menu

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
DjFrankie

Wat biertjes van de Hongaarse brouwerij Szent Andras gekregen. De Monarchista, een imperial pilsner ging er goed in, maar bij de Betyár Király ging het mis. Dit bleek een fruit bock te zijn, vééél te zoet naar mijn smaak! Als mijn Hongaars beter was geweest had ik dit op het etiket kunnen lezen, maar helaas weggespoeld. U bent gewaarschuwd!
https://szentandrassorfozde.hu/sites/default/files/styles/sorfoto_termekoldal/public/betyar_kiraly_033.png?itok=map2jzgM

Nee, ik zit niet op Untappd. Daarvoor drink ik toch wat te weinig biertjes denk ik.

stoepkrijt schreef:
Nee, ik zit niet op Untappd. Daarvoor drink ik toch wat te weinig biertjes denk ik.
Gaat hierbij helemaal niet om de hoeveelheid maar kwaliteit koen

stoepkrijt schreef:
(quote)
Een eigen brouwerij, gaaf! Jullie hebben zelfs eigen glazen, dat ziet er allemaal erg professioneel uit.

Dankjewel. We zijn nu een drietal jaren professioneel bezig met een 50 liter speidel waarmee we onze recepten ontwikkelen. Vervolgens brouwen we middels huurbrouw telkens 1000 liter per bier. Hopelijk zit er ooit een echte eigen brouwerij in voor ons ?

Ik ben trouwens Bartholomeus S op Untappd.

Sinds vorige week zit ik ook op Untappd. Koen van Eekelen is de naam.

Mijn eerste Untappd-biertje was een Uus Maailm (nee, geen typo, maar een IPA uit Estland) en hij was erg lekker.

Bierkenners, ik heb jullie advies nodig. Als zelfbenoemd bierliefhebber moet ik me onderhand toch eens beetje gaan verdiepen in de wereld van porters en stouts. Maar waar moet ik beginnen? Kan iemand me een beetje wegwijs maken door me uit te leggen wat nu eigenlijk het verschil is en me wat toegankelijke kennismakingsbiertjes aan te raden?

stoepkrijt schreef:
Bierkenners, ik heb jullie advies nodig. Als zelfbenoemd bierliefhebber moet ik me onderhand toch eens beetje gaan verdiepen in de wereld van porters en stouts. Maar waar moet ik beginnen? Kan iemand me een beetje wegwijs maken door me uit te leggen wat nu eigenlijk het verschil is en me wat toegankelijke kennismakingsbiertjes aan te raden?

In principe was een stout niets meer of minder dan een porter met een iets hoger alcohol percentage. Inmiddels is dat niet meer zo simpel. Voor porters wordt gebruik gemaakt van gemoute gerst en voor stouts geroosterde gerst >>> koffie-aroma.

De klassieke stout is/was de Guinness ("a pint of the black stuff, please") - in meerdere fasen getapt, waarbij de schuimkraag zo stevig moet zijn dat je je voorletter erin kunt schijven en die blijft zichtbaar totdat het glas leeg is. Stout uit het vat is in de regel bitterder dan uit de fles, tenzij je een blik "draught Guiness" koopt.

Brand heeft een prettige "instap-porter" - rond van smaak, en prettig geprijsd. Veel porters liggen rond de 2 - 2,50 - barrel-aged, imo een ware tractatie, kost 2 - 3* dat bedrag. Bieren zoals Hel en Verdoemenis, van de Molen, (Bodegraven) zijn stevig, donker, maar wel aan de prijs. Ook de zgn Imperial Stouts, bier voor een vorst, zijn prettig drinken.
Ga gewoon naar een goedgesorteerde bierwinkel, laat je adviseren en maak proefnotities en bedenk dat ook variërende alcoholpercentages meewegen - 2 biertjes van zeg 10 -12 % achtereen zorgen voor een fikse impact en dat is niet echt aan te raden op een zonnige namiddag.

Mjuman schreef:
Voor porters wordt gebruik gemaakt van gemoute gerst en voor stouts geroosterde gerst >>> koffie-aroma.
Kijk hier kan ik wat mee. Gebruikt men dan voor porters van nature donkere moutsoorten en voor stout geroosterde mout? Dat kan nog een behoorlijk verschil van smaak met zich meebrengen lijkt me.

Brand heeft een prettige "instap-porter" - rond van smaak, en prettig geprijsd. Veel porters liggen rond de 2 - 2,50 - barrel-aged, imo een ware tractatie, kost 2 - 3* dat bedrag. Bieren zoals Hel en Verdoemenis, van de Molen, (Bodegraven) zijn stevig, donker, maar wel aan de prijs. Ook de zgn Imperial Stouts, bier voor een vorst, zijn prettig drinken.
Die Brand kan ik wel eens proberen. Meer tips zijn overigens nog steeds welkom. Meer keuze is altijd fijn.

Ik had laatst een lekkere porter van Põhjala. Ben vergeten hoe die precies heet. Tot zover mijn nuttige bijdrage Oh nee, nog even vermelden dat je ook vaak smoked porters ziet, maar dat moet je wel liggen want in het extreemste geval smaakt het als een asbak. Die van Bax vind ik erg lekker (Gronings) De Ketter heet de (imperial) smoked porter van Bax, lees ik nu. En nu ik toch dingen aan het opzoeken, ik geloof dat die Põhjala een imperial baltic porter was.

Helaas zijn porter vaak flink prijzig. Of in ieder geval, relatief prijzig voor wat ik te besteden heb.

aslan (crew)
Stout en Porter Er zijn er héél wat die ik persoonlijk hoog weet te waarderen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak. Hier enkele die mij kortelings positief opvielen:

Black Jack Choco (Klein Duimpje)
Onheilsprofeet (Jopen)
Mout & Mocca (De Molen)
Black Albert 2016 (De Struise Brouwers)
Sgt. Nightvision (Het Uiltje)
Night Drift (Brussels Beer Project)
Espresso Stout (Emelisse)
Crooked Moon Tattoo Stockholm Fig (Mikkeller)
Kentucky Breakfast Stout (Founders)
Trappist Imperial Stout (Spencer)
Vanilla Milkshake Stout (Guineu)
Öö (Pohjala)

Onheilsprofeet, die zal ongetwijfeld gitzwart en minstens 10% zijn gok ik. Klinkt interessant, maar daar ga ik maar niet mee beginnen.

aslan (crew)
stoepkrijt schreef:
die zal ongetwijfeld gitzwart en minstens 10% zijn gok ik

Inderdaad

PS. Heb net een blikje Common Grounds (Magic Rock Brewing) open, een triple coffee porter van 5,4%, een perfecte instapper lijkt mij!

Oh, en de Chocolate Porter van Meantime Brewing Co was ik nog vergeten te vermelden... Super biertje!

aslan schreef:
Stout en Porter Er zijn er héél wat die ik persoonlijk hoog weet te waarderen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak. Hier enkele die mij kortelings positief opvielen:

Black Jack Choco (Klein Duimpje)
Onheilsprofeet (Jopen)
Mout & Mocca (De Molen)
Black Albert 2016 (De Struise Brouwers)
Sgt. Nightvision (Het Uiltje)
Night Drift (Brussels Beer Project)
Espresso Stout (Emelisse)
Crooked Moon Tattoo Stockholm Fig (Mikkeller)
Kentucky Breakfast Stout (Founders)
Trappist Imperial Stout (Spencer)
Vanilla Milkshake Stout (Guineu)
Öö (Pohjala)

Welke van deze bieren raad je aan voor iemand die niet te veel koffie- of cacaosmaak wilt?

aslan (crew)
De Spencer heeft misschien wel het minste koffie en cacao. Wel de geroosterde mout.
Verder zijn het vooral ontbijt-bieren, doe er nog een potje granola bij en je komt de dag door tot aan het avondeten

Bij De Leckere hebben ze een Diplomatic Stout... die zal zeker aan je voorwaarden voldoen.

Ik ben ooit begonnen met de London Porter en eigenlijk vind ik dat nog steeds een van de betere porters. Zeker voor de prijs waar ie voor verkocht wordt ?? Qua stouts ga ik nog steeds hard op de Speedway Stout van Alesmith. Maar die is relatief duur en niet altijd even goed verkrijgbaar. In plaats daarvan zou ik eens beginnen met een Kompaan no.39 Bloedbroeder. Tegenwoordig te koop bij Albert Heijn voor een betaalbare prijs.

aslan schreef:
(quote)
Heb net een blikje Common Grounds (Magic Rock Brewing) open, een triple coffee porter van 5,4%, een perfecte instapper lijkt mij!
Qua alcoholpercentage lijkt het inderdaad een mooie instapper, maar O'Reilly coffee porter' klinkt niet direct als een standaard porter. Is deze niet te complex?

aslan (crew)
stoepkrijt schreef:
Is deze niet te complex?
nee hoor, gewoon genieten

Guinness West Indies porter, de porter van Anchor Brewery en de Brand porter zijn mooie instap-porters. Mij zijn ze soms net iets te waterig, afhankelijk van waar ik zin in heb.

Dank voor alle tips! Ik word nog eens alcoholist op deze manier, maar ik heb er zelf om gevraagd.

Bij alle tips die zijn gegeven, ontbreken er nog twee:

1. vertrouw op je eigen smaak en je eigen voorkeur
2. begin laag (zowel in alcohol als in prijs) en doe dan zoals Curtis (Mayfield): Move on Up

Vergelijkbaar met wijn - leer appreciëren; heeft het vierde seizoen van de The Bridge/Bron 8 afleveringen, dan spring je ook niet meteen naar aflevering 8; soms moet je consumptie uitstellen en de verwachting opbouwen.

Scherp je smaak en zintuigen. Het is imo 'killing' om meteen met een dure en/of zware te beginnen. Als je eenmaal aan de 11% zit in een proefsessie, (bijv de niet-genoemde Omnipollo Noa) kan je gewoon niet meer terug naar een lichtere.

Mjuman schreef:
Bij alle tips die zijn gegeven, ontbreken er nog twee:

1. vertrouw op je eigen smaak en je eigen voorkeur
2. begin laag (zowel in alcohol als in prijs) en doe dan zoals Curtis (Mayfield): Move on Up
Die twee tips had ik zelf ook al bedacht, maar toch bedankt.

Ik zal eens wat instap-porters in huis halen. Ik houd jullie op de hoogte!

Qua Stout en porter aan de lijst van Aslan nog enkele lekkere toevoegingen

Canadian Breakfast Stout (Founders)
Tokyo (Brewdog)
Choco Libre (Brewdog)
CC porter (het uiltje)

En Bardt1980 brouwt LOC'94 maar die heb ik nog niet gehad

DjFrankie schreef:
Qua Stout en porter aan de lijst van Aslan nog enkele lekkere toevoegingen

Canadian Breakfast Stout (Founders)
Tokyo (Brewdog)
Choco Libre (Brewdog)
CC porter (het uiltje)

En Bardt1980 brouwt LOC'94 maar die heb ik nog niet gehad

Nog twee weken geduld hebben Frank, dan ligt ie waarschijnlijk bij mr. Hop

Bardt1980 schreef:
(quote)

Nog twee weken geduld hebben Frank, dan ligt ie waarschijnlijk bij mr. Hop

Ik denk dat je de hint En nog niet gehad - als in gekregen - niet helemaal begrijpt. Zou ik ook zo'n regionaal zijn ("provinciaal" zegt men hier) zou ik ook een persoonlijke invitatie tot degustatie wel verwachten.

In tussentijd behelp ik me met een enkele Pohjala, Kompaan Bloedbroeder of Viven

Mjuman schreef:
(quote)

Ik denk dat je de hint En nog niet gehad - als in gekregen - niet helemaal begrijpt. Zou ik ook zo'n regionaal zijn ("provinciaal" zegt men hier) zou ik ook een persoonlijke invitatie tot degustatie wel verwachten.

Oh maar ik snap de hint van Frank heel goed hoor. Maar ik grijp graag iedere gelegenheid aan om verkapte reclame te mogen maken voor ons gerstenat

Bardt1980 schreef:
Oh maar ik snap de hint van Frank heel goed hoor. Maar ik grijp graag iedere gelegenheid aan om verkapte reclame te mogen maken voor ons gerstenat

In mijn boek heet dat de "cheepskate option"
Zorg dan voor de beste, i.e. mond-op-mond-reclame incl. veel likes - al ben ik niet een FBB (Feestboekbeest) - door een klein aantal fleskes op te offeren voor een MuMe-proeverij, invitation only, neemt elke invité 1-2 andere flessen mee en/of happies.

Afgelopen weekend heb ik met vrienden een speciaalbieravond gehouden, dus ik heb weer wat tips om te delen:

- Jai Alai: Amerikaanse IPA uit blik met verrukkelijke citrusaroma's en -smaken.
- Babylone: Gemaakt van (o.a.) oud brood, want zo brouwde men vroeger in Babylon ook bier. Smaakt als een IPA, maar roodbruin van kleur.
- Vuur & Vlam: Mijn inbreng van de avond. Fijne IPA van eigen bodem met vooral een fantastische geur.

Verder nog een saison op van lokale brouwerij De Commies (niet bijzonder, maar aangenaam door een licht zuurtje), het eveneens lokale Zundert Trappist (niet bijzonder) en twee onbekende quadrupels die me niet eens zijn bijgebleven.

Jai Alai moet je onthouden, wat je met de rest doet mag iedereen zelf weten.

stoepkrijt schreef:
Ik zal eens wat instap-porters in huis halen. Ik houd jullie op de hoogte!
Oh ja, hier zou ik nog op terugkomen.

De porter van Brand was een prettige instapper, aromatisch en niet te zwaar op de maag. De porter van Anchor lag wél zwaar op de maag (ondanks het lage alcoholpercentage, 5 of 6% geloof ik) en smaakte meteen een stuk minder.

Verder heb ik een chocolade- en een koffieporter geprobeerd en die vielen goed in de smaak. De choco- en koffiesmaken waren erg prominent, waardoor ik me afvroeg of ik de 'echte' portersmaak nog wel proefde. Hoe dan ook: de Meantime Chocolate Porter was lekker, Common Grounds van Magic Rock was verrukkelijk!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:17 uur

geplaatst: vandaag om 01:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.