MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
Mjuman schreef:
Feyenoorder-supporters zijn niet erg ontvankelijk voor krtitiek. Nog steeds vind ik de verdediging zoals in de opstelling van Hansie Hansie (mét Van Dijk én Emanuelson) beduidend beter dan wat er zaterdagavond in het veld stond, incl Blind als extra hangslot.

En dan kijk ik alleen naar de internationale ervaring - zeker met het oog op wedstrijden tegen Chili en Spanje, vandaar. In dit systeem van Van Gaal heb je een extra verdediger nodig - dat gaat ten koste van mankracht elders.

Zo heel erg groot is de internationale ervaring van Virgil van Dijk nu ook weer niet. Hij speelt bij Celtic in een mindere competitie dan Nederland en heeft in de groepsfase van de Champions League een kansloze missie gespeeld tegen Barcelona en AC Milan.

Emanuelson is al enige jaren, met een korte tussenstop, een erkend bankzitter bij AC Milan met invalbeurten.
Beiden zijn uitvoerig bekeken door Van Gaal, gewogen en gewoon te licht bevonden.

Ik geloof niet, dat Van Gaal zich in de hele selectieprocedure heeft laten leiden door clubbelangen. Hij kan zich met zijn naam ook geen afgang veroorloven. Qua logica hoor ik ook de hele voetbalwereld in Nederland (gisteravond ook weer) instemmen met de 23 gekozen spelers.

Ik geef toe, dat het ook niet klinkt als Van Basten, Koeman, Rijkaard en Ruud Gullit. Maar we zullen het er mee moeten doen en ik denk dat het in de praktijk best mee kan vallen.

Hendrik68
Blijft opvallend hoe graag sommigen Van Dijk in Oranje willen zien terwijl er vorig jaar nog lacherig werd gedaan over zijn capaciteiten. Toen speelde hij bij Groningen elke wedstrijd 90 minuten onder druk en deed dat uitstekend. Ook aanvallend was hij af en toe zeer gevaarlijk. Nu heeft hij als verdediger een heel seizoen helemaal niets hoeven doen in de competitie en heeft hij maar matig in de CL gespeeld en nu moet hij ineens in Oranje. Het mag van mij en hij zal zeker geen gek figuur slaan, maar het is niet vast te stellen of hij dit jaar beter is geworden. Ik denk eerder dat hij sportief een jaar heeft stilgestaan. Al steek je die potjes CL natuurlijk wel even in je zak,dat dan weer wel.

sheep67 schreef:
Zuiderburen hebben er ook zin in
Dat ze ver gaan komen geloof ik gerust.

Belgie wint W.K. voetbal

W.K. finale Belgie - Brazilie

Dat eerste artikel is wel al zeker 4 jaar oud.

Verder geloof ik nooit dat ze verder geraken dan de kwartfinale en zelfs dat is misschien al hoog gegrepen.

Inderdaad.

Groepsfase overleven is een must voor Belgie in deze groep, maar daarna kan het tegen Duitsland of Portugal (vermoedelijk) al meteen gedaan zijn. Kwartfinale halen zou al een succes zijn (is ons ook al maar eenmaal gelukt...).

De ploeg staat er, het talent is er, en een aantal belangrijke spelers zijn duidelijk in vorm (De Bruyne, Lukaku), maar er worden momenteel echt onrealistische verwachtingen geschapen. Het blijft nog altijd een vrij jonge ploeg en op sommige posities is het nog altijd wat zoeken.
Het EK van 2016 dicht ik ons veel meer kansen toe om potten te breken.

Hendrik68
Waarom zou Belgie van Duitsland verliezen? Duitsland is vooral verdedigend buitengewoon kwetsbaar en Portugal is al helemaal Ronaldo en verder helemaal niks. Met hangen en wurgen de eindronde bereikt. Misschien een licht voordeel dat ze in een land spelen die qua taal in ieder geval vertrouwd is. De Duisters zijn als echte toernooivoetballers normaliter wel erg sterk natuurlijk en als ik kijk naar die 2 zwakke gelijkspelen die ze net achter de rug hebben dan konden ze op het WK wel eens ouderwets scherp zijn. Een slechte generale......etc. Maar als Duitsland net zo speelt als in Zuid Afrika en tijdens het afgelopen EK zijn ze kansloos, ook tegen Belgie. Na 1970 is er alleen nog maar een land Wereldkampioen geworden op basis van defensieve zekerheid. Van Gaal heeft het systeem niet voor niks omgegooid.

Het probleem is dat bij België de verdediging ook de achilleshiel is. Links en rechts wordt gezegd dat dat komt omdat er een groot deel van die jongens (vermaelen, Vertonghen en alderweireld) in nederland opgeleid zijn. Daar wordt volgens analisten te veel aanvallend gedacht als verdediger, waardoor het verdedigen zelf beperkt wordt met de gevolgen vandien.

Hendrik68 schreef:
. Na 1970 is er alleen nog maar een land Wereldkampioen geworden op basis van defensieve zekerheid.

Maar wel 2 keer.

Hendrik68
Vertel.

1982 en 2006.

Hendrik68
In 82 liep de Braziliaanse sambatrein zich anders goed te pletter op de Italiaanse muur, ken je Claudio Gentile nog? Hem passeren kwam in niemands hoofd op. In 2006 werd ene Cannavaro mede door zijn prestaties tijdens het WK verkozen tot Wereldvoetballer van het jaar. Toch echt een verdediger, zou niet eens meer weten wie spits was in 2006.

Volgens mij interpreteert hij het verkeerd. De zinformulatie is nogal vreemd waardoor het lijkt alsof je zegt dat er sinds 1970 nog maar één land wereldkampioen is geworden obv defensieve zekerheid.

Ja , dat zeg ik dus ook, kampioen op basis van defensieve zekerheid.
In 1990 speelde Italie mooi en aanvallend voetbel en werd 3e.

Hendrik68
Ach zo. Ik bedoel in ieder geval dat er nooit meer een land wereldkampioen wordt die verdedigend de boel slecht organiseert.

dat komt omdat er een groot deel van die jongens (vermaelen, Vertonghen en alderweireld) in nederland opgeleid zijn

Dus als het slecht met Belgie afloopt is het onze schuld?

Het komt erop neer dat als Kompany bij de les blijft en zijn verdediging de discipline oplegt om puur verdedigend te denken (en dus niet op zijn 'Hollands' te verdedigen) dat het wel goed komt en dat er geen gaten vallen. Maar vooralsnog is dit nog niet het geval en vrees ik ervoor dat we in Brazilië een paar keer defensief gaan afgestraft worden.

Of hoort ie in het "just a joke" topic

Laten we wel wezen, tijdens de kwalificatiecampagne was onze verdediging net het sterke punt: maar 4 goals tegen in 10 matchen. Een doelman als Courtois helpt ook wel natuurlijk. Vooral centraal vanachter zitten we dik in de luxe, maar op de backs niet, al lijkt de oplossing met Vertonghen en Alderweireld op de backs wel redelijk goed te werken dus.

Het is enkel tijdens de laatste oefenmatchen dat er wat defensieve foutjes in zijn geslopen. Kompany voetbalt me tegenwoordig ook iets te frivool, dat had hij eigenlijk afgeleerd onder Mancini. Maar dat blijven oefenpotten, ik geloof wel dat iedereen op het WK wel scherper zal staan.

De ploegen met (veruit) de beste defensie zijn Brazilië en Spanje.

Het is (voor zowel Oranje als PSV) zonde dat het duo Bruma/Rekik zover terug is gevallen na het geweldige begin van PSV vorig seizoen. Dat waren potentiele kandidaten voor de verdediging. Grotendeels natuurlijk door gebrek aan beter en ervaring, maar het niveau dat de heren toen haalde was indrukwekkend. Al blijf ook ik erbij: eerst kijken naar mensen die in een fatsoenlijke competitie spelen of meerdere seizoenen hebben gespeeld; dan pas naar de Eredivisie.

Hendrik68 schreef:
Blijft opvallend hoe graag sommigen Van Dijk in Oranje willen zien terwijl er vorig jaar nog lacherig werd gedaan over zijn capaciteiten. Toen speelde hij bij Groningen elke wedstrijd 90 minuten onder druk en deed dat uitstekend. Ook aanvallend was hij af en toe zeer gevaarlijk. Nu heeft hij als verdediger een heel seizoen helemaal niets hoeven doen in de competitie en heeft hij maar matig in de CL gespeeld en nu moet hij ineens in Oranje. Het mag van mij en hij zal zeker geen gek figuur slaan, maar het is niet vast te stellen of hij dit jaar beter is geworden. Ik denk eerder dat hij sportief een jaar heeft stilgestaan. Al steek je die potjes CL natuurlijk wel even in je zak,dat dan weer wel.

Hij speelde juist erg goed in de CL. Hopelijk gaat ie volgende jaar in de Engelse PL spelen.

Chungking schreef:
Laten we wel wezen, tijdens de kwalificatiecampagne was onze verdediging net het sterke punt: maar 4 goals tegen in 10 matchen. Een doelman als Courtois helpt ook wel natuurlijk. Vooral centraal vanachter zitten we dik in de luxe, maar op de backs niet, al lijkt de oplossing met Vertonghen en Alderweireld op de backs wel redelijk goed te werken dus.

Het is enkel tijdens de laatste oefenmatchen dat er wat defensieve foutjes in zijn geslopen. Kompany voetbalt me tegenwoordig ook iets te frivool, dat had hij eigenlijk afgeleerd onder Mancini. Maar dat blijven oefenpotten, ik geloof wel dat iedereen op het WK wel scherper zal staan.

De ploegen met (veruit) de beste defensie zijn Brazilië en Spanje.

Het was beter inderdaad, maar dat waren (op Kroatië na) ook geen potentiële WK-deelnemers. Je ziet dat die foutjes veel sneller worden afgestraft tegen Ivoorkust, Japan of Colombia dan tegen (met alle respect) Macedonië, Wales of Schotland.

Als Kompany en co gedisciplineerd verdedigend denkt, dan komt het volgens mij ook wel goed. Tenslotte zijn onze middenvelders (De Bruyne, Witsel en Dembélé/Fellaini) ook vrij aanvallend ingesteld en dan is het wel goed dat de verdediging dat wat minder zou zijn.

Hendrik68
Hij speelde juist erg goed in de CL. Hopelijk gaat ie volgende jaar in de Engelse PL spelen.

Accoord, maar hij liet geen dingen zien die hij het jaar ervoor bij Groningen niet liet zien. Kan ook moeilijk in een paar maanden tijd. Verschil is alleen dat in de CL iedereen hem ineens ziet. Het waren wel allemaal tegenstanders waarvan je vantevoren wist dat hij veel te doen zou krijgen. Druk is er niet, want een nederlaag tegen clubs als Milan en Barcelona is geen schande, dus je doet het altijd goed. Zegt me dus niet zoveel. Daarmee zeg ik niet dat hij niet goed genoeg voor Oranje is, integendeel. Ik vind hem erg goed, alleen niet aantonnbaar beter dan in zijn laatste jaar bij de FC. Daarvoor had hij meer wedstrijden onder druk moeten spelen en was zijn keus voor Celtic niet zo'n hele verstandige. Dus daarom is een transfer naar de Premier League erg goed voor hem. (en voor Groningen natuurlijk ook)

Daar heb je gelijk in, als ie nu bij Ajax had gespeeld was ie gewoon naar het WK gegaan.
Wat vind je trouwens van Hoesen, goeie aankoop wel, of niet?

Hendrik68
Heel moeilijk te zeggen. Hij wordt al jaren als groot talent gezien. Voor hij naar Fulham ging hadden de Groningen supporters het al over dat ze Hoesen moesten aantrekken. Weet niet of er destijds vanuit de directie ook daadwerkelijk belangstelling voor hem was, maar het kwam er toen in ieder geval niet van. Eigenlijk heeft hij nog nooit een constante periode gepresteerd of kunnen presteren. Elke keer uitlenen daar wordt je ook niet beter van. Daarom verwacht ik niet direct wonderen van hem, maar op termijn zou het best goed uit kunnen pakken. Naar verluidt past hij perfect in het systeem dat Groningen de laatste 3 maanden speelt. Het systeem staat inmiddels als een huis en als er na Zivkovic niet meer spelers vertrekken (vooral Botteghin) dan hebben we een prima fundament waarvan ook Hoesen kan profiteren. Ik zie Groningen bij de selectie zoals die er nu uitziet plus een verbeterde grasmat (en die komt) 1 of 2 plekken stijgen.

MJ_DA_MAN schreef:
Het is (voor zowel Oranje als PSV) zonde dat het duo Bruma/Rekik zover terug is gevallen na het geweldige begin van PSV vorig seizoen. Dat waren potentiele kandidaten voor de verdediging. Grotendeels natuurlijk door gebrek aan beter en ervaring, maar het niveau dat de heren toen haalde was indrukwekkend. Al blijf ook ik erbij: eerst kijken naar mensen die in een fatsoenlijke competitie spelen of meerdere seizoenen hebben gespeeld; dan pas naar de Eredivisie.

En dan kom je uit bij...................?

Dus hadden Bruma en Rekik wel hun vorm gehouden, dan nog was een uitverkiezing niet mogelijk geweest omdat er standaard eerst naar het buitenland moet worden gekeken?

Wat een rare conclusies. Ik zou zeggen: wie het beste gespeeld heeft het afgelopen seizoen en wie het meest fit is. Ongeacht de competitie. Dan kan op naam nog een uitzondering worden gemaakt, bijvoorbeeld als er sprake is geweest van een blessure.

Competities met 34 wedstrijden op constant hoog niveau binnen Europa zijn er niet zo heel erg veel, je moet je daar niet in vergissen.
En elke week een hoog niveau halen is dan alleen mogelijk als je zelf bij een club speelt die dat niveau haalt.

Ook in Engeland, Spanje, Duitsland en Italië zie je wedstrijden van een bedroevende kwaliteit.

En er zijn nagenoeg geen Nederlanders (meer) die én op hoog niveau in competitieverband spelen en op het allerhoogste niveau in Europa (Champions League). Dat is een beetje het probleem. Het enige dat je kunt hopen, is dat er voldoende talent is dat zich kan gaan ontwikkelen als toekomstig Europese Wereldspeler.

Maar dat zie ik er nog niet echt aan af. Het kan daarom alleen maar meevallen, in vergelijk met anderen. Wat ik links en rechts zie aan oefenwedstrijden door diverse landen is ook bepaald niet om over naar huis te schrijven, internationaal gelauwerde spelers of niet.

Dan kom je eigenlijk alleen bij Vlaar uit, wat ook al veel zegt over het niveau van onze overige verdedigers. Dat laatste was overigens meer een algemene opmerking want idd: buiten de grenzen zijn er amper Nederlandse verdedigers te vinden die op hoog niveau spelen. Van Dijk had ook zeker de potentie, hij heeft vorig seizoen ook CL gespeeld, maar die heeft dus geen kans gekregen.

Nu hebben wij ook al even geen centrale verdedigers meer die wereldtop zijn.
Immers de finalisten2010 Mathijsen (natuurlijk top bij HSV, maar dat was geen wereldtop) en Johnny Heitinga.
Alternatief destijds, denk ik Ooiers??! Braafheid en misschien toen ook al Vlaar, verder weet ik niet.
Als ik zo terug denk was "ons"laatste top cenrum Stam / De Boer.

Die CV van Argentinië, Dimichaelis, is bepaald ook geen wereldtop. Van Gaal is nou eenmaal zo ontzettend eigengereid dat ie nooit Heitinga en/of Mathijsen ook maar heeft willen overwegen, en dan noem ik Douglas bewust niet. Vermeer is als keeper pas ook heel laat afgevallen en Sneijder is eigenlijk pas weer in genade aangenomen toen Louis zo goed als geen andere keus had.

Een half jaar geleden opperde een van de analysten al de mogelijkheid om een controlerende middenvelder de rol van libero/CV te laten vervullen. Die suggestie is nooit opgepakt. Wellicht was dat iets geweest voor De Jong - al had het middenveld dan wel een andere invulling (a la Hansie Hansie) moeten hebben

musician schreef:
En er zijn nagenoeg geen Nederlanders (meer) die én op hoog niveau in competitieverband spelen en op het allerhoogste niveau in Europa (Champions League). Dat is een beetje het probleem. Het enige dat je kunt hopen, is dat er voldoende talent is dat zich een kan gaan ontwikkelen als toekomstig Europese Wereldspeler.

Ik vind dat eigenlijk een beetje vreemd, die situatie qua Nederlands toptalent.
In België hebben we nu een talentrijke generatie, omdat de grote clubs rond het millenium uiteindelijk hebben beseft dat ze keihard moesten inzetten op talent van eigen bodem (ipv goedkope buitenlanders te halen), en henvoldoende speelkansen geven... Maar ik ben er vrij zeker van dat die hele filosofie en ook de structuur van opleidingen, trainingsmethoden, etc. zijn gekopieerd van Nederland (en ook wel Frankrijk).

Jullie zijn er gedurede vele generaties in geslaagd om voetballers van wereldniveau voort te brengen, maar nu lijkt de bron opeens opgedroogd, hoe kan dat opeens? Ik volg de eredivisie niet meer zo en kan de kwaliteit van jullie selectie dus niet zo goed inschatten, maar dit lijkt puur qua talent zo op het eerste zicht toch de dunste spoeling in 20 jaar ofzo? De paar echte toppers (Van Persie, Robben) zijn van een oudere generatie en tussen de jongeren zitten vast wel goeie voetballers, maar (bijna) niemand waarvan je zegt dat ie wereldtop wordt (of dat lijkt me toch zo).
Dat Belgie (eindelijk) een inhaalbeweging maakt is normaal, maar dat het er in Nederland op achteruit lijkt te gaan vind ik vreemd. Schort het ineens aan de opleidingen? Of zijn er andere oorzaken? Of is het gewoon puur toeval?

Martial
Mjuman schreef:

Juist deze wedstrijd had ik graag willen zien om te ervaren wat en hoe Van Gaal denkt en toepast. Ik kan je vertellen dat er nogal wat afgelachen wordt door (internationale) vrienden over Van Gaal en zijn tactiek. Word eens wakker onder die R'damse paddestoel - die defensie is toch echt een lachertje, met wat er aan Chileense en Spaanse aanvallers op ons afkomt straks.

Hier ben ik dan met me EIGEN reactie, eerder kon ik niet reageren, omdat er ook nog belangrijkere dingen in het leven zijn die aandacht vragen, maar de defensie een lachertje?

En dat refereer je aan als straks de Spaanse en Chileense aanval op ons afkomt, onze aanval is overigens ook prima met Van Persie, Robben en Sneijder, men kijkt altijd zo graag naar wat een ander heeft, maar onze aanval mag er ook zeker zijn, over één ding kunnen we duidelijk zijn elk weldenkende voetballiefhebber weet dat Nederland geen wereldkampioen gaat worden, welke verdediging er ook staat en om het defensief toch wat zekerder te maken is er gekozen voor een 5-3-2 opstelling en dat oogt misschien dan minder aantrekkelijker dan het klassieke 4-3-3, maar misschien wel meer kans (?) op een ronde verder te komen.

Dat Van Gaal al die Feyenoorders heeft opgeroepen daar kan ik niks aan doen, als PSV het was geweest had ik het ook best gevonden en er wordt toch altijd geroepen door voor en tegenstanders van Van Gaal dat hij er aardig kijk op heeft niet waar en het centrum Vlaar - De Vrij vind ik toch vrij aardig staan met als extra verdediger Indi erbij en dat Nederland op dit moment geen wereldverdedigers heeft het zei zo, het spreekwoordelijke roeien met de riemen.....

En de opstelling van Hansie Hansie waar jij op doelt met Van Dijk en Emanuelson dat dan beduidend beter zou moeten zijn (?) dan bovengenoemde verdediging waar baseer jij dat dan op?
Dit is sowieso nooit uitgeprobeerd, Van Gaal zal Van Dijk best een aantal keer hebben bekeken denk je ook niet?
En moet hij toch tot een bepaalde conclusie gekomen zijn over Van Dijk die nota bene ook nog in mindere competitie speelt, buiten het feit dat hij wel CL ervaring heeft dat dan weer wel.

En al die vriendschappelijke wedstrijden die nu gespeeld worden daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee, want of je nu met 1-0 of 7-0 wint zegt mij niet zo veel, Nederland moet er staan tijdens het WK en tijdens deze vriendschappelijke wedstrijden kunnen nog verder de puntjes op de i worden gezet wat ook geldt voor het 5-3-2 systeem en ik heb liever een KJH achter de hand dan dat ik al mijn beste aanvallers direct in het veld heb staan wat jij graag zou zien.

En mocht Nederland de volgende ronde niet halen ga ik me echt wel verder vermaken met het WK.

Vond de opmerking van Jan Mulder gisteravond best sterk, je moet uitgaan van je kwaliteiten en niet van je zwaktes. Hij was ook de enige die zag dat Ghana weinig voorstelde, de anderen vonden het allemaal een erg knappe prestatie.
Nu gaan we alles op de verdediging gooien, het zwakke punt, terwijl de aanval verwaarloosd wordt. We gaan een soort countervoetbal spelen, waar ik wel een liefhebber van ben, maar dan moet je er wel de juiste spelers voor hebben.

Hendrik68
En mocht Nederland de volgende ronde niet halen ga ik me echt wel verder vermaken met het WK.

Ik niet. Ik moet alle wedstrijden van Oranje in de eerste ronde werken. Liggen ze er direct uit dan heb ik helemaal niets aan dit WK gehad. Zonder Oranje boeit het me helemaal niks meer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.