MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Ja, Tannane is dat volgens mij.
Makkelie zal er wel weer een potje van hebben gemaakt daar.

Misschien dat Tannane maar weer eens met zijn psycholoog moet gaan babbelen.

Schijnbaar twee clubs die nu al weten dat de beker de enige mogelijkheid is tot mogelijk Europees voetbal. En daar dan ook naar voetballen en acteren.

Ik hou wel van een potje bekervoetbal

-hoewel dat die kennismaking met de Champions League mij ook wel blij maakte; alhoewel...

Alcoholvrije Heineken? Seriously Uefa?

musician schreef:
Schijnbaar twee clubs die nu al weten dat de beker de enige mogelijkheid is tot mogelijk Europees voetbal. En daar dan ook naar voetballen en acteren.

Duurt die lang, die cursus Moraalridderschap bij de Open Universiteit?

Hoe dat zo?
De wedstrijd, de foto en drie rode kaarten (+ Peter Bosz) spreken/spraken voor zich.
De tamheid van Ajax (de beker interesseert ze helemaal niks) afgezet tegen de "passie" van gisteravond bij Heracles en Vitesse geeft mooi de verklaring weer.

Zowel Heracles als Vitesse willen mogelijkerwijs via de beker Europees voetbal halen. Blijkbaar omdat ze er niet gerust op zijn, dat dat via de normale competitie gemakkelijk zal lukken. Wat vanuit hun standpunt begrijpelijk is om te denken. Ze hadden alleen de pech om nu al tegen elkaar te spelen dus het was direct van dik hout.

Wat heeft die constatering met een cursus Moraalridderschap te maken?

musician schreef:
Hoe dat zo? Wat heeft die constatering met een cursus Moraalridderschap te maken?

Constatering = waarneming van een feit; wat jij hier neerjast, is jouw interpretatie van eea. In boerentaal ook wel aangeduid als waardeoordeel. De - nauwelijks - verborgen premisse is dat jij het allemaal veel beter weet. Zie ook: populisme, praten vanuit de onderbuik

musician schreef:

De tamheid van Ajax (de beker interesseert ze helemaal niks) afgezet tegen de "passie" van gisteravond bij Heracles en Vitesse geeft mooi de verklaring weer.

Bij Ajax zijn de supporters tegenwoordig al ontzettend blij als John Heitinga zijn rentree maakt en scoort. Dat zegt toch wel genoeg.

Hendrik68
Nou als Zeefuik zijn rentree maakt bij de FC en scoort dan ben ik ook blij hoor .
Komende zondag wacht Ajax in eigen huis de nieuwe standaard in het voetbal: FC Groningen.
Wij geven tegen een club als FC Twente onze beste spelers gewoon rust. Wie had dat nog geen half jaar geleden kunnen denken. Nou ging het weliswaar bijna mis in het begin, maar even gas geven na de rust en klaar was het. De week erna moeten we trouwens tegen Vitesse, die missen als het goed is een hele partij spelers en een stuk technische staf. Groningen kreeg ooit 3 rode kaarten tegen Vitesse. Dus dat schept een band. De scheidsrechter van toen kreeg als beloning eeen functie bij SC Heerenveen.

Je weet van te voren dat Makkelie altijd rond de 8 gele kaarten geeft, of je nou de hele wedstrijd tikkie breed doet zonder een tegenstander in de buurt, Makkelie verzint altijd wel iets. Slaat werkelijk helemaal nergens op. En als zo'n psychopaat als Tannane rood verdient dan ziet hij het ineens niet. En dan het veld aflopen omdat de trainer niet lief doet. Hallo zeg. We hebben in Nederland alleen wel het voordeel dat Makkelie de enige is die echt buitensporig slecht is. In de Premier League zijn ze allemaal zo.

Vier wedstrijden schorsing voor Bosz. Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar waren die kaarten terecht of niet?

Dit is ook een aardige:

http://www.vi.nl/premium-kennismaking/marc-overmars-schiet-vaak-mis-met-spelers-voor-hoofdmacht-1.htm

Even doorscrollen (en uitvergroten) zie je het complete overzocht van transfers!

Mjuman schreef:
Constatering = waarneming van een feit; wat jij hier neerjast, is jouw interpretatie van eea. In boerentaal ook wel aangeduid als waardeoordeel. De - nauwelijks - verborgen premisse is dat jij het allemaal veel beter weet. Zie ook: populisme, praten vanuit de onderbuik

En wat heeft moraalridderij er precies mee te maken?
En wat is de link met populisme en onderbuik?

Volgens mij zeg ik hier nergens dat ik het beter weet. Beter dan wat, eigenlijk.
Je kunt toch constateren wat je ogen zien? Peter Bosz krijgt 4 wedstrijden (gaat wel in beroep), drie spelers van Vitesse een rode kaart. Het belang van Heracles en Vitesse om door te mogen bekeren is evident.

Als je bekerwinst zo graag nodig hebt, heb je blijkbaar minder vertrouwen in resultaten in de competitie. Ajax en PSV gooiden er met hun pet naar, die vermoeden reeds een plekje in de Top 3 van de eredivisie. Bekeropbrengsten moeten nog worden gedeeld en hebben weinig toeschouwers.
De penningmeester van Ajax verklaart al jaren dat bekerwedstrijden verliesgevend zijn.

De tegenstander wilde eventueel nog wel graag door maar Ajax en PSV sjokken nog even voort.
Feyenoord krijgt het niet gemakkelijk tegen PEC Zwolle. De laatsten zien het nut van het winnen van de beker inmiddels erg in, dus zijn tot de tanden gewapend. Aangezien Feyenoord Europees wil, zullen ze ook iets harder moeten lopen dan normaal.

Ook zij kunnen niet alleen afhankelijk zijn van eigen eredivisieresultaten.

Lekker, koek van Pijnenburg

Maar zeg nou 'ns - wat vind je van dat overzicht van Ajax-transfers (VI)?

trebremmit schreef:
Vier wedstrijden schorsing voor Bosz. Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar waren die kaarten terecht of niet?

Op zich waren die rode kaarten niet heel vreemd en kun je ze geven (behalve die laatste, die was te zwaar) maar toch vind ik ook af en toe dat die Danny Makkelie gewoon niet spoort.

Fox besloot om het gezapige Ajax potje uit te zenden en dus was Heracles niet live te volgen (wel apart met 6 kanalen).

Mjuman schreef:

Ik vind het een vreemd verhaal. Niemand is met winst verkocht en toch houden ze miljoenen aan transfergeld over. Of ging het alleen over de door Overmacht's ingekochte spelers die doorverkocht waren. Hoe zit dat precies?

Overmars is aangesteld in juli 2015 en ze kijken gewoon naar welke spelers vanaf dat moment - onder zijn verantwoordelijkheid - zijn gekocht en wat hun (transfer)potentie is.

Zelfs met verkoop van Blind, Eriksen en Vertonghen - voor welke aankopen hij *niet* verantwoordelijk was - is het saldo (van inkoop vs verkoop) negatief, 5,8 miljoen.

De grote transfers hebben wel bijgedragen tot de toename van de liquiditeiten. M.a.w. zijn voorganger heeft het beter gedaan.

Oh ok, ik vind het vaak wel moeilijk te beoordelen. sommige spelers komen gewoon jong naar de club, kosten nagenoeg een schijntje en worden dan met winst doorverkocht na 2 jaar in het eerste te hebben gestaan (als ze goed zijn tenminste) Is dat dan ook de verdienste van een TD? Hij gaat natuurijk wel over de contracten enzo.

Nou, dat van Riedewald is tussentijds een paar keer opgewaardeerd, dus dat doet Overmars wel goed lijkt me.

Ik weet ook niet in hoeverre je het Overmars kunt aanrekenen dat er geen spelers voor miljoenen zijn verkocht. Het had geholpen als Ajax vorig jaar kampioen was geworden en meer had laten zien in Europa, maar het elftal draaide daarvoor niet goed genoeg. Je vraagt je af waarom er niet iemand anders over het aankoopbeleid van wat oudere spelers gaat als hij het zó slecht doet. Blijkbaar heeft ie wel goede kijk op de spelers van 16 tot 18, maar verder kun je een aardig eredivisie-elftal samenstellen van spelers die het bij Ajax niet redden/gered hebben (Duarte, van der Hoorn, Viergever, Sana, etc. etc.).

Bekerloting:

Feyenoord-Ajax
FC Utrecht-Groningen

(Zouden eigenlijk de halve finales moet zijn)

herman schreef:
Nou, dat van Riedewald is tussentijds een paar keer opgewaardeerd, dus dat doet Overmars wel goed lijkt me.

Ik weet ook niet in hoeverre je het Overmars kunt aanrekenen dat er geen spelers voor miljoenen zijn verkocht.

Ik snap je reactie wel - maar het kan geen kwaad om even op eea in te zoomen. Het gaat om: verleden + heden vs toekomst en om waardecreatie. Dat lijkt een cliché, maar ik zal de cijfers nog eens bekijken en eea later verduidelijken.

Laat ik vast één voorbeeld geven: de transfer van Blind - die vond onder Overmars plaats (en heeft 18 miljoen opgeleverd), maar Overmars was niet verantwoordelijk voor het aantrekken (of blijven van Blind); grappig genoeg heeft Blind zelfs nog een tijdje op de schopstoel gezeten

Running On Empty schreef:
Bekerloting:

Feyenoord-Ajax
FC Utrecht-Groningen

(Zouden eigenlijk de halve finales moet zijn)

Mee eens. Deze keer zal Groningen zich niet zo gemakkelijk gewonnen geven, hoop ik.

Denk dat Ajax het niet gaat redden in De Kuip, Feyenoord speelde gister goed en Kramer is echt een goede spits.

Mjuman schreef:

Met kandijsuiker, graag
Die transfers (voor het eerste elftal) zijn natuurlijk ook één groot drama voor Ajax. Al jaren.
Ook hier is gewoon observeren en concluderen voldoende.

Je begrijpt niet dat zulke mensen (Overmars) op zulke posities kunnen zitten.
Van Basten had het over Edwin vd Sar. Idem dito.

Ik twijfel er aan, of oude topvoetballers per definitie goed zouden zijn in andere functies in het voetbal. Soms misschien, maar heel vaak ook niet.

Een gewiekste zakenman uit het bedrijfsleven (van een voetbalclub) kijkt bij de aanschaf van een speler ongetwijfeld naar andere zaken dan dat een oud voetballer/scout daar naar kijkt.

En dat geldt eigenlijk voor veel niet-voetbalfuncties binnen een club.

Er is over te filosoferen wat dan de verschillen allemaal zijn. Maar aangezien de tendens helemaal is verschoven van zakenmannen naar oud voetballers en het bepaald niet beter gaat met de clubs (laat ik mij tot sprankelend voetbal beperken) zou daar wel eens een belangrijke oorzaak van de ellende kunnen zitten.

Bij Van Geel vergeleken, had die Van den Herik in de basis helemaal nog geen slechte hand van kopen...
En voor de goede orde, toen Van den Herik werd "weggejaagd" had Feyenoord ook nog een positief saldo.
En dus: weg met de oud-voetballers, terug met de zaken elite!!

musician schreef:
Ik twijfel er aan, of oude topvoetballers per definitie goed zouden zijn in andere functies in het voetbal. Soms misschien, maar heel vaak ook niet.

Een goed paard maakt nog geen goede ruiter bedoel je?

In de PL komend weekend overigens Louis vs. Dick, en The Telegraph kwam met dit kleinood uit de oude doosch op de proppen

Seven things which are very disturbing about this photo of Louis van Gaal - Telegraph - telegraph.co.uk

Jaap de Groot die kritisch is over Cruijff, het moet niet veel gekker worden...

Marco botst op Gekke Henkie | metronieuws.nl

Dat zou zeker gek zijn maar het is Jaap Visser

herman schreef:
Blijkbaar heeft ie wel goede kijk op de spelers van 16 tot 18, maar verder kun je een aardig eredivisie-elftal samenstellen van spelers die het bij Ajax niet redden/gered hebben (Duarte, van der Hoorn, Viergever, Sana, etc. etc.).
Het staat er nota bene onder:
In de afgelopen drie jaar pikte Overmars tienertalenten op in Nederland (Bazoer, El Ghazi, Hendriks, De Jong), Servië (Meleg), Frankrijk (Boccara), Denemarken (Andersen, Bay, Dolberg), België (Leyder, Antonucci), IJsland (Karlsson), Duitsland (Höner), China (Wang), Tsjechië (Cerny) en Kroatië (Muric). Spelers die de gaten in de doorstroom uit de jeugdopleiding moeten dichten. Hoewel ook deze groep potentiële afvallers herbergt, wordt bij Ajax van de lichting na El Ghazi en Bazoer veel verwacht van met name Cerny, Muric, Antonucci, Bay en Dolberg. Waarbij Overmars vooral bij het halen van de eerste drie talenten tal van Europese topclubs wist af te troeven. Het maakt hem vooralsnog tot een betere manager jeugdscouting dan chef aankoopbeleid voor de A-selectie.
Dat zogenaamde 'gat' van vier miljoen (waar hebben we het over gezien de transferwinsten van de afgelopen jaren?) wordt alleen al door de toekomstige verkoop van El Ghazi gedicht..

Nog los van die nietszeggende veren die in het artikel in het (lampen)gat gestoken worden. Alle lof voor PSV met hun overwinning op United (dat Ajax ook won, in Manchester nota bene, wordt natuurlijk niet genoemd), maar het weekend daarop gaan ze onderuit in Almelo en wordt er op eigen veld een moeizame bekeroverwinning geboekt op Cambuur. En volgens mij staat PSV nog altijd slechts 5e met nu al 5 punten achterstand op Ajax.

Máár PSV heeft gewonnen van een matig United, dus gelukkig is het daar allemaal rozengeur en maneschijn!

4 Oktober is Ajax - PSV, dan zullen we zien wie het daadwerkelijk goed op de rit heeft.

Hendrik68
Ik zou het bijzonder kunnen waarderen als vanavond al blijkt dat Ajax het toch niet zo goed op de rit heeft. En speelt de beste Ajacied niet bij Groningen?

Sjefke - je eigen ploegie wordt ie niet beter van als je de GROTE opponent blijft afschilderen als een stel half-wits.

Auke Kok verwees vanochtend in zijn artikel in NRC naar de uitspraken van MvB en gaf hem gelijk. Ook hij keek naar PSV: de mix van ervaren en talenten werkt daar wel - totdat een van de centrale figuren (uit de as) door een blessure wegvalt.

Conclusies uit het artikel van VI:

1. Overmars is een "betere manager jeugdscouting dan chef aankoopbeleid van de A-selectie"
2. "waarde van de selectie is vorig seizoen gedaald"
3. Van de 37 spelers die Overmars heeft aangetrokken valt in VI de evaluatie als volgt uit:

Uitstekend: 2 (El Ghazi en Bazoer, ex-PSV'er)
Voldoende: 8
Matig: 3 (o.a. Andersen en Babel)
Onvoldoende: 14
Vraagtekenen/onvoldoende gegevens: 10

Op zo'n rapport kan je volgens mij niet trots zijn. Nadere details in VI

Nog even over 2: als de waarde van de selectie is gedaald is dat wel zorgwekkend. Hoe kan je in vredesnaam een topproduct afleveren met kwalitatief minder materiaal? Wat is de core business van Ajax? Topvoetbal bedrijven of spaarbank spelen (veel liquide middelen aanleggen).

Kijk eens hoe een groet onderneming wordt gerund, wat voor functies daar zijn en hoe die functies zijn ingevuld bij Ajax? Ik geef musician gelijk als hij twijfelt aan de management-kwaliteiten van veel (ex-)voetballers.

Een onderneming met een omzet van 100 miljoen moet gewoon professioneel gerund worden.

vigil schreef:
Dat zou zeker gek zijn maar het is Jaap Visser

verhip, altijd gedacht dat het dezelfde "vroeger was alles beter en luister naar Cruijff want dan komt alles goed"-persoon was, maar er waren er dus twee

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:04 uur

geplaatst: vandaag om 06:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.