MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
1. Brand
2. Dommelsch

Mooi te zien dat je genoten hebt Richardus. Bij Cracked Kettle in Amsterdam zal ik eens iets van Struise en Mikkeler kopen, want ik zie dat ze die hebben en sommige zijn niet al te duur. Van hun duurdere uitgaves of van Westvleteren zal ik niet snel iets nemen, omdat je daarvoor in de plaats heel veel ander uitstekend bier kunt kopen (zoals Chimay Blauw, Westmalle trippel of Duvel en zelfs Rochefort 10 is stukken goedkoper).

Je kunt beter naar de Bierkoning gaan, John Doe! Heeft meestal 't zelfde als Gebarsten Ketel (want ingekocht via De Molen) en is stukken goedkoper!!!

Stukje wat ik net schreef over deze avond:

Nederlanders kunnen niet brouwen.

Ik weet dat het een boude uitspraak is, en het is ook maar net hoe hoog je de lat legt. Maar als je bekend bent geraakt met de topbieren van de topbrouwers van deze wereld, of in ieder geval Europa, dan ben je niet gauw meer onder de indruk. Je wordt snobistisch.

Er was vandaag het Noordelijk Bierfestival, georganiseerd door PINT. Ik dacht goed uitgezocht te hebben welke bieren mij waarschijnlijk het meest konden bekoren, en heb me er heen gesleept. Goed, Klein Duimpje had hun Russian Imperial Stout bij zich. De enige van dat soort onder de bieren van de 9 of 10 brouwerijen. Die blijven zich richten op het Belgische geTripel, geDubbel en het geBok. Oké, Hettinga heeft ook een Robuust Porter, die echter werd geschonken noch verkocht.
Maar goed, de RIS smaakte aardig, beetje zoeter en lichter dan ik gewend ben van een Imperial Stout en de smaak werd hoe langer hoe minder. Een slecht kenmerk. Ik was ondertussen wel in fijn gesprek met een bierfanaat, die zich (ook) vooral op het Belgische gericht had. Ik kon 'm niet enthousiasmeren voor de Scandinaviërs of de Amerikanen, en ook Struise had ie niet echt kaas van gegeten...

Vervolgens bleek dat het groot aangekondigde debuut van de Jubiliem van Klein Duimpje niet plaatsvond. Het was nog niet klaar. Schenker beklaagde zich erover dat de organisatie zomaar had verkondigd welke bieren brouwers mee zouden nemen, zonder dat te checken of af te wachten. Ook de Erik De Noorman werd niet getapt, maar die wordt op dit moment wel vanuit fles in glas geschonken genuttigd, én genoten. Beter dan de Stout, een heldere Barley Wine waar het zoet en bitter heerlijk licht in evenwicht zijn.

Vervolgens het Winterbier van Huttenkloas genomen. En die verraste in eerste instantie positief. Dat donkere bier was krachtig van aroma en smaak, met zelfs wat verschillende ondertonen wat je bij de Nederlandse amateurbrouwers (en dat zijn ze vrijwel allemaal) zelden tegenkomt. Maar ook hier verflauwde de smaak naarmate de bodem van het glas in zicht kwam, en dat moet niet. Een bier moet evolueren qua smaak. Door interactie met de lucht zouden er reacties moeten plaatsvinden die bepaalde ondertonen naar voren brengen of onderdrukken, waardoor elke slok een nieuwe ervaring geeft en je het hele glas (hier een klein proefglaasje) door blijft genieten.

Hetzelfde euvel was bij mijn laatste bier, de Bok van Hettinga uit Zwolle. De man zelf stond trots met glunderende oogjes zijn bier te schenken en het is hem gegund: het aroma deed je ogen dichtvallen qua zoet genot, en ook de eerste slokken waren een ervaring op zich. Dit helder donkerrode bokbier had een zeer eigenzinnig zoetbittere smaak die de helft van het glas in stand bleef. Want ook hier kakte de boel genadeloos in...

Het voorlaatste bier had ik van De Pauw. Dit 'Zwaar bier' ook wel 'Wintertrots' genoemd (ik ben gek op het zware winterbier, de IJsbock van dit jaar is ook weer heerlijk, beter dan die van vorig jaar, i.t.t. het bokbier wat me al gauw te wee of juist te zoet of te bitter is. Zelden weet een bok mijn papillen positief te beroeren, of het moet het rokerige bokje van De Molen zijn...) was geweldig zoet... en toch ook niet. Een kruidige zoetheid die bijna overweldigend was. Het aroma was zoet gedroogd fruit, de smaak had kruidige ondertonen... het was bijna goddelijk te noemen en dat gebeurt niet vaak bij een Nederlands bier. Die kun je meestal hoogstens 'goed' of 'lekker' noemen. Zelden zijn er verschillende smaaknuances te ontwaren, laat staan dat ze in perfecte balans geordend in de dronk hun smaak loslaten in de mond. Dit kwam er dicht in de buurt. Want zelfs bij deze 150ml. begon het zoete toch weeïg te worden, en het weeë te zwaar. Zo jammer.

Eigenlijk is deze Erik De Noorman nog het beste wat ik geproefd heb vanavond. Ach, zoals ik met het ene PINTlid besprak: je wordt op den duur een biersnob. Vooral als je gericht op het kwaliteitsspul verder over de grenzen van de Benelux gaat proeven. Het proeven is een kunst, en het is ook een kunst de 'kleinere' brouwsels te proeven en te blijven waarderen. Ik hou het zelf liever bij de groten onder de brouwers, en geniet straks nog van een Hel&Verdoemenis van Menno Olivier, brouwmeester van De Molen, voor met de jaarwisseling (en misschien een gelegenheid daarvoor) de meesterlijke brouwsels van Struise, Mikkeller en Närke weer op tafel komen. Proost!

Sjemig, m'n smaak zal veranderd zijn. Want vorige keer vond ik de Hel&Verdoemenis (Neerlands beste bier) een smerige bak olie. Nu snap ik pas de gigantuositeit (gheghe), de bizarheid, van dit bier. Ja, zelfs dit is nog bier. Ergens in de buurt van hoestsiroop, olie, kampvuur en een bepaalde muffe stalgeur heeft dit koolzuurloze brouwsel een overweldigend sterke smaak, en stroperige textuur, waar je U tegen zegt en even stil van bent. Dat vloeistof zo dik kan zijn, zo zacht en imponerend tegelijkertijd. Een meesterbrouwsel, een product wat je niet zo gek had kunnen verzinnen, maar toch bestaat. Iets waar Mikkeller en Struise ook in uitblinken, en waar Närke een voltreffer mee had, dat wordt bijna allemaal vertegenwoordigd in dit ene monumentale, grensverleggende bier.

Wat ervan te zeggen even ervaringen met Bockbier hier uit te wisselen?

Van het weekend gedronken:

Hertog Jan: puik, romig - smakelijk
Heineken: veel te zoet, 'k zou er nog niet mijn sokken in willen marineren.

Jongstleden eens een Guinness geprobeerd en

Mocht ik niet geweten hebben dat dit bier was, ik zou eerder aan een stoofpotje van verbrande koffiebonen hebben gedacht.

Maar het moet gezegd dat ik om de een of andere reden toch weer wat zin heb in zo'n biertje. Logisch ook , hoe vreemder in den beginne hoe meer de lust zich kan botvieren.

Maredsous is wel lekker. Of anders trapisten zoals Chimay, Orval en Rochefort. Tegenwoordig is Rochefort wel mijn favoriet aan't worden, maar een all-time favorite heb ik niet

Gallow
Mjuman schreef:
Wat ervan te zeggen even ervaringen met Bockbier hier uit te wisselen?

Die van Grolsch vind ik altijd wel lekker, net als hertog jan. Maar Amstel bockbier is ronduit smerig.

pretfrit
La trappe bokbier is naar mijn idee ned. beste bok. Stevig aromatisch en niet gezoet. Hertog Jan en Gulpener mogen ook meedoen. De bokbieren van overige grote brouwers vind ik al snel te zoet en/of vlak

Lands beste bier: La Trappe Quadruppel

Grimbergen Tripel kan me blijven bekoren.
Die blonde bieren kan ik veel meer hebben dan donkere,
die blijven een vieze nasmaak hebben op m'n gehele lijf.
Grimbergen Tripel is een fijn biertje mensen.

Hmm, dat is bij mij dus precies omgekeerd. Geef mij maar een lekkere donkere! Waarbij Rochefort 10 mijn all-time favorite is, en Hertog Jan Grand Prestige mijn nieuwste ontdekking.

Van de bockbieren heb ik alleen nog die van La Trappe gehad, maar ik moet zeggen dat die wel érg goed smaakte!

Er was hier een liefhebber van, dus bij deze: de Stille Nacht 2009 van Dolle Brouwers is weer ontzettend lekker!

edit: hij is weergaloos! Wauw, wat een zoete smaakbelevenis zeg! Hmmm!

Wel 'ns gehad ja.

Met stip bovenaan, de absolute (bereikbare, de top van 't VS spul heb ik nooit kunnen bemachtigen) biertop voor mij wordt gevormd door de Närke Kaggen Stormaktsporter. Allememachies wat lekker.
Een toplijstje ziet er dan ongeveer zo uit:

1. Närke Kaggen Stormaktsporter
2. Struise Cuvée Delphine
3. Struise Dirty Horse
4. Mikkeller Beer Geek Breakfast One For One Port BA With Brat
5. Struise Pannepeut

en dan verdere soorten Pannepots, Struise Black Albert, Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel, Dolle Brouwers Stille Nacht, Rochefort 10, Westvleteren 12, De Molen Hel&Verdoemenis, De Molen Rasputin, De Molen Tsarina Esra Reserva... En ik weet zeker dat er nog vele brouwsels van Mikkeller (alleen al de vele Beer Geek versies...), Närke (alleen al de vele Stormaktsporters...) en De Molen zijn die ook goddelijk zijn. En er ligt een rijk in het kapitalistische Westen waar nog goddelijks is. Maar genoemde merken zijn toch echt de Europese top voor zover ik heb geproefd. Nu is het over met bier voor R. desastreus, destructief goddelijk spul, damnit, d'r moest geen alcohol in zitten

Oh man, gisteravond heerlijk genoten van het Stoombier van De Molen: heerlijk kruidig biertje.

pretfrit
Richardus schreef:
Wel 'ns gehad ja.

Zeg meneer bierelier, heeft u ook tips voor gewoon...ehm verkrijgbaar gerstenat ipv die gelimiteerde brouwsels

Richardus schreef:
Wel 'ns gehad ja.

Met stip bovenaan, de absolute (bereikbare, de top van 't VS spul heb ik nooit kunnen bemachtigen) biertop voor mij wordt gevormd door de Närke Kaggen Stormaktsporter. Allememachies wat lekker.
Een toplijstje ziet er dan ongeveer zo uit:

1. Närke Kaggen Stormaktsporter
2. Struise Cuvée Delphine
3. Struise Dirty Horse
4. Mikkeller Beer Geek Breakfast One For One Port BA With Brat
5. Struise Pannepeut

Heb me lang in kunnen houden, maar wat een aboluut - vanuit taalkundig oogpunt - volledig bescheten (bezopen mag ook, in deze context) naam heeft dat eerste bier.

Ik zal dat even toelichten: Närke, een provincie in Zweden, kagge = ton, stormakt = grootmacht en porter = Engels type bier

Alhoewel, nr 3, 4 en 5 mogen er ook zijn; ik zou niet graag een "vies paard" aan de mond zetten, zeker niet een pijpje. D'r zijn mensen die associeren kleur en smaak; sommigen associëren naamgeving en smaak. Tot de laatste groep behoor ik - ik heb ooit een culinair event meegemaakt, waarbij de gerecht bewust 'verkleurd' waren: blauwe tomatensoep en groene chocolademousse herinner ik me en dat was heel bizar.

Ik heb ook een enorme hekel aan 'leuke' menukaarten, met voorgerechten als "de zweetvoeten van de chef op een bed van poldergras" - voor gebakken brie met bieslook en friséesalade.

Waarom die rare biernamen - worden die somsbedacht als men er al teveel van gedronken heeft?

Elvis Presley
"Ben ik te min, ben ik te min omdat ik minder pretentieus bier drink?"

pretfrit

Ik zit op dit moment aan de Bruichladdich "Peat"...klinkt erg lekker

Dat geurt met sterke tonen van turf en aroma's van de zee, daarna heerlijke aroma's van vanillewafels, fruit (peren, meloen), gemalen zwarte peper en rokerige tonen. Smaak: volle en sterke tonen van turf, rokerig met lichte medicinale tonen van de zee (jodium) en aroma's van vanille, fruit en zwarte peper. In de stevige lange afdronk komen weer de pittige tonen van turf met de ziltige aroma's naar voren, daarna het fruit met rokerige en vanille tonen....ofzoiets

Gisteren een bruine kasteelbier gedronken, en het smaakte goed.

pretfrit
Qua bier ben ik niet zo avontuurlijk. Kom iedere keer terug bij datgene wat verkrijgbaar en in een ver verleden reeds goedbevonden is.

5: Bieren van brouwerij Rodenbach: lekker fris, lekker anders. Ik hou van lekker anders lekker fris. Ik hou van bruin, ik hou...niet van wit
4: Grolsch pils: Woon tegenwoordig in de achterhoek. de eerste keer dat ik semi grappig "Doe mij maar een Bavaria" riep ben ik met pek en veren en op de boerenkar het dorp uitgereden, mijn huis is in de fik gezet en ze hebben een poging gedaan mijn schapen te bezwangeren.... tsja, dat zijn zo de plaatselijke tradities. Vandaar dat ik veiligheidshalve voor Grolsch kies en moet zeggen dat het absoluut een smakelijk pils is
3: Guinness: en dan het liefste zo'n halve liter lauw romige slootwater zoals je dat alleen- naar mijn gevoel althans- in een échte ierse pub krijgt.
2: Duvel: altijd goed, altijd lekker....ik word er bijzonder relaxt van. gevaarlijk verslavende werking.
1: De bieren van de Koningshoeven: Omdat bier waardering naar mijn bescheiden mening voor een groot gedeelte door gevoel en sfeer bepaald wordt. Ging als klein menneke al op het fietsje richting Moergestel....."Achter die grote poort maken ze het beste bier van Nederland"....3 maal raden waar ik oorspronkelijk vandaan kom

(afbeelding)

Tap:
1. Dommelsch
2. Jupiler
3. Bavaria

Fles:
1. Corona het fijnste bier als je een avond thuis wil genieten, of als het heet is
2. Jupiler, Bavaria of Dommelsch, erg moeilijke keuze; Jupiler is wat anders dan bier uit Nederland maar toch erg goed te doen met een lekkere ''nasmaak'', Bavaria drinkt gewoon erg goed en snel weg, en met Dommelsch ben ik opgegroeid (Dommelen is gemeente V-Town en de brouwerij is hier 1 km vandaan), daar kun je niet onderuit komen

RedLightCityBoy
MJ_DA_MAN schreef:
1. Corona het fijnste bier als je een avond thuis wil genieten, of als het heet is

Juist!

Vrienden, pilseniers: we hebben het over bier! Die Valkenswèrdenèr noemt allenig pilsen, 1 mag, meer is niet nodig; en Corona - zeker met citroen - is voor mietjes. Je moet er alleen van ... juist ja

Richardus noemt een aantal échte bieren - zoas ze moaken bij d'n Abdij van Koningshoeven - luister maar naar PF, afkomstig uit de "ville des pisseurs en flacons"

Houten Kop, Natte, Zatte, Westvleteren, Orval - en veel dubbele zijn ook fijn.

Corona voor mietjes vinden en Mort Subite fijn vinden, vrij logisch inderdaad.

bennerd schreef:
Corona voor mietjes vinden en Mort Subite fijn vinden, vrij logisch inderdaad.

Dat was een vergissing; Mort Subite is idd een 'fabrieksgeuze' - ik bedoelde een ander bier, met een vergelijkbare naam (die ik nu even kwijt ben) - het was een bier met een 'dodelijke' naam; ik denk dat het guillotine was - ik herinner me ook een 'delirium', maar die was het niet.

Mjuman schreef:
Vrienden, pilseniers: we hebben het over bier! Die Valkenswèrdenèr noemt allenig pilsen, 1 mag, meer is niet nodig; en Corona - zeker met citroen - is voor mietjes. Je moet er alleen van ... juist ja.
Als ik hier in de kroeg bier bestel, krijg ik toch echt een Dommelsch . De term ''bier'' is puur plaatsgebonden, MuMe-politiek correct gezien zijn pilzen idd offtopic hier. Corona drink ik nooit tijdens het stappen (lees: in de kroeg staan en bier, uhm pils, naar binnen gooien), maar puur om het totaalplaatje scoort het hoog. Met citroen is het idd niet zo, met limoen daarentegen...

Ent is ''Valkenswirdse''; als ge 'n bepaalde bewoner van ne bepaald pletske op unne schonne manier wil uitzevveren, doe et dan goe.

voor mezelf voor dat laatste.

Mjuman schreef:
(quote)

Dat was een vergissing; Mort Subite is idd een 'fabrieksgeuze' - ik bedoelde een ander bier, met een vergelijkbare naam (die ik nu even kwijt ben) - het was een bier met een 'dodelijke' naam; ik denk dat het guillotine was - ik herinner me ook een 'delirium', maar die was het niet.

Delirium Tremens? La Guillotine?

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Als ik hier in de kroeg bier bestel, krijg ik toch echt een Dommelsch . De term ''bier'' is puur plaatsgebonden, MuMe-politiek correct gezien zijn pilzen idd offtopic hier. Corona drink ik nooit tijdens het uitgaan, maar puur om het totaalplaatje scoort het hoog. Met citroen is het idd niet zo, met limoen daarentegen...

En het is ''Valkenswirdse''.

Dank voor de correctie. Rij dan gewoon eens door naar de Achelse kluis, of d'n abdij van Postel (meer richting Turnhout) - daar wel een fijne dubbele.

Mjuman is geen NL-pils drinker; ik hou meer van een (enkel) iets bitter biertje zoals een Jever, Warsteiner, Jupiler (een beetje). 's zomers drink ik graag wit: Weihenstephan of Paulaner. Limoen vind ik meer iets voor de Caipirinha, maar voorzichtig wezen, want je kan stiekem knalblauw ervan worden, je drinkt het nl bijna als limonade.

pretfrit
Mjuman schreef:
afkomstig uit de "ville des pisseurs en flacons".

Corona is inderdaad voor mietjes..heb nog nooit een bouwvakker, boer of trucker met een flesje Corona gezien...dus!!

Ranja vermomd als bier...gaan ze er ook nog een citroentje indoen

Gast
geplaatst: vandaag om 08:11 uur

geplaatst: vandaag om 08:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.