering van erotiek. Stille Sneeuwval is daarin dan wel heel anders imo. Dagboek en De Sleutel... in het bijzonder lezen echter wel bijna als spannende detectiveromans, echt super - bijster slim geplot, puntje-van-je-stoel-ervaringen, beide. De historische roman Het Geheim van de Heer Musashi deed mij persoonlijk iets minder, voelde meer als een stijloefening enerzijds en als een eerbetuiging aan de Japanse traditie anderzijds, en niet als daadwerkelijk een werk van Tanizaki. Daarnaast vond ik ooit eens ergens in een boekwinkeltje zijn beroemde essay Lof der Schaduw, over Japanse esthetiek, dat later ook integraal (in een nieuwe vertaling) in de bundel De Brug der Dromen is opgenomen. Die bundel is ook erg fijn, maar vooral voor de completist, niet in de laatste plaats vanwege het prijskaartje (er staat momenteel op boekwinkeltjes een exemplaar voor een nette €35, trouwens).
tl;dr: Tanizaki is een baas.
) en het werd toen gelijk één van mijn lievelingsboeken aller tijden, echt fantastisch. Heb vorig jaar de recentere heruitgave aan mijn moeder gegeven, die heeft er ook erg van genoten. Er is ook een verfilming (als The Makioka Sisters) waarvan een Criterion is, ben ergens wel benieuwd, maar het is ook wel bijzonder dat 'ie slechts 140 minuten duurt, haha, ik kan me gewoon niet voorstellen dat het vergelijkbare diepgang heeft. Voel er meer voor hem gewoon nog eens te lezen, het was gewoon zo'n fantastische leeservaring. Geniaal boek, met gemak top 10, beste Tanizaki ook, al heeft Tanizaki genoeg geweldige dingen geschreven. De Sleutel en Dagboek van een Oude Dwaas zijn daarvan de bekendste en beide uitstekend. Kruisende Lijnen was ooit mijn eerste Tanizaki toen ik 18 was en ook heel fijn. Iets recenter eindelijk Liever Nog Op De Blaren gelezen en ook die past mooi in dat rijtje. Ze belichten allemaal wel wat dimensies die in Stille Sneeuwval veelomvattender, dieper, mooier en perfecter uitgewerkt worden. Natuurlijk zijn De Sleutel, Dagboek... en Kruisende Lijnen ook vooral romans van intrige en Tanizaki's eigenzinnige benadering van erotiek. Stille Sneeuwval is daarin dan wel heel anders imo. Dagboek en De Sleutel... in het bijzonder lezen echter wel bijna als spannende detectiveromans, echt super - bijster slim geplot, puntje-van-je-stoel-ervaringen, beide. De historische roman Het Geheim van de Heer Musashi deed mij persoonlijk iets minder, voelde meer als een stijloefening enerzijds en als een eerbetuiging aan de Japanse traditie anderzijds, en niet als daadwerkelijk een werk van Tanizaki. Daarnaast vond ik ooit eens ergens in een boekwinkeltje zijn beroemde essay Lof der Schaduw, over Japanse esthetiek, dat later ook integraal (in een nieuwe vertaling) in de bundel De Brug der Dromen is opgenomen. Die bundel is ook erg fijn, maar vooral voor de completist, niet in de laatste plaats vanwege het prijskaartje (er staat momenteel op boekwinkeltjes een exemplaar voor een nette €35, trouwens). tl;dr: Tanizaki is een baas.
1
geplaatst: 1 december 2023, 22:27 uur
Ah, dit maakt mij erg nieuwsgierig naar Stille Sneeuwval, ik zet hem op mijn lijstje
Dit jaar heb ik Kruisende Lijnen gelezen als mijn eerste (en tot nu toe enige) Tanizaki - die beviel me erg goed, al las het soms nèt iets teveel als één continue intrige. In ieder geval wel de moeite waard en maakte me ook nieuwsgierig naar meer werk van hem.
Dit jaar heb ik Kruisende Lijnen gelezen als mijn eerste (en tot nu toe enige) Tanizaki - die beviel me erg goed, al las het soms nèt iets teveel als één continue intrige. In ieder geval wel de moeite waard en maakte me ook nieuwsgierig naar meer werk van hem.
1
geplaatst: 7 december 2023, 10:44 uur
Uit: Paul Auster - Invisible
Een intrigerend boek met een aantal verrassende wendingen en onbetrouwbare vertellers. Daardoor hield het me goed bij de les, alleen het einde voelde een beetje als een anticlimax. 4*
Nu begonnen in: Stephen King - Pet Sematary.
Een intrigerend boek met een aantal verrassende wendingen en onbetrouwbare vertellers. Daardoor hield het me goed bij de les, alleen het einde voelde een beetje als een anticlimax. 4*
Nu begonnen in: Stephen King - Pet Sematary.
1
geplaatst: 7 december 2023, 20:57 uur
november was nog eens een goeie leesmaand:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1949.jpg
3,5*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1545.jpg?cb=1506695598
3*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/4000/4944.jpg?cb=1562329035
3*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/101000/101125.jpg?cb=1652302610
4*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/100000/100008.jpg?cb=1644733416
2*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1949.jpg
3,5*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1545.jpg?cb=1506695598
3*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/4000/4944.jpg?cb=1562329035
3*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/101000/101125.jpg?cb=1652302610
4*
https://www.boekmeter.nl/images/cover/100000/100008.jpg?cb=1644733416
2*
1
geplaatst: 7 december 2023, 22:30 uur
exsxesven schreef:
(quote)
52. Javier Zamora - Solito
De 52 daarmee in ieder geval gehaald, 60 zit er niet in denk ik dit jaar

1
geplaatst: 8 december 2023, 20:04 uur
exsxesven schreef:
(quote)
53. Douglas Thomas - Never Use Futura
4
geplaatst: 9 december 2023, 13:24 uur
https://live.staticflickr.com/3539/3411477164_1fb3633b89_b.jpg
Herlezen. Essentieel voor de fan, die hier meer aan heeft dan aan de recente autobio van Thurston Moore die verbazingwekkend weinig nieuwe info over Sonic Youth biedt. Interviews, dagboekfragmenten, tourverslagen, essays, artikels, alle artwork en twee 7" singles met een solonummer van elk bandlid. Ben in het gelukkige bezit van een exemplaar maar tegenwoordig alleen erg duur tweedehands verkrijgbaar (ik zie prijzen vanaf 250 oplopend tot 2500 euro) wegens beide drukken uitverkocht.
Herlezen. Essentieel voor de fan, die hier meer aan heeft dan aan de recente autobio van Thurston Moore die verbazingwekkend weinig nieuwe info over Sonic Youth biedt. Interviews, dagboekfragmenten, tourverslagen, essays, artikels, alle artwork en twee 7" singles met een solonummer van elk bandlid. Ben in het gelukkige bezit van een exemplaar maar tegenwoordig alleen erg duur tweedehands verkrijgbaar (ik zie prijzen vanaf 250 oplopend tot 2500 euro) wegens beide drukken uitverkocht.
* denotes required fields.