MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
aslan schreef:
ik dronk zojuist nog een supergoeie La Trappe Quadrupel Oak Aged Batch 15!!! een aanrader !!!

Haha, toevallig heb ik die van het weekend op, ik weet alleen niet meer welke batch. Je betaald wel de hoofdprijs voor de Quadrupel Oak Aged, maar dan heb je ook wat. Je proeft duidelijk het rijpingsproces op de oude eiken whiskyvaten in de smaak van het bier terug.

aslan (crew)
batch 15 had een heel duidelijke toets van sherry, afkomstig van de oloroso vaten... super! voor mij de beste batch tot nog toe

Krijg er spontaan dorst van. Maar idd 13,95 voor een fles maakt het niet echt tot een koopje

Die olorosovaten bewijzen ook goeie dienst bij sommige whisky's (single malts). Ondanks dat er zoveel en vaak drank ingaat heeft zo'n vat heeft best een lang leven

aslan schreef:
ik dronk zojuist nog een supergoeie La Trappe Quadrupel Oak Aged Batch 15!!! een aanrader !!!

Die heb ik onlangs ook nog gedronken, zeker een toppertje!

Van echte bieren ben ik geen grote fan (in de zin dat ik het vrijwel nooit drink), maar tegenwoordig pak ik af en toe een Karmeliet Tripel. Best goed te doen. Voor de rest nog steeds gewoon pils s.v.p.
http://www.truebeer.com/assets/images/tripel-karmeliet-beer-glass.gif

Mjuman schreef:

Die olorosovaten bewijzen ook goeie dienst bij sommige whisky's (single malts).

Wat mij betreft niet echt, die verdrijven de " hout (vanille)" smaak.
Ik vind dat niet best, ook zo'n blend als Jameson - 12 Years Old - Special Reserve is daardoor eigenlijk minder dan de basic Jameson.
De meestal gebruikte ex bourbon barrels zijn echt veel beter dan die "sherry oaks".
Sommige "kruiden"het e.e.a. nog met Sherry schilfers

Rudi S schreef:
(quote)

Wat mij betreft niet echt, die verdrijven de " hout (vanille)" smaak.
Ik vind dat niet best, ook zo'n blend als Jameson - 12 Years Old - Special Reserve is daardoor eigenlijk minder dan de basic Jameson.
De meestal gebruikte ex bourbon barrels zijn echt veel beter dan die "sherry oaks".
Sommige "kruiden"het e.e.a. nog met Sherry schilfers

Kijk voor de grap hier eens Life of a Cask From Wine to Whiskey | Wine Folly - winefolly.com

Ik ben een groot liefhebber van whisky: Balvenie - 1 soort is double wood: eerst in bourbonvaten en daarna 2 jaar in olorosovaten: heel fijn. Balvenie heeft ook een soort die in portvaten tot rust is gekomen - ook die is fijn.

Die vanille-smaak is kenmerkend voor echte houtrijping (ceder); een Bordeaux zal dat ook hebben. In de nieuwe wijnlanden is 'hout' ontdekt: daar rusten bijv chardonnay en merlot op roestvrijstalen vaten en wordt er hout bij gepleurd om het aroma eraan te geven in het jargon worden zulke Chardonnay's dan wel als "vettig" of "boterig" getypeerd - ik vind ze weinig verfijnd.

En die Quadrupel Oak Aged *** is een rasechte moneymaker.

aslan (crew)
ik kan die extra rijping op olorosovaten in de meeste gevallen ook wel waarderen... het is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur/smaak - ik ken ook enkele mensen die absoluut niks van sherrywhisky's moeten hebben

ik ben nu wel benieuwd geworden naar die Jameson 12yo Special Reserve

Misschien 'ns hier kijken The Balvenie | The Balvenie - thebalvenie.com

Die Balvenie op portvaten is heel bijzonder, maar prijzig (ca 80 euro).

Kom er net achter dat die distilleerderij eigendom is van William Grant. Nog een aardig gegeven: het overhevelen van het grote vat naar de cask waarop de whisky mag rijpen en het voortijdig overbrengen daarvan naar die ruimte wordt ook wel "marriage" genoemd (net zoals in de automobielindustrie het plaatsen van de motor op het chassis en in de carrosserie).

aslan (crew)
voor die portwood 21yo zit je toch al snel aan 125€...

aslan schreef:
voor die portwood 21yo zit je toch al snel aan 125€...

Ik heb 'em wel eens gehad als cadeau - en dacht dat ie toen ca 75 - 80€ was, maar misschien had ik er toen al zoveel van gedronken, dat ik een dag later de cijfers 'ontdubbelde'

Die Quadrupel is wel prijzig, maar ik heb 'em nog niet te pakken kunnen krijgen!

aslan (crew)
mooi, die wil ik ook wel 'ns cadeau krijgen!

die aparte batchen zijn soms een beetje lastig om aan te geraken, maar ik kom af en toe wel 'ns in de buurt van de abdij kort bij Tilburg, voor een wandelingetje of een geocache ofzo, en dan springen we 'ns binnen voor een hapje en een drankje, en daarna nog even een bezoek aan het winkeltje voor de nieuwste batch

Twee dingen geleerd in één bericht

Koningshoeve is hemelsbreed niet zo ver 7 km van mijn voorheen ouderlijk huis; nooit eraan gedacht dat daar ook een winkel was. Mijn laatste bezoek aldaar dateert van de tijd toen ze net hun refterbier (even de naam kwijt) op de markt brachten - eenmalig? Was lichtbitter, fris en smakelijk - licht van alcohol, 5% dacht ik

aslan (crew)
kijk, dit is nog 'ns leuk!
zolang je er enkele van de nieuwste batch laat staan als je langsgaat natuurlijk

en dat lichtbitter refterbier ken ik niet... misschien te vergelijken met de Puur?

Dacht eerst "Simpel", maar na zoeken vond ik de naam terug: Enkel en de vergelijking was - en dat klopt met mijn herinnering - met Pale Ale, type De Koninck dus. Al zoekend vond ik dat dat gebrouwd is van 93 - 00.

Inmiddels hebben ze ook Wit (ok), Isi d'Or (nog niet gedronken) en Blond - drink weinig blond.

Isid'Or is in ieder geval erg lekker! Wit viel me wel redelijk tegen.

aslan (crew)
de Isid'Or is alvast een aanrader: een lekker amberbiertje dat genoemd is naar hun allereerste brouwer, met de bedoeling dit eenmalig te brouwen ten voordele van hun vrienden monniken ergens in Afrika, maar het was zo 'n succes dat ze het zijn blijven brouwen, en gelijk hebben ze!

van de Witte La Trappe ben ik niet zo'n fan, ben sowiso niet zo'n fan van tarwebieren, tenzij op een zeldzame superhete zomernamiddag op een terrasje...

hun Bockbier drink ik er gewoonlijk bij het eten, als we op bezoek zijn, lekker!

en dan is er momenteel nog hun Jubilaris: voor een feestje van een van hun paters is dit ook weer een eenmalig biertje dat het midden houdt tussen de Dubbel en de Isid'or, lekker en niet zwaar (6%); ik heb er nog een aantal 75cl flessen van staan

Als ik effe lekker mijn sluizen open zet dan met Warsteiner of Becks in halve liter blikken(dat geloop met lege statiegeld flessen is armoede) en dus niet met het boven genoemde halvegare kastelen bier want als je daar helemaal lazeres van word ga ik met iedere stap vooruit er drie terug
In een cafe is Heineken ook goed tenzij er niet gerookt mag worden dan ga ik gelijk weer weg

Sinds een half jaar volledig in de Gueuze gerold. Duur spul dat je dus niet alle dagen drinkt.
Gisteren het zoete broertje van de geuze geproeft, de Faro. (In dit geval van Lindemans).
http://www.belgianbeermagazine.com/img/2011/09/faro.jpg

Vrij zoet, en daarom de ideale dorstlesser. Als ik een echt biertje wil om van te genieten, dan blijf ik toch liever een gueuze nemen.

Nog fans van bieren op basis van Lambiek?

aslan (crew)
AGE-411 schreef:
Nog fans van bieren op basis van Lambiek?

absoluut, ben zelf grote gueuze liefhebber met als favoriet de oude geuze van stekerij Hanssens

Aah er is hier zowaar een bier topic, iets wat toch wel geweldig samengaat met het muziek.
Misschien leuk voor de bierliefhebbers https://untappd.com/. Een leuke app waar je overzichtelijk al je gedronken (en beoordeeld) bier hebt staan. En uiteraard met al je vrienden kan delen.

Deze ken ik nog niet. Persoonlijk gebruik ik altijd ratebeer of beer buddy

Bardt1980 schreef:
Deze ken ik nog niet. Persoonlijk gebruik ik altijd ratebeer of beer buddy

Beer is my buddy, food my friend, the scales my archenemy

Mij is het een raadsel, waarom ze volharden die dingen smartfoon te noemen, terwijl het de mensch alleen maar dommer maakt

You're never alone with a lullophone?

buizen
De-noir schreef:
Ahhh die BrewDog stout hierboven, geniaal. Waar heb je die kunnen scoren Bardt1980?

Tipje voor de bier nerds hier: De Drie Dorstige Herten op de Lange Nieuwstraat in Utrecht.

Bierkaart: http://www.dedriedorstigeherten.nl/uploads/bierkaart%20juli%202014.pdf

Ik zie dat die zaak nog steeds bestaat. Uit nieuwsgierigheid even de bierkaart van 2015 geraadpleegd. En? Alle prijzen fors verhoogd t.o.v. jouw kaart van 2014. Heel veel 4,20 biertjes naar in 2015 4,80.
Een gerstenat als Oude Geuze - Beersel is zelfs van 7,50 naar 9,50 gegaan. En er zijn meer schokkende voorbeelden.
Zo'n tent laat ik dus links liggen, waar de uitbater zijn gasten zo met prijzen bedondert.

Update:
Bier(prijzen)kaart 2015 toegevoegd. Klik op link van bold/underlinend tekst hierboven.

buizen schreef:
(quote)

Ik zie dat die zaak nog steeds bestaat. Uit nieuwsgierigheid even de bierkaart van 2015 geraadpleegd. En? Alle prijzen fors verhoogd t.o.v. jouw kaart van 2014. Heel veel 4,20 biertjes naar in 2015 4,80.
Een gerstenat als Oude Geuze - Beersel is zelfs van 7,50 naar 9,50 gegaan. En er zijn meer schokkende voorbeelden.
Zo'n tent laat ik dus links liggen, waar de uitbater zijn gasten zo met prijzen bedondert.

Als je toch aan research doet, stuur dan even een mailtje naar die tent en vraag naar de reden van die prijsverhoging. Dat jij die tent links laat liggen is overigens begrijpelijk - van jouw Verweggistan naar het centrum van het land is maar zo 1,5 uur tuffen.

Zal de barman wel eens vragen als ik er kom. Ben je trouwens uit je zomerslaap ontwaakt of is je leiband langer gemaakt - gezien je recente postfrequentie?

buizen
Hartelijk dank voor jouw warme welkom, Mjuman.
Dat zou kunnen ja, zo'n mailtje sturen. Maar waarom, blijkbaar is er een markt voor. Ik kom er nooit.
Beschrijf alleen m'n persoonlijke mening dat het vrij banaal is om van 7,50 naar 9,50 te gaan.
Als je op de beurzen kijkt zijn de prijzen van grondstoffen niet extreem gestegen.
Als jij die tent inderdaad frequenteert zou het i.d.d. leuk zijn als jij het die barman eens zou vragen.
MuMe is en blijft een fantastische site, vandaar. ♥

Ben onlangs ook bij de Drie Dorstige Herten geweest. En ik moet zeggen dat de bediening een rare nasmaak naliet t.o.v. de aardige bieren die ze schonken. De dame in kwestie weigerde ons een bierkaart te tonen. In plaats daarvan moesten we maar aangeven wat we precies wilde drinken en dan zou zij wel een passend bier voor ons uitzoeken Dat zou nog niet eens zo'n probleem zijn, was het niet dat het gepaard geen met de nodige arrogantie. Daarnaast kreeg een andere groep wél gewoon een kaart gepresenteerd! Leuk om een keer geweest te.... nee sorry, ik kom hier voorlopig niet meer. Doe mij dan maar gewoon Kafé België! Minder bijzonder, maar wel gewoon normaal en vriendelijk personeel.

buizen schreef:
Als je op de beurzen kijkt zijn de prijzen van grondstoffen niet extreem gestegen.
Zo werkt het natuurlijk niet (zie onder meer hier). De prijzen gaan echt niet voor pure zakkenvullerij omhoog en zijn noodzaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:33 uur

geplaatst: vandaag om 01:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.