MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Schooltopic

zoeken in:
Stijn_Slayer
Titmeister schreef:
Mijn clubgenoten die rechten studeerde hadden in hun eerste jaar 2 maanden kerstvakantie en 3 maanden zomervakantie...

Ik had in de eerste en de tweede zes weken kerstvakantie (plus twee maanden zomervakantie). Ik weet nog niet of ik deze kerstvakantie weer zes weken heb. Ik ga er eigenlijk wel van uit.

Da's toch niet normaal meer

Ik weet nog wel dat we altijd tentamens hadden na de 'kerstvakantie', een keer zelfs al op 2 januari. Nooit langer dan anderhalve week kerstvakantie gehad tijdens mijn studietijd...

Ik ook niet, wij hadden vaak 'witte week', waarin je kon studeren voor tentamens. Verder een weekje met de kerst, eentje in mei en twee maanden in de zomer, maar de laatste twee weken van augustus waren de herkansingen. Al met al, exclusief feestdagen zo'n 10 weken. En wij begonnen in de eerste week van september. Dan was het zeven weken college, witte week, tentamenweek (1 in oktober en april, 3 in januari en juni) en dan weer zeven weken college. In mijn eerste jaar had ik ook wel eens college tot 22:00, had ook de pech dat ik om half 9 moest beginnen en dan 6 tussenuren had, woonde nog thuis dus dat betekende om 6 uur de deur uit en om middernacht pas thuis.

Stijn_Slayer
Die lange vakanties heb ik inderdaad omdat er dan tentamens zijn. Ik moet dan dus wel studeren en twee of drie tentamens maken (maar daar heb ik dan tijd zat voor). Volgens mij komt het omdat andere opleidingen pas later die tentamens hebben.

Eigenlijk vind ik dit juist eerlijker verdeeld. Mensen werken allemaal al zo veel. Dit trekt het een beetje recht.

Die 'witte week' hebben wij niet altijd. De ene keer wel, de andere keer niet.

Ik heb ook steeds 3 uur en 15 minuten aan tussenuren. Vorig jaar zelfs twee keer in de week. En dan presenteert de RU zich als een universiteit die ook toegankelijk is voor mensen die niet in Nijmegen wonen. Volgende periode heb ik dit weer, en dan valt het op de dag dat ik ook moet werken......

Stijn_Slayer schreef:
Ik vond dat nogal onzinnig en ik moest er vier uur langer voor op school blijven. Ben misschien drie keer geweest, en de rest van tijd heb ik me afgemeld. Ik had een goede smoes, dat scheelde.
Dan hoop ik ook dat ik weg kan gaan. Duurt ruim anderhalf uur..
harm1985 schreef:
Al met al, exclusief feestdagen zo'n 10 weken.
Wat gewoon normaal is. Dat is 42 weken school. Op de middelbare heb je er 40.

Casartelli (moderator)
Ik heb 30 vakantiedagen per jaar. Wat gewoon normaal is.

@Stijn:
Wat heeft het aantal tussenuren met toegankelijkheid te maken? Heeft de RU geen bibliotheek waar je kan studeren? Of vind je een dag van 3,25 uur met ook nog 2 colleges te lang?

10 weken vrije dagen is wel extreem veel, dat kom je in het werkende leven echt niet meer tegen. Alhoewel ik in mijn vorige werk vrije dagen wel over de jaren heen kon tillen en een gunstige CAO had. Collega's die er al decennia werkten hadden zo hele "stuwmeren" opgebouwd. Maar nu zit ik op een week of 4 per jaar: 2 in de zomer, 1 rond kerst en dan her en der door het jaar nog wat vrije dagen.

Casartelli schreef:
Ik heb 30 vakantiedagen per jaar. Wat gewoon normaal is.

Nee, dat is volgens mij boven het gemiddelde, dat naar mijn weten op 25 ligt. Precies het aantal dat ik zelf heb...

Ik heb dit jaar tot nu toe één gehele week vrij gehad.

Jocharo-T
Dat is weinig zeg. We zitten al in September. Heb je werk of zit je nog op school?

Stijn_Slayer
herman schreef:
@Stijn:
Wat heeft het aantal tussenuren met toegankelijkheid te maken? Heeft de RU geen bibliotheek waar je kan studeren? Of vind je een dag van 3,25 uur met ook nog 2 colleges te lang?

Het komt erop neer dat ik me daar meer dan drie uur lang zit te vervelen. Mensen uit Nijmegen kunnen naar huis gaan. Alvast beginnen aan opdrachten is ook niet echt mogelijk, omdat je eerst het college gehad moet hebben. Sowieso doe ik zelden langer dan 1,5 uur over een opdracht.

3,25 uur is nog iets meer dan twee colleges. Ik vind dat echt nergens op slaan.

Jocharo-T schreef:
Dat is weinig zeg. We zitten al in September. Heb je werk of zit je nog op school?
Werk.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:
(quote)
Dan hoop ik ook dat ik weg kan gaan. Duurt ruim anderhalf uur..

Groot gelijk. Je hebt er niets aan. Het nadeel is dat het kleine groepen zijn. Ze zien het direct als je er niet bent. Iemand een handtekening laten zetten zal niet lukken...

Jocharo-T
MJ_DA_MAN schreef:
Werk.

Goh, man. Ik zou zo einde van het jaar helemaal uitgeblust zijn. Ik moet toch wel halverwege het jaar even 10/14 dagen weg uit dit land. Even zon pakken en naar vrouwen kijken in bikini. Dat gaat zo lastig hier in Nederland

Stijn_Slayer schreef:
Het komt erop neer dat ik me daar meer dan drie uur lang zit te vervelen. Mensen uit Nijmegen kunnen naar huis gaan. Alvast beginnen aan opdrachten is ook niet echt mogelijk, omdat je eerst het college gehad moet hebben. Sowieso doe ik zelden langer dan 1,5 uur over een opdracht.

Dan ga je de rest van de tijd toch iets nuttigs doen? Weet niet waar die universiteit van jou staat, maar dan ga je toch een museum bezoeken of de krant lezen ofzo? Als ik dit zo lees ervaar je alles wat niet helemaal naar je zin loopt als een enorm ongemak.

En als je 3 uurtjes niet eens gevuld krijgt met studeren vraag ik me af wat voor opleiding je doet waarbij je zo weinig hoeft uit te voeren.

Jocharo-T schreef:
(quote)
Goh, man. Ik zou zo einde van het jaar helemaal uitgeblust zijn. Ik moet toch wel halverwege het jaar even 10/14 dagen weg uit dit land. Even zon pakken en naar vrouwen kijken in bikini. Dat gaat zo lastig hier in Nederland
Ik ben meestal op vrijdag vrij en neem heus wel eens een vrije dag (al zijn die ook op één hand te tellen) dus dat maakt wel wat verschil.

Stijn_Slayer
@ Herman:
ACW. Ik leer nogal snel. Waarom zou ik moeite gaan doen als ik het ook zonder moeite kan?

In Nijmegen centrum is niet zoveel te doen. Zeker niet als je elke week dat centrum in moet. De krant heb ik thuis en in de trein al gelezen.

Een uur is ook lang genoeg.

Jocharo-T
@ MJ_DA_MAN (Ik ga je niet kortweg MJ noemen. Dat vind ik teveel eer )

Een 4 daagse werkweek is inderdaad wel ideaal. Een extra dagje weekend kan een hoop verschil maken natuurlijk.

Ja, als je parttime werkt heb je natuurlijk minder vakantie nodig...

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Groot gelijk. Je hebt er niets aan. Het nadeel is dat het kleine groepen zijn. Ze zien het direct als je er niet bent. Iemand een handtekening laten zetten zal niet lukken...

Verplichte aanwezigheid hadden wij alleen bij practica. We hadden een keer een testvlucht, waar je per se aanwezig moest zijn. Mijn partner bij dat practicum kon door problemen met het OV niet aanwezig zijn (en hij was echt op tijd vertrokken) en dat zou in principe betekenen dat hij niet mocht vliegen en ik het in mijn eentje moest doen. Toen heb ik ook maar een krabbel voor hem gezet, want die briefing was nou ook weer niet zo spannend dat je daarbij aanwezig moést zijn, al die info stond ook in het practicum-boekje.

Dan had je nog Wubbo Ockels. Die gaf Sustainable Engineering for Aerospace Engineers. De colleges waren niet verplicht, maar er was geen dictaat en de lecture slides waren ook niet van Blackboard te downloaden. Tentamen was open boek, dus als je niet aanwezig kon zijn bij colleges moest je overschrijven van iemand anders. Nu had ik toevallig tegelijkertijd een project precies op de tijden dat zijn colleges waren en kende ik niemand die dat vak ook had. Heb het wel gehaald, daar niet van, maar vond het zo'n kansloze actie.Bij één college liet hij zelfs An Inconvenient Truth zien...

Jocharo-T
@ Harm

Damn, dat klinkt wel als een zware opleiding. Blijkbaar heb ik ergens overheen gelezen, want ik dacht dat je iets met pijpleidingen deed. Nu komt er ruimtevaart en dergelijke voorbij.

Stijn_Slayer schreef:
@ Herman:
ACW. Ik leer nogal snel. Waarom zou ik moeite gaan doen als ik het ook zonder moeite kan?

In Nijmegen centrum is niet zoveel te doen. Zeker niet als je elke week dat centrum in moet. De krant heb ik thuis en in de trein al gelezen.

Een uur is ook lang genoeg.

Laptop mee, wi-fi zoeken en een beetje internetten dan maar? Nijmegen is een hardstikke leuk stad, daar is genoeg te zien toch?

Stijn_Slayer
De laptop heb ik inderdaad wel altijd mee. Nijmegen vind ik zelf niet zo boeiend (Arnhem vind ik een stuk leuker). Ik zie 't ook niet zo zitten om elke week geld uit te moeten geven om m'n tussenuren door te komen.

In de zomer is 't nog wel te doen. Kun je gezellig buiten gaan zitten.

Jocharo-T schreef:
@ Harm

Damn, dat klinkt wel als een zware opleiding. Blijkbaar heb ik ergens overheen gelezen, want ik dacht dat je iets met pijpleidingen deed. Nu komt er ruimtevaart en dergelijke voorbij.

Dat is de grap, beiden klopt

Ik heb een ingenieursgraad Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek maar werk voor een ingenieursbureau dat ondergrondse pijpleidingen ontwerpt.

GrafGantz schreef:
(quote)

Nee, dat is volgens mij boven het gemiddelde, dat naar mijn weten op 25 ligt. Precies het aantal dat ik zelf heb...

25 is inderdaad standaard.

Casartelli (moderator)
20 is bij mijn weten het wettelijk minimum. Bij ons is het als norm aangevuld tot 30 en ik dacht dat dat vrij gemiddeld was (heb ook wel wergevers ver erboven gezien), maar misschien leef ik al boven mijn stand idd.

Dat vrees ik dan ook, vandaar dat jij ook zo vaak vrij hebt Ik/wij moet(en) het met 5 weekjes doen.

Vandaag echt gefaald bij engels

Waar te veel Musicmeteren al niet goed voor is

Nee dat was het niet Sander

Nee wij hadden een opdracht gekregen van de meester om in 2 minuten iets over jezelf te vertellen maar ik stotter een beetje en kreeg geen een woord goed uitgesproken.
ik kon wel door de grond zakken zo erg was vond ik het.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:03 uur

geplaatst: vandaag om 23:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.