menu

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
En ik vind het juist weer een erg lekkere. Niet al te bitter voor een IPA en dat waardeer ik wel.

Waren we hier net van de pilzeniers af, reïncarneren de ex-Corona-lurkers als e-payjay-pals

Wat drinkt een brandweerman als er geen Brand is?

Lidl heeft nu opnieuw een partij bier van een Schotse brouwer in de aanbieding voor 0,99 - ay laddies

orbit schreef:
Alesmith IPA (is niet eens de beste) is een soort hemelse drank waar je niet meer vanaf kan blijven vanaf de eerste slok.

Je werk niet mee naar MM nemen!

Premonition schreef:
(quote)

Je werk niet mee naar MM nemen!

Haha

Mjuman schreef:

Lidl heeft nu opnieuw een partij bier van een Schotse brouwer in de aanbieding voor 0,99 - ay laddies

Ay Laddie, Best lekker , die Schotse met een rum afdronk. bedankt voor de tip.

Meng me nauwelijks in bier discussies, want waarom allerlei biertjes testen als er ook Guinness wordt geschonken. Geen normaal bier dat daar tegen op kan voor mij. Daarom maakt het mij in het geval van gewoon bier geen bal uit of het nou Bavaria, Amstel, Grolsch of Warsteiner is, allemaal te verwaarlozen verschillen voor mij. Maar nu is het herfst en is er weer bo(c)k bier en dat vind ik toch altijd wel smullen. Maar ik moet bekennen dat ik het meestal bij de standaard bock houdt. Hertog Jan is prima, maar voor kenners uiteraard zo doorsnee als maar kan. Maar omdat het erg lekker is probeer ik nauwelijks wat anders. Daarom heb ik van de week een paar andere bockjes getest. Die van Brouwerij het IJ (IJbock) vond ik erg flauwtjes. Bier zonder karakter noemen ze dat geloof ik. 10 keer minder dan die van Hertog Jan in ieder geval. Die van de Texelse brouwerij die ik daarna probeerde had veel meer pit en was misschien wel lekkerder dan Hertog Jan. Ik heb vandaag een flesje van Jopen en van La Trappe gekocht en nee die heb ik natuurlijk nog niet op. Wie kan mij vertellen welke brouwerij in zijn ogen echt het allerbeste bockbier brouwt?

Hendrik68 schreef:
Wie kan mij vertellen welke brouwerij in zijn ogen echt het allerbeste bockbier brouwt?

Ik proef iig geval niet met mijn ogen, maar zou je willen aanraden zelf enig field research te doen op een Bockbierfestival, zoals we die hier lokaal ook hadden, tot voor kort - op het Ledig Erf - blijkbaar was die naam symbolisch want het trok altijd veel ommelanders en mensen uit de provincie

Maar goed ook in de Jopenkerk (Haarlem) wordt zoiets wel gehouden - ga met OV, neem de wederhelft mee, bijv om te sjoppen en je hebt een fijne dag.

Vuistregel: hoe groter de brouwerij, hoe zoeter de bok en - voor mijne smaeck - hoe minder prettig. Die van La Chouffe vond ik altijd wel fijn, die van HJ (redelijk groot) ook wel.

Ben persoonlijk niet van de bockbieren, mij vaak te zoet. Eisbock daarentegen...? Nee, dan maak je mij in de herfst blijer met een goede Belgische Strong Dark Ale als st. Bernardus abt 12, Rochefort 10 of de ongeslagen Pannepot vintage ??

jordidj1 (moderator)
Ik zou toch echt wel de Grolsch herfstbock aanbevelen, echt wel een onderschat bockbiertje in zijn oeuvre. Een van de betere die heb ik gehad, als ik mijn Untappd moet geloven.

jordidj1 schreef:
Ik zou toch echt wel de Grolsch herfstbock aanbevelen, echt wel een onderschat bockbiertje in zijn oeuvre. Een van de betere die heb ik gehad, als ik mijn Untappd moet geloven.

Een welgemeend advies: doe aan field work en smaakontwikkeling. De enige app die ik geloof is native, die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Drinken obv je foon is net zoiets als je muzieksmaak laten bepalen door de spottersfiets

jordidj1 (moderator)
Mjuman schreef:
(quote)

Een welgemeend advies: doe aan field work en smaakontwikkeling. De enige app die ik geloof is native, die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Drinken obv je foon is net zoiets als je muzieksmaak laten bepalen door de spottersfiets

Ik snap je punt, en ik doe dat ook daadwerkelijk. Mijn smaak bepaal zeker niet op basis van apps, maar ik vind het wel leuk om het te catalogiseren, wat ik bijvoorbeeld ook doe in MoMe en MuMe.

De meeste bieren die ik heb gedronken staan ook wel vermeld op mijn account, met de waardering (aantal sterren, net als hier) en waar. Als ik na een paar maanden hetzelfde weer drink kan ik zien hoe ik het vond of ik nu er nog steeds zo over denk. (net als bij muziekalbums toch?)

Online bier bestellen: ik heb het nooit eerder gedaan en haal mijn bier liever in een 'echte' winkel, maar nood breekt wet. Voor een proeverij met vrienden heb ik een voorraadje Rodenbach Grand Cru's nodig (ben benieuwd hoe ze deze zure jongen gaan verteren) en die zijn lastig te krijgen in een fysieke winkel.

Gisteren een bestelling geplaatst bij Beerwulf, vandaag al bezorgd. De prijzen vind ik niet bijzonder scherp, het brede assortiment is wel een pluspunt.

Om mijn bier gratis bezorgd te krijgen heb ik nog wat extra biertjes besteld die ik nog niet ken, maar waar ik erg benieuwd naar ben: Twee IPA's (Vuur & Vlam en Mooie Nel), twee tripeltjes (Gouden Carolus en Straffe Hendrik) en een Geuze Mariage Parfait van Boon. Ik ben benieuwd.

jordidj1 (moderator)
Mooie Nel & Gouden Carolus zijn toppers. Die zouden zeker weten moeten smaken!

Rodenbach Grand Cru is altijd top

Mooie Nel, Gouden Carolus en Mariage Parfait zijn ook erg lekker. Straffe Hendrik is een prima tripel, maar niet opzienbarend. Alleen Vuur & Vlam heb ik nog nooit op, erg benieuwd hoe die bevalt, ik hoor er enkel goede dingen over nl!

M'n buurman bracht, omdat ik op z'n poes had gelet, twee porters voor me mee van Põhjala Brewery. Die hebben me bijzonder goed gesmaakt. Onlangs nog wat stouts en porters op. De Molen's Bloed, Zweet en Tranen vond ik daarvan de beste. Lekker rokerig.

Bill Evans schreef:
M'n buurman bracht, omdat ik op z'n poes had gelet, twee porters voor me mee van Põhjala Brewery. Die hebben me bijzonder goed gesmaakt. Onlangs nog wat stouts en porters op. De Molen's Bloed, Zweet en Tranen vond ik daarvan de beste. Lekker rokerig.

Põhjala maakt sowieso mooie bieren, met name de bieren met een een hoger alcoholpercentage onderscheidenen zich net wat meer dan de middenmoot aan porters, stouts en barley wines wat de klok slaat. Wanneer je weer eens op z'n poes mag passen, vraag dan eens naar de bieren van Omnipollo, Cigar Brewing of La pirata. Die zullen je ook wel bevallen denk ik

Bardt1980 schreef:
Wanneer je weer eens op z'n poes mag passen, vraag dan eens naar de bieren van Omnipollo, Cigar Brewing of La pirata. Die zullen je ook wel bevallen denk ik

Hij was nu een paar dagen naar Estland. Waar hij volgende keer naartoe gaat weet ik niet.

Die andere de jij opnoemt waren vorig jaar allemaal op Borefts volgens mij, maar ik weet niet of ik die brouwerijen heb bezocht op het festival. Er was zoveel te proeven.

Gisteren ben ik naar de tweede editie van de Speciaalbierdaagse geweest, een bierfestival in Roosendaal. Het was leuker aangekleed en oogde een stuk knusser en gezelliger dan vorig jaar, al blijft het een lastig klus om een tuincentrum om te toveren tot een café.

Ze hadden keus uit 85 bieren en daarvan heb ik deze gedronken:
- Naar de Haaien (Brouwerij Ramses): Een hoppig en vooral zout bier. De eerste slokken waren fijn, daarna ging het zout toch wat tegenstaan, maar het bier is bijzonder genoeg om tóch een keertje te proberen.
- IPA (Brouwerij 't IJ): Een 'gewoon lekker' IPA-tje. Niet opzienbarend.
- Hardcore IPA (Brewdog): Hoge verwachtingen van, niet ingelost. De fruitige aroma's komen slecht naar voren en de smaak is vrij vlak. Niet 'hardcore' bitter eigenlijk, ondanks de EBU van 150, maar het bittertje blijft wel vervelend lang hangen.
- Brewmasters Selection Wild Tripel Hop (De Brabandere): Petrus Tripel, versneden met foederbier en vervolgens gedry-hopt. Dit zou een combinatie van zuur en bitter moeten zijn. Zuur was niet te proeven, wat overbleef was een fletse IPA.
- Petrus Aged Pale (De Brabandere): Een oude bekende. Heerlijk friszuur en het eerste echt goede biertje van de dag. De vorige keer was ik overdonderd door deze zure bom, nu leek ik wat meer gewend aan de zuurtegraad.
- CacaoZest (La Pirata): Chocoladebier! Heerlijke chocoladegeur. Smaakt als een bruine dubbel met een duidelijke chocoladesmaak erdoorheen, zeker in de nasmaak. Wel wat veel koolzuur.
- Bush Pêche Mel (Brasserie Dubuisson): Een redelijk zoet bier met een verfrissende perzikgeur en -smaak. Heerlijk zacht ook, dat viel wel in de smaak na een aantal IPA's. Topper van de dag!

Ik had ook graag de Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky-Infused geprobeerd, maar die was net uitverkocht toen ik 'm wilde gaan halen. Jammer.

Wat was nou de uitkomst bij keuringsdienst van waarde? Is het Amstel ongefilterd bier toch gefilterd? Heb het einde gemist

Misterfool
Vanavond een Brand IPA genomen.
Op zich goed te doen, maar wel een tikkeltje waterig en het mag van mij wel wat pittiger.

jordidj1 (moderator)
Eens, vind hem zelf ook wel oké, maar mist inderdaad wat power. Hij is vrij vlak van smaak.

stoepkrijt schreef:

Ik had ook graag de Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky-Infused geprobeerd, maar die was net uitverkocht toen ik 'm wilde gaan halen. Jammer.

Een topper, net als de christmas van Gouden Carolus.

Van Brewdog onlangs de https://cdn.beeradvocate.com/im/beers/54571.jpg gedronken. Een dubbele porter van 32 % ff wennen.

Daarna de https://www.amstein.ch/Htdocs/Images/Pictures/53575.jpg die was erg goed.

jordidj1 (moderator)
Die Penguin schijnt schandalig lekker te zijn
En ook niet eentje die je bij de bakker om de hoek koopt, hoe kwam je eraan?

Tactical Nuclear Penguin, de naam alleen al maakt dit bier het proberen waard. En 32%, kanonnen zeg! Ik word toch wel erg benieuwd nu.

jordidj1 schreef:
Die Penguin schijnt schandalig lekker te zijn
En ook niet eentje die je bij de bakker om de hoek koopt, hoe kwam je eraan?

Tijdens het bezoek aan Stockholm naar het Brewdog café geweest. Ze hadden zelfs nog een fles End of History staan, maar die is veel te duur.

https://www.summitdaily.com/wp-content/uploads/2016/08/PowderKeg-SDN-103113.jpg

Mijn toppers van afgelopen feestdagen!

https://mrhop.s3.amazonaws.com/uploads/spina/photo/file/126/VanMollShadow.png
Shadow Assassin - Bourbon BA | Brouwerij Van Moll

https://media.hopt.eu/img/p/7879-18720-v4_product_img.jpg
Taanilinn Cognac BA (Cellar Series) | Brouwerij Pohjala

https://untappd.akamaized.net/photo/2017_12_09/b167b907ca434bfed54d0de03310cf86_640x640.jpg

Code Oranje - Buffalo Trace (Kentucky Bourbon Cask) | Microbrouwerij d'Ooijevaer
(Hier ben ik overigens niet geheel objectief in, aangezien het mijn eigen bier is )

Bardt1980 schreef:
Code Oranje - Buffalo Trace (Kentucky Bourbon Cask) | Microbrouwerij d'Ooijevaer
(Hier ben ik overigens niet geheel objectief in, aangezien het mijn eigen bier is )
Een eigen brouwerij, gaaf! Jullie hebben zelfs eigen glazen, dat ziet er allemaal erg professioneel uit.

Ook op untappd Koen?

jordidj1 (moderator)
Ja, inderdaad hoe heten jullie op untappd? Ik jordidj1 natuurlijk

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.