MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
Van het weekend deze straffe jongeman soldaat gemaakt:

http://1.bp.blogspot.com/-txxyE0wVnJk/TZaQENL1N4I/AAAAAAAAAo8/F-4IyY-pFbc/s1600/bdtokyo002.jpg

Aanrader voor de liefhebbers van de wat zwaardere bieren (18,2%)
Ondanks het hoge alcoholpercentage was hij naast erg smaakvol, vol, hoppig maar toch fruitig met een zuurtje.
Kanshebber voor mijn persoonlijke top 5

buizen
DjFrankie schreef:
(quote)

Jij hebt wel je (nick)name mee natuurlijk.
Voor mij is puur genieten een trappist (La Trappe) van de tap

Mijn nickname slaat op buizenversterker, met vinyl is dat een hele mooie combi.

Bardt1980 schreef:
Van het weekend deze straffe jongeman soldaat gemaakt:

(afbeelding)

Aanrader voor de liefhebbers van de wat zwaardere bieren (18,2%)
Ondanks het hoge alcoholpercentage was hij naast erg smaakvol, vol, hoppig maar toch fruitig met een zuurtje.
Kanshebber voor mijn persoonlijke top 5

Da's wel een heel straffe, Bart - is ongeveer zo sterk als port. Herinner me ook een speciale stout die > 11% had en die ook aan port deed denken. Grappig en dan te beseffen dat sommige US-wijnmakers juist proberen om het alcoholpercentage van wijn rond de 12% te houden - middels osmose - omdat anders veel wijndrinkers dat te 'heavy' vinden.

Ik vind zelf 10 - 11% voor bier een grens en dan nog bij wijze van uitzondering - het valt gewoon te zwaar. Onlangs een rode Australische wijn gedronken, een McLaren Vale, van 17% en daarvan kan je 1-2 glazen drinken, gewoon te zwaar.

Mijn grens ligt ook op de 11 á 12%, een enkele uitzondering daargelaten. Deze is daar een van.
Hoewel ik inderdaad betwijfel of je dan nog van bier mag spreken. Ik zou het eerder een bierlikeur willen noemen.

Toch staat brewdog hier wel om bekend. Hun sterkste bier (End of History) bestaat gewoon uit 55%
Ik zou niet weten wat ik me hierbij voor moet stellen qua smaak...
De fles in ieder geval wel...hoe zal ik het zeggen, authentiek (?)

http://www.thestar.com/content/dam/thestar/life/food_wine/2010/09/20/brewdog_hops_the_ante_with_super_strong_beers/end_of_historybottles.jpeg.size.xxlarge.letterbox.jpeg

Net terug van de langste bierproeverij die ik ooit heb gemaakt:
8 dagen, 1080km op de fiets, en alle Belgische trappistenabdijen aangedaan (en ook Mont des Cats).

Overigens was het mij nog niet bekend dat Zundert ook sinds kort een trappistenbier is, en van het Oostenrijkse 'Engelszell' had ik ook nog niet gehoord. Dat er een Amerikaanse trappist was, was mij wel bekend, maar dat was net effe te ver fietsen . Ik ga me ook zeker nog aan La Trappe wagen, en Zundert moet ik ook maar eens aandoen

Ik zal binnenkort de score maar eens opmaken, maar Westmalle Dubbel blijft waarschijnlijk toch mijn favoriet. Westvleteren 12 is lekker, maar komt niet in mijn top10 beste bieren voor.

Westvleteren 12 is ook zwaar overrated. Nee, doe mij dan maar een Pannepot, Pannepeut of een van die andere lekkere bieren van Struise een paar kilometer verderop

Bardt1980 schreef:
Westvleteren 12 is ook zwaar overrated. Nee, doe mij dan maar een Pannepot, Pannepeut of een van die andere lekkere bieren van Struise een paar kilometer verderop

Overschat is het Nederlandse woord, vrind en qua 'reet' kan ik je adviseren nimmers het gist mee te drinken uit enen flesch - zulks zorgt voor zodanige inwendige onrust dat "you' ll be farting your way to hell and back".

Overigens vind ik de zwaarste Rochefort lekkerder

Mjuman schreef:
(quote)

Overschat is het Nederlandse woord, vrind en qua 'reet' kan ik je adviseren nimmers het gist mee te drinken uit enen flesch - zulks zorgt voor zodanige inwendige onrust dat "you' ll be farting your way to hell and back".

Overigens vind ik de zwaarste Rochefort lekkerder

Amai! Winden laten is het Nederlandse woord vrind En inderdaad, men dient de straffe bierkes voorzichtig uit te schenken. Dit vergat ik afgelopen weekend nog wel eens... gelukkig was het te warm om in een slaapzak de nacht door te brengen in m'n tentje.

Overigens ben ik het qua Rochefort met u eens. Vooral als je hem nog een jaartje laat staan!

Rochefort 10 was inderdaad zeer aangenaam. Als ik een top3 van Belgische trappistenbieren zou maken zou ik het momenteel zo doen:

1. Westmalle Dubbel
2. Chimay Blauw
3. Rochefort 10

Maar eerlijk gezegd heb ik ze niet allen onder ideale omstandigheden gedronken. Of nou ja, 'niet ideale omstandigheden'. In een tentje bij een pruttelend pannetje ravioli is een Chimay best aangenaam, ook al is die 20+ graden.

http://oi60.tinypic.com/291c9zd.jpg

Ahhh die BrewDog stout hierboven, geniaal. Waar heb je die kunnen scoren Bardt1980? Gewoon in Nederland? Sowieso een geniale Schotse brouwerij dat BrewDog. Erg goed bier, en ze nemen zichzelf niet zo serieus. Tot vorig jaar hadden ze in Kafe België hier in Utrecht altijd de BrewDog Rip Tide op fles. Ook een imperial stout, maar met zijn 8% wat minder zwaar, en dus beter te drinken op een normale doordeweekse dag.

Ik ben zelf de laatste tijd steeds minder van de dubbels en trippels. IPAs en stouts waardeer ik steeds meer, en ik ben niet de enige gezien de microbrouwerijen hier in Utrecht (en Nederland in general) als paddestoelen uit de grond schieten.

Tipje voor de bier nerds hier: De Drie Dorstige Herten op de Lange Nieuwstraat in Utrecht. Grote selectie Nederlandse bieren waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt, maar ook rarities uit o.a. Denemarken, Zweden, Italie, Frankrijk... en natuurlijk de usual suspects uit België. De ambachtelijke worsten selectie is ook aan te raden.

Bierkaart: http://www.dedriedorstigeherten.nl/uploads/bierkaart%20juli%202014.pdf

Mijn favoriete Nederlandse brouwerijen op het moment:
- Maximus (Utrecht)
- De Molen (Bodegraven)
- Emelisse (Zeeland)

buizen
De-noir schreef:

Tipje voor de bier nerds hier: De Drie Dorstige Herten op de Lange Nieuwstraat in Utrecht. Grote selectie Nederlandse bieren waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt, maar ook rarities uit o.a. Denemarken, Zweden, Italie, Frankrijk... en natuurlijk de usual suspects uit België. De ambachtelijke worsten selectie is ook aan te raden.

Bierkaart: http://www.dedriedorstigeherten.nl/uploads/bierkaart%20juli%202014.pdf

Ze weten wel van prijzen daar. Een eenvoudig frambosen(vrouwen)biertje voor 6,50 en hier en daar bieren (vanaf) 17,50(!).
De bediening zal er dan ook wel navenant naar zijn; buigen als knipmessen, snel ter plaatse, ouder en kundig personeel dat bij elk biertje een verhaal heeft..
Of gewoon ook daar een jong wicht van 17 dat niet kan hoofdrekenen en bij het (vanaf het terras) naar binnen lopen al denkt waarom ze ook alweer naar binnen liep?. Dat kom je nogal eens tegen nl, in de Nederlandse horeca.

buizen schreef:
(quote)

Ze weten wel van prijzen daar. Een eenvoudig frambosen(vrouwen)biertje voor 6,50 en hier en daar bieren (vanaf) 17,50(!).
De bediening zal er dan ook wel navenant naar zijn; buigen als knipmessen, snel ter plaatse, ouder en kundig personeel dat bij elk biertje een verhaal heeft..
Of gewoon ook daar een jong wicht van 17 dat niet kan hoofdrekenen en bij het (vanaf het terras) naar binnen lopen al denkt waarom ze ook alweer naar binnen liep?. Dat kom je nogal eens tegen nl, in de Nederlandse horeca.

Prijzen zijn alleszins heel redelijk. Grootste deel van de selectie ligt op 4,40, een heel normale prijs voor een speciaalbiertje in de horeca. Voor bekender spul als een Duvel of een Westmalle ben je ook gauw 3,50/4,00 euro kwijt in iedere willekeurige tent. Dan is dit toch allemaal net wat specialer. 17,50 is de Westvleteren, algemeen bekend dat die gewoon heel prijzig is. En de andere 10,00+ bieren zijn barrel adged en worden gemaakt in erg kleine batches. Ook nog eens import. Kwestie van vraag en aanbod, dan is die prijs te begrijpen.

Personeel is erg kundig. Eigenaar en eigenaresse staan altijd zelf achter de bar. Het is maar een klein authentiek zaakje met een bescheiden terrasje. Wel zicht op het Catharijneconvent en de Dom...

buizen
De-noir schreef:
Prijzen zijn alleszins heel redelijk...
... Dan is dit toch allemaal net wat specialer...
17,50 is de Westvleteren, algemeen bekend dat die gewoon heel prijzig is...

Ook nog eens import. Kwestie van vraag en aanbod, dan is die prijs te begrijpen.

Ja ja. Nou dan zal het iets gestoords in het consumentengedrag zijn. Zonder vraag immers geen aanbod. 17,50 voor een biertje is bizar. Op een Nederlands terras bedoel ik, St. Tropez is een ander verhaal. Hier in de regio brouwen mensen zelf speciaalbieren en dat mag je voor een habbekrats meenemen en die smaken niet zelden ongelooflijk goed.

Ben benieuwd of die zaak over twee jaar nog steeds die speciale dure bieren op de kaart heeft staan..

buizen schreef:
(quote)

Ja ja. Nou dan zal het iets gestoords in het consumentengedrag zijn. Zonder vraag immers geen aanbod. 17,50 voor een biertje is bizar. Op een Nederlands terras bedoel ik, St. Tropez is een ander verhaal. Hier in de regio brouwen mensen zelf speciaalbieren en dat mag je voor een habbekrats meenemen en die smaken niet zelden ongelooflijk goed.

Ben benieuwd of die zaak over twee jaar nog steeds die speciale dure bieren op de kaart heeft staan..

Ehhh lol... tijd voor een cursusje micro-economie 1.1. en een bescheiden verkenning van de biermarkt buizen?

Er is geen sprake van gestoord consumenten gedrag. Zeldzame geïmporteerde biertjes kun je beschouwen als een luxe goed. In een markt met dit soort niche producten gelden nog oude neo-klassieke wetten: aanbod creëert vraag. Google maar eens op Say's Law.

Nee, dan is zo'n grote premium betalen voor een biertje aan de Côte d'Azur eerder gestoord consumentengedrag wat mij betreft. Je betaalt alleen maar voor de locatie. Ben er zelf ook ooit eens ingetuimeld hoor. Een vaasje Heineken op een terrasje in hartje Parijs, 12,50,- s'il vous plaît. Pure tourist-trap. Dat was eens, maar nooit weer.

Ben er verder vrij zeker van dat die zaak nog wel even gaat bestaan en dat de selectie van de wat duurdere buitenlandse biertjes alleen nog maar groter gaat worden. De speciaalbier markt heeft zich de laatste jaren onttrokken aan de malaise en is terrein aan het winnen t.o.v. de pils markt. Bovendien is de crisis voorbij en wordt het steeds hipper om dit soort biertjes te consumeren, ook voor mensen die helemaal geen interesse hebben in bier...

Om weer ontopic te gaan... Wel benieuwd naar de lokale biertjes die je noemt.

Cured
Bier is soms wel lekker, maar funest voor je spiermassa en goed voor je vetmassa/slappe buik en 'boobies'. We spreken niet voor niets over bierbuik .

Voor de rest....bij gelegenheid een biertje, als het maar koud is.

De-noir schreef:
Ahhh die BrewDog stout hierboven, geniaal. Waar heb je die kunnen scoren Bardt1980? Gewoon in Nederland? Sowieso een geniale Schotse brouwerij dat BrewDog.

Bedoel je de Brewdog Tokyo? Die heb ik via www.speciaalbierpakket.nl. Maar ik zag laatst dat zelfs Gall & Gall Brewdog in het assortiment heeft. Meestal kunnen ze dan meerdere bieren van dezelfde brouwer voor je bestellen. Ik kan je ook de Alice Porter van Brewdog van harte aanbevelen

Ik zie dat je net als ik ook fan bent van de bieren van Brouwerij de Molen. Dan kun je... Nee, dan MOET je echt naar het Borefest Festival gaan bij de brouwerij waar de beste brouwers ter wereld hun nieuwste bieren komen laten proeven voor schappelijke prijzen Restaurant Brouwerij de Molen - Het Festival 2014 - brouwerijdemolen.nl.

En tot slot nog een laatste tip van mijn kant

http://3.bp.blogspot.com/-hU3g_HafKYQ/T1t_ZFTHigI/AAAAAAAAARc/eRjJ5bR-2M0/s1600/Thornbridge+Bracia.JPG

Geef mij ieder weekend een paar liter Amstel en ik ben blij.

Een paar liter Amstel kun je beter meteen de WC ingooien, hoef je niet telkens heen en weer te lopen en je ontwijkt het moeten ondergaan van de smaak van Amstel. Win, win!

Linius schreef:
Een paar liter Amstel kun je beter meteen de WC ingooien, hoef je niet telkens heen en weer te lopen en je ontwijkt het moeten ondergaan van de smaak van Amstel. Win, win!

Cured schreef:

Voor de rest....bij gelegenheid een biertje, als het maar koud is.

Ik vind dan weer juist bij warm weer een biertje lekker

ik zweer al jaren bij Orval... mijn persoonlijke favoriet... ik heb al heel wat verschillende bieren leren kennen in de loop der jaren, vind niks die het evenaart.

en ietsje meer casual: een carlsbergje, vedettje, Omer-pilsje... kan er ook allemaal in...

oh, en mijn favoriete biertjes op hete zomerdagen: Desperados of Corona mét het partje limoen in de flessenhals. hmmmmmm...

het enige donkere bier die me enigszins kan bekoren is Guinness... maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met een 'gewoon' donker bier he.... zo speciaal... zo... dik schuim, bijna slagroom!

Maddock schreef:

oh, en mijn favoriete biertjes op hete zomerdagen: Desperados of Corona mét het partje limoen in de flessenhals.

Alsjeblieft zeg Als het naar citroen had moeten smaken dan hadden de heren brouwers het er wel in opgenomen. Net als grenadine in Grimbergen trouwens brrrrr...!!

Orval is zeker geen verkeerd bier trouwens

Maddock schreef:
ik zweer al jaren bij Orval... mijn persoonlijke favoriet... ik heb al heel wat verschillende bieren leren kennen in de loop der jaren, vind niks die het evenaart.

Het begint goed: echt bier: Orval - prachtig verhaal erachter - de ring van de hertogin

Maddock schreef:
en ietsje meer casual: een carlsbergje, vedettje, Omer-pilsje... kan er ook allemaal in...

Ja, toegegeven - doen we aan de pilzenarij, dan valt menig pils met een bittertje erin goed (ook 'n Bitterburg).

Maddock schreef:
oh, en mijn favoriete biertjes op hete zomerdagen: Desperados of Corona mét het partje limoen in de flessenhals. hmmmmmm...

het enige donkere bier die me enigszins kan bekoren is Guinness... maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met een 'gewoon' donker bier he.... zo speciaal... zo... dik schuim, bijna slagroom!

Alla -- er zijn grenzen; in de mjumaniaanse dorstlessing dienen terrassen waren juppen/pseudo-hipsters en andere verdwaalden lurken aan een fles waarin een citroenpartje serieus te worden gemeden.

Dat soort dingen zouden imo - net als een foute muzieksmaak - thuis horen in een appendix van een samenlevingscontract (gronden voor beëindiging der verbintenis).

Die Guinness is dan weer een beetje compensatie en geeft wel enig talent aan.

BeroepsBOB - of drankTroll?

Voor een Duchesse kan je me 's nachts wel wakker maken:

http://www.belgique.co.uk/images/products/396_1_large.jpg

“Duchesse de Bourgogne” is een bier van gemengde gisting. Het is een zoet-fruitig bier met een aangename frisse afdronk. Het bier wordt gebrouwd met diep gebrande mouten en overjaarse hop met een laag bitterheidsgehalte. Na de hoofdgisting en lagering rijpt de “Duchesse de Bourgogne” nog maandenlang verder in eikenhouten foeders. De in het eikenhout aanwezige looistoffen geven de “Duchesse de Bourgogne” haar fruitig karakter. “Duchesse de Bourgogne” heeft een volle, zoete en frisse smaak : een robijnrood juweel van alc. 6.2 % vol. , dat het best geschonken wordt in een kelkvormig glas tussen de 8 en 12 °C. Een volmaakt bier.

Type bier : West-Vlaams Rood Bruin
Kleur : robijnrood
Gisting : gemengde gisting
Alcohol : 6.2 % vol.l

Erg lekker ja die Duchesse, al vind ik een Rodenbach Grand Cru nog net een stukje beter

Môrthul schreef:
Erg lekker ja die Duchesse, al vind ik een Rodenbach Grand Cru nog net een stukje beter

Dat is zeker ook een lekker biertje, wel iets zoeter en fruitiger en vooral op warme dagen een aanrader.

aslan (crew)
ik dronk zojuist nog een supergoeie La Trappe Quadrupel Oak Aged Batch 15!!! een aanrader !!!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:22 uur

geplaatst: vandaag om 09:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.