Overig / Algemeen / Het grote bier-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 6 september 2009, 08:52 uur
update:
1. Guinness (1)
2. Jopen Koyt (3)
3. Urthel 9 [ Hibernus Quentum] (5)
4. Grolsch Dunkel Weizen (5)
5. Jopen Extra Stout (***)
uit de top 5 verdreven: Goblin
1. Guinness (1)
2. Jopen Koyt (3)
3. Urthel 9 [ Hibernus Quentum] (5)
4. Grolsch Dunkel Weizen (5)
5. Jopen Extra Stout (***)
uit de top 5 verdreven: Goblin
0
geplaatst: 17 september 2009, 08:12 uur
de Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel (Coffee Stout) komt vast in m'n top 5 te staan, en anders niet ver daar onder. Maar ik wacht nog even met nieuw lijstje tot ik de onlangs aangeschafte juweeltjes heb geproefd, en het Borefts Bierfestival heb bezocht (daar Närke, Struise, Mikkeller...)
0
geplaatst: 19 september 2009, 16:52 uur
Ik heb bij mijn bezoek aan de bierhandel in Meerle een grote fles van Tournee Generale mee weten te nemen. Ik vond het tv-programma zeer tof. Ik ben benieuwd hoe het bier smaakt.
0
geplaatst: 19 september 2009, 20:02 uur
Biercafé Doerak in Delft schopt kont. Alleen volgende keer niet meer dan 3 speciaalbiertjes op een avond. Dat was iets te veel van het goede..
0
geplaatst: 19 september 2009, 20:12 uur
Wel, na even reizen in Oost-Europa ben ik lekker trots dat België zulke goede bieren heeft (en vooral vele soorten).
0
geplaatst: 19 september 2009, 23:52 uur
België mag zeker trots zijn op veel van zijn bieren, maar er is door schaalvergroting en fusies/opkopen van brouwerijen toch ook veel verandert de laatste jaren. Het is er niet alleen maar beter op geworden.
Andere landen zijn toch bezig flink wat van de achterstand in te halen, en Nederland hoort daar zeker bij.
Jammer dat veel Belgen die stap over de grens noch niet maken,
men moet opassen dat de wet van de remmende voorsprong niet gaat gelden, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk is gebeurd op het gebied van wijn.
Andere landen zijn toch bezig flink wat van de achterstand in te halen, en Nederland hoort daar zeker bij.
Jammer dat veel Belgen die stap over de grens noch niet maken,
men moet opassen dat de wet van de remmende voorsprong niet gaat gelden, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk is gebeurd op het gebied van wijn.
0
geplaatst: 20 september 2009, 00:01 uur
Tsjechië heeft toch wel een relatief lekker pilsje, Pilsner Urquell. Het Slovaakse Zlaty Bazant (weer heel wat leestekens vergeten
) is ook niet slecht, een pilsje van 12° zeg maar. Maar niets tipt aan het Belgische bier dat ik al gedronken heb. Kun je even wat goede Nederlandse bieren opnoemen, Oldfart?
) is ook niet slecht, een pilsje van 12° zeg maar. Maar niets tipt aan het Belgische bier dat ik al gedronken heb. Kun je even wat goede Nederlandse bieren opnoemen, Oldfart?
0
geplaatst: 20 september 2009, 00:39 uur
Urquell is een toppertje, de slovaak ken ik (helaas) niet.
Nederlandse bieren die ook voor Belgen de moeite waard zijn
:
Het zijn er zo veel, een eerste selectie van zeer goede bieren die spontaan bij me op komen:
Laten we beginnen met de enige echte trappist uit Nederland:
in totaal zijn er zeven trappist bieren in de wereld, zes belgische, en die ene uit Nederland:
La Trappe: van brouwerij Koningshoeven uit Berkel Enschot, met
-Witte Trappist
-Blond
-Dubbel
-Quadrupel
een erg mooi bier van een 'gewone' brouwerij is de;
Brand - Ur Type,
Grolsch maakt tegenwoordig zeer goede Weizen bieren:
-Premium Weizen, en
-Dunkel Weizen, beiden echt super.
Een lekkere blonde wordt gebrouwen in Roermond:
- Christoffel Blond
De brouwerij Gulpen verdient het ook genoemd te worden, deze brouwerij probeert in het hele productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk bier te brouwen; ze maken een heel scala aan mooie bieren:
-Gulpener Pilsner
-Korenwolf
-Gulpener Dort
-Gulpener LenteBock
-Gulpener HerfstBock
-Sjoes
-Château Neubourg Pilsner
-Gerardus Wittems Kloosterbier
-Limburgs Land Pilsner
-Mestreechs Aajt
-WinterVrund
en onder hun 'hoede' wordt ook Gerardus Kloosterbier gebrouwen.
Een goede brouwerij met eigenzinnige bieren is brouwerij "'t IJ"
uit Amsterdam.
Begonnen in een kraakpand, maken ze een aantal bieren die bijzonder zijn van smaak, sommige daarvan niet voor iedereen, maar het feit dat ze op biologische wijze produceren maakt ze ook bijzonder.
Lekkere soorten van 't IJ zijn:
-Columbus
-Struis
-Zatte ( de Natte vind ik zelf wat minder)
-Vlo
Maar momenteel mijn absolute topbrouwerij uit Nederland is de laatste jaren toch wel "Jopen" uit Haarlem.
Ze maken veel soorten,
de drie uitschieters en behorend tot de echte top in de wereld van het bier zijn:
Jopen Extra Stout
Jopen Koyt
Jopen Hoppenbier
Van de andere soorten ken ik er veel ook (nog) niet, dat heeft vooral te maken met de verkrijgbaarheid hier in Drenthe, waar ik woon.
Een groot aantal van de hier genoemde bieren kunnen de concurrentie aan met ieder bier uit welk land dan ook,
....ook met die uit Belgenland
:Het zijn er zo veel, een eerste selectie van zeer goede bieren die spontaan bij me op komen:
in totaal zijn er zeven trappist bieren in de wereld, zes belgische, en die ene uit Nederland:
-Witte Trappist
-Blond
-Dubbel
-Quadrupel
Brand - Ur Type,
-Premium Weizen, en
- Christoffel Blond
De brouwerij Gulpen verdient het ook genoemd te worden, deze brouwerij probeert in het hele productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk bier te brouwen; ze maken een heel scala aan mooie bieren:
-Gulpener Pilsner
-Korenwolf
-Gulpener Dort
-Gulpener LenteBock
-Gulpener HerfstBock
-Sjoes
-Limburgs Land Pilsner
-Mestreechs Aajt
-WinterVrund
uit Amsterdam.
Begonnen in een kraakpand, maken ze een aantal bieren die bijzonder zijn van smaak, sommige daarvan niet voor iedereen, maar het feit dat ze op biologische wijze produceren maakt ze ook bijzonder.
-Columbus
-Struis
-Vlo
Maar momenteel mijn absolute topbrouwerij uit Nederland is de laatste jaren toch wel "Jopen" uit Haarlem.
Ze maken veel soorten,
de drie uitschieters en behorend tot de echte top in de wereld van het bier zijn:
Jopen Extra Stout
Jopen Koyt
Jopen Hoppenbier
Van de andere soorten ken ik er veel ook (nog) niet, dat heeft vooral te maken met de verkrijgbaarheid hier in Drenthe, waar ik woon.
Een groot aantal van de hier genoemde bieren kunnen de concurrentie aan met ieder bier uit welk land dan ook,

0
geplaatst: 20 september 2009, 00:46 uur
Met dit alles wel in ogenschouw nemend dat er in Nederland nog lang niet dezelfde 'biercultuur' bestaat als in België.
Als ik bezoek krijg van locals uit het dorp waar ik woon, en ze geven te kennen een 'biertje' te willen als versnapering, dan zie ik teleurgestelde blikken als ik ze iets anders voorzet dan een Amstel.........zucht.
Sommigen slaan zelfs een Jopen Extra Stout of een Grolsch Dunkel Weizen af, en hebben dan liever een 'frisje'...........cultuurbarbaren.
Als ik bezoek krijg van locals uit het dorp waar ik woon, en ze geven te kennen een 'biertje' te willen als versnapering, dan zie ik teleurgestelde blikken als ik ze iets anders voorzet dan een Amstel.........zucht.
Sommigen slaan zelfs een Jopen Extra Stout of een Grolsch Dunkel Weizen af, en hebben dan liever een 'frisje'...........cultuurbarbaren.
0
aslan (crew)
geplaatst: 20 september 2009, 01:57 uur
vergeet je nog die super Gulpener Gladiator in je lijstje ! ! !
drink momenteel een korenwijn van De IJsvogel (38%vol), gestookt in de watermolen van Arcen (vooral bekend van Hertog-Jan) - heerlijke ontdekking, deze graanbranderij, tijdens een toeristisch uitstapje vorige maand
drink momenteel een korenwijn van De IJsvogel (38%vol), gestookt in de watermolen van Arcen (vooral bekend van Hertog-Jan) - heerlijke ontdekking, deze graanbranderij, tijdens een toeristisch uitstapje vorige maand
0
geplaatst: 20 september 2009, 02:26 uur
Nu ik sinds een paar maandjes in Duitsland woon komt er toch wel het nodige lekkers voorbij. Bij de 'gewone' biertjes staat momenteel Jever fier bovenaan. Top 5 volgt.
0
geplaatst: 20 september 2009, 06:12 uur
Jever Fun, Light of Lime zul je wel niet bedoelen.
Favoriet onder de Duitsers is bij mij Eichbaum Dunkles Weizen.
Maar ik weet niet of dat ook in Berlijn te krijgen is, is volgens mij behoorlijk regionaal (omgeving Mannheim).
Maar ik weet niet of dat ook in Berlijn te krijgen is, is volgens mij behoorlijk regionaal (omgeving Mannheim).
0
geplaatst: 20 september 2009, 06:19 uur
vergeet je nog die super Gulpener Gladiator in je lijstje
laat ik die nou net niet kennen...wat voor soort bier?: 'n pittige als ik de naam mag geloven?
0
aslan (crew)
geplaatst: 20 september 2009, 10:09 uur
het is een blond speciaalbier van hoge gisting met een alcoholpercentage van 10%vol, en wordt als ik me niet vergis bij Grolsch gebrouwen / en over Grolsch gesproken: moet je 'Het Kanon' 'ns proberen! !
0
geplaatst: 20 september 2009, 10:17 uur
't Kanon ken ik; mij te heavy, en echt lekker vind ik het ook niet.
0
geplaatst: 20 september 2009, 12:24 uur
Het Kanon is heerlijk, maar na een paar doe je dingen die je volgende dag weer moet uitleggen 
Maak je geen zorgen Oldfart, is ook een smetje op het merk moet ik zeggen, een naam als Jever Fun. Maar er ligt altijd een sixpackje Jever im Kühlschrank.
Ga ik zoeken, woon op 50 meter van Das Haus der 100 Bieren

Oldfart schreef:
Maak je geen zorgen Oldfart, is ook een smetje op het merk moet ik zeggen, een naam als Jever Fun. Maar er ligt altijd een sixpackje Jever im Kühlschrank.
Oldfart schreef:
Ga ik zoeken, woon op 50 meter van Das Haus der 100 Bieren

0
geplaatst: 21 september 2009, 19:34 uur
Een beetje bierliefhebber heeft afgelopen zomer het televisieprogramma Tournée Génerale op Canvas niet mogen missen. Een tocht van Jean Blaute en Ray Cokes langs de brouwerijen van België, waarbij uiteindelijk alles culmineerde in het maken van een eigen bier, gebrouwen i.s.m. de brouwerij in Moortgat (Duvel). Dit bier is te koop bij de bierhandel in België en de Delhaize supermarkten. Een niet al te grote oplage in flessen van 0,75 liter.
Gisteren heb ik dan eindelijk een fles open getrokken en samen met m'n zwager leeggedronken. En tering wat een goed glas bier! Een heel mooi rond glas amberkleurig bier. Vol van smaak maar tegelijkertijd ook heel zacht. Echt berelekker! Ik ga nog een paar flessen kopen als ik de gelegenheid krijg. Ik denk dat een fles na een maand of zes in de kelder nog lekkerder is.
Nadat de fles Tournée Generale op was, zijn we weer overgestapt op de oude vertrouwde Delerium Tremens. Maar eigenlijk vind ik die Tournee Generale lekkerder...
Gisteren heb ik dan eindelijk een fles open getrokken en samen met m'n zwager leeggedronken. En tering wat een goed glas bier! Een heel mooi rond glas amberkleurig bier. Vol van smaak maar tegelijkertijd ook heel zacht. Echt berelekker! Ik ga nog een paar flessen kopen als ik de gelegenheid krijg. Ik denk dat een fles na een maand of zes in de kelder nog lekkerder is.
Nadat de fles Tournée Generale op was, zijn we weer overgestapt op de oude vertrouwde Delerium Tremens. Maar eigenlijk vind ik die Tournee Generale lekkerder...
0
geplaatst: 21 september 2009, 19:38 uur
Oldfart schreef:
Urquell is een toppertje, de slovaak ken ik (helaas) niet.
:
Het zijn er zo veel, een eerste selectie van zeer goede bieren die spontaan bij me op komen:
-Witte Trappist
-Blond
-Dubbel
-Quadrupel
Brand - Ur Type,
-Premium Weizen, en
- Christoffel Blond
-Gulpener Pilsner
-Korenwolf
-Gulpener Dort
-Gulpener LenteBock
-Gulpener HerfstBock
-Sjoes
-Limburgs Land Pilsner
-Mestreechs Aajt
-WinterVrund
uit Amsterdam.
-Columbus
-Struis
-Vlo
Ze maken veel soorten,
Jopen Extra Stout
Jopen Koyt
Jopen Hoppenbier
Je vergeet wel de brouwerij die met 9 bieren in de NL top 10 van RateBeer staat: De Molen...Urquell is een toppertje, de slovaak ken ik (helaas) niet.
:Het zijn er zo veel, een eerste selectie van zeer goede bieren die spontaan bij me op komen:
-Witte Trappist
-Blond
-Dubbel
-Quadrupel
Brand - Ur Type,
-Premium Weizen, en
- Christoffel Blond
-Gulpener Pilsner
-Korenwolf
-Gulpener Dort
-Gulpener LenteBock
-Gulpener HerfstBock
-Sjoes
-Limburgs Land Pilsner
-Mestreechs Aajt
-WinterVrund
uit Amsterdam.
-Columbus
-Struis
-Vlo
Ze maken veel soorten,
Jopen Extra Stout
Jopen Koyt
Jopen Hoppenbier
Hun Hel&Verdoemenis is zo ongeveer wereldberoemd onderhand, en ik snap wel waarom maar ik vond 'm niet lekker. De Rasputin, Tsarina Esra Reserva en Hemel & Aarde vond ik dan weer gewéldig! Check ook hun Borefts Bierfestival...een walhalla.
Een andere érg goede NL brouwer is de Texelse Brouwerij! Hun Stormbok...jummie... En natuurlijk mogen we SNAB niet ongenoemd laten; hun IJsbok en Ezelenbok zijn ronduit geweldig!
Veel goed bier komt tegenwoordig uit Scandinavië; vooral Mikkeller is beroemd, en Närke natuurlijk onderhand ook. En de microbrewerie-cultuur in Amerika is gaan boomen de afgelopen jaren, en er wordt daar heel wat goddelijks gebrouwen. Is alleen wat moeilijk verkrijgbaar hier; nóg moeilijker dan de Scandinavische lekkerheden

Oeh, en nog over La Trappe: je móet hun jubileumbier Isid'or even proeven! Heerlijk ambergekleurd bier! Met de Quadrupel hun beste imo.
0
geplaatst: 21 september 2009, 19:41 uur
aslan schreef:
het is een blond speciaalbier van hoge gisting met een alcoholpercentage van 10%vol, en wordt als ik me niet vergis bij Grolsch gebrouwen / en over Grolsch gesproken: moet je 'Het Kanon' 'ns proberen! !
Gadverdamme. Beiden zijn geen bier te noemen. Bocht is een beter woord.het is een blond speciaalbier van hoge gisting met een alcoholpercentage van 10%vol, en wordt als ik me niet vergis bij Grolsch gebrouwen / en over Grolsch gesproken: moet je 'Het Kanon' 'ns proberen! !
0
geplaatst: 21 september 2009, 19:48 uur
Aan de carrefour deelden ze gratis Hoegaarden Rosée uit. Over bocht gesproken... Desperados vind ik ook niet te drinken.
0
boomkat
geplaatst: 15 oktober 2009, 17:58 uur
In Tilburg zit voortaan een Russische levenswinkel waar je ook bier kan halen. Een halve liter fles voor 45 centen. Kijk, daar kan ik wat mee - moeilijke pils uit het oost-blok voor weinig geld 

0
geplaatst: 25 oktober 2009, 19:46 uur
1. Hertog Jan
2. Amstel
3. Heineken
4. Grolsch
5. Brand
In principe maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Als het maar koud is.
2. Amstel
3. Heineken
4. Grolsch
5. Brand
In principe maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Als het maar koud is.
0
geplaatst: 26 oktober 2009, 01:04 uur
Ik heb er totaal geen verstand van, maar Bavaria vind in ieder geval heel erg vies. Heineken is ook niet alles. Ik ken verder niet echt veel. Grolsch is nog wel oké.
0
The Oath
geplaatst: 26 oktober 2009, 01:32 uur
Vandaag nen blonden Affligem gedronken nadat ik de naam hier al vaak hoorde vallen.
0
geplaatst: 26 oktober 2009, 09:17 uur
Een Blonde Affligem kan bijna niet slechtvallen, dat vind ik toch 

0
geplaatst: 31 oktober 2009, 09:36 uur
Gister eindelijk het goddelijke Borefts BierFestival van Brouwerij De Molen bezocht. Het was er om 12u. al smoor- en smoordruk, maar wat wil je ook als je de Europese top qua brouwers bij elkaar hebt, met vele goddelijke en eenmalig gebrouwen en verkrijgbare bieren.
Het was ook supergezellig, echt zo'n festivalsfeer, geweldig.
Ik heb minder geproefd dan ik van plan was, maar was ook met maat en zulke kunstwerken voldoen gewoon heel snel, zelfs in die kleine hoeveelheden waarin je het op zo'n proeverij nuttigt. Onderhand ben ik maar gestopt met een top5 ofzo te maken, want bieren verschillen gewoon véél te veel qua soort om een vergelijking mogelijk te maken. Een synopsis van gister:
Begonnen met de mustdrink Dirty Horse van Struise. Legendarisch biertje onderhand want moeilijk verkrijgbaar, wordt zelden en in zeer kleine oplage gebrouwen, en altijd hoog geprezen en gewaardeerd. Een erg complex en gelaagd bier, die nog subliem in balans was. Een lichte zoete kersensmaak, met ondertoon van paardendeken en een aparte bittere afdronk. Volslagen verschillende smaken in balans binnen één biertje. Pure kunst.
De Strausse Doppelbock van Struise was minder; licht en niet overdonderend qua smaak, maar de subtiliteit was duidelijk en werd steeds duidelijker. Lekker, maar niet heel bijzonder.
De Molen IJsbok van 16,5% hebben we maar laten staan, maar wel geroken van een ander. En die rook puuuur naar hopbellen, ongelooflijk.
Toen kwam de topper van de dag; het lekkerste bier ter wereld 2009, de Närke Kaggen Stormaktsporter... Overdonderend, ongelooflijk. Dat aroma deed je alleen al achterover slaan, zo vol van geur, zo bijzonder en excentriek, zo rijk. En dan die smaak... meestal kun je wel woorden hechten aan smaaksensaties, hier kon ik geen omschrijving vinden. Ik kon enkel bij elke slok de ogen sluiten en dit goddelijks over mijn tong laten rollen... Bizar lekker bier, inderdaad het lekkerste wat je kunt drinken, verslaat de Struise Cuvée Delphine van mijn eerste plek... Je mocht ook 1 flesje per persoon kopen: 25cl. voor €10... zie het als een goede wijn, betaal je ook veel voor. Hij staat klaar voor de jaarwisseling
De eenmalige variaties van Mikkeller op z'n Beer Geek Brunch Weasel werden me toch echt te gek: €20 maar voor een half liter... Heb ze ook niet geproefd; de gewone Weasel was al goed genoeg.
Wel nog de Tsarina Esra Reserva van De Molen genuttigd. Erg lekker, niet complex of genuanceerd, maar erg vol en krachtig van smaak. Heerlijk.
Dan was de Mikkeller Beer Geek Brunch One-for-One Port BA with Brett bijzonderder. Die was zo rijk aan verschillende aroma's en smaken...niet te omschrijven. Inderdaad port of cognac, maar ook een zweem rozijn en caramel... elke slok was weer een belevenis, al die afwisselende smaken op afwisselende momenten over je tong...je ontdekte de verdeling van je smaakpapillen ook 'ns goed. Pure kunst.
Als afsluiting had ik de Närke Tanngnjost&Tanngrisnir, die ik niet zo bie vond. Een licht bier, heerlijk koel dat wel, waar het gerookte beetje te subtiel was. Dat subtiele was wel meteen het uitdagende, want je voelde verschillende zweempjes door je mond draaien die je meestal nét niet kon vatten...
In de winkel nog een zooi bijzondere Struise (ben ik fan van) op de kop kunnen tikken: de Tsjeeses, Schommelpeird (een zuur citrus tripel, niet heel bijzonder), Black Jack, Den Grooten Tocht en als afdronk thuis had ik nog een vijfde type Pannepot, de Reserva 2006 die zich niet onder de allerlekkersten van zijn soort kon scharen maar nog altijd elk Mitra-biertje verre overtreft.
Ik kan me nog wel voor m'n kop slaan dat ik de Struise Alvinne Keralensis niet heb meegenomen, de Närke Stormaktsporter 2008 niet heb geproefd en het is jammer dat ik geen tijd en 'zin' (qua alcohol) meer had om iets van Alvinne, Revelation Cat en Emelisse (Imperial Stout vooral) te proeven... Maar goed, je kunt niet alles proeven en/of meenemen, dat is heel jammer. Volgend jaar staan ze er misschien weer.
Het is onmogelijk dit te evenaren op een 2e editie. Met Struise, Mikkeller en Närke stond er gewoon de top van Europa. Om het te overtreffen zou je wat Amerikaanse topmicrobrewers (Three Floyds, AleSmith, Bells) hierheen moeten zien te krijgen. Ze kunnen net zo goed deze top3 brouwers laten staan, wat al door Närke zelf bevestigd werd, en gewoon elk jaar met een paar nieuwe bijzondere brouwsels. Dan komen de liefhebbers er toch wel weer op af van heinde en verre, zoals dit jaar: ik vermoed dat meer dan de helft uit het buitenland kwam.
Ja, dit was een walhalla. Puur biernirvana...
Het was ook supergezellig, echt zo'n festivalsfeer, geweldig.
Ik heb minder geproefd dan ik van plan was, maar was ook met maat en zulke kunstwerken voldoen gewoon heel snel, zelfs in die kleine hoeveelheden waarin je het op zo'n proeverij nuttigt. Onderhand ben ik maar gestopt met een top5 ofzo te maken, want bieren verschillen gewoon véél te veel qua soort om een vergelijking mogelijk te maken. Een synopsis van gister:
Begonnen met de mustdrink Dirty Horse van Struise. Legendarisch biertje onderhand want moeilijk verkrijgbaar, wordt zelden en in zeer kleine oplage gebrouwen, en altijd hoog geprezen en gewaardeerd. Een erg complex en gelaagd bier, die nog subliem in balans was. Een lichte zoete kersensmaak, met ondertoon van paardendeken en een aparte bittere afdronk. Volslagen verschillende smaken in balans binnen één biertje. Pure kunst.
De Strausse Doppelbock van Struise was minder; licht en niet overdonderend qua smaak, maar de subtiliteit was duidelijk en werd steeds duidelijker. Lekker, maar niet heel bijzonder.
De Molen IJsbok van 16,5% hebben we maar laten staan, maar wel geroken van een ander. En die rook puuuur naar hopbellen, ongelooflijk.
Toen kwam de topper van de dag; het lekkerste bier ter wereld 2009, de Närke Kaggen Stormaktsporter... Overdonderend, ongelooflijk. Dat aroma deed je alleen al achterover slaan, zo vol van geur, zo bijzonder en excentriek, zo rijk. En dan die smaak... meestal kun je wel woorden hechten aan smaaksensaties, hier kon ik geen omschrijving vinden. Ik kon enkel bij elke slok de ogen sluiten en dit goddelijks over mijn tong laten rollen... Bizar lekker bier, inderdaad het lekkerste wat je kunt drinken, verslaat de Struise Cuvée Delphine van mijn eerste plek... Je mocht ook 1 flesje per persoon kopen: 25cl. voor €10... zie het als een goede wijn, betaal je ook veel voor. Hij staat klaar voor de jaarwisseling
De eenmalige variaties van Mikkeller op z'n Beer Geek Brunch Weasel werden me toch echt te gek: €20 maar voor een half liter... Heb ze ook niet geproefd; de gewone Weasel was al goed genoeg.Wel nog de Tsarina Esra Reserva van De Molen genuttigd. Erg lekker, niet complex of genuanceerd, maar erg vol en krachtig van smaak. Heerlijk.
Dan was de Mikkeller Beer Geek Brunch One-for-One Port BA with Brett bijzonderder. Die was zo rijk aan verschillende aroma's en smaken...niet te omschrijven. Inderdaad port of cognac, maar ook een zweem rozijn en caramel... elke slok was weer een belevenis, al die afwisselende smaken op afwisselende momenten over je tong...je ontdekte de verdeling van je smaakpapillen ook 'ns goed. Pure kunst.
Als afsluiting had ik de Närke Tanngnjost&Tanngrisnir, die ik niet zo bie vond. Een licht bier, heerlijk koel dat wel, waar het gerookte beetje te subtiel was. Dat subtiele was wel meteen het uitdagende, want je voelde verschillende zweempjes door je mond draaien die je meestal nét niet kon vatten...
In de winkel nog een zooi bijzondere Struise (ben ik fan van) op de kop kunnen tikken: de Tsjeeses, Schommelpeird (een zuur citrus tripel, niet heel bijzonder), Black Jack, Den Grooten Tocht en als afdronk thuis had ik nog een vijfde type Pannepot, de Reserva 2006 die zich niet onder de allerlekkersten van zijn soort kon scharen maar nog altijd elk Mitra-biertje verre overtreft.
Ik kan me nog wel voor m'n kop slaan dat ik de Struise Alvinne Keralensis niet heb meegenomen, de Närke Stormaktsporter 2008 niet heb geproefd en het is jammer dat ik geen tijd en 'zin' (qua alcohol) meer had om iets van Alvinne, Revelation Cat en Emelisse (Imperial Stout vooral) te proeven... Maar goed, je kunt niet alles proeven en/of meenemen, dat is heel jammer. Volgend jaar staan ze er misschien weer.
Het is onmogelijk dit te evenaren op een 2e editie. Met Struise, Mikkeller en Närke stond er gewoon de top van Europa. Om het te overtreffen zou je wat Amerikaanse topmicrobrewers (Three Floyds, AleSmith, Bells) hierheen moeten zien te krijgen. Ze kunnen net zo goed deze top3 brouwers laten staan, wat al door Närke zelf bevestigd werd, en gewoon elk jaar met een paar nieuwe bijzondere brouwsels. Dan komen de liefhebbers er toch wel weer op af van heinde en verre, zoals dit jaar: ik vermoed dat meer dan de helft uit het buitenland kwam.
Ja, dit was een walhalla. Puur biernirvana...
* denotes required fields.