MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Hendrik68
En toch ben ik er van overtuigd dat Dikkie Draaikont in een goed systeem van waarde moet kunnen zijn. Ik besef echter wel dat ik langzaamaan als enige overblijf.

Die lekkere zure opmerking van mij over Zivkovic neem ik overigens niemand kwalijk, Ajax niet en Zivkovic ook niet. Zo gaat dat tegenwoordig. Groningen moet nog blij zijn met de deal, gezien het bedongen doorverkooppercentage dat bij bij andere clubs wellicht niet eens gelukt was. Wettelijk is er ook allemaal niks tegen te doen. Het zou alleen mooi zijn als er een soort van wereldwijd gentlemens's agreement zou komen waarin wordt afgesproken tot hun 20ste verjaardag van elkaar's spelers af te blijven. Nog voor ze zijn doorgebroken zijn ze al weg. Robben kregen we nog een jaartje te leen, maar Zivkovic heeft net zijn eerste goede reeks van 3 wedstrijden gehad en is al bijna weg.

Mwoah, ik zou niet eens willen beweren dat Ajax zo sprankelend is. Er wordt met de regelmaat van de klok zo slecht gespeeld dat het een wonder is dat we zoveel wedstrijden toch nog hebben gewonnen. Zijn er natuurlijk ook een redelijk aantal die pas laat werden binnen gesleept (o.a. Roda uit, Cambuur uit, Go Ahead uit en Groningen thuis). En er wordt ook relatief weinig gescoord dit seizoen. Het valt niet echt op nu omdat niemand veel scoort en het doelsaldo is nog steeds behoorlijk omdat er weinig doelpunten worden geïncasseerd.

Wat je precies bedoelt met de jankpraat mis ik even, maar het is een feit dat er veel jonkies zijn gedebuteerd dit seizoen. Klaassen, Denswil en Veltman hadden allemaal een zeer behoorlijke start. Maar zoals je kunt verwachten komt ook de terugval weer. Er zijn maar weinige jonge voetballers die debuteren en meteen een constante factor kunnen zijn. Om die reden had ik al ingecalculeerd dat een kampioenschap behalen moeilijk zou worden dit seizoen. Maar het lijkt toch wel weer te lukken nu. En daarbij heeft de concurrentie aardig geholpen door net zo prut te zijn.

Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om mensen te irriteren met mijn relaas. Ajax is voor mij de mooiste club maar objectief gezien weet ik dat het spel bepaald niet goed was dit seizoen en de term Lucky Ajax weer van toepassing is.

EDIT

Dit was een reactie op een post die blijkbaar verdwenen is?

Linius schreef:
Hij bedoelt niet onder druk op het veld lijkt me. Onder druk als in de concurrentie hijgt ons in de nek. Laten we eerlijk zijn, sinds de winterstop is de koppositie niet meer in het geding geweest.
Dat dus. Hoewel dat andere op zich ook wel waar is. Tegen Barça, Heerenveen en AZ heeft Ajax dit seizoen de beste (en misschien wel enige goede) wedstrijden gespeeld. Juist tegen de counterploegen als RKC en Cambuur had Ajax het lastig. Ajax onder druk zetten, werkt doorgaans juist averechts. Het is dat Ajax op dit moment zelf matig speelt. En druk zetten zoals Salzburg, dat lukt niemand in de Eredivisie. Sowieso zijn er weinig ploegen in Europa die dat überhaupt kunnen.

Gretz schreef:
Ook bijvoorbeeld exemplarisch dat heel veel Ajacieden Sigthorsson constant afbranden terwijl hij er vrijwel altijd staat in de topwedstrijden. Voor de eredivisie voldoet hij prima. Er liepen een tijdje geleden betere spitsen rond (Suarez, Huntelaar) maar je mag niet verwachten dat je altijd zo'n man in huis kunt hebben.
Ik blijf erbij dat hij met goede vleugelaanvallers, vertrouwen en stabiliteit er zo 20 inlegt.

Hendrik68
EDIT

Dit was een reactie op een post die blijkbaar verdwenen is?

Ja dat was mijn reactie ook.

Nogmaals, men heeft zich bij Ajax enorm verkeken op het gebrek aan ervaring en fysieke kracht. Dat heeft Frank de Boer ook ruiterlijk toegegeven. Het komende seizoen zal anders begonnen worden. Er zijn aanwijzingen (uit betrouwbare bron) dat op de achtergrond al veel gaande is wat betreft aankomende transfers. Een aantal spelers komen structureel tekort en de kritiek zwelt aan. Niet alleen door de supporters, maar ook intern en zeker in de technische staf.
Kernpunt: Ajax moet Ajax-voetbal spelen. Creatief voetbal via de vleugels, sierlijk samenspel tussen de nummer 9 en 10, opkomende backs, doorschuivende verdedigers en positiespel van hoog niveau. Alleen het doorschuiven van Blind & Moisander hebben wij veelvuldig gezien en op het laatst ook eindelijk een Van Rhijn die naar voren gaat.
Het is een karige winst, maar voor volgend seizoen voorzie ik vooruitgang,

Tot slot: bij veel clubs is men meer bezig met (het mogelijk) falen van Ajax, dan dat van het eigen team. Vitesse had bij winst nog kans kunnen maken op de tweede plaats. Het puntverlies van Ajax staat echter voorop, iets wat ook bij veel andere clubs merkbaar is.
Het is wel raar: obsessief gericht zijn op het verlies van anderen, in plaats van de winst voor jezelf/je eigen team. Misschien is dat wel dé reden waarom het Nederlands voetbal niet verder komt. Verzanden in een calimero-complex helpt namelijk niemand.

Ik ben in ieder geval tevreden dat Boilesen weer terug is. Wat is dat een fijne speler in de opbouw. Maar goed, hij zal over twee wedstrijden wel weer geblesseerd raken...

Ja Boilesen is echt goed in aanvallend opzicht. Verdedigend staat hij vaak ook zijn mannetje. Maar inderdaad, veel te vaak geblesseerd.

Veltman heeft bij tijd en wijle trouwens ook knappe rushes naar voren. Het is nog geen Vertonghen natuurlijk, maar hij heeft het zeker in zich.

In alle Mokumse positivopraat wordt wel eens vergeten dat er 2 grootheden zijn met behulp waarvan je het presteren van een team kunt meten een finaniciële en een sportieve; en - gek genoeg houden die twee met elkaar verband: goed voetbal vergt nou eenmaal goede spelers en daarvoor geldt de vis wordt duur betaald. Kunnen we het over de voetbalprestaties nog wel eens worden - met wat goede wil te betitelen als "redelijk" - wordt het interessant om naar het tweede aspect, de financiën, te kijken.

Eenieder met een beetje financiële interesse kan leuke gegevens halen uit het jaarverslag van Ajax en uit de overzichten op (bijv) www.transfermarkt.co.uk.

Dan valt op dat Ajax de laatste 10 jaar een batig saldo (transferinkomsten minus transferuitgaven) heeft geboekt van meer dan 80 miljoen euro. Dat geld is dus niet aan nieuwe spelers besteed, maar grotendeels verdwenen - zie de jaarverslagen - in de exploitatie. Dat lijkt me een verre van gezonde situatie - afgezien van het feit dat de verschillende met de grote landen (Duitsland, Engeland, Italië en Spanje) alleen maar groter zullen worden door de hoogte van de uitgekeerde tv-gelden daar.

In boerentaal: Ajax MOET talenten opkweken om de boel drijvende te houden, daarmee aan kwaliteit (uiteindelijk) inboeten om telkens weer opnieuw talenten te vinden. Overigens is de situatie voor andere NL topclubs niet veel beter, met 1 essentieel verschil: stadion én grond waren van PSV; Arena is NIET van Ajax, maar van een consortium (waarin bijv Coca Cola, ABN, Grolsch vertegenwoordigd zijn).

PSV heeft de grond vervreemd tgv een sale and lease back-constructie. En dat heeft PSV liquide middelen opgeleverd. Ik heb het niet over clubs die meet een fikse kapitaalinjectie van buitenaf worden gerund, of als handelshuis, alhoewel de functie van handelshuis wel het business model lijkt te zijn van de meeste NL clubs.

Ik blijf me erover verbazen dat organisaties/bedrijven met zo'n omzet/budget (> 70 miljoen) waarvoor 100 - 200 mensen werken puur op emoties gerund lijken te worden.

Mjuman schreef:
Dan valt op dat Ajax de laatste 10 jaar een batig saldo (transferinkomsten minus transferuitgaven) heeft geboekt van meer dan 80 miljoen euro. Dat geld is dus niet aan nieuwe spelers besteed, maar grotendeels verdwenen - zie de jaarverslagen - in de exploitatie. Dat lijkt me een verre van gezonde situatie - afgezien van het feit dat de verschillende met de grote landen (Duitsland, Engeland, Italië en Spanje) alleen maar groter zullen worden door de hoogte van de uitgekeerde tv-gelden daar.

Ajax heeft anders 69 miljoen aan liquide middelen (bron. Dus een aanzienlijk deel van de winst is daar heen gegaan. Lijkt me vrij gezond voor een club om enige reserve te hebben in liquide middelen en eigen vermogen. Ik geloof niet dat veel eredivisieclubs dat kunnen zeggen.

Lekkere link, werkt niet - maar neem de jaarverslagen van de laatste 5 jaar er ook even bij en besteed daar meer aan dan 5 minuten.

GEEN enkel beursgenoteerd bedrijf zal aan liquide middelen een equivalent van 3/4 van het jaarbudget in kas hebben, wat je er ook van vindt

Dat pikken de aandeelhouders normalerweise niet - ROI staat dan centraal. Het is een bekend gegeven dat Ajax ernaar streeft om tzt alle uitstaande aandelen terug te kopen. De verklaring: beursgenoteerd zijn betekent een hogere mate van transparantie opbrengen dan wat men leuk vindt. How 'bout professionaliteit van management? Ik heb nog nooit management van een beursgenoteerd bedrijf horen zeggen dat ze aandelen wilden terugkopen om die reden (wel dat ze de waarde intrensiek te laag vonden).

Ajax is de enige beursgenoteerde voetbalclub in NL.
--edit--
Nog even aanvullend: als club moet het management zichzelf maar eens goed achjter de oren krabben en zich de p3-vraag stellen: wat heet Prioriteit: Presteren (én Europees meetellen) of Poen (bankier spelen)?

Wat voor zin heeft het de borsttrom te laten ronken over hoeveel geld je wel niet in kas hebt, als je tegen Salzburg de bietenbrug opgaat?

Nee, in het verleden is wel een verkeerd gehandeld de jaarverslagen van de eerste 10 jaar van deze eeuw spreken boekdelen (afboekingen op speleres bijv), maar nu slaat de weegschaal naar de andere kant door. Met jeugdig talent a je het Europees gezien iig niet redden.

Marjet schreef:
Nogmaals, men heeft zich bij Ajax enorm verkeken op het gebrek aan ervaring en fysieke kracht. Dat heeft Frank de Boer ook ruiterlijk toegegeven. Het komende seizoen zal anders begonnen worden. Er zijn aanwijzingen (uit betrouwbare bron) dat op de achtergrond al veel gaande is wat betreft aankomende transfers. Een aantal spelers komen structureel tekort en de kritiek zwelt aan. Niet alleen door de supporters, maar ook intern en zeker in de technische staf.

Daar wordt een terecht en waar beeld geschetst van de huidige situatie bij Ajax. Alleen in de provincie blijven de supporters de huidige prestaties nog met de mantel der liefde bedekken. Het landskampioenschap houdt iedereen nog op de been. Maar zal Ajax nog enigszins van betekenis willen blijven, ook internationaal, zal er toch uit een ander vaatje moeten worden getapt.

Met een Seat Ibiza kom je ook op je werk maar als je een dure BMW gewend bent, is het verschil in kwaliteit van het transport even slikken geblazen.
En die Seat is al enige tijd de maatstaf in Amsterdam. Ben je boven de dertig en nog veel ouder, weet je helaas nog heel goed hoe ze ooit pronkten met die BMW series.

Tot slot: bij veel clubs is men meer bezig met (het mogelijk) falen van Ajax, dan dat van het eigen team. Vitesse had bij winst nog kans kunnen maken op de tweede plaats. Het puntverlies van Ajax staat echter voorop, iets wat ook bij veel andere clubs merkbaar is.
Het is wel raar: obsessief gericht zijn op het verlies van anderen, in plaats van de winst voor jezelf/je eigen team. Misschien is dat wel dé reden waarom het Nederlands voetbal niet verder komt. Verzanden in een calimero-complex helpt namelijk niemand.

Je mag best constateren dat de inmiddels tweedehands Seat van Ajax op z'n minst dringend toe is aan een APK en een grote beurt. De RDW stuurt vanzelf een brief en roepen dat de auto van je buurman er nog slechter aan toe is maakt de oproep niet minder urgent

Ook supporters van andere clubs mogen bovenstaande eerste alinea die je schreef best concluderen, zonder dat het over hun eigen club hoeft te gaan.

Dat het hele betaalde voetbal in Nederland een schop onder z'n reet moet krijgen en dat we op korte termijn bij gebrek aan talent met het Nederlands elftal alleen nog San Marino schrik aan zullen jagen lijkt mij evident.

musician: rijd jij überhaupt auto of verplaats je je met de plofferd (Solex lijkt me wel gepast) of ben je OV-slachtoffer?

Niet alleen lees je eerdere posts erg slecht, je bent ook bar slecht geïnformeerd over huismerken van clubs en auto's/motortechniek. Mercedes-Benz is al sinds jaar en dag huisleverancier voor auto's bij Ajax (zie ook het optreden van Demy de Zeeuw in Blik op de weg), net als bij PSV (en PEC).

Feyenoord moet het met Opel doen - voorzover ik weet sponsort BMW de Rode Duivels.

Met zoveel dédain over Seat praten is wel erg dommig - Seat is al behoorlijk lang onderdeel van de VAG-groep (van Skoda t/m Lamborghini, incl Audi, Porsche en VW). Alle techniek in een Seat is van Duitse origine, betrouwbaar, en prestatiegericht. In de DTM voerden de Seat's lang de boventoon (diesel met turbo-techniek).

Misschien moet je door de week de fles 'ns laten staan

Hendrik68
Het moet niet gekker worden. Zivkovic op zijn 17e naar Ajax, Fode Fofana op zijn 11e naar Barcelona, en nu deze pipo naar Feyenoord als het waar is tenminste. Het wachten is op de eerste Groningse embryo die naar Manchester City verhuist. O ja: Ook de 17 jarige Keziah Veendorp (wie verzint zulke voornamen trouwens) van dezelfde amateurclub als Zivkovic afkomstig wordt al gevolgd door half Europa.

"Feyenoord trekt Lion Kalentjev (14), topscorer van FC Groningen C2, aan" - fcgonline.nl

Keziah Veendorp, geweldige naam

Maar goed, gaat lekker verder met de kinderhandel zo.

Heb er geen problemen mee dat kinderen binnen hun eigen land naar de jeugdopleiding van een betaalde voetbalclub verhuizen. Zo werkt het scouting systeem nou eenmaal, als alle potentieel goede voetballers bij een prof club aan zouden kloppen zou het wel makkelijk zijn. Maar dat buitenlandse clubs kinderen van jonger dan 16 uit hun eigen omgeving weghalen is wel schrijnend natuurlijk. Op die leeftijd is het altijd nog maar de vraag of je ooit gaat doorbreken en dan neem je wel een hele grote stap door alles achter te laten. Zoals die Fofana destijds inderdaad. Barcelona is op die zelfde manier wel aan de beste speler ter wereld gekomen. Sommige pakken die gokjes met kids wel erg goed uit.

Het Bosman-arrest heeft het voetbal flink verpest.

Maar ter verduidelijking, ik bedoel niet dat er contracten worden getekend en met geld wordt gezwaaid. Als ik vroeger talent had gehad en was gescout door iemand van een profclub had ik die kans maar al te graag gegrepen. Hier in Nederland hebben we prachtige voorzieningen om die dromen waar te maken zonder dat je, je leven opgeeft. In mijn stad heb je bijvoorbeeld een zogenaamde topsport school voor alle niveau's (VMBO tot en met VWO). De kids worden door busjes van de clubs waar ze sporten opgehaald voor trainingen en thuis weer afgeleverd. Ondertussen leiden ze gewoon een normaal leven in hun eigen omgeving en maken ze gewoon hun school af. Riedewald bijvoorbeeld heeft dit jaar zijn MBO opleiding afgerond. Natuurlijk is het niet makkelijk om topsport met school te combineren maar hier in Nederland zijn er in ieder geval de mogelijkheden toe zonder dat je leven op z'n kop wordt gezet. Daarom benadrukte ik ook dat binnen je eigen land naar de jeugdopleiding van een profclub gaan niets mis mee is mijns inziens. Heb je dan liever dat spelers pas vanaf hun 17de/18de naar een profclub kunnen als ze niet het geluk hebben door hun ouders bij een profclub te zijn ingeschreven? Dan levert zo'n jeugdopleiding geen drol meer op. Dan hou je een talenten poule van niks over.

EDIT

Je moet eens stoppen met je posts verwijderen, dat maakt het nogal lastig converseren.

Ijzersterk optreden van Eriksen voor Spurs. Met twee assists en een goal de MOTM in een duel die uiteindelijk met 5-1 werd gewonnen (van een erg zwak Sunderland).

Linius schreef:
Het Bosman-arrest heeft het voetbal flink verpest. .

Niet het Bosman-arrest heeft het voetbal verpest. Het is de buitenlanders regeling die het voetbal verpest heeft. Sinds die regeling is verdwenen is het Nederlandse voetbal er per jaar op achteruit gegaan. Net als alle andere kleinere Comps.

Mjuman schreef:
musician: rijd jij überhaupt auto of verplaats je je met de plofferd (Solex lijkt me wel gepast) of ben je OV-slachtoffer?

Ik moest laatst naar IJmuiden en vond het, gezien de drukte, een idee om met de trein te gaan. Bleek 't lijntje al enige tijd (1985) opgeheven.

Het vergelijk kan uiteraard alleen worden gemaakt als het vergelijk kan worden gemaakt. Welk automerk welke club sponsort interesseert mij verder niet, daar gaat het niet over. Ik keek hoe ze spelen en maak dan het vergelijk.
Niets ten nadele van een Ibiza, maar het is geen BMW, wie er ook achter de Seats zit.

Mocht je het toch sec willen terugbrengen naar het vergelijken van het spelen naar de daadwerkelijke autosponsor van de club dan mag worden geconstateerd dat Mercedes zich bepaald niet meer zal herkennen in het spel van Ajax. Feyenoord komt dan nog goed weg met Opel .

En is Pelle dan de Ferrari tussen de Opels

Linius schreef:
Je moet eens stoppen met je posts verwijderen, dat maakt het nogal lastig converseren.

Om te beginnen moet ik helemaal niets Op verzoeken wil ik wel eens reageren, soms ook niet. Laat ik je even van repliek dienen.

Als OLW' r verkeer ik in de gelukkige omstandigheid de BESTE NL voetballers (van Cruijff t/m Robben) veelal te hebben zien debuteren en vervolgens ook vaak in actie bij hun clubs en in interlands. Ik hou van mooi technisch voetbal, zoals Ajax dat speelde, van snelle omschakelingen (PSV), van splijtende dieptepasses, functioneel geëtaleerde, superieure techniek. Waar zie je dat tegenwoordig in NL? Er is voldoende reden om niet meer zo blij te doen.

Ajax wordt kampioen, met - imo - zesjesvoetbal; ok, beter dan de rest. Maar, niks om over te gaan lopen juichen, laat staan om alle ooms en tantes af te gaan ogv een goed rapport. Het hoogste rapportcijfer is er voor Frank de Boer - met dergelijk materiaal ("hand op de knip jonges") 4* achtereen landskampioen worden. Eerlijk gezegd begrijp ik het management achte de Boer niet - waarom niet investeren in 1 of 2 seniore krachten? Van geld op de bank ga je als team niet beter presteren en hetzelfde geldt voor PSV.

Geld (op de bank) maakt niet gelukkig; het kapitaal moet in het veld staan. Nou weet ik wel dat in het geval van Ajax Oom Martin rare aankopen heeft gedaan (El Hamdoui, de rolmops, Pantelic, Rommedahl) waarvan slechts een enkeling een beetje ROI bracht. Maar ook PSV heeft op een gegeven moment veel identieke spelers/types gekocht zonder afstemming of planning.

Aanhakend bij musician - het NL voetbal is veelal niet om aan te gluren; er wordt raar geld uitgegeven, de internationale voetbalwereld kenmerkt zich niet bepaald door sociaal en ethisch verantwoord gedrag - denk aan de mensenhandel in heel jonge spelers.

Het rare is dat in landen waar veel geld wordt uitgegeven aan sterspelers de verschillen tussen arm en rijk waanzinnig groot zijn - in Portugal mag je je handen al dichtknijpen met een bruto maandsalaris van 1000 euro en in Spanje ligt het modale inkomen ruim 40% onder NL (ca 32.500); in de UK ligt het gemiddelde inkomen (iets anders dan modaal) omgerekend op 25.000 euro.

Atletico

Jammer dat Barcelona onder hun niveau speelde.

Wat dat betreft zou Barcelona een welkome aanvulling zijn voor de NL competitie, wordt over het algemeen op zeeniveau gespeeld

Onder hun niveau? Dit getik is is hun normale niveau hoor, iets anders kunnen ze niet. Vorig jaar afgedroogd door Bayern en nu al in de kwartfinale eruit, het wordt tijd om dat saaie voetbal vaarwel te zeggen.

Ik sluit me helemaal bij je aan.
Het wordt tijd dat Barcelona uit een ander vaatje gaat tappen en iets minder voorspelbaar over het veld gaat.

Ik houd het helemaal niet bij in Spanje en ik zie net dat Atletico bovenaan staat. Ik dacht dat het een subtopper was en dat Barcelona daar dus van zou moeten winnen. Verder heb ik de wedstrijd niet gezien, maar ik kan normaal, in tegenstelling tot jou, erg genieten van het spel van Barcelona. Uiteraard dient het effectief te zijn, maar tweede in Spanje geeft volgens mij wel blijk van zulks.

Het zou een zegen zijn als Atletico kampioen van Spanje zou worden.

Barcelona is gewoon over zijn top en Messi heeft een minder seizoen. Dan krijg je dit. Maar Atletico is ook wel een fantastische ploeg vind ik. Knap wat Simeone daar in drie jaar heeft neergezet. Nu maar hopen op halve finales Bayern - Atletico en Real - Chelsea.

Heel knap wat Atletico en Chelsea hebben gepresteerd (en het is ze gegund met het huidige spel), maar ik hoop toch nog wel op een finale Bayern - Real. Deze topteams gaan tenminste altijd uit van eigen kracht en de spelers die daar op het middenveld en in de aanval rondlopen zijn gewoon stukken beter dan de voorwaartse van Atletico en Chelsea.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:41 uur

geplaatst: vandaag om 02:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.