MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

https://www.mirandaleest.nl/wp-content/uploads/recensie_whygo_markvanschaik_pearljam.jpg

Jaren geleden tijdens de coronapandemie gekocht maar totaal vergeten, ik vond hem ineens in de kast. Wat een leuk boek was dit zeg, een leuke trip door de grungejaren in de nineties. ook een mooie aanleiding om de afgelopen dagen lekker veel Pearl Jam te luisteren.

exsxesven schreef:
Ja, die stond er bij mij ook op, maar dat vond ik dan weer niet zo passend

(quote)

3. Suzanne Simard - Finding the Mother Tree: Uncovering the Wisdom and Intelligence of the Forest

4. Ryu Murakami - From the Fatherland, with Love

Precies, de betere Murakami Zijn meest lijvige werk - met 668 pagina's nog ruim 100 meer dan het al stevige Coin Locker Babies - én op het eerste oog misschien wat intimiderend met zijn zes pagina's aan 'prominent characters' die het boek openen (moet ik die allemaal kennen, vraag je je af, zweetdruppels parelend op je voorhoofd), maar oei, wat een pareltje. In de nabije toekomst bezet een groep zogenaamd afvallige, tegen het Kim-bewind rebellerende Noord-Koreaanse militairen effectief het Japanse eiland Kyushu en het in economisch én diplomatiek zwaar weer zittende Japan zit met de handen in het haar. Eh, dat klinkt toch niet als Murakami? Zeer zeker wel, want ook hier een goed aantal bizarre en groteske karakters en scenes met veel in detail omschreven bloed en ingewanden. Dat alles dit keer nog beter dan in andere uitstekende Murakami in een bedje van een wel heel spannend geschreven én ingenieus opgebouwde politieke thriller.

Kwam deze treffende kort-recensie tegen:

From The Fatherland, With Love is big. Kindle gives locations that exceed 10,000 (if that means nothing to you, it probably soon will...). The novel has multiple points of view, a cast of hundreds (well, dozens, at least), creates a dystopian Japanese society and then re-creates it under North Korean occupation. Events that happened many pages earlier get re-told to show different people's perceptions and internal logic. There is mind-boggling detail, particularly around weaponry. Characters are introduced right up until the final pages.

You get the idea.

And normally this is where a review would applaud a brave concept and say that it hadn't quite been brought off. But Ryu Murakami has succeeded completely with From The Fatherland. It coheres; he makes his surreal world seem plausible; he jogs the memory at just the right times. It is a masterpiece of storytelling.

Amen!

Dat klinkt interessant! Ik ben een behoorlijke fan van de 'andere' Murakami, maar Ryu staat al lang op mijn lijstje om ook eens te checken. Ik las ooit dat Coin Locker Babies een inspiratiebron was geweest voor mijn favoriete gameserie Silent Hill, dus ik heb wel hoge verwachtingen. Misschien moet ik daar binnenkort eindelijk maar eens werk van maken.

Haha, nice, dat wist ik niet. Nu ken ik (Ryu) Murakami beter dan Silent Hill (van 1 en 2 delen gespeeld maar niet meer dan dat, de matige films gezien + genoten van Let's Plays van P.T.) maar erg directe inspiratie kan ik me nauwelijks voorstellen, haha. Coin Locker Babies vond ik (meer dan alle andere Murakami die ik heb gelezen, maar misschien op gelijke voet met Popular Hits from the Showa Era) vooral bizar, absurd, grotesk en compleet over-the-top, maar niet op de paranormale, mysterieuze griezelwijze waarmee ik Silent Hill associeer.

Even gegoogled en dan lees ik dat de plot van CLB inspiratie was voor SH4, dat zou dan wel weer kunnen, ik weet daarvan niet meer dan het concept en heb er ooit een uurtje van meegekeken toen een vriend van mij deze speelde (jaaaaaaaaren geleden).

Hoe dan ook: zéker Murakami lezen, al zou ik persoonlijk niet met CLB beginnen maar met Audition, In the Miso Soup of Piercing.

Ja, in Silent Hill 4 is de antagonist, Walter Sullivan, als baby direct na de geboorte door zijn ouders achtergelaten in hun appartement, wat de gebeurtenissen van die game in gang zet. Dat is naar wat ik begreep iets dat geïnspireerd was op Coin Locker Babies. Ik weet niet of de inspiratie verder gaat dan dat, maar mijn interesse was toen in ieder geval al gewekt. Dus meer de melancholieke/dramatische sfeer (die Silent Hill naast de horror wat mij betreft zeker ook heeft) - al heb ik geen idee of deze termen ook van toepassing zijn op het werk van Murakami.

In ieder geval, bedankt voor de tips! Ik heb weer wat om achter aan te gaan.

Ah, op die fiets, ja, een coin locker baby is een baby die is achtergelaten in een kluisje zoals op een treinstation - twee coin locker babies zijn de hoofdpersonen van de roman van Murakami. De sfeer van Silent Hill is niet echt des Murakami's - die is (breed genomen) veel meer van het absurdisme en gitzwarte humor en viezigheid en bloed en ingewanden en complete losgeslagenheid (en vindt wat dat betreft kindred spirits in Takashi Miike en Hideshi Hino, bijvoorbeeld). CLB vond ik daarvan het meest extreme voorbeeld en is heel erg all-over-the-place (en minder strak geplot dan andere Murakami). Ook het lijstje aan in CLB aangewende genres zoals dat genoemd wordt op Wikipedia geeft wel een aardig beeld:
Coin Locker Babies is known for transcending genres, containing elements of social commentary, surrealism, dark comedy, philosophy, noir and horror.

Maarrrrrrrr, Murakami is hoe dan ook echt fantastisch en hoewel ik CLB niet zijn beste vindt is deze man het lezen sowieso ontzettend waard.

https://media.s-bol.com/m7WM68RQvAZn/jq26BPW/550x820.jpg

Over middeleeuwse graffiti die gevonden is in kerken in Engeland en de achtergrond van verschillende terugkerende symbolen. Misschien een erg specifiek onderwerp. Ik kwam bij dit boek terecht doordat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in symbolen in de kunst en het dagelijks leven en ook door de middeleeuwse tekeningen in de mergelgrotten in Limburg.

exsxesven schreef:
(quote)

5. Virginie Despentes - King Kong Theory

Subversief, oprecht, radicaal, broodnodig. Alle korte essays waren al goed, You Can't Rape a Woman Who's a Total Slut in het bijzonder om zijn ontluisterende perspectief zéér goed. Genoeg aanknooppunten ook weer om verder te lezen: Camille Paglia, Gail Pheterson, de fictie van Despentes zelf.

Uit: Hex - Thomas Olde Heuvelt.

Een horrorverhaal over een dorp dat vervloekt is door een heks. De moraal lag er iets te dik bovenop en een aantal personages en plotwendingen had ik liever anders uitgewerkt gezien, maar desalniettemin een erg vermakelijk boek. Ook leuk om eens wat horror/bovennatuurlijke fictie van eigen bodem te lezen, doorgaans associeer ik de Nederlandse literatuur toch vooral met alledaagsheid (maar dat ligt vast aan de specifieke auteurs die ik lees). 4*

Nu bezig in: Slow Learner - Thomas Pynchon

Nice, paar jaar geleden ook gelezen, de Engelstalige variant dan (en jij?), kwam er pas al lezende achter dat het gewoon een Nederlandse werkje was (op het vliegveld gekocht geloof ik, zo'n aankoop was het). Wel lekker in ieder geval, fijn sfeertje. Hij heeft toen ook het geschenk voor de week van het spannende boek geschreven, Dolores Dolly Poppedijn, was kort maar vermakelijk.

En nog een keer nice, de enige Pynchon die ik niet op de plank heb staan en één van de weinige die ik (dus) niet heb gelezen. Benieuwd wat je ervan vindt.

Update hier, het jaar van de dikke pillen hier blijkbaar - na Our Share of Night (725) en From the Fatherland of Love (668) inmiddels halverwege The Brothers Karamazov (986).

Ik las de Nederlandse versie, maar ik begreep dat het boek in de VS echt een immense hit is geweest. In het nawoord las ik ook dat in de Engelse versie de setting is aangepast naar een Amerikaans in plaats van een Nederlands dorp (ik weet niet of dat voor alle Engelstalige versies geldt of alleen voor de VS-markt). Ik moet zeggen, het was wel leuk om dit soort horror zich een keer af te zien spelen in een kneuterig Nederlands dorp.

Naar die Pynchon ben ik ook benieuwd, het is een bundel met korte verhalen uit zijn begintijd en ik ben vraag me stiekem een beetje af of het korte verhaal wel een geschikt medium is voor Pynchon (ik associeer hem toch meer met uitgebreide pillen met 150+ personages en ditto plotlijnen). We gaan het zien!

Januari 2024:

1. Emily St. John Mandel - The Glass Hotel (2020) 3,5*
2. Mary Robinette Kowal - The Spare Man (2022) 4*
3. Isaac Asimov - The End of Eternity (1955) 3,5*
4. James Blish - A Case of Conscience (1958) 4*
5. Silvia Moreno-Garcia - The Daughter of Doctor Moreau (2022) 3*
6. Algis Budrys - Who? (1958) 3,5*
7. Osamu Dazai - Als Mens Mislukt (1948) 4*

Fijne eerste leesmaand. Jammer dat ik Harrow the Ninth net niet uit heb gekregen, maar dat wordt dan waarschijnlijk het eerste boek van februari. Van Dazai's meesterwerk had ik misschien iets meer verwacht, maar nog steeds (vooral de eerste helft) een goed boek. The Spare Man en A Case of Conscience waren fijne verrassingen.

Nu aan het lezen:
Tamsyn Muir - Harrow the Ninth --> ik kom maar niet in deze zeer hooggewaardeerde reeks, ergens snap ik gewoon niet zo goed wat nou het belang is van deze verhalen en waarom ik ze zou moeten lezen. Best aangenaam tijdverdrijf, maar meer zeker ook niet.
V.E. Schwab - A Gathering of Shadows --> hoe anders is dat met deze reeks? Na het gitzwarte eerste deel weet het begin van het tweede deel me ook alweer enorm aan te grijpen. Heerlijk.
Mike Davis - City of Quartz --> ja, nog steeds, en waarschijnlijk heel februari ook nog wel. Compleet dichtgemetseld met duizenden feitjes over film, muziek, kunst, economie, literatuur, geschiedenis, maar juist dat maakt deze analyse van Los Angeles wel heel erg tof en uniek.

Nice!

Mijn januari was al met al:

1. Mariana Enriquez - Our Share of Night
2. Ron Wakkary - Things We Could Design for More than Human-Centered Worlds
3. Suzanne Simard - Finding the Mother Tree: Uncovering the Wisdom and Intelligence of the Forest
5. Virginie Despentes - King Kong Theory

Had de hoop The Brothers Karamazov nog in januari te halen, maar dat was te optimistisch. Met drukke dagen en dan zelfs het redelijke leesdoel van tenminste 50 pagina's per dag was dat niet haalbaar. Inmiddels 700 pagina's onderweg, dus nog een kleine 300 te gaan. Wel een maand van ongeveer 2750 pagina's.

Natuurlijk wat nieuwe dingen aangeschaft, dus zin in:

Ryu Murakami - 69
Virginie Despentes - Vernon Subutex 1
Agustín Fernández Mallo - Nocilla Trilogy
Raj Patel & Jason W. Moore - A History of the World in Seven Cheap Things
Jon Fosse - Septology
Dr. Denis Mukwege - The Power of Women
Dennis Cooper - Closer
Camille Paglia - Free Women, Free Men: Sex, Gender, Feminism

Mijn januari maand bestond uit:
-enkele kortverhalen van Edgar Allen Poe waaronder, The Black Cat, The Cask of Amontillado, The Raven en The Tell-Tale Heart.
-Animal Farm - George Orwell
-The Time Machine - H.G. Wells
-The Invisible Man: A Grotesque Romance - H.G. Wells

Volgende op de planning is Haruki Murakami - De Opwindvogelkronieken, al vermoed ik hier wat langer over te doen, na bovenstaande korte boeken.

Mijn januari:

1. Het Leven en de Dood in den Ast - Stijn Streuvels (1926) 4*
2. Twilight of Democracy: The Seductive Lure of Authoritarianism - Anne Applebaum (2020) 4*
3. Nightmares & Dreamscapes - Stephen King (1993) 3,5*
4. The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny and Murder - David Grann (2023) 3,5*

(Mijn doel om iedere maand drie à vier boeken uit te lezen, is deze eerste maand alvast vlotjes gehaald )

Bij mijn ouders staat wel degelijk een authentieke ast in de tuin, waar nog eens een quote uit dit boek van Stijn Streuvels op een van de muren is aangebracht ook, dus deze leesbeurt was 'long overdue'. Zeker ook omdat dit gewoon een uitstekende novelle is, waar hyperrealisme en surrealisme in dezelfde kamer slapen (ben daar sowieso groot fan van) en met een ongelooflijke rijkheid aan taal, het is eigenlijk gewoon jammer dat 50% van de woorden en begrippen waaruit dit boek is opgebouwd, nu niet meer gebruikt worden of eigenlijk zelfs maar bestaan. Nee dit is warm aanbevolen cultureel erfgoed, of niet dan AOVV?

Twilight Of Democracy was mijn maatschappelijke non-fictie van de maand. Was het lang niet met al haar analyses eens, maar net zo vaak vond ik me op dezelfde lijn als Applebaum, en was het heerlijk om de losse gedachteflarden die me vaak door het hoofd spoken eens door iemand anders goed uitgewerkt in boekvorm voor de kiezen te krijgen

Blijf een zwak houden voor Stephen King. Gewoon een schrijver die uit pure liefde voor het vak de tijd neemt (en het uithoudingsvermogen vindt) om zijn muze overal te volgen, of het eindresultaat nu een bloedstollend of beschouwend kunststukje is, of een losse flodder over pakweg een vinger die uit een afvoerputje groeit en ervoor zorgt dat je niet naar het toilet durft gaan in je eigen huis. Beide categorieën zijn gul vertegenwoordigd in Nightmares & Dreamscapes. Is het altijd goed, zeker niet, is het altijd leuk om te lezen, ik vind van wel. Zet 'm op, Stephen!

En dan ten slotte The Wager als historische non-fictie van de maand. Al leest het eigenlijk als een thriller, als je me had verteld dat dit pure fictie was dan had ik je ook geloofd (en het verhaal wat over the top en ongeloofwaardig gevonden). Boek ging wel als een nachtkaars uit met nogal een anticlimax, kost 'm nipt nog een half puntje. Maar verder zeker de moeite waard!

ArthurDZ schreef:
Mijn januari:

3. Nightmares & Dreamscapes - Stephen King (1993) 3,5*

Blijf een zwak houden voor Stephen King. Gewoon een schrijver die uit pure liefde voor het vak de tijd neemt (en het uithoudingsvermogen vindt) om zijn muze overal te volgen, of het eindresultaat nu een bloedstollend of filosofisch kunststukje is, of een losse flodder over pakweg een vinger die uit een afvoerputje groeit en ervoor zorgt dat je niet naar het toilet durft gaan in je eigen huis. Beide categorieën zijn gul vertegenwoordigd in Nightmares & Dreamscapes. Is het altijd goed, zeker niet, is het altijd leuk om te lezen, ik vind van wel. Zet 'm op, Stephen!

Lang geleden dat ik deze gelezen heb, staat hier ook nog ergens in mijn boekenkast samen met 80% van de rest van Stephens oeuvre. Met het lezen van je post herinner ik me ook dat deze als tv-serie verfilmd werd, zoals de meeste van zijn boeken. één adaptatie staat me nog goed bij nl. Battlegrounds een verhaal waar kleine legersoldaatjes tot leven komen en een man terroriseren. Ik heb op YouTube de aflevering gevonden: Nightmares & Dreamscapes - Episode One - Battleground - TV Mini Series - 2006. Al zie ik nu ook wel dat deze aflevering niet uit de gelijknamige boek komt maar uit Night Shift een andere shortstory-collectie van King.

remcodurez schreef:
(quote)

Lang geleden dat ik deze gelezen heb, staat hier ook nog ergens in mijn boekenkast samen met 80% van de rest van Stephens oeuvre. Met het lezen van je post herinner ik me ook dat deze als tv-serie verfilmd werd, zoals de meeste van zijn boeken. één adaptatie staat me nog goed bij nl. Battlegrounds een verhaal waar kleine legersoldaatjes tot leven komen en een man terroriseren. Ik heb op YouTube de aflevering gevonden: Nightmares & Dreamscapes - Episode One - Battleground - TV Mini Series - 2006. Al zie ik nu ook wel dat deze aflevering niet uit de gelijknamige boek komt maar uit Night Shift een andere shortstory-collectie van King.

Dat verhaal herinner ik me nog goed, wellicht omdat Night Shift een van mijn meest gelezen King-boeken is. Staan een paar van zijn mooiste hersenspinsels in, vind ik ('De Laatste Laddersport' ).

ArthurDZ schreef:

Dat verhaal herinner ik me nog goed, wellicht omdat Night Shift een van mijn meest gelezen King-boeken is. Staan een paar van zijn mooiste hersenspinsels in, vind ik ('De Laatste Laddersport' ).

Moet ik nog eens een handen nemen dan. De Laatste Laddersport zegt me niet direct iets.

remcodurez schreef:
(quote)

Moet ik nog eens een handen nemen dan. De Laatste Laddersport zegt me niet direct iets.

Bij deze uit de kast genomen en zojuist (nog?) eens gelezen. En ja dit verhaal is waard!

In januari uitgelezen:

The Age of Innocence - Edith Wharton (1920) 4*
Rosemary's Baby - Ira Levin (1967) 3.5*
Müdigkeitsgesellschaft - Byung-Chul Han (2010) 2.5*

Het essay van Chul Han viel mij- ondanks enkele rake observaties- ietwat tegen. Daarnaast las ik ook weer verder in enkele langere boeken. . Al met al best een goed begin van dit leesjaar. Het streven is om uiteindelijk dit jaar 40 boeken te lezen.

ArthurDZ schreef:
Nee dit is warm aanbevolen cultureel erfgoed, of niet dan AOVV?

Deze staat nog op het lijstje, maar als het taalgebruik even kleurrijk en weelderig is als in De Vlaschaard kijk ik er al naar uit!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:01 uur

geplaatst: vandaag om 02:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.