MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / De grote verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders

zoeken in:
Father McKenzie
Oldfart schreef:
Ampetant ????

ja, ambetant, en daarvan afgeleid; een ambetanterik, dat is dus een vervelend persoon, eens denken hoe jullie Nederlanders dat zouden noemen... euh.... geen idee, een klerelijer of zoiets??

Hoeveel woorden wil je daarvoor hebben? Blaataap, botterik, knurft, lomperd, ongelikte beer, pummel.

Sir Spamalot (crew)
Een Paas-vraag voor de collega's hier: de klokken van Rome of de paashaas? Ik denk dat bij ons in Vlaanderen eerder de klokken van Rome zorgen voor de paaseieren, maar hoe zit het in Nederland?

Wat ik niet goed aan Belgen snap is dat zij collectief lijken te lijden aan een soort van minderwaardigheidscomplex.

Als Tilburger kom ik veel in contact met Vlamingen en allen zijn zo ontzettend introvert, en zo ongelooflijk NIET ad rem.
Dat is volgens mij ook de oorzaak van dat vooroordeel wat Nederlanders over Belgen lijken te hebben. Ja, dát vooroordeel... Nederlanders denken nogal eens dat het daarboven bij de Belgen niet zo snel werkt. Natuurlijk is dat de grootste onzin.

Wat me ook opvalt is dat Belgen nogal vaak de slachtofferrol op zich nemen. "Wij armen zijn zo vaak overheerst door verschillende volkeren." Als ik het me goed herinner hebben beide landen langdurig onder Spaanse en Franse overheersing geleefd.

En dan de taal... het zogenaamde Vlaams. Vlaams is niets anders dan een overkoepelende term voor een hele zooi aan stadsdialecten gesproken in Vlaanderen. Het is dus absoluut niet één dialect! Een West-Vlaming zal geen niets begrijpen van een Limburger, wanneer zij beiden hun dialect spreken. De Belgen nemen het Vlaams naar mijn mening dan ook iets té serieus en willen liever niet onderkennen Nederlands te spreken, het zij met variaties die verschillen per stad. Wat dit betreft ben ik het dus eens met P.C. Paardekooper.

Waarom eigenlijk vousvoyeren Vlamingen elkaar constant? Dit is natuurlijk ironisch bedoeld, maar wel jammer van het formele persoonlijke voornaamwoord.

Verder wil ik niet té negatief zijn over Belgen. Ze zijn goede collega's voor mij geweest. Ik mag graag met ze optrekken en met hen discussiëren. Verder waardeer ik hun culinaire cultuur zeer, men denke aan: friet, bonbons en hun befaamde bieren. Verder is het ook goedkoop wonen in België, zijn de belastingen niet zo idioot hoog, is brandstof een stuk goedkoper bij de Belgen en is hun onderwijssysteem ook veel beter dan in Nederland.

Verder wil ik m'n excuses aanbieden aan de Belgen voor alle Nederlanders die hen hebben uitgemaakt voor dom volk. Of hen hebben bejegend met de beroemde Nederlandse hufterigheid. Mea Culpa, Mea Culpa.

Je vous aime et que vous savez!

thejazzscène schreef:
omdat de meeste Belgen telkens op hun zinsconstructie en grammatica letten.

De meeste mensen die ik ken letten daar toch niet zo overdreven op hoor... Maar goed, misschien kent gij niet zoveel Belgen ofzo.

Nog een paar woordjes die verschillend zijn nu... Toen ik een aantal jaar geleden op Italiëreis was hadden we een Nederlander als chauffeur. En hij moest telkens lachen als wij "valiezen" zeiden of "briquet". Even een vertaling voor de Nederlanders: koffers respectievelijk aansteker.

Er zijn ook zeer grote verschillen in Vlaanderen overigens. Toen ik een aantal jaar geleden in studentenstad Leuven aankwam was het wel effe wennen als Limburger. Brabanders, Oost-Vlamingen (en zelfs West-Vlamingen) en Antwerpenaren allemaal tesamen. Ik denk overigens dat Antwerpenaren de "Nederlanders" van België zijn, zij zijn beduidend minder introvert denk ik. En ze zijn zeker niet bescheiden (ze stoefen eerder over "hun" Antwerpen). Ma soit, een woord wat NIEMAND kende en blijkbaar alleen in een straal van ongeveer 5 km rond Heusden-Zolder (dorpje waar ik woon, in Belgisch Limburg) gekend was is: hamburger. Met hamburger in de zin van frikandel of curryworst voor de Antwerpenaren. Dussss moraal van het verhaal: als je in Heusden-Zolder, Beringen, Koersel, ... in de frietuur staat en je wilt een frikandel spécial, zeg: "voor mij ne hamburger spécial alstublieft"...

ouwehoeren schijnt zo'n woord zijn wat belgen niet beweren te kennen

We kennen het wel maar we gebruiken het nooit.

Wij gebruiken (dikke) zever nooit - klinkt zo vies!

TvO
Bill Bush schreef:
Koersel, ... in de frietuur staat en je wilt een frikandel spécial, zeg: "voor mij ne hamburger spécial alstublieft"...

En als je hier in Nederland in de frietuur staat denken we dat je in de frituurpan staat... (Dat kan best pijnlijk zijn als die aan staat, schat ik zo)

lowriderluuk
Bestaan er ook kleine verschillen tussen de Vlamingen en de Nederlanders? of zijn de verschillen per definitie groot?

NL: vast en zeker, dan is het waarschijnlijk wel waar.
BE: zeker en vast, dan is het onbetwist de enige echte waarheid.

The Oath
lowriderluuk schreef:
Bestaan er ook kleine verschillen tussen de Vlamingen en de Nederlanders? of zijn de verschillen per definitie groot?

NL: vast en zeker, dan is het waarschijnlijk wel waar.
BE: zeker en vast, dan is het onbetwist de enige echte waarheid.

Ik zeg als Vlaming ook 'vast en zeker'

Zelf meegemaakt ...

Nederlanders pingelen gedecideerd af in een winkel.
Als dat niet lukt lopen ze verontwaardigd naar buiten.
De Vlaamse uitbater vindt dat nogal opdringerig.

Vlamingen betalen netjes het geprijsde bedrag,
maar zijn blij als de uitbater er "ietske wil af doen".
Afdingen is voor mensen die geen manieren hebben.

Ik maak het dikwijls mee op rommelmarkten (vlooienmarkten).
Allochtonen dingen, hun zuiderse cultuur in acht nemend, graag af.
Vlaamse verkopers kijken daarbij raar op.

De multiculturele samenleving is nog niet voor morgen.

ps. De afpingelende Nederlander wordt weinig gehinderd
door enig zuiders temperament. Vlamingen vinden het afdingen
van de noorderbuur een teken van krenterigheid. Maar je kan het ook
anders zien, als een eigenschap van een geboren zakenman.

Nederlandse bedrijven zitten overal in de wereld.
Vlamingen kamperen onder de kerktoren.

@Daz: waarom klinkt mij dit verhaal bekend in de oren?

Vanaf de "Gouden Eeuw" zijn wij al rijk geworden van A. iets te kopen, dat te verkopen aan B, met winst; vervolgens van B. artikelen te kopen en die weer aan A. te verkopen, opnieuw met winst. Soms was het traject iets complexer, zaten er meer partijen tussen en konden we meer verdienen. Nederlanders runden in die tijd de eerste multinational (de VOC).

We zijn genetisch gepredestineerd om (zo) te handelen.

lowriderluuk
Mjuman schreef:
Vanaf de "Gouden Eeuw" zijn wij al rijk geworden van A. iets te kopen, dat te verkopen aan B, met winst; vervolgens van B. artikelen te kopen en die weer aan A. te verkopen, opnieuw met winst.

Aha, vandaar dat we wegens die hebzucht nu in een crisis zijn beland.

dazzler schreef:
Zelf meegemaakt ...

Nederlanders pingelen gedecideerd af in een winkel.
Als dat niet lukt lopen ze verontwaardigd naar buiten.
De Vlaamse uitbater vindt dat nogal opdringerig.

Vlamingen betalen netjes het geprijsde bedrag,
maar zijn blij als de uitbater er "ietske wil af doen".
Afdingen is voor mensen die geen manieren hebben.

Ik maak het dikwijls mee op rommelmarkten (vlooienmarkten).
Allochtonen dingen, hun zuiderse cultuur in acht nemend, graag af.
Vlaamse verkopers kijken daarbij raar op.

De multiculturele samenleving is nog niet voor morgen.

ps. De afpingelende Nederlander wordt weinig gehinderd
door enig zuiders temperament. Vlamingen vinden het afdingen
van de noorderbuur een teken van krenterigheid. Maar je kan het ook
anders zien, als een eigenschap van een geboren zakenman.

Nederlandse bedrijven zitten overal in de wereld.
Vlamingen kamperen onder de kerktoren.

Ik doe het ook niet graag, dat afdingen (wel op dure aankopen, uiteraard), maar als je het niet doet, ben je een dief van je eigen portemonnee. Dan heb ik het over winkels en geen rommelmarkten. De verkopende partij legt een "afdingpercentage" op het normale bedrag. Zo wordt er ruimte vrijgemaakt voor het afdingen. Ding je niet af, dan koop je het product dus voor een te hoog bedrag.

En dan heb ik het niet over een Unox worst.

Nederlanders zijn wat vrijer (brutaler) en de Belgen zijn over het algemeen een stuk meer verlegen, introverter, inderdaad.

lowriderluuk
Nicolage Rico schreef:

Ik doe het ook niet graag, dat afdingen (wel op dure aankopen, uiteraard), maar als je het niet doet, ben je een dief van je eigen portemonnee. Dan heb ik het over winkels en geen rommelmarkten. De verkopende partij legt een "afdingpercentage" op het normale bedrag. Zo wordt er ruimte vrijgemaakt voor het afdingen. Ding je niet af, dan koop je het product dus voor een te hoog bedrag.
En dan heb ik het niet over een Unox worst.
Nederlanders zijn wat vrijer (brutaler) en de Belgen zijn over het algemeen een stuk meer verlegen, introverter, inderdaad.

Jullie zijn vast allemaal Belgen die dit schrijven, geen idee waar jullie die wijsheid vandaan halen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand in een drukke rij voor de kassa bij de supermarkt, een bouwmarkt, de blokker, de hema, de bakker of welke detailhandel dan ook afdingt, ook niet op de markt bij de fruitkraam of de sokkenafdeling om maar iets te noemen en dan heb ik het over m'n eigen ras, den Hollander !
Bij een autodealer, de atiquair, een huisaankoop, dure aankopen, een klus die gedaan moet worden, ja daar wel, dat zal bij de zuiderburen niet anders zijn, wel?
Bij de horeca wordt gebruikelijk een fooi gegeven, zal zijn zeg, doe mij 2 dagmenu's, ik geef je 20,-, jullie denken dat wij zo handelen, hahaha.

Dj2Jelle
leviwosc schreef:
en is hun onderwijssysteem ook veel beter dan in Nederland.

Gevangenissysteem

@LL - Vooruit een klein geheimpje van de smid: les één van de cursus afdingen: NOOIT vragen om korting,ook niet als je een auto koopt. In Duitsland werkt dat net zo: daar vraag je naar de "Hauspreis" - in NL kan je vragen: "wat is de actuele prijs?" Laat iemand dan je de catalogus zien met prijs erin, daarnaar wijzend - zeg je "ja, ik kan lezen, maar wat doe jij voor mij?" Ook daarna nog niet het woord korting of geld in de mond nemen.

Ooit in een deal gezeten met een grote bierproducent; deal was al rond, kwam inkoop het contract brengen en zgn nog fff "onderhandelen" - heb ik gezegd prima, maar dan wel op basis van wederkerigheid.

Bij platenkopen (tweedehands) tel je het aantal schijven (het brutobedrag) geef je ze aan de verkoper en vraagt; "wat doet dat nou?"zie hierboven bij auto. Het is wederzijds een kwestie van gunnen (omzet en een meevallertje); en uiteraard wel weten aan wie je het vraagt. Als ik een kostuum en hemd koop, krijg ik er altijd een das bij.

lowriderluuk schreef:
(quote)

Aha, vandaar dat we wegens die hebzucht nu in een crisis zijn beland.

Stop de persen, we hebben nieuws: de wereldwijde crisis is veroorzaakt door de Hollandse handelsgeest. Ik had echt geen idee, bedankt voor deze verse scoop.

lowriderluuk schreef:
...

Daarom zei ik ook: dan heb ik het niet over een Unox worst of vergelijkbare producten.

Ik denk dat Belgen een stuk minder afdingen op bijv. een stereotoren dan de Hollanders. Om zulke dingen gaat het. Of een stofzuigertje van 100 euro.

lowriderluuk
Mjuman schreef:
@LL - Vooruit een klein geheimpje van de smid: les één van de cursus afdingen: NOOIT vragen om korting,ook niet als je een auto koopt. In Duitsland werkt dat net zo: daar vraag je naar de "Hauspreis" - in NL kan je vragen: "wat is de actuele prijs?" Laat iemand dan je de catalogus zien met prijs erin, daarnaar wijzend - zeg je "ja, ik kan lezen, maar wat doe jij voor mij?" Ook daarna nog niet het woord korting of geld in de mond nemen.

Als je VRAAGT om korting krijg je meestal de deksel op de neus, want dat betekent dat niet persé korting hoeft, dus nee zeggen is dan makkelijk door de verkoper, dus nooit vragen. Als er hier klanten aan de balie komen en die vragen expliciet om korting kan ik denken, heb ik het voor ze over of niet, als ze doorzeveren krijgen ze absoluut geen dubbeltje korting, dus je moet het gevoelsmatig en genuanceerd (beetje gniepig en met een lach) brengen voor het beste resultaat. Als je vraagt naar de Hauspreis/actuele prijs en die betaal je heb je niet afgedongen en betaal je nog immer het volle pond. Verkoper haalt de volle marge binnen.

Afdingen is een wijze van onderhandelen waarbij je probeert op het randje van de fatsoensnormen het onderste uit de kan te halen.
Daarbij moet je zeker overkomen en vastbesloten over het bedrag dat je wilt besteden. Je stelt: ik betaal je zoveel, daarmee zet je de verkoper voor het blok.
Ook een tip voor het beste resultaat, niet teveel interesse tonen en eventueel aanstalten maken om weg te lopen zodat de verkoper alsnog overstag gaat.
Hij heeft immers belang om te verkopen en jij kunt altijd nog terug komen!

Ik denk dat Vlamingen OPvoeding hebben genoten en Nederlanders alleen voeding gehad, daarom zijn Vlamingen beleefder.

Kos
In een normale winkel in Nederland vraag je ook echt niet om korting hoor. .

Hooguit bij een dure aanschaf als een auto of een tv of zo. En dan met een plausibele reden.
Veel vaker vraagt men of ze er iets extra's bij kunnen doen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Stop de persen, we hebben nieuws: de wereldwijde crisis is veroorzaakt door de Hollandse handelsgeest. Ik had echt geen idee, bedankt voor deze verse scoop.

Ja je hebt geen FD of FT meer nodig, je leest het hier; maar een stemmetje zegt mij dat jij het eigenlijk ook wel wist - tenminste als ik afga op het kaliber en de look 'n feel van de cravatte.

Kos schreef:
In een normale winkel in Nederland vraag je ook echt niet om korting hoor. .

Hooguit bij een dure aanschaf als een auto of een tv of zo. En dan met een plausibele reden.
Veel vaker vraagt men of ze er iets extra's bij kunnen doen.

Als je bij een auto niet afdingt, ben je een dief van je eigen portemonnee. Bij een tv doe je zoiets minder, maar daar zit dus al extra op, voor het geval de klanten gaan afdingen.

Bij een stereotoren van EUR 200,- bijv. ga ik niet afdingen. En als je er een gratis cd bij vraagt, krijg je een cd van Frans Bauer. Nee, dank u.

Mjuman schreef:
(quote)

Ja je hebt geen FD of FT meer nodig, je leest het hier; maar een stemmetje zegt mij dat jij het eigenlijk ook wel wist - tenminste als ik afga op het kaliber en de look 'n feel van de cravatte.

Tja, hij is niet voor niets goudkleurig he

Kos
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Als je bij een auto niet afdingt, ben je een dief van je eigen portemonnee. Bij een tv doe je zoiets minder, maar daar zit dus al extra op, voor het geval de klanten gaan afdingen.

Bij een stereotoren van EUR 200,- bijv. ga ik niet afdingen. En als je er een gratis cd bij vraagt, krijg je een cd van Frans Bauer. Nee, dank u.

, ik bedoelde meer zoiets als kabels of zo, gebeurt veel hoor.

Wat is er heftig aan dan?

Phoe, das heftig!

Terwijl jullie al bijna 20 berichten aan het afdingen zijn,
heb ik netjes mijn prijs betaald en zit ik nu thuis te genieten
van mijn tweedehands vinyl aankopen ...

Dat vergat ik er nog bij te zeggen.
Het gaat uiteraard niet om supermarkt aankopen,
maar om tweedehands platen, strips, boeken enz ...

In Vlaanderen is het dan aan de verkoper
om eens over het hart te strijken en te zeggen
dat ie het bedrag afrondt naar beneden.

Vraag je zelf om een prijsje, dan moet je al
een vertrouwde klant aan huis zijn om groen licht te krijgen.
Zoniet, krijg je een groen lachende verkoper
die zijn rekenmachine tot na de komma aan je toont.

Ach ja, ik kan er naast zitten natuurlijk.
Maar zo ervaar ik het nu eenmaal op beurzen
of in Antwerpen waar ook wel eens Noorderburen opduiken.

Onnodig entergebruik, is dat ook iets Vlaams?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:20 uur

geplaatst: vandaag om 16:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.