MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Toch zou je zeggen dat als de Nederlandse competitie snel zijn talenten verliest, dit ook wel moet gelden voor nog kleinere competities als de Oostenrijkse en de Tsjechische. Maar blijkbaar weten Austria Wien en Jablonec wel een team met mannen/ervaring op de been te brengen i.t.t. Ajax. Wat dat betreft hebben Feyenoord en PSV een veel betere mix als het om talent en ervaring gaat.

Tsja, je kunt nu niet zeggen dat we tegen zo'n geweldige Tsjechische tegenstander speelden. Jablonec kon zelfs met 11 man nauwelijks gevaarlijk worden. Met z'n allen rond de 16 hangen en tegenhouden is niet zo moeilijk.

Slaat nergens op dat Ajax' prestaties tegen Jablonec nu zo negatief beoordeeld worden. Zo'n beetje elk team heeft het lastig tegen een tegenstander die zich volledig ingraaft. Alleen Barcelona en Bayern hebben wel eens de klasse om daar makkelijk doorheen te voetballen. Ajax heeft gewoon naar behoren gepresteerd tegen Jablonec. Als je van de weinige kansen er 1 kan verzilveren en verder niks weggeeft doe je het naar Europese begrippen gewoon prima. Djnepr haalde vorig jaar ook de finale vooral dankzij een hechte defensie.

musician schreef:
Op z'n minst is het al uitzonderlijk en je moet vooral ver terug in het verleden, dat dit meer gebruikelijk was. Nu moet je al zogezegd blij reageren met 1 - 0 tegen een club uit Tjechië, eigenlijk een middenmoter. Begroting 6 miljoen las ik, Ajax verdeelt jaarlijks 100 miljoen.

Hoe kom je aan €100 mln? Die van Ajax is voor 15/16 slechts €65 mln. Het is belachelijk om te denken dat je maar even ruim moet kunnen van een club met een fors lagere begroting. Het zijn allemaal professionals, en om de bus te kunnen parkeren hoef je echt niet zo'n fantastische techniek te hebben (fysiek en uithoudingsvermogen is meestal al genoeg).

Het is werkelijk bizar hoe Ajax fans, die verreweg de meest boeiende Europese voetbalgeschiedenis achter de rug hebben, zich neerleggen bij het dramatische niveau (en bijbehorende uitslagen) waarin Ajax zich momenteel bevind.

Met het schaamrood op de kaken van het veld, een wanprestatie in een wedstrijd die niet is om aan te gluren en er trots op zijn dat ze door zijn naar de volgende ronde. Al is de tegenstander van het niveau IJsselmeervogels.

"Tegenstander graaft zich in" is elke wedstrijd het excuus van Ajax als het gebodene weer te verschrikkelijk voor woorden is. De uitspraak geeft de teloorgang precies helemaal weer. Het zijn woorden die tot voor kort niet bestonden in Amsterdam. En het is ook echt niet de nieuwe "ingraaf instelling" van de tegenstanders waardoor Ajax opeens niet meer kan presteren. Daar zit weinig verandering in mentaliteit.

Het is het volledig ingestorte spelniveau van Ajax vanaf al een jaar of 5 geleden waar de spelers, De Boer en het bestuur volledig verantwoordelijk voor zijn. Het niet meer kunnen/willen aantrekken van spelers van het niveau dat er eerst wel rondliep.

Hendrik68
Een Feyenoorder die Ajax afzeikt. Doe eens beetje origineel. Maar inderdaad, dat Maduro nu bij mijn FC speelt en niet bij Ajax is wel een beetje dom van de Amsterdammers. Ze kunnen die ervaring zo goed gebruiken. Kuijt is ook niet meer de beste, maar de ervaring is onbetaalbaar.

Je kan op deze vroege morgen trouwens beter praten over de dames estafette ploeg die in een Nederlands record door is naar de finale. Met een beetje geluk behoort brons tot de mogelijkheden.

Ajax doet het toch niet zo slecht? Spel kan beter, maar resultaat telt.
Al wedstrijden lang de nul houden is niet iets wat je vaak ziet in Nederland, als je een goede verdediging hebt ben je al een heel eind, dan kan het eigenlijk alleen maar beter gaan als de aanval ook nog eens gaat lopen.

trebremmit schreef:
Ajax doet het toch niet zo slecht? Spel kan beter, maar resultaat telt.
Al wedstrijden lang de nul houden is niet iets wat je vaak ziet in Nederland, als je een goede verdediging hebt ben je al een heel eind, dan kan het eigenlijk alleen maar beter gaan als de aanval ook nog eens gaat lopen.

No shit man, maar wat was nou de inzet van roemruchte plan Cruijff? Aantrekkellijk, aanvallend gericht voetbal - met volop ruimte voor talent uit eigen kweek - dat de toeschouwers zou vermaken en niet hen in slaap zou brengen of tot het kookpunt van ergernis.

Het is niet voor niets dat in veel zelfhulp-slaaptherapiegroepjes samenvattingen van Ajax worden vertoond om de deelnemers te leren slapen.

De Boer heeft niks met dat Cruijff plan volgens mij.

Maar als ze liever aantrekkelijk en aanvallend voetbal zien en alles verliezen vind ik het prima hoor.

musician schreef:

Het is het volledig ingestorte spelniveau van Ajax vanaf al een jaar of 5 geleden waar de spelers, De Boer en het bestuur volledig verantwoordelijk voor zijn. Het niet meer kunnen/willen aantrekken van spelers van het niveau dat er eerst wel rondliep.

Natuurlijk zou Ajax meer geld kunnen uitgeven aan transfers en salarissen, maar dan speel je alsnog een bijrol in de Champions League en ga je de Europa League waarschijnlijk ook niet winnen. Het is niet dat er 5 jaar geleden wel een team stond dat mee kon doen op Europees topniveau. Die tijden liggen helaas al zo'n 20 jaar achter ons. Het verschil in financiële mogelijkheden tussen de clubs in de topcompetities en de eredivisie wordt elk jaar alleen maar groter. Dan kun je Ajax wel volledig gaan afzeiken maar dan zie je dingen volgens mij niet meer in perspectief. Als je er wel met het juiste perspectief naar kijkt is het niveau van Ajax in Europa helemaal niet zo dramatisch. Voor een Nederlandse club degelijk zelfs. Alleen tegen Rapid Wien ging er heel veel mis, maar dat tweeluik had ook net zo goed de andere kant op kunnen vallen. Ik ben blij als De Boer de rest van het Europese seizoen op resultaat durft te spelen. Heb je als club en land meer aan dan lekker onbevangen aanvallen en hopen dat je er 1 meer in legt dan de tegenstander.

Edit: en dat Cruijff plan is altijd al onrealistisch geweest. Je kunt niet met alleen eigen jeugd aantrekkelijk, aanvallend gericht voetbal spelen en ook nog eens resultaten binnenhalen. Zo zit het moderne voetbal niet in elkaar. Ik ben blij dat De Boer gewoon zijn eigen ideeën er op na houdt.

trebremmit schreef:
De Boer heeft niks met dat Cruijff plan volgens mij.

Maar als ze liever aantrekkelijk en aanvallend voetbal zien en alles verliezen vind ik het prima hoor.

Dat durft ie niet hardop te zeggen

Je hoeft de Strijd om de skyboxen maar te lezen om te beseffen dat zoiets idd vechten tegen de bierkaai is.

Als je de commentaren leest op de impact van de verdeling van de tv-gelden vanaf volgend seizoen onder Britse clubs snap je dat het alleen maar erger wordt. Het bizarre is dat het ook eigenlijk helemaal niet in het belang is van het Britse voetbal: er wordt niet meer geïnvesteerd in opleidingen dan voorheen en de eigen jeugd krijgt amper een kans. Waarom zou je investeren in eigen jeugd als je ook als club in het championship voor een (relatieve) habbekrats een ervaren, bekwame buitenlander kunt halen.

Gretz schreef:
Ik ben blij dat De Boer gewoon zijn eigen ideeën er op na houdt.

Ik weet helemaal niet of dat wat er op het veld gebeurd wel de "eigen ideeën" van de Frank de Boer zijn. Hij zegt ook heel vaak van niet.

Het is bij Ajax gewoon roeien met de riemen die ze hebben en daar is op het beschikbare materiaal sinds enige tijd heel wat af te dingen.

Ze zijn niet meer in staat om wedstrijden af te dwingen, de tegenstander hun wil op te leggen. De eerste de beste Oostenrijkse club is al teveel van het goede.
Er wordt gejuicht over "de 0 houden" zonder dat er wordt bijgezegd dat het gaat om wedstrijden waar normaliter ook geen tegendoelpunten uit zouden volgen en waar Ajax over het algemeen de wedstrijden met forse cijfers naar zich toe trok.

Nu gingen ze in Tjechië vanaf de eerste minuut tijd rekken om maar 90 minuten te kunnen overbruggen. En je moet het nog mooi vinden ook.

Dat is mijn grootste ergernis er mee. Dat Ajax zo beroerd speelt is nog één ding en zal ik verder niet erg vinden. Maar die gelaten reacties, dat akkoord gaan met alles wat er vanuit de Arena op je af komt. Het anderen nog willen doen geloven dat ze nog nooit zo'n goede selectie hebben gehad. Het is de acceptatie van de gevallen club.

Het is zeker niet mijn club dus ze zoeken het vooral maar uit en dat de ellende nog maar lang mag duren. En zonder ingrepen zal dat ook zeker het geval zijn. Maar ga mij niet wijs maken dat er bij Ajax zo leuk wordt gevoetbald. Daar heb ik helaas enige decennia lang andere beelden van gezien.

Vroeger zei men bij een voetbalclub: het kapitaal staat op het veld, en dat is ook conform de core business van een voetbalclub: voetbal spelen met een zo sterk mogelijke selectie.

Dat leidde in het verleden wel eens tot financiële debacles. Vandaar dat men voorzichtiger is geworden. Als ik er echter kijk naar ratio jaaromzet (ca 100 miljoen - check het jaarverslag) vs liquide middelen in kas (zie idem) heeft men gewoon erg veel liquiditeiten. Lang deed ook het verhaal de ronde dat Ajax zinnens was om de aandelen terug te kopen, omdat men ook het beursgenoteerdzijn als een last ervoer.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat je met voetbal op niveau als core business op zo'n stapel liquiditeiten blijft zitten.

panjoe (moderator)
Chelsea verliest thuis met 1-2 van Crystal Palace.

Ondertussen vernederen de Nederlandse hockeymannen de Duitsers in de finale van het EK; 5-0 (!!!) na bijna twee kwarten. Ongehoord.

dix
trebremmit schreef:

Als je een goede verdediging hebt ben je al een heel eind, dan kan het eigenlijk alleen maar beter gaan als de aanval ook nog eens gaat lopen.

Een waarheid als een koe. Ken je 'Rummenigge' van Meindert Talma? Verplichte luisterkost voor alle voetbaldeskundigen.

Hendrik68 schreef:
Kuijt is ook niet meer de beste, maar de ervaring is onbetaalbaar.
Kuijt had vorige zomer nog een belangrijk aandeel in het behalen van de halve finale op het WK en is nu zonder twijfel een basisspeler bij Feyenoord. Dat is niet te vergelijken met Maduro die al jarenlang uit de Europese top verdwenen is (en er eigenlijk nooit echt geweest is) en bij Ajax waarschijnlijk niet eens op speeltijd kan rekenen.

Blijkbaar kiest De Boer liever voor Van Rhijn dan Heitinga en dat geeft ook wel aan hoe goed/fit die jongen nog is.

musician schreef:
Er wordt gejuicht over "de 0 houden" zonder dat er wordt bijgezegd dat het gaat om wedstrijden waar normaliter ook geen tegendoelpunten uit zouden volgen
De speelstijl die jij graag zou willen zien (en ik ook), werd gehanteerd tegen Rapid Wien. Het resultaat: een paar counters en je wordt uit de CL geknikkerd. De huidige selectie is (nog) niet bij machte om zowel aanvallend aantrekkelijk te spelen als de consequenties daarvan (een verzwakte verdediging) te kunnen counteren. Tegen Rapid werd pijnlijk duidelijk dat een middenveld met Klaassen/Sinkgraven niet door Bazoer alleen opgevangen kan worden. Er werd geroepen om Guldej, maar een middenveld met Bazoer/Gudelj/Klaassen levert behoorlijk in aan creativiteit en drang naar voren. Als een club als Jablonec zich dan nog gaat ingraven ook.. Toen Jablonec wel moest komen, zag je dat AJax, zelfs met tien man, opeens aan voetballen toekwam en er zowaar (grote) kansen kwamen. Maar ook hier betekende dat dat Jablonec zelf ook kansen ging krijgen.

Ajax probeert, volgens mij, een soort Barcelona-systeem te hanteren met veel snelle, creatieve spelers voorin en de aanval als de beste verdediging. Het resultaat lijkt echter meer op dat van Arsenal waarbij er vaak knullige tegendoelpunten volgen, omdat er te veel aanvallende spelers in het veld staan en te weinig verdedigers.

Er wordt in de provincie zonder spier te vertrekken nog rustig vergeleken met Barcelona en Arsenal: keep on dreaming!
"Ja, eigenlijk zijn we een soort Barcelona maar we hebben de laatste tijd wat pech met de counters!"

Natuurlijk.

Ik zag van de week wat dreigementen van de penningmeester voorbijkomen, als Ajax er onverhoopt niet in zou slagen de volgende ronde te halen. Alles binnen de club is ook helemaal niet koek en ei. Er wordt nog veel verdoezeld maar zoals bekend, zijn de diverse stromingen het zo roerend met elkaar oneens dat communicatie nagenoeg niet mogelijk is en de club voor een belangrijk deel vleugellam is.

Veel ex vedetten die het allemaal beter weten, de stroming Cruyff: we gaan daar nog veel plezier aan beleven. Maar voetballen ho maar, natuurlijk.

musician schreef:

"Ja, eigenlijk zijn we een soort Barcelona maar we hebben de laatste tijd wat pech met de counters!"
Maar voetballen ho maar, natuurlijk.

Ik heb toch sterk de indruk dat jij daar best wel op geilt. Week na week week na week na week. Volgens mij zelfs al jaar na jaar jaar na jaar ventileer jij je mening over het bedroevende spel van Ajax. Volgens mij hebben we allemaal ogen en zien precies wat jij ziet. Alleen ben jij de man die dat ons iedere keer maar weer komt vertellen. Tot in den treure pfffff.
Volgens mij kijk jij zelfs ook nog eens naar iedere wedstrijd die Ajax speelt. Waar en tegen wie dan ook. Terwijl je zelf al van tevoren weet (op een enkele wedstrijd na) naaaa dat het niks gaat worden.
Het is allemaal zo voorspelbaar Musician. BORING zelfs.

dix schreef:
(quote)

Een waarheid als een koe. Ken je 'Rummenigge' van Meindert Talma? Verplichte luisterkost voor alle voetbaldeskundigen.

Nee, maar ik zal het eens opzoeken.

musician schreef:
Er wordt in de provincie zonder spier te vertrekken nog rustig vergeleken met Barcelona en Arsenal: keep on dreaming!

Natuurlijk.
Ik stel alleen dat De Boer eenzelfde systeem PROBEERT te hanteren. Sowieso lees je maar wat je wil lezen. Ik zeg nergens dat we pech hebben met counters, ik zeg dat Ajax met een aanvallendere speelstijl onmachtig is om de counters goed te verdedigen.

Maar goed, gelukkig is Feyenoord niet compleet ingestort na jarenlang een Europese topper geweest te zijn en nota bene in 2002 nog de UEFA Cup gewonnen te hebben.

dix
trebremmit schreef:

Nee, maar ik zal het eens opzoeken.

Ik heb het je makkelijker gemaakt, scroll up.
Wel helemaal beluisteren voor de clou.

Wenn kein Gegner mehr da ist, ist Fussball richtig schön.

Maar goed, de bal is rond, elf tegen elf, ik begrijp je punt.

musician schreef:
(quote)

Ik weet helemaal niet of dat wat er op het veld gebeurd wel de "eigen ideeën" van de Frank de Boer zijn. Hij zegt ook heel vaak van niet.

Het is bij Ajax gewoon roeien met de riemen die ze hebben en daar is op het beschikbare materiaal sinds enige tijd heel wat af te dingen.

Ze zijn niet meer in staat om wedstrijden af te dwingen, de tegenstander hun wil op te leggen. De eerste de beste Oostenrijkse club is al teveel van het goede.
Er wordt gejuicht over "de 0 houden" zonder dat er wordt bijgezegd dat het gaat om wedstrijden waar normaliter ook geen tegendoelpunten uit zouden volgen en waar Ajax over het algemeen de wedstrijden met forse cijfers naar zich toe trok.

Tot nu toe heeft Ajax al zijn eredivisiewedstrijden met tenminste 2 doelpunten verschil gewonnen, en met de 4e wedstrijd zijn ze goed op weg. (het voetbal in de eerste helft is het beste wat ik dit seizoen gezien heb) Sommige mensen hebben schijnbaar altijd een hoop te klagen, ook als het gewoon relatief goed gaat. Je kunt het hele seizoen blijven beginnen over het tweeluik tegen Rapid Wien, maar het is veel zinniger om naar de resultaten van de laatste weken te kijken en de komende (Europese) wedstrijden. Het zegt namelijk helemaal niet zoveel dat je in het begin van het seizoen er een keertje ongelukkig uitvliegt tegen Rapid Wien, dat wel het sterkste Oostenrijkse team op dit moment is en tegen Shakhtar Donetsk ook heel aardig mee deed. Voor de clubkas is het spijtig dat de CL niet is gehaald, maar voor de sportieve ambities maakt een jaartje zonder CL helemaal niets uit. Ajax moet elk seizoen kampioen worden en zo ver mogelijk komen in de Europa League, dat zijn realistischere doelen.

musician schreef:

Nu gingen ze in Tjechië vanaf de eerste minuut tijd rekken om maar 90 minuten te kunnen overbruggen. En je moet het nog mooi vinden ook.

Jij hebt duidelijk een andere wedstrijd gezien. Overigens als je on aggregate (en bovendien geen uitdoelpunten tegen hebt), is het volkomen normaal om de tegenstander te laten komen. De omschakeling levert immers de meeste gevaarlijke momenten (lees: doelpuntrijke kansen) op in het moderne topvoetbal. Als je zelf het spel gaat proberen te maken terwijl dat helemaal niet nodig is trap je weer in de valkuil waarin Nederlandse clubs zo vaak trappen.

musician schreef:

Dat is mijn grootste ergernis er mee. Dat Ajax zo beroerd speelt is nog één ding en zal ik verder niet erg vinden. Maar die gelaten reacties, dat akkoord gaan met alles wat er vanuit de Arena op je af komt. Het anderen nog willen doen geloven dat ze nog nooit zo'n goede selectie hebben gehad. Het is de acceptatie van de gevallen club.

Het is zeker niet mijn club dus ze zoeken het vooral maar uit en dat de ellende nog maar lang mag duren. En zonder ingrepen zal dat ook zeker het geval zijn. Maar ga mij niet wijs maken dat er bij Ajax zo leuk wordt gevoetbald. Daar heb ik helaas enige decennia lang andere beelden van gezien.

Overdrijven is iets wat jij tot kunst verheft. Niemand hier beweert dat Ajax wedstrijd na wedstrijd leuk voetbal speelt en dat we een fantastische selectie hebben. Het heeft ook totaal geen zin om steeds maar weer te refereren aan de succesperiode 1971 - 1996. Die tijden zijn voorbij en komen normaliter nooit meer terug. Alleen als je financieel onverantwoorde risico's gaat nemen is er een kleine kans dat je weer incidenteel grote successen kan boeken, maar de kans is veel groter dat je dan net zo hard richting de afgrond gaat als Feyenoord na 2007. Of zoals PSV een ingenieuze financiële constructie nodig hebt om weer aan te kunnen haken. Nee, dan heb ik liever dat de club gewoon gezond blijft en nog heel veel seizoenen boven de aartsrivaal mag eindigen.

chevy93 schreef:
Maar goed, gelukkig is Feyenoord niet compleet ingestort na jarenlang een Europese topper geweest te zijn en nota bene in 2002 nog de UEFA Cup gewonnen te hebben.

Het ging met Feyenoord volledig de verkeerde kant op toen de directie dat ze met Makaay, Hofland, De Cler en Van Bronckhorst wel even een kampioenschap konden kopen. Routiniers die over-de-hill waren kregen een topsalaris dat Feyenoord zich eigenlijk niet kon veroorloven en de gevolgen waren desastreus. Beter hadden ze in een vroegtijdig stadium eens een besluit genomen over dat nieuwe stadion, dan had er waarschijnlijk nu al gestaan. Ik ken geen club waarbij het traject naar een nieuw onderkomen zo moeizaam gaat...

Cured
Nog steeds niks over echte topsport behalve dat gewauwel over het magere Nederlandse flutbal? Na ja, ieder zijn hobby/sportniveau.

Lekker potje in Utrecht gisteren op een fraaie zomeravond en 3 punten via een leuke 2-0

Groningen had weinig in te brengen en FC Utrecht had eigenlijk met 4-0 moeten winnen.

Leuk om Maduro weer op de Nederlandse velden te zien.

Leuk potje voetbal vanmiddag in de ArenA. Geen idee wat Ajax nog meer moet doen om mensen als musician te overtuigen. Tot nu toe nog steeds een perfecte starts. Zelf niets weggeven en dodelijk effectief met de kansen. En 'gewoon' weer de nul gehouden tegen een van de sterkste voorhoedes uit de Eredivisie imo.

Hopen dat er geen gekke dingen meer gebeuren de komende 36 uur op de transfermarkt, want Cillessen is wel van onschatbare waarde.

Running On Empty schreef:
Lekker potje in Utrecht gisteren op een fraaie zomeravond en 3 punten via een leuke 2-0

Groningen had weinig in te brengen en FC Utrecht had eigenlijk met 4-0 moeten winnen.

Leuk om Maduro weer op de Nederlandse velden te zien.

Nog gefeliciteerd, Utrecht was veel beter, dik verdiende overwinning.
Hopelijk krijgt Van de Looi de boel nog wel aan de praat bij Groningen, zo'n goede trainer is het niet, maar hij moet ook weer opnieuw een team bouwen dus voorlopig heeft hij nog het voordeel van de twijfel.

Van Dijk trouwens naar Southampton voor 16 miljoen volgens de Engelse media, dus de kassa gaat weer rinkelen bij Groningen.

Hendrik68
En Schalke wil Kostic, maar was het niet zo dat wanneer je binnen 1 land verkast, dat dat dan niet geldt met dat opleidingspercentage? Ben het even kwijt.

Iedereen loopt op VD Looi te zeiken momenteel, maar vergeet niet dat hij in 2 jaar Groningen 2 keer naar Europees voetbal heeft geleid. En hij heeft een prijs gepakt, dat deed geen enkele trainer hem hiervoor na en we hadden vorig jaar zeker niet de beste selectie in de historie. Dan doe je toch iets goed, lijkt me. Charisma heeft hij niet nee, dat weet hij zelf ook, maar dat maakt je nog geen slechte trainer. Betekent overigens niet dat je geen kritiek mag hebben, want er zijn echt wel dingen waar VD Looi iets aan kan doen.Mijn punt van kritiek is wel dat hij te lang aarzelt momenteel om te wisselen. De bank was zo ongeveer beter dan de basis, dat lijkt me toch ook niet de bedoeling. De Leeuw presteert tot op heden niks en Drost nog minder. Begin dan met Mahi en Hoesen i.p.v. ze pas halverwege in te brengen. En Hiariej mag nu wel weer op de bank beginnen. Rusnak was niet lief vorige week, maar om hem op de bank te zetten en Hiariej in de basis is ook wel wat overdreven. En waarom speelt Larsen nog niet?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:16 uur

geplaatst: vandaag om 19:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.