MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

Sir Spamalot (crew)
En ook deze, ik was er al bijna maar Geddy kreeg voorrang!
https://m.media-amazon.com/images/I/81yN9r161nL._SL1500_.jpg

panjoe (moderator)
Afgelopen week op familiebezoek in Berlijn heb ik eindelijk weer eens de tijd genomen om wat fictie te lezen. Eers las ik Human Acts van Han Kang. The Vegetarian vond ik al behoorlijk duister, maar dat lijkt wel een kinderboek vergeleken met dit semi-fictieve memoir van de brute reactie van het militair-dicatoriale Zuid-Koreaanse regime op de opstand in de provincie Gwangju. Misschien wel het meest verpletterende boek dat ik tot dusver heb gelezen. 8/10

Daarna heb ik The Leviathan van Rosie Andrews gelezen, een horrornovelle die vorig jaar is uitgekomen, maar zich afspeelt in (en geschreven is als geschreven in) Engeland begin 18e eeuw. Een meer dan prima literair fantasywerkje, af en toe vond ik de schrijfstijl wat gekunsteld, en door het feit dat ik deze direct na Human Acts las had de horror niet zo'n impact. Niet dat ik daar per se naar op zoek was, sterker nog, ik vond het wel best zo. Ook een aanrader. 7,3/10

Het volgende boek dat ik wil lezen is I Want to Die but I Want to Eat Tteokbokki van Baek Sehee, ook een Koreaans boek en waarschijnlijk niet veel vrolijker dan het bovenstaande. Daarna The Chile Project: The Story of the Chicago Boys and the Downfall of Neoliberalism, door Sebastian Edwards, die ik voor mijn verjaardag heb gekregen. Verder nog op de kop getikt: de nieuwe Knausgård en Frantz Fanons The Wretched of the Earth. Genoeg om naar uit te kijken dus nog.

exsxesven schreef:
(quote)

54. Grady Hendrix - My Best Friend's Exorcism

55. Min Jin Lee - Pachinko

Fantastisch!

exsxesven schreef:
(quote)

55. Min Jin Lee - Pachinko

Fantastisch!

56. Mona Awad - Bunny

Kut en kut en kutttttttt

Mijn overzichtje voor december komt nog, maar ik heb al wel vast een eindejaarslijstje met mijn favoriete boeken van 2023 gemaakt.

Statistiekjes:

- Gelezen boeken: 70
- Aantal pagina’s 20032 (286 pagina’s per boek, ruim 56 pagina’s per dag)
- 1/3 vrouwelijke auteurs
- Bijna de helft van de gelezen boeken is geschreven door Amerikaanse auteurs (dit is wat genre-fictie doet), op de tweede plek staat Nederland met 13 boeken. Voor het eerst boeken gelezen uit Taiwan en Bulgarije.
- Beste leesmaand: februari (2574 pagina’s). Slechtste leesmaand: september (355 pagina’s)
- Aantal x genre-fictie: 26. Aantal keer non-fictie: 23
- Gemiddelde waardering: 3,59 sterren
- Dikste boek: 938 (James Joyce – Ulysses). Dunste boek: 50 (Pei-Ying Lin – Virophilia)
- Oudste boek: 380 v. Christus (Plato – Phaedo)
- De helft gelezen als e-book

Top 10:

1. Junichiro Tanizaki - Stille Sneeuwval
2. David van Reybrouck - Congo. Een Geschiedenis
3. N.K. Jemisin - The Stone Sky
4. Jon Fosse - A New Name: Septology VI-VII
5. Bret Easton Ellis - Less Than Zero
6. Arthur C. Clarke - 2001: A Space Odyssey
7. Edith Eva Eger - De Keuze: Leven in Vrijheid
8. Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven
9. Kenzaburo Oë - Seventeen & Homo Sexualis
10. Cormac McCarthy - No Country for Old Men

Op mijn blog heb ik een top15 gemaakt met toelichtingen, leesvoornemens en dat soort dingen.

Vanwege een verzakte rugwervel, opgelopen tijdens sporten in mei het hele jaar niet kunnen werken, klinkt dramatisch maar ik heb eigenlijk best genoten van mijn halfjaartje vrij. Een pluspunt was ook dat ik dit jaar veel tijd had om te lezen, 61 boeken in totaal.

In willekeurige volgorde zijn dit mijn tien favorieten voor dit jaar:

Grappig trouwens madmadder dat je ook Less Than Zero in je top 10 van dit jaar hebt staan.

1. Vernietigen - Michel Houellebecq
2. Lied Der Vrijheid - Russel Shorto
3. Crossroads - Jonathan Franzen
4. Kalle : De memoires van Abel Sikkink - Bert Wagendorp
5. Napoleon deel 1 en 2 - Johan Op De Beeck
6. De Franse revolutie deel 1 en 2 - Johan Op de Beeck
7. Less Than Zero - Bret Easton Ellis
8. De Morgenster - Karl Ove Knausgard
9. Down The Highway - Howard Sounes
10. The Bonfire Of The Vanities - Tom Wolf

exsxesven schreef:
(quote)

56. Mona Awad - Bunny

Kut en kut en kutttttttt

57. George Eliot - Silas Marner

Top 10 dit jaar gelezen, met een bescheiden 31 boeken op de teller:

1. Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid - Douglas R. Hofstadter
2. Het Gouden Paviljoen– Yukio Mishima
3. A Good Man Is Hard to Find and Other Stories - Flannery O'Connor
4. Solenoid - Mircea Cărtărescu
5. The Road - Cormac McCarthy
6. Ficciones - Jorge Luis Borges
7. De Glazen Brug - Marga Minco
8. The Origins of Totalitarianism - Hannah Arendt
9. Soumission - Michel Houellebecq
10. Homo Faber - Max Frisch

Eigenlijk zou ik ook nog Roger Penrose's- The Emperor's New Mind ertussen moeten proppen, maar daar begreep ik maar de helft van.

Zo, de laatste van het jaar:

https://www.boekmeter.nl/images/cover/57000/57788.jpg?cb=1504730016

De verfilming binnenkort ook maar eens tot mij nemen, deze indringende roman van Olyslaeghers, die, zich regelmatig bedienend van de Antwerpse spreektaal, op pittige wijze geen blad voor de mond neemt. Hij werd bijgestaan door Herman Van Goethem wat de historische context van de roman betreft. Erg fraaie vertelling/ontboezeming van een oude man.

exsxesven schreef:
(quote)

57. George Eliot - Silas Marner

58. Gabrielle Zevin - The Storied Life of A.J. Fikry

Dat was onverwacht een grappige double bill, want de blurb van A.J. Fikry:

A.J. Fikry, the grumpy owner of Island Books, is going through a hard time: his bookshop is failing, he has lost his beloved wife, and a prized rare first edition has been stolen.

But one day A.J. finds two-year-old Maya sitting on the bookshop floor, with a note attached to her asking the owner to look after her. His life - and Maya's - is changed forever.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/12000/12869.jpg

https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/512.jpg
Zij het de gehele tekst in stripvorm gegoten en geïllustreerd door Dick Matena

exsxesven schreef:
(quote)

58. Gabrielle Zevin - The Storied Life of A.J. Fikry

Dat was onverwacht een grappige double bill, want de blurb van A.J. Fikry:

A.J. Fikry, the grumpy owner of Island Books, is going through a hard time: his bookshop is failing, he has lost his beloved wife, and a prized rare first edition has been stolen.

But one day A.J. finds two-year-old Maya sitting on the bookshop floor, with a note attached to her asking the owner to look after her. His life - and Maya's - is changed forever.

58. Ottessa Moshfegh - Lapvona

Precies 10 boeken gelezen dit jaar:

1. Jonathan Franzen - Crossroads
2. Michel Houellebecq - Elementaire Deeltjes
3. Hans Fallada - Alleen in Berlijn
4. Ian McEwan - The Cockroach
5. Jeroen Olyslaegers - Wil
6. Thalia Verkade & Marco te Brömmelstroet - Het Recht van de Snelste
7. José Saramago - De Stad der Zienden
8. Randall Munroe - What If
9. Joseph Conrad - Heart of Darkness
10. Franz Kafka - De Metamorfose

December:
33. Louis Paul Boon - De Kapellekensbaan (1953) / 4,0*
34. Seichō Matsumoto - Ten to Sen [Tokyo Express / Points and Lines] (1958) / 3,0*

Daarmee kom ik tot 34 boeken dit jaar.

Wat overige statistiekjes, in navolging van madmadder.

1/5 vrouwelijke auteurs, slechts - volgend jaar weer wat meer op focussen wellicht.
Pagina's gelezen: 8,118
Dunste boek: Yasushi Inoue - Ryōjū (1949) - 74 pagina's
Dikste boek: José Maria de Eça de Queirós - O Crime do Padre Amaro (1875) - 502 pagina's
Oudste boek: José Maria de Eça de Queirós - O Crime do Padre Amaro (1875)
Beste boek: Nikos Kazantzakis - O Christos Xanastavronetai (1954) - 4,5*
Beste leesmaand: Juni
Minste leesmaand: September & Oktober
Gemiddelde waardering: 3,47 sterren

Per regio:
Europa: 22 (met name Nederland, België, Hongarije, en Griekenland)
Azië: 5
Noord-Amerika: 3
Afrika: 2
Oceanië: 1
Zuid-Amerika: 1

9 boeken dit jaar (al moet ik van Singers 'Yentl' nog 3 kortverhalen, maar dat gaat wel lukken)... zat nog wel een pil van 640 blz. bij, ter verdediging. Stats doe ik nooit aan.

exsxesven schreef:
(quote)

58. Ottessa Moshfegh - Lapvona

Dit was natuurlijk 59, dus:

60. Amelia Horgan - Lost in Work: Escaping Capitalism

...en daarmee dan tijd voor wat stats.

Aantal boeken gelezen: 60
Aantal pagina's: 17.392
Dikste boeken: Roberto Bolaño - The Savage Detectives (592 pagina's), Junichiro Tanizaki - De Brug der Dromen (572 pagina's), Min Jin Lee - Pachinko (551 pagina's)
Dunste boeken: Byung-Chul Han - Infocracy (59 pagina's), Auke Hulst - Zephyr (79 pagina's), bell hooks - Feminism Is for Everybody (118 pagina's)
35 boeken van vrouwelijke auteurs, 25 van mannelijke auteurs, geen boeken van expliciet non-binaire auteurs dit jaar
35 keer fictie, 25 keer non-fictie (waarbij autobiografisch werk geschaard is onder non-fictie)

Fictie top 5:
1. Dennis Cooper - The Sluts
2. Min Jin Lee - Pachinko
3. Ottessa Moshfegh - My Year of Rest and Relaxation
4. Percival Everett - The Trees
5. Marcel Proust - In Search of Lost Time, Vol. 1: The Way by Swann's

Non-fictie top 5:
1. David Foster Wallace - A Supposedly Fun Thing I'll Never Do Again
2. Silvia Federici - Caliban and the Witch: Women, the Body and Primitive Accumulation
3. Michelle Zauner - Crying in H-Mart
4. Michael Pollan - This Is Your Mind on Plants
5. Amelia Horgan - Lost in Work: Escaping Capitalism

De stats m.b.t. aantal boeken/pagina's blijven natuurlijk altijd maar een indicatie, Mona Awad's Bunny had haast zo veel bladzijden als het eerste deel van In Search of Lost Time, maar Bunny heb ik een paar uurtjes uitgelezen en over Proust deed ik een weekje of wat.

Zin in 2024, tevreden als ik op één boek per week uitkom en liefst weer 60.

Deze week nog een paar nieuwe boeken gekocht en gekregen, zin in:

Andrea Dworkin - Last Days at Hot Slit: The Radical Feminism of Andrea Dworkin
Ron Wakkary - Things We Could Design for More Than Human-Centered Worlds
Martin Puchner - The Written World: How Literature Shapes History
Virginie Despentes - King Kong Theory
Suzanne Simard - Finding the Mother Tree
Mariana Enriquez - Our Share of Night
Ottessa Moshfegh - Lapvona (inmiddels uit)

December:

1. Daisy Jones & The Six - Taylor Jenkins Reid (2019) 3,5*
2. Oliver Twist - Charles Dickens (1838) 3*
3. Stille Sneeuwval - Junichiro Tanizaki (1948) 4,5*

Daisy Jones & The Six was op aanraden van mijn zus, omdat het over muziek gaat (de geschiedenis van een fictieve band wordt gereconstrueerd aan de hand van interviews met betrokkenen). Pluspunten: het leest als een tierelier en op het einde van ieder hoofdstuk zit er iets wat je benieuwd maakt naar het volgende. Minpunten: boeken waar ieder personage maar één karaktertrek heeft, zouden geen 400 pagina's mogen duren. Er zit op het einde ook iets dat gepresenteerd wordt alsof het een grote twist is, maar eigenlijk niet erg belangrijk of zelfs maar interessant is. Verder een leuk tussendoortje.

Dickens en ik zullen wel nooit vrienden worden, hij heeft gewoon zo'n overbearing vertelstem die ik niet altijd even goed trek, hij plamuurt alles helemaal dicht als het ware. Ook niet dat ik het niet uit kan staan ofzo, gewoon minder mijn ding.

Stille Sneeuwval was genieten van een meester aan het werk op de top van zijn kunnen

Zojuist heb ik op de valreep van 2023 Pet Sematary van Stephen King uitgelezen. Ik dacht altijd dat horror op papier voor mij niet helemaal werkte (vergeleken met meer audiovisuele media), maar dit was oprecht luguber. De bovennaturlijke elementen zijn al creepy, maar het zijn eigenlijk juist de dingen die ook in onze alledaagse werkelijkheid kunnen gebeuren die dit boek voor mij echt eng maakten. Zeker als je zoals ik een kind hebt van dezelfde leeftijd als die van de hoofdpersoon.

En daarmee komt mijn teller over 2023 uit op 27 gelezen boeken, voor mijn doen echt niet slecht. De kwaliteit lag ook hoog en ik moest echt wat goede boeken laten schieten voor mijn top 10. Dit is hem geworden:

1. Catch-22 - Joseph Heller (4,5*)
2. Doktor Faustus - Thomas Mann
3. The End of Mr. Y. - Scarlett Thomas
4. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro
5. La Peste - Albert Camus
6. Pet Sematary - Stephen King
7. Bezonken Rood - Jeroen Brouwers (4*)
8. The Bone Clocks - David Mitchell
9. De Scharlaken Stad - Hella S. Haasse
10. Invisible - Paul Auster

Voor volgend jaar hoop ik nog wat meer te kunnen lezen, dus ik zet mijn doel op 30 boeken. Ik kijk ernaar uit om weer veel moois te gaan ontdekken!

Ik vind het altijd wat vreemd als mensen een bepaald aantal boeken willen lezen. Je hebt er toch van 100 en van 1000 pagina's dus ga je dan niet sneller grijpen naar dunnere boeken?

Dat gezegd zijnde, wat vond je van de turf genaamd The Bone Clocks, Slothrop? Is een van de beste romans die ik ooit gelezen heb.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.