MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:
En voor het geval het je meer om de aantrekkelijke dame in kwestie te doen was : Nina Williams - ninawilliams.tumblr.com

Hoho geen slecht woord over curling. Fantastisch leuke sport (ik ben serieus)

buizen schreef:
Thanx, GrafGantz, leuke site. Maar ik kijk er maar niet teveel naar, dan gaat het weer kriebelen; heb zelf ook jaren geklommen, tot uiteindelijk zo'n 7a/7b-niveau. Was vier p. week minimaal in de klimhal.

Ah, opzo een fiets. Deze prutser is nooit verder gekomen dan 6b helaas. Vervolgens een peesontsteking in m'n elleboog opgelopen die nooit helemaal weggegaan is. In het dagelijks leven geen enkel probleem en altijd pijnvrij, maar klimmen zit er jammer genoeg niet meer in. Onlangs een uurtje wezen bowlen met collega's en dat resulteerde al in een paar dagen pijn in m'n arm .

Paap_Floyd schreef:
Hoho geen slecht woord over curling. Fantastisch leuke sport (ik ben serieus)

Als je het echt zo leuk vindt mag je bij mij de vloer wel eens komen dweilen

Dan schuif ik wel eerst m'n curlingstenen door je servieskast heen.

Ik blij dat ik geen servieskast heb.

Nog even en ik begin zelfs weer terug te verlangen naar de tijd dat het hier alleen maar over Feyenoord ging

Nog maar even een bericht met, naar mijn mening, toch wel interessant wielernieuws:

Wout Poels kan naar Team Sky - Sport - VK - volkskrant.nl

Ben wel benieuwd hoe gelukkig hij daar dan eventueel wordt. Zal daar ben ik bang weinig voor eigen kans mogen gaan. Ik zou hem eerlijk gezegd wel graag bij een wat kleinere ploeg meer als kopman willen zien. Ik heb nog steeds het idee dat hij best in een grote ronde top 10 zou kunnen rijden. Denk dat hij meer kans daarvoor heeft bij bv. een ploeg als Cofidis.
Lees net dat Taaramaë daar weg gaat naar Astana. Die kan verder kopmanschap dus ook wel vergeten. Dat heeft hij trouwens ook niet verdiend op basis van de laatste jaren, maar werd ooit als zeer groot talent gezien.

buizen
GrafGantz schreef:
(quote)

Ah, opzo een fiets. Deze prutser is nooit verder gekomen dan 6b helaas. Vervolgens een peesontsteking in m'n elleboog opgelopen die nooit helemaal weggegaan is. In het dagelijks leven geen enkel probleem en altijd pijnvrij, maar klimmen zit er jammer genoeg niet meer in. Onlangs een uurtje wezen bowlen met collega's en dat resulteerde al in een paar dagen pijn in m'n arm .

Ai. 6b is trouwens een behoorlijk nivo hoor. Ik kon sommige 7a's niet klimmen en sommige 7b-routes haalde ik wel. Maar ik woog 57kg en was heel sterk, dan wordt klimmen natuurlijk een stuk makkelijker dan als je 82kg mee naar boven moet sjouwen.. Ben er van de ene op de andere dag mee gestopt, had andere dingen te doen in m'n leven om me daar op te storten. Maar het is nog steeds een mooie sport.

Moet altijd nog denken aan Dan Osman, weet niet of je die kent. Een indiaan-achtige 'extreme climber' die inmiddels is overleden. Hij stond bekend om ongezekerd(!) extreem moeilijke en hoge/lange routes te klimmen, er zijn vele video's van.
Het bizarre is dat hij aan zijn einde is gekomen in een situatie dat hij juist wel gezekerd met een touw klom. Nou ja, klom, sprong, en toen knapte het touw. Die fatale sprong staat zelfs op youtube dacht ik, je ziet dus hoe hij zich dood springt. Ziek.

NB: ik vind curling leuk om naar te kijken

buizen schreef:
Snap het niet want strijkijzers over het ijs schuiven met een bezempje ervooruit is dan wel weer een Olympische Sport..

Is toch zwaarder dan je denkt, met name dat bezemen als een gek. Vond het eerlijk gezegd vermoeiender dan klimmen, hoewel ik beide alleen maar voor de lol heb gedaan (en klimmen al zeker 10 jaar geleden).

buizen schreef:
(quote)

Ai. 6b is trouwens een behoorlijk nivo hoor. Ik kon sommige 7a's niet klimmen en sommige 7b-routes haalde ik wel. Maar ik woog 57kg en was heel sterk, dan wordt klimmen natuurlijk een stuk makkelijker dan als je 82kg mee naar boven moet sjouwen..

Moet altijd nog denken aan Dan Osman, weet niet of je die kent. Een indiaan-achtige 'extreme climber' die inmiddels is overleden. Hij stond bekend om ongezekerd(!) extreem moeilijke en hoge/lange routes te klimmen, er zijn vele video's van.
Het bizarre is dat hij aan zijn einde is gekomen in een situatie dat hij juist wel gezekerd met een touw klom. Nou ja, klom, sprong, en toen knapte het touw. Die fatale sprong staat zelfs op youtube dacht ik, je ziet dus hoe hij zich dood springt. Ziek.

Ja, als ik 57 kilo zou wegen had ik vast ook wel 7a of hoger geklommen

Dan Osman is me bekend ja (deze foto zie je overigens in veel klimhallen aan de muur: http://i60.tinypic.com/2hq6jkg.jpg), maar ben niet van plan om ooit naar die video te gaan kijken. Dan zie ik hem liever in volle glorie in deze legendarische clip:

Blijft wel fascinerend, free rope solo, meest bekend is denk ik wel Alex Honnold. Deze foto is natuurlijk legendarisch:
http://i60.tinypic.com/kdo188.jpg

Al zijn zulke zaken meestal heel specifieke projecten en gaan deze klimmers de meeste tijd gewoon netjes aan touw, in tegenstelling tot wat veel mensen die niets van klimmen weten denken gaat het hierbij echt niet om types met een doodswens. En als we toch aan het name-droppen zijn hier nog wat klasbakken die niet vies zijn/waren van solobeklimmingen zonder touw: Hansjörg Auer, Alexander Huber, Wolfgang Güllich (RIP) en Heinz Zak.

buizen schreef:
Maar ik woog 57kg en was heel sterk, dan wordt klimmen natuurlijk een stuk makkelijker dan als je 82kg mee naar boven moet sjouwen..

Even een terzijde, hoe weet je trouwens mijn exacte gewicht? Ik begin me nu toch wat zorgen te maken als ik eerlijk ben .

Dat soort dingen staan gewoon op MuMe toch?
Overigen >> Algemeen >> Vraag van de dag

Die foto's zo bekijkend lijkt klimmen me toch wat pittiger dan curlen. Krijg al hoogtevrees als ik er naar kijk..

Ben zelf op mijn 18e ofzo wel eens een rots van een meter of 60 omhoog geklommen ergens in de Ardennen en dat vond ik al zwaar zat (zou me nu echt niet meer lukken).

herman schreef:
Dat soort dingen staan gewoon op MuMe toch?
Overigen >> Algemeen >> Vraag van de dag

Die foto's zo bekijkend lijkt klimmen me toch wat pittiger dan curlen. Krijg al hoogtevrees als ik er naar kijk..

Ben zelf op mijn 18e ofzo wel eens een rots van een meter of 60 omhoog geklommen ergens in de Ardennen en dat vond ik al zwaar zat (zou me nu echt niet meer lukken).

Hm, zo te zien ben ik toch wat aangekomen sinds 2011. Ik heb nog nooit gecurlingd (of hoe je dat ook noemt) maar desondanks durf ik wel te stellen dat klimmen een stuk zwaarder is ja. Jouw klimavontuur is waarschijnlijk op de Maasrotsen bij Freyr (net ten zuiden van Dinant) geweest, geloof niet dat er ergens anders in de Ardennen rotsen van 60m hoog zijn.

buizen
[quote]GrafGantz schreef:
[quote]buizen schreef:
[quote]GrafGantz schreef:

Die video is (lijkt) wel spectaculair maar de route is in feite eenvoudig, 'het is net traplopen' zeggen klimmers dan. Grote 'bakken' om te grijpen overal, als de kracht en conditie in orde zijn dan prima te doen. Het is speedclimbing, supersnel een route door, dat kan natuurlijk nooit een extreem moeilijke route zijn.
Ik bedoel meer die bergpartijen die ie beklom in bijv. Yosemite, routes die ie echt goed moest lezen, met soms helemaal geen grippunten, zeer moeilijk en zwaar.. en niet gezekerd.. die adrenaline.. toch het hoofd koel moeten houden..het MOET lukken.., anders val je dood neer.

(Bij curling - strijkijzer ijszeilen - kun je hooguit over een door een tegenstander stiekem uitgestoken bezem achterover op je kont op het ijs belanden. Dit even voor de beeldvorming over wat nu precies een topsport met risico's is .)

herman schreef:

Ik ook. Ik vond er toen al niets aan, stootte aanhoudend mijn knieën en heb mij daarna altijd afgevraagd wat het voordeel is van klimmen tegen ten opzichte van lopen in de bergen.

Het aantal dodelijke slachtoffers in de bergsport is van een tragische omvang dat de beet van Suarez of een schop van Nigel de Jong daarbij volledig in het niet valt.

Nee, ik blijf wel op de grond.

Ik lees trouwens dat Colin Kazim nog niet meegaat met Feyenoord naar Kiev.
En dat ze maar weer snel terug zijn in Rotterdam.

buizen
GrafGantz schreef:
(quote)

Even een terzijde, hoe weet je trouwens mijn exacte gewicht? Ik begin me nu toch wat zorgen te maken als ik eerlijk ben .

Intuitie. Heb je foto's wel eens gezien in het MuMefotoboek en ik meende me een sportieve (buitenluchtfoto's, wandelen, outdoor, fietsen) en vooral lange jongeman met een bril te herinneren.
Heb natuurlijk heel wat klimmers meegemaakt, van recreant tot bloedfanatiek trainenden en iemand die echt (te) zwaar is wordt uiteindelijk geen serieuze fanatieke klimmer. En bij zo'n lengte en 6b als niveau zei ik zomaar 82kg. Haha, dat je ook nog toevallig dat weegt.

buizen
[quote]musician schreef:
(quote)

Het aantal dodelijke slachtoffers in de bergsport is van een tragische omvang dat de beet van Suarez of een schop van Nigel de Jong daarbij volledig in het niet valt.

Nee, ik blijf wel op de grond.

--------------------------------------

Je hebt in de bergsport het zeg maar 'alpinisme' en de andere tak sportklimmen, of 'sport climbing'.
Die vele doden betreffen alpinisme. In de buitenlucht, vele kilometers. Ongetrainde lieden die wel even in barre koude omstandigheden of op gevaarlijke toppen de top zullen gaan halen.

Wij hebben het hier over sportclimbing, kan in de klimhal en kan bij echte bergwanden, dat is een vrij levendige sport en er vallen niet vaak doden. (recent trouwens wel, sportklimmers zijn ergens om het leven gekomen, weet zo niet meer waar).

buizen schreef:
Die video is (lijkt) wel spectaculair maar de route is in feite eenvoudig, 'het is net traplopen' zeggen klimmers dan. Grote 'bakken' om te grijpen overal, als de kracht en conditie in orde zijn dan prima te doen. Het is speedclimbing, supersnel een route door, dat kan natuurlijk nooit een extreem moeilijke route zijn.

Helemaal gelijk, maar ik pretendeer ook nergens dat het een hele moeilijke route is hoor, er staat ook gewoon in beeld dat het slechts een 5.7 is (Franse 5a). Desondanks zie ik dit eigenlijk niemand anders met deze snelheid ongezekerd doen, en de manier waarop blijft prachtig om te zien. Zijn snelheidsrecord staat niet voor niets bij wiki vermeldt onder "notable climbs".

buizen
GrafGantz schreef:
(quote)

Desondanks zie ik dit eigenlijk niemand anders met deze snelheid ongezekerd doen, en de manier waarop blijft prachtig om te zien. Zijn snelheidsrecord staat niet voor niets bij wiki vermeldt onder "notable climbs".

Vind ik ook hoor, zeer spectaculair, en ja, dat heeft heel wat zeer jonge enthousiaste nieuwe aanstormende talenten teweeg gebracht.
Speedclimbing geschikt voor de buis zijn ze ook erg mee bezig, twee exacte dezelfde (best moeilijke) routes, twee deelnemers, klaar af en wie er dan (uberhaupt en) als eerste boven is. Wel eens gezien op eurosport, prachtig. Zoiets zouden ze op het Olympisch program moeten overwegen.

buizen schreef:
(Bij curling - strijkijzer ijszeilen - kun je hooguit over een door een tegenstander stiekem uitgestoken bezem achterover op je kont op het ijs belanden.

Nou, daar vergis je je in. Ik heb nog nooit iemand zo zien vallen, maar wel regelmatig bij het 'afstoten' van het strijkijzer. Dat is nog best een knap staaltje evenwichtskunst. Je moet enerzijds op de bezem leunen, anderzijds op het strijkijzer en dan gevoelsmatig afzetten met je verkeerde been. En dat is lastig zat qua coördinatie, ook omdat je 1 gladde zool en 1 met profiel aan hebt bij curlen.

Als je valt is er verder natuurlijk niet veel aan de hand, want je krabbelt gewoon weer overeind. Met klimmen zijn de risico's uiteraard wel veel groter. Kan zo snel geen statistieken vinden over het aantal dodelijke ongevallen bij curling.

buizen
[quote]herman schreef:
(quote)

Hahaha.
Die zijn er mogelijk wel. Hartaanvallen. Toch wat oudere lui bij dat strijkijzer schuiven, en dan die opwinding. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Nee hoor, wil niet schamper doen over curling, het is waarschijnlijk meer echt sport dan menigeen denkt. Maar ik baal ervan dat het een Olympische sport is en sportklimmen niet.

Cured
Dat curling is knap lastig; zie anders maar eens de hilarische aflevering van dat programma waarin de jakhalzen een curlingbaan bezoeken (ik weet de naam van het progamma niet meer).

[quote]buizen schreef:
(quote)

Dwerg en paal werpen (Highland Games) zijn dat ook niet, evenmin - recente toevoeging waren er o.m. bij snowboarden, BMX is ook een vrije recente toevoeging - al blijf ik dat een lullig gezicht vinden: grote kerels op kleine k*fietskes.

buizen
[quote]Mjuman schreef:
(quote)

Ik zie het verband niet tussen dwergwerpen en sportklimmen. Ja klopt, snowboarden (ook spectaculair) is er gelukkig nieuw bij gekomen. Sport climbing moet er welhaast aan zitten te komen. De Steeple Chase hebben we nu wel eens gezien.

buizen schreef:
Ik zie het verband niet tussen dwerg en paal - mind you werpen en sportklimmen.

Dat verband is er wel als je je verwondt
Eerlijk gezegd zijn beide geen Olympische sporten en ik vind uitbreiding op een gegeven moment niets meer bijdragen. Elk land heeft wel zijn eigen meer of minder spectaculaire sporten - orientering (Zweden), hurling (Ierland), kaatsen (Friesland)maar niet alles hoeft opgekrikt te worden. Wat zou passend geweest zijn voor de oude Olympiërs? Olympische spelen duren nu al 4 weken en de vraag is welke sporten nog aantrekkelijk genoeg zijn om toe te voegen. Ik denk dat alle klimgerelateerde daar niet onder vallen - behalve voor de ingewijdenen.

buizen schreef:
Ja klopt, snowboarden (ook spectaculair) is er gelukkig nieuw bij gekomen. Sport climbing moet er welhaast aan zitten te komen. De Steeple Chase hebben we nu wel eens gezien.

Dat vind ik wél een fraaie discipline - ik zit écht niet te wachten op uren gluren naar een hangende vent met of zonder draadje eraan. Neemt niet weg dat ik wel bewondering kan hebben voor hun spierkracht en lichaamsbeheersing; het is NMD

De spelen duren toch geen vier weken? Volgens mij een dikke twee weken.

herman schreef:
(quote)

Nou, daar vergis je je in. Ik heb nog nooit iemand zo zien vallen, maar wel regelmatig bij het 'afstoten' van het strijkijzer. Dat is nog best een knap staaltje evenwichtskunst. Je moet enerzijds op de bezem leunen, anderzijds op het strijkijzer en dan gevoelsmatig afzetten met je verkeerde been. En dat is lastig zat qua coördinatie, ook omdat je 1 gladde zool en 1 met profiel aan hebt bij curlen.

Als je valt is er verder natuurlijk niet veel aan de hand, want je krabbelt gewoon weer overeind. Met klimmen zijn de risico's uiteraard wel veel groter. Kan zo snel geen statistieken vinden over het aantal dodelijke ongevallen bij curling.
Ik heb vorig jaar meegedaan met het Studentenkampioenschap curling. En een teamgenoot struikelde bij het bezemen over een steen. Die moest worden afgevoerd met een hersenschudding. Levensgevaarlijke sport.

buizen schreef:
Ook dit is topsport, en ook nog eens spannend en mooi om naar te kijken, jammer dan ook dat je het zo bar weinig op TV ziet. Boulderen, met een behoorlijk 'dak'

Alex Honnold is ook een behoorlijke boulder-baas.
Hij is vooralsnog de enige die solo de Yosemite Triple crown heeft gedaan op 1 dag, grotendeels vrij klimmen zonder hulpmiddelen.

edit: ik zie nu dat Graf me al voor was

buizen
Stalin schreef:
(quote)

Alex Honnold is ook een behoorlijke boulder-baas.
Hij is vooralsnog de enige die solo de Yosemite Triple crown heeft gedaan op 1 dag, grotendeels vrij klimmen zonder hulpmiddelen.

(embed)
(embed)

edit: ik zie nu dat Graf me al voor was

Jouw filmpjes betreffen geen boulderen, Stalin. Boulderen is extreem moeilijke routes..eh..boulderen..maar laag bij de grond, kleine rotspartijen, als je valt plof je gewoon in het witte strandzand, als je bijv. in Thailand bouldert. In Euopa is Fountainebleu nabij Parijs het mekka van de fanatieke boulderaars. Daar leer je het. Zoals Braziliaanse voetballers letterlijk op straat leren voetballen.
Jouw filmpjes betreffen free solo climbing, heel wat spectaculairder en vooral gevaarlijker
Maar goed, dit terzijde.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:43 uur

geplaatst: vandaag om 16:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.