MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
update:

1. Guinness (1)
2. Jopen Koyt (3)
3. Urthel 9 [ Hibernus Quentum] (5)
4. Goblin (2)
5. Grolsch Dunkel Weizen **** (-)

de engelse bieren verliezen terrein, en de donkere van Grolsch heb ik zo veel gedronken, dat ie een plek verdient.

Overigens: euroshopper is dat bier dan??

Wellicht dat niet allen verstand, maar ook smaak met de jaren komt.

Heb het vermoeden dat dit meer prijs en modern zuipgedrag gerelateerd is...

Elvis Presley
Oldfart, als je met je opmerking tevens naar de test verwijst die ik met vrienden heb uitgevoerd: die was blind en er was sprake van enkele slokjes van elk bier, daar wanneer men er op los zuipt het oordeelsvermogen te zeer aangetast wordt.
Voor de rest kan ik uiteraard niet spreken.

Welke Guinness, Oldfart? Er zijn er nog al wat verschillende...

Ai, de Rochefort 10 was zonet toch wel weer érg lekker...

en onderhand heb ik ontdekt waar bieren van Struise en De Molen te krijgen zijn; van laatstgenoemde bv. bij de brouwerij zelf waar ze ook wat van Struise verkopen... Wordt een leuk vakantietje... Biercafé hier in Grunn blijkt Westvleteren 8 én 12 op de bierlijst te hebben... even langs voor m'n verjaardag as vrijdag, €10 per flesje...

Richardus schreef:
1. Westvleteren 12
2. Oerbier (Dolle Brouwers)
3. St. Bernardus Abt 12
4. IJsbock (2007, lekkerder dan de 2008)
5. Orval

als brouwerijen staan 't IJ, Westvleteren en Dolle Brouwers hoog in 't lijstje. Van Struise en De Molen heb ik nog nooit iets te pakken kunnen krijgen, helaasch.
Lijstje moet aangepast...:

1. St. Bernardus Abt 12 Special Edition
2. Westvleteren 12
3. Rochefort 10
4. Oerbier (Dolle Brouwers)
5. St. Bernardus Abt 12

en ik twijfel best over de volgorde van nr. 2 en 3. De Rochefort is puur qua smaak lekkerder, maar het smaakpalet van Westvleteren 12 is geniaal, echt perfect in balans.
De St. Bernardus Abt 12 Special Edition is eenmalig in beperkte oplage gebrouwen nav het 60jarig jubileum van de brouwerij. Heel ander bier dan de gewone Abt 12; lichter van kleur, rijker van smaak, wat hoppiger, scherper, beetje meer citrus-achtig...en een palet waarin elke smaak op het juiste moment op de voorgrond treedt. Echt een goddelijk lekker bier!

Nu alleen nog eens de Struise Pannepot te pakken zien te krijgen...

Mijn (part-time) overbuurman is vertegenwoordiger bij Bert's Bierhuis in Utrecht.

Deze week liet hij mij een bier proeven, waar ik als Guinness liefhebber van schrok.

Is het mogelijk dat er een bier bestaat dat lekkerder is dan Guinness?

(afbeelding)

Het lijkt er op; nu ga ik met bier niet over ' 1koud glas' , maar het is echt heel erg smakelijk.
Dit is een bier wat elk belgisch bier met gemak aankan, en ik ben niet de einge die er zo over denkt:

Haarlem - Jopen Extra Stout heeft de gouden medaille 2009 gewonnen bij de World Beer Championships. Het is de tweede keer dat Jopen bier aan deze internationale bierwedstrijd meedoet. Na zilver voor Jopen Hoppen en Jopen Bokbier vorig jaar heeft de stout van het Haarlemse biermerk de gouden plak binnengehaald. ,,We zijn trots en enorm verrast'', zegt directeur Michel Ordeman van Jopenbier.

Stoutbieren uit de hele wereld kwamen binnen bij het Beverage Tasting Institute in Chicago voor een beoordeling. Jopen won de hoofdprijs. De jury beoordeelde het bier met een 9,1 en dat cijfer valt in de categorie ''uitzonderlijk''. Dit jaar mag Jopen Extra Stout de gouden medaille van het instituut op het bierflesje afbeelden. Jopen Extra Stout, zo schrijft de jury in het rapport, is een donkerbruin bier met een fijne schuimkraag, een heerlijk aroma van geroosterde noten en chocoladetoffee en heeft een medium droge body met een intense smaak van geroosterde chocolade en espressoboon.

boomkat
Oldfart schreef:
Overigens: euroshopper is dat bier dan??

Stel je niet aan.

ik heb even op de website gekeken van de Beverage Tasting Institute, Jopen Extra Stout heeft alleen gewonnen in 1 van de 60 biertypen, in dit geval van 'dry stout', zie hier Learn About Beer - tastings.com

Maar ben wel benieuwd, leuk dat het uit Haarlem komt. Beamish die ik aanraadde staat ook boven Guiness gerate (maar blijft natuurlijk persoonlijk). Hier kwam ik vorig jaar in Ierland toevallig de brouwerij tegen van Beamish en het riviertje paste bij het uiterlijk van het bier

(afbeelding)

Boomkat schreef: Stel je niet aan.
doe ik nooit.......en smaak komt niet vanzelf....

John Doe schreef: Jopen Extra Stout heeft alleen gewonnen in 1 van de 60 biertypen,

zo ook onterecht zijn een ale met een stout te vergelijken bijv., dat verhaal van appels en peren

boomkat schreef:
(quote)

Stel je niet aan.

Kom op gast.. euroshopper, dat zou ik nog niet aan mijn melaatse hond voorschotelen. Dat je goedkoop zat wilt worden, prima. Maar ga niet doen alsof het ook smaakt

Interessant! dat van Jopens Stout! Is inderdaad een goede brouwerij, met lekkere bieren maar deze kende ik niet, en dat 'ie op zo'n proefwedstrijd zo hoog gewaardeerd wordt! Maar eens Van Erp weer bezoeken

dat zou ik nog niet aan mijn melaatse hond voorschotelen
misschien werkt het uitwendig tegen melaatsheid

Inderdaad lekker, die Jopen Extra Stout! Had ook nog niet zo vaak een dry stout gehad, bijzonder smaakje. Trouwens gewoon bij Mitra te vinden, zoals meer van Jopen. Support your local brewery!

1. Duvel
2. Baltika nr. 9
3. Warsteiner
4. Kriek
5. Le Choufe

Maar de meeste biertjes lust ik wel, op de Leyweg (Den Haag) zit een prima zaak die alle bieren verkopen die je maar kan bedenken.

Sheplays
Oldfart schreef:
Is het mogelijk dat er een bier bestaat dat lekkerder is dan Guinness?

Neen.
Tenzij je meteen ernaast een pas getapte Guinness ter vergelijking kon nuttigen misschien..

@John Doe - die foto maakt wel veel inzichtelijk omtrent de Ierse cultuur: om van gene zijde naar de brouwerij te gaan, moet je eerst de kerk voorbij.

Murphy's is ook een fijn bier voor Heleen van Royen: lekker stout!

Ik ga volgende week met een vriend op vakantie naar Ierland. Wij lusten uiteraard graag een potje bier, dus ik vroeg mij af of iemand nog een tip heeft wat we zeker moeten proeven..? Dan bedoel ik uiteraard niet de bekende namen, want die ken ik al .

bekijk gewoon de ratings op de bieren van diverse Ierse brouwers http://www.ratebeer.com/beer/breweries/brewers-directory-0-100.htm dan kun je 'n lijstje maken

Ik heb vorige week eindelijk het summum kunnen proeven (behalve Mikkeller welke voor de verre toekomst blijft, en de Amerikaanse goddelijkheden) door even in te kopen bij 's lands beste brouwerij De Molen, die een voortreffelijke bierwinkel heeft. Ze verkopen bv. Struise, wat verder moeilijk te vinden is. Ok, Bierkoning en Gebarsten Ketel hebben 't ook maar die krijgen 't weer via De Molen en dat merk je in de prijs.

nieuwe top vijf...

1. Struise Cuvée Delphine
2. Struise Black Albert
3. Struise Pannepot Reserva 2007
4. De Molen Hemel & Aarde
5. Struise Pannepot

en dan komt de rest wat vroeger lekker leek... Black Damnation viel me trouwens erg tegen: het saaie, olieachtige van Hel & Verdoemenis (van De Molen) haalde het zalige van de Black Albert (zijn 50/50 gemengd, binnenkort gaan ze 'n nieuwe batch brouwen) helemaal naar beneden...

Dikke aanrader, De Molen, alleen al om de ambiance, het geweldige glas en het goddelijke bier rechtstreeks uit het lageringsvat getapt (Rasputin...hmmm...) laat staan om het geweldige assortiment in het winkeltje! En vergeet het goede eten en gastvrijheid niet

Helaas ontspoor ik altijd weer in de alcohol, met mijn verslavingsgevoelige genen, dus laat ik het voorlopig bij dit hoogtepunt. Nieuwe toppen zijn enkel met de (net als daar) hier zeldzame VS bieren, en de Mikkeller topbrouwsels te vinden. Voor later...als ik groot ben...

Nog iets: mooi om de labels van bieren van De Molen te zien. Staat heel eenvoudig de naam op, met dan de waarden van begin soortelijk gewicht, en uiteindelijk soort gewicht, EBU (bitterheid) en EBC (kleur, zwartheid) aangeduid... Zo kom je er achter dat een Hemel & Aarde met EBC 349 (meen ik) íets donkerder is dan een Guinness met 130... en aardig bitter met 99.9 waar het max. 100 is...

Daar tegenover blinkt Struise juist weer uit in mooie etiketontwerpen. Die halen er speciaal kunstenaars bij om een etiket te ontwerpen voor hun kunstbrouwsels, waardoor je nog mooie pronkstukken op de kast hebt staan ook

Ok, dit zijn mijn persoonlijke favorieten:
('k ben zelf barman, en al wat langer dan sinds gisteren.)

1. Stille Nacht
De Dolle Brouwers zelf mogen dan wel stiekem doen alsof ze hun Oerbier, Arabier en Dulle Teve beter vinden, maar dat geloof ik eigenlijk niet. Er kan er maar 1de lekkerste zijn. En dat is deze: waarlijk vloeibaar goud. Vergezeld van een schelle onovertroffen Oerbierpaté, is dit de hemel op aarde. Beter dan dit, is het nooit geweest en zal het nooit meer worden.

2. Trappist Westvleteren.
Ja, den "12". Tegenwoordig schijnt er een stormloop naar de abdij ontstaan te zijn omdat één of andere idioot niet kon verzwijgen hoe lekker dit bier eigenlijk wel was. En een andere nog misluktere idioot moest dit dan zo nodig uitroepen tot het beste bier ter wereld. Gelukkig staan er al tientallen jaren lang wat van deze schatten in mijn kelder alsmaar beter te worden. En Nee, die zijn niet te koop. John The Hustler zelf zal deze donkere, bittere bewaarde schat hoogst persoonlijk de tongpapillen laten strelen.

Shit, ik heb hier al genoeg geheimen prijsgegeven.

3. Voor de rest behoren niet tot mijn persoonlijke favorieten:
Het te mijden vocht van brouwerij Lindemans. Over hun Gueuze wens ik het hier niet hebben, over hun Kriek en Pecheresse al helemaal niet.

4. Ook Te Mijden: De "Boskeun", alweer ene van de Dolle. Dit Paasbier is zo mogelijk nog minder dan de Stille Nacht.

5. En om puur jeugdsentimentele reden wens ik jullie ook ten zeerste den Triple van Affligem af te raden. Vooral diegene die al jarenlang mochten hergisten op de fles, diegenen die niet geschikt zijn om als parels voor de zwijnen te dienen.

Den Affligem Triple is geen trappist. 't Is "maar" de viervoudige gouden medaillewinnaar als beste abdijbier ter wereld, zo ene die Dom Idesbald zelf nog wel eens zou durven uitschenken, met een paar bruine boterhammen op een houten plankje en 2 schellekes abdijkaas erbij; waar je zelf nog het oranje randje moogt van afsnijden, of als je al te zat bent: moogt opeten ook. Dit alles onder het aanschouwen van het heuvelachtige landschap, de hopperanken wiens bellen nu al in je glas opborrelen. Voor de zondaars: biechten mag, maar dus ook tijdens het niet-weekend. Want: druk, druk druk, dat dat daar is, zogezegd.

Euh, Westvleteren 12 staat al jaren bovenaan in de lijst(en) van Ratebeer hoor. Bekend vocht, maar redelijk overgewaardeerd m.i.

vond toch Dulle Teve en Oerbier lekkerder dan de Stille Nacht, die inderdaad al goddelijk is. Arabier is toch wel hun minste (en al ver bovengemiddeld)

Dolle Brouwers wel 1 van de beste brouwerijen die ik ken, met Westvleteren, St. Bernardus, Struise en De Molen

Update:

1. Guinness
2. Duvel
3. Grimbergen Dubbel
4. Hopus
5. Orval

fastpulseboy
vandaag is het paulaner

1 paulaner
2 paulaner
3 paulaner
4 paulaner
41/2 paulaner

en toen ben ik weer opgehouden op dat gezellige terrras, uitgeluld, dronken, teveel gerookt en nog steeds warm terwijl ik echt moet pitten om morgen weer goed te gaan werken.

fastpulseboy schreef:
vandaag is het paulaner

1 paulaner
2 paulaner
3 paulaner
4 paulaner
41/2 paulaner

en toen ben ik weer opgehouden op dat gezellige terrras, uitgeluld, dronken, teveel gerookt en nog steeds warm terwijl ik echt moet pitten om morgen weer goed te gaan werken.

Begrijp ik goed dat ze daar géén Weihenstephan tapten?

Sir Spamalot (crew)
Update op 15/08/2009: sinds gisterenavond (hik) een nieuwe nummer twee
1. Keyte
2. Mac Chouffe
3. Duvel
4. Affligem Tripel
5. Leffe Blond

foutje, excuus

1. Duvel
2. Wesmalle tripel
3. Chimay blue
4. Westvleteren 12
5. Rochefort 10
6. St. Bernardus Abt 12
7.
8.
9.
...

zoiets is het nu:

1. Rochefort 10
2. Delerium Tremens
3. Kasteelbier Bruin
4. Chimay Blauw
5. Leffe Blond

Sta ook weer klaar wat onbekends te proberen dat hoog in jullie lijsten staat.

enkele jaren later doe ik een nieuwe lijst:

1. Chimay Blauw
2. Affligem Tripel
3. Judas
4. Gulden Draak
5. Grolsch Dunkel Weizen

Gast
geplaatst: vandaag om 03:44 uur

geplaatst: vandaag om 03:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.