Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek
zoeken in:
3
geplaatst: 30 december 2023, 15:31 uur
Daarom zet ik mijn leesdoel altijd op zestig boeken en 18.000 pagina’s. Makkelijk te halen en dan kun je ook nog eens een dikkerdje erbij pakken. Echt dikke boeken (+700 pagina’s) lees ik altijd maar één of twee per jaar van, vergt toch een bepaald soort concentratie en doorzettingsvermogen waar ik niet het hele jaar door zin in heb.
Gemiddeld zit ik altijd rond de 300 pagina’s per boek, dus zeker niet al te veel dunne boeken.
Gemiddeld zit ik altijd rond de 300 pagina’s per boek, dus zeker niet al te veel dunne boeken.
1
geplaatst: 30 december 2023, 15:36 uur
Ach, zo'n voornemen om x aantal boeken te lezen is vooral een uitdaging voor mezelf, om me een beetje scherp te houden
Als ik het niet haal is er geen man overboord, en ik ga de boeken die ik wil lezen er niet (veel) op aanpassen.
The Bone Clocks vond ik erg gaaf. Het was al een tijdje geleden dat ik iets van Mitchell had gelezen, maar ik vind zijn schrijfstijl erg prettig en het is altijd leuk om te zien hoe hij iedere keer weer iets nieuws weet te doen qua verteltechniek. In The Bone Cloks vond ik het mooi hoe hij veel verschillende genres weet te mixen en je toch het gevoel blijft houden dat je één boek leest. Zeker een aanrader!
Als ik het niet haal is er geen man overboord, en ik ga de boeken die ik wil lezen er niet (veel) op aanpassen.The Bone Clocks vond ik erg gaaf. Het was al een tijdje geleden dat ik iets van Mitchell had gelezen, maar ik vind zijn schrijfstijl erg prettig en het is altijd leuk om te zien hoe hij iedere keer weer iets nieuws weet te doen qua verteltechniek. In The Bone Cloks vond ik het mooi hoe hij veel verschillende genres weet te mixen en je toch het gevoel blijft houden dat je één boek leest. Zeker een aanrader!
1
geplaatst: 30 december 2023, 15:39 uur
Arno schreef:
Ik vind het altijd wat vreemd als mensen een bepaald aantal boeken willen lezen. Je hebt er toch van 100 en van 1000 pagina's dus ga je dan niet sneller grijpen naar dunnere boeken?
Dat gezegd zijnde, wat vond je van de turf genaamd The Bone Clocks, Slothrop? Is een van de beste romans die ik ooit gelezen heb.
Ik vind het altijd wat vreemd als mensen een bepaald aantal boeken willen lezen. Je hebt er toch van 100 en van 1000 pagina's dus ga je dan niet sneller grijpen naar dunnere boeken?
Dat gezegd zijnde, wat vond je van de turf genaamd The Bone Clocks, Slothrop? Is een van de beste romans die ik ooit gelezen heb.
E.M. Forster hanteerde in Aspects of the Novel als uitgangspunt voor een novel (=roman) een aantal van 45.000 woorden. Verwar "novel" overigens niet met "novelle" dat is een kortere vertelling (eenvoudiger qua vertelstructuur/inhoud).
Je kunt zelf ongeveer nagaan hoeveel pagina's dat worden. Het frappante is dat sommige boeken (in andere talen) in het origineel soms minder pagina's en een kleiner lettertype hebben dan de NL vertaling die vaak lijvig oogt, dikker en groter, vermoedelijk ook om de prijs te rechtvaardigen. Zelden zijn boeken in het Nederlands goedkoper dan 25,- Nou hebben we wel de goedkope edities, maar ik ervaar het als storend dat in meerdere andere landen pocket-edities veelal niet meer dan 6 of 7 euro kosten.
Overigens kun je dikkere boeken natuurlijk ook in met tussenpozen (tussendoor) lezen. Wie haalt het in zijn hoofd om Ulysses, Berlin Alexanderplatz of Der Zauberberg in één ruk uit te lezen
Ik lees altijd meerdere boeken parallel - dan bepaalt de stemming en de beschikbare tijd waarin ik verder ga; soms leg ik een boek wel eens weg - nu niet, denk ik dan. Mitchell is een vaardig taalkunstenaar, alleen Utopia Avenue blijft iets achter.
1
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 30 december 2023, 20:00 uur
Slothrop schreef:
Zojuist heb ik op de valreep van 2023 Pet Sematary van Stephen King uitgelezen. Ik dacht altijd dat horror op papier voor mij niet helemaal werkte (vergeleken met meer audiovisuele media), maar dit was oprecht luguber. De bovennaturlijke elementen zijn al creepy, maar het zijn eigenlijk juist de dingen die ook in onze alledaagse werkelijkheid kunnen gebeuren die dit boek voor mij echt eng maakten. Zeker als je zoals ik een kind hebt van dezelfde leeftijd als die van de hoofdpersoon.
En daarmee komt mijn teller over 2023 uit op 27 gelezen boeken, voor mijn doen echt niet slecht. De kwaliteit lag ook hoog en ik moest echt wat goede boeken laten schieten voor mijn top 10. Dit is hem geworden:
1. Catch-22 - Joseph Heller (4,5*)
2. Doktor Faustus - Thomas Mann
3. The End of Mr. Y. - Scarlett Thomas
4. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro
5. La Peste - Albert Camus
6. Pet Sematary - Stephen King
7. Bezonken Rood - Jeroen Brouwers (4*)
8. The Bone Clocks - David Mitchell
9. De Scharlaken Stad - Hella S. Haasse
10. Invisible - Paul Auster
Voor volgend jaar hoop ik nog wat meer te kunnen lezen, dus ik zet mijn doel op 30 boeken. Ik kijk ernaar uit om weer veel moois te gaan ontdekken!
Zojuist heb ik op de valreep van 2023 Pet Sematary van Stephen King uitgelezen. Ik dacht altijd dat horror op papier voor mij niet helemaal werkte (vergeleken met meer audiovisuele media), maar dit was oprecht luguber. De bovennaturlijke elementen zijn al creepy, maar het zijn eigenlijk juist de dingen die ook in onze alledaagse werkelijkheid kunnen gebeuren die dit boek voor mij echt eng maakten. Zeker als je zoals ik een kind hebt van dezelfde leeftijd als die van de hoofdpersoon.
En daarmee komt mijn teller over 2023 uit op 27 gelezen boeken, voor mijn doen echt niet slecht. De kwaliteit lag ook hoog en ik moest echt wat goede boeken laten schieten voor mijn top 10. Dit is hem geworden:
1. Catch-22 - Joseph Heller (4,5*)
2. Doktor Faustus - Thomas Mann
3. The End of Mr. Y. - Scarlett Thomas
4. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro
5. La Peste - Albert Camus
6. Pet Sematary - Stephen King
7. Bezonken Rood - Jeroen Brouwers (4*)
8. The Bone Clocks - David Mitchell
9. De Scharlaken Stad - Hella S. Haasse
10. Invisible - Paul Auster
Voor volgend jaar hoop ik nog wat meer te kunnen lezen, dus ik zet mijn doel op 30 boeken. Ik kijk ernaar uit om weer veel moois te gaan ontdekken!
Pet Sematary bezorgde me destijds de rillingen over het lijf, omdat er inderdaad ook alledaagse horror in zit. Kippenvel.
2
geplaatst: 1 januari 2024, 19:29 uur
Naar aanleiding van de interessante serie "The Fall Of The House Of Usher" ook even het kortverhaal gelezen van Poe.
https://www.boekmeter.nl/images/cover/5000/5089.jpg?cb=1698159579
In het verzamelboek van Poe dat ik uitleende staat een groot aantal verhalen, waaronder ook deze.
https://www.boekmeter.nl/images/cover/3000/3939.jpg?cb=1675959969
Opvallend dat dit verhaal duidelijk ook als inspiratie diende voor de schrijvers van de boven genoemde netflix-serie.
https://www.boekmeter.nl/images/cover/5000/5089.jpg?cb=1698159579
In het verzamelboek van Poe dat ik uitleende staat een groot aantal verhalen, waaronder ook deze.
https://www.boekmeter.nl/images/cover/3000/3939.jpg?cb=1675959969
Opvallend dat dit verhaal duidelijk ook als inspiratie diende voor de schrijvers van de boven genoemde netflix-serie.
1
geplaatst: 1 januari 2024, 19:33 uur
Slothrop schreef:
Ik vind juist de adaptaties op het scherm meestal minder sterk. Angst oproepen is makkelijker als er ruimte geboden wordt om bepaalde zaken zelf in te vullen. Ik denk dat ik 90% van King gelezen heb. Pet Cemetery is zeker niet slecht, al heeft hij er betere geschreven.
6
geplaatst: 2 januari 2024, 10:37 uur
Nog even de gelezen boeken van december:
67. Sébastien Bovie - Longing for Lo-Fi 3,75*
68. Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven 4*
69. James Nestor - Het Nieuwe Ademen 3,5*
70. Poul Anderson - The Enemy Stars 3*
71. Eva Meijer - De Grenzen van Mijn Taal 3,5*
Qua aantal bladzijden geen geweldige maand, maar met The Lathe of Heaven wel een pareltje gelezen. Ga ik zeker ook nog wel een stukje voor op mijn blog over schrijven.
Momenteel bezig in:
Emily St. John Mandel - The Glass Hotel --> bijna uit, onderhoudend, maar niet heel bijzonder
Mary Robinette Kowal - The Spare Man --> detective in de ruimte, best wel tofjes tot nu toe
Mike Davis - City of Quartz --> Was hier al in begonnen en toen weer wat uit het oog geraakt, maar is toch wel boeiende materie.
67. Sébastien Bovie - Longing for Lo-Fi 3,75*
68. Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven 4*
69. James Nestor - Het Nieuwe Ademen 3,5*
70. Poul Anderson - The Enemy Stars 3*
71. Eva Meijer - De Grenzen van Mijn Taal 3,5*
Qua aantal bladzijden geen geweldige maand, maar met The Lathe of Heaven wel een pareltje gelezen. Ga ik zeker ook nog wel een stukje voor op mijn blog over schrijven.
Momenteel bezig in:
Emily St. John Mandel - The Glass Hotel --> bijna uit, onderhoudend, maar niet heel bijzonder
Mary Robinette Kowal - The Spare Man --> detective in de ruimte, best wel tofjes tot nu toe
Mike Davis - City of Quartz --> Was hier al in begonnen en toen weer wat uit het oog geraakt, maar is toch wel boeiende materie.
5
geplaatst: 2 januari 2024, 18:32 uur
https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/457.jpg?cb=1545518586
Zo, deze tel ik nog mee voor 2023, dat zet mijn teller toch op 15 boeken wat voor mijn doen gewoon goed is. Mijn leestempo ligt niet zo heel erg hoog maar is wel vrij stabiel. Dit zal m'n top 10 wezen:
01. De Kapellekensbaan - Louis Paul Boon (1953)
02. De Vlaschaard - Stijn Streuvels (1907)
03. Wil - Jeroen Olyslaeghers (2016)
04. Billy Summers - Stephen King (2021)
05. Kartonnen Dozen - Tom Lanoye (1991)
06. Troy: The Siege of Troy Retold - Stephen Fry (2020)
07. The Lost - Simon Beckett (2021)
08. Pallieter - Felix Timmermans (1916)
09. Lord of the Flies - William Golding (1954)
10. De Laatkomer - Dimitri Verhulst (2013)
Leesdoelen voor 2024? Niet al te specifiek, denk ik. Gewoon lekker blijven lezen. Ook dit jaar weer enkele werken uit de Nederlandstalige literatuur onder handen nemen, en deze zomer een turf van Dostojewski. Voor het overige vrij in te vullen.
Zo, deze tel ik nog mee voor 2023, dat zet mijn teller toch op 15 boeken wat voor mijn doen gewoon goed is. Mijn leestempo ligt niet zo heel erg hoog maar is wel vrij stabiel. Dit zal m'n top 10 wezen:
01. De Kapellekensbaan - Louis Paul Boon (1953)
02. De Vlaschaard - Stijn Streuvels (1907)
03. Wil - Jeroen Olyslaeghers (2016)
06. Troy: The Siege of Troy Retold - Stephen Fry (2020)
07. The Lost - Simon Beckett (2021)
08. Pallieter - Felix Timmermans (1916)
10. De Laatkomer - Dimitri Verhulst (2013)
Leesdoelen voor 2024? Niet al te specifiek, denk ik. Gewoon lekker blijven lezen. Ook dit jaar weer enkele werken uit de Nederlandstalige literatuur onder handen nemen, en deze zomer een turf van Dostojewski. Voor het overige vrij in te vullen.

0
geplaatst: 2 januari 2024, 21:21 uur
AOVV schreef:
Kartonnen Dozen heb ik niet uitgelezen. Dit jaar aan begonnen, omdat ik me eens aan Tom Lanoye wilde wagen (ondanks de negatieve meningen rondom mij).
Met goede bedoelingen begonnen, maar wat een saaie schrijfstijl heeft deze man.
Lord of the Flies is een van mijn favorieten en Billie Summers vind ik een van Kings beste boeken van het laatste decennium .
2
geplaatst: 4 januari 2024, 22:42 uur
Uit: Sonny Boy - Annejet van der Zijl.
Hier ging ik in met het idee dat het fictie was, maar het bleek meer een biografie. Dat is niet helemaal mijn genre, maar de levensloop die beschreven werd was aangrijpend genoeg om mijn aandacht erbij te houden. 3,5*
Nu begonnen in: Het Hout - Jeroen Brouwers.
Hier ging ik in met het idee dat het fictie was, maar het bleek meer een biografie. Dat is niet helemaal mijn genre, maar de levensloop die beschreven werd was aangrijpend genoeg om mijn aandacht erbij te houden. 3,5*
Nu begonnen in: Het Hout - Jeroen Brouwers.
5
geplaatst: 9 januari 2024, 23:00 uur
2024 
1. Mariana Enriquez - Our Share of Night
Kostte wel 200 pagina's om erin te komen, rond de 600 greep 'ie pas me echt, en dan is 725 pagina's eigenlijk toch weer kort. Fascinerend werkje in ieder geval dat me aan van alles deed denken met het vertellen van één grote, gruwelijke familiehistorie in episodes vanuit verschillende perspectieven, zich afspelend in verschillende periodes, die elkaar aanvullen, uitbreiden, opeens fascinerende verbanden onthullen. In een niet zo positieve recensie sprak iemand verwondering uit over vergelijkingen met 2666, maar die vind ik helemaal niet zo vreemd. Het is geen carbon copy Bolaño (gelukkig, niet nodig toch?) maar ademt wel degelijk vergelijkbare sfeer en is op vergelijkbare manier opgebouwd. Al met al een leuke start van dit leesjaar.

Kostte wel 200 pagina's om erin te komen, rond de 600 greep 'ie pas me echt, en dan is 725 pagina's eigenlijk toch weer kort. Fascinerend werkje in ieder geval dat me aan van alles deed denken met het vertellen van één grote, gruwelijke familiehistorie in episodes vanuit verschillende perspectieven, zich afspelend in verschillende periodes, die elkaar aanvullen, uitbreiden, opeens fascinerende verbanden onthullen. In een niet zo positieve recensie sprak iemand verwondering uit over vergelijkingen met 2666, maar die vind ik helemaal niet zo vreemd. Het is geen carbon copy Bolaño (gelukkig, niet nodig toch?) maar ademt wel degelijk vergelijkbare sfeer en is op vergelijkbare manier opgebouwd. Al met al een leuke start van dit leesjaar.
4
geplaatst: 12 januari 2024, 11:28 uur
Laatste van 2023
https://m.media-amazon.com/images/I/71-dGVxM3LL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
Auster heeft nog steeds een messcherpe (in dit geval) non-fictie pen.
Eerste van 2024
https://media.s-bol.com/xLAnp3D5kEl3/x68QjDl/785x1200.jpg
Nobel en aangrijpende traumaverwerking maar stilistisch repetitief en beperkt.
https://m.media-amazon.com/images/I/71-dGVxM3LL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
Auster heeft nog steeds een messcherpe (in dit geval) non-fictie pen.
Eerste van 2024
https://media.s-bol.com/xLAnp3D5kEl3/x68QjDl/785x1200.jpg
5
geplaatst: 12 januari 2024, 14:37 uur
Uit: Het Hout - Jeroen Brouwers
Het derde boek dat ik inmiddels heb gelezen van Brouwers. Een paar jaar geleden kende ik hem nog helemaal niet, maar dat was een gemis, want inmiddels is hij aan het uitgroeien tot één van mijn favoriete Nederlandstalige schrijvers. Ook in Het Hout kunnen we weer genieten van zijn cynische wereldbeeld en mooie taalvondsten, ditmaal in een klooster waar misbruik en mishandeling aan de orde van de dag zijn. 4*
Nu begonnen in: Hex - Thomas Olde Heuvelt
Het derde boek dat ik inmiddels heb gelezen van Brouwers. Een paar jaar geleden kende ik hem nog helemaal niet, maar dat was een gemis, want inmiddels is hij aan het uitgroeien tot één van mijn favoriete Nederlandstalige schrijvers. Ook in Het Hout kunnen we weer genieten van zijn cynische wereldbeeld en mooie taalvondsten, ditmaal in een klooster waar misbruik en mishandeling aan de orde van de dag zijn. 4*
Nu begonnen in: Hex - Thomas Olde Heuvelt
1
geplaatst: 14 januari 2024, 00:06 uur
exsxesven schreef:
2024
2024

2. Ron Wakkary - Things We Could Design for More than Human-Centered Worlds
Fascinerend boek dat vorm geeft aan wat posthuman design zou kunnen of moeten inhouden. Aanzienlijk filosofischer, theoretischer en abstracter dan ik verwacht had, met veel verwijzingen naar voor mij nog niet bekende concepten, ideeën en termen. Interessant en hoopgevend, maar pittig leesvoer.
Venceremos schreef:
Ik vond het ook een tegenvaller. Het feit dat alles uit het perspectief van het kind werd geschreven deed het boek weinig goeds: ik had liever wat meer reflectie en contextualisatie gehad, maar goed. Goed voorbeeld van een boek dat wel belangrijk is maar niet bijster goed. Op de kaft stond een aanprijsquote van Oprah, dat voelde wel passend.
0
geplaatst: 14 januari 2024, 09:58 uur
Mijn exemplaar bevatte een blurb van Dave Eggers, waardoor ik continu de (oneerlijke?) vergelijking met diens What Is the What trok.
1
geplaatst: 15 januari 2024, 18:14 uur
Ja, die stond er bij mij ook op, maar dat vond ik dan weer niet zo passend
3. Suzanne Simard - Finding the Mother Tree: Uncovering the Wisdom and Intelligence of the Forest
Had er echt zin in maar vond het een fikse tegenvaller. Onsamenhangende, matig geschreven autobiografische passages te pas en te onpas afgewisseld met tot proza omgeschreven wetenschappelijk onderzoek (waarbij tot vermoeiens toe álle details én stapels jargon elke keer uit de kast worden getrokken). Rommelig, saai, lang (en het was maar 300 pagina's). Er zit een mooie boodschap onder, maar Simard kreeg het niet voor elkaar deze geslaagd op papier te krijgen.
exsxesven schreef:
(quote)
3. Suzanne Simard - Finding the Mother Tree: Uncovering the Wisdom and Intelligence of the Forest
Had er echt zin in maar vond het een fikse tegenvaller. Onsamenhangende, matig geschreven autobiografische passages te pas en te onpas afgewisseld met tot proza omgeschreven wetenschappelijk onderzoek (waarbij tot vermoeiens toe álle details én stapels jargon elke keer uit de kast worden getrokken). Rommelig, saai, lang (en het was maar 300 pagina's). Er zit een mooie boodschap onder, maar Simard kreeg het niet voor elkaar deze geslaagd op papier te krijgen.
* denotes required fields.